Oppstart av et NAS 2 etter en evt. konkursbegjæring.

Slettet bruker
NAS 22.03.2020 kl 03:32 5557

I neste uke må styret i NAS enten vise utsikt til løsning, eller begjære oppbud.
Og norske interesser bør ta høyde for at et nytt norsk konsortium bør stables på beina snarest
mulig, om oppbudsbegjæringen kommer.
De tiltenkte garantipenger fra de skandinaviske stater, bør da heller flyttes over til et nytt oppstartskonsortium.
Som sikkert får en rekke andre norske og skandinaviske interesser med på laget.

Heldigvis har nå det politiske miljø skjønt hvor viktig et norsk flyselskap er, etter at vi solgte oss ut av SAS.
Norge må ha betjening av sine ruter bl.a. innenlands. Her kan vi ikke slippe utenlandske flyselskap til. Da
kan ting gå veldig galt.

Et NAS 2 etter en evt. konkursbegjæring trengs av en rekke hensyn :
1. Hensynet til at norsk næringsliv har god innenlands flytransport, og til/fra utlandet.
2. Hensynet til offentlig forvaltning har god innenlands flytransport.
3. Hensynet til at NAS trekker masse turister til Norge.
4. Hensynet til å videreutvikle mange viktige flyplasser i Norge.
5. Hensynet til særlig de norske arbeidstakerne i NAS.
6. NAS bidrar til grunnlaget for masse inntekter på bakken i Norge.

Noen bør se mer på mulig norsk konsortium for oppstart av NAS 2. NAS 2 vil ha den
fordel at balansen blir helt anderledes enn den NAS har i dag. Og utifra det få et solid
grunnlag til å bygge NAS videre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 09:16 1071

Face the reality, NAS er lost case, ta tapet, selg aksjene og invester i nytt selskap.
Ukjent1
23.03.2020 kl 09:13 1088

Helt tydelig at noen har jobbet hardt for dette, utrolig at det er lov. En ting er hva folk tror de kan påvirke her inne, men at meglerhus og presse kan skrive det de gjør...
Slettet bruker
23.03.2020 kl 09:07 1161

Fikk en litt ugrei start i dag, men detter ordner seg vel.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 09:06 1170

Alle skjønner vel hvor umusikalsk det er å støtte et selskap der eierne driver finansakrobatikk. Klart de må stille opp med egenkapital.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:59 1229

Innlegget er slettet
Vil tro at særlig Sverige har noen milliarder å bidra med her. Innbetaling 24. desember.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:49 1286

Må vel tegningsretter til ved en emisjon her? Kjos og Kise har vel ikke nåla i høystakken? Solgte alle tegningsrettene ved forrige emisjon, for deretter å tegne se for samme beløpet. Det kaller jeg ¨å satse friskt. Bøyer med i pølsa.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:34 1348

Alle ønsker vel å beholde Norwegian, men det er både rett og rimelig at eierne stiller opp.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:32 1365

Høres ut som om du som antatt deleier av selskapet ikke ser for deg at du skal stille opp. Litt trist akkurat det, kanskje. Hvorfor skal noen som har lånt selskapet penger ta en annen posisjon? De har jo rang foran aksjonærene og noen sitter jo med konvertibelt lån også. Kan bare ønske deg lykke til!
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:24 1400

Hvorfor stiller ikke velferdsporfittørene opp med mer penger til NAS?????
Strategi
23.03.2020 kl 08:23 1412

Hvor mye fikk SAS av staten uten å garanter for annet enn at de ville sikre ruter i norge,
1,5 Milliarder kroner, etter at de hadde motatt mellom 2 og 3 milliarder fra sine respektive land , Sverige og Danmark.
Det norskeste av det Norske Norwegian som er Norges stolthet, i tillegg er det et av verdens mest miljøvennlige transportører i lufta.
Selskapet har en rekke priser for sitt miljøvennlige fokus.
MDG som er et lite dritt parti spør du meg, rasler med sablene når det gjelder støtte.
Hvor er de hen,de burde stått i fremste rekke på barrikadene for å redde norwgian.
Forstå den som vil.
Jeg er ikke engang i tvil om at Norwegian vil få videre lettelser eller støtte fra staten dersom de får problemer i forhandlingene med lånegivere.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:19 1431

Velferdsprofitørene vil at staten skal dekke underskudd og at overskudd skal tilfalle eliten.....
Kantarell
23.03.2020 kl 08:16 1443

Jeg ser at enormt mange har tapt penger i Nas og det kan nok gå tilbake mange år tilbake da Kjos & Co regjerte over selskapet og fikk nesten Sissener & Co konkurs.
Mange nye nick som systematisk prøver å hevne seg flere hundre ganger om dagen for å skape litt bismak i aksjen.



Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:09 2814

De må vel i det minste prøve å hente kapital først? For å gå betingelsene i møte? Det står jo nærmest svart på hvitt. Et selskap kan vel ikke bare får NOK 3 milliarder fra staten? Uten å vise litt god vilje i det minste. Mange kommunister med vann på mølla nå. Staten skal rydde opp. Deretter skal vi gå tilbake til markedsøkonomi med risiko for investeringer så lenge det går oppover. Tipper at flere enn meg ikke blir med på det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 08:03 2852

politikere med makt og penger. kan du tenke deg noe værre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
23.03.2020 kl 08:01 2862

Vi har sett det før og vil se det igjen.
Det er ikke lenger enn en uke siden Norwegian gikk opp 20 %++ på en ellers rød dag på OSE.
T dere en tur på Gardermoen, det lander og tar av Norwegian fly ganske ofte faktisk, samme med SAS selvfølgelig så litt får de inn om dagen.
Bare ment som en liten tilleggsinfo for de som tror alt er parkert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 07:56 2875

Hvor er dugnadsånden hos dagens eiere?

Hvorfor skal andre spytte inn cash i konkursboet når eierene ikke gjør det?

Folkets penger skal IKKE brukes til å holde liv i selskaper vis enste grunn er å la aksjonærene få selge seg ut......
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
23.03.2020 kl 07:43 2926

Deep Shitt.

Helt riktig, men klarer de ikke å oppfylle disse krav som Norwegian som selskap er helt avhengige andre parter for å innfri ser jeg det som helt opplagt at disse krav fra Staten vil lettes på, eller om du vil "tilpasses".
Det ville vært helt urimelig at Norwegian som selskap blir stillt et ultimatum som er opp til annen part å løse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 07:37 2946

Ja, mye tull nå- Norwegian har ikke fått tilført NOK 3 milliarder. Det er noen betingelser som skal oppfylles først.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
23.03.2020 kl 07:18 3000

Det ytres mye tull her inne.
Sett opp et regnestykke på hva Norwegian betaler i skatter og avgifter til det norske samfunnet totalt.
Tallet som kommer ut på andre siden er enormt, de 3 milliarder Norwegian hittil har fått i støtte med vilkår er småpenger for staten i forhold til de inntektene Norwegian har tilført oss.
På bakgrunn av dette tror jeg også staten er villige til å lette på kravene og som Hareide sa, vi kan tilføre mer.
En konkurs vil koste det norske samfunn 10 talls milliarder ds en slik prosess vil ta mange år.
Norwegian er veldrevet og har en svært trimmet organisasjon, de trenger som mange andre noe hjelp fra staten til å komme seg over denne krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 05:31 3077

Kanskje Boing sender et fly med pengene i morgen? Enig i at juridisk småplukk kan tas i ettertid. Der har vi løsningen. Håper at de sender US dollar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 05:23 3088

Enten så oppfører Boeing seg skikkelig, eller så gjør de det ikke. Boeing skylder NAS åpenbart en god del for
å ha bragt NAS der de er, med kontraktsbrudd for MAX-flyene så det holder.
Det er sikkert mye billige fly å både få kjøpt og leiet.
Boeing må kanskje slippe det pantet, eller mye av det ?
Boeing må bidra betydelig for å unngå konkurs, eller selv få en smell så det holder.
Fly som er leaset dyrt bør avvikles. NAS må forhandle hardt her. Utleaserne må godta
reforhandling av leasingkontrakter, eller se NAS konkurs.
NAS bør innstille betaling til Boeing, fordi Boeing skylder NAS penger.

Det er grenser for hvor lenge Boeing kan vente med å erklære MAX-flyet for dødt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 04:54 3113

Noen som vet hva Halvard Flatland tenker om saken? Han er en børsguru med teft.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
TomW
23.03.2020 kl 00:08 3236

Du tror det er så enkelt ja, lykke til.
Omtrent all gjelden er knyttet opp til flyparken og du kan sikkert få Nas med 40 mrd mindre gjeld, men da får du ikke et eneste fly med på kjøpet.

Ca 34 mrd av gjelden er knyttet opp til fly som er leaset. Disse går selvfølgelig tilbake til de som eier flyene. flyene Nas selv eier er knyttet opp mot en gjeld på 24 mrd, hvor bank Boeing står for den største delen. Disse flyene går selvsagt tilbake til de.

Resten kan du nok få, men er ikke så sikker på om du vil være veldig konkurransedyktig fremover
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 00:04 3254

Nei, gjelda krymper fra 60 til 20. Da er det reist 10 mrd. i ny EK.
5 av disse 10 kan reises av staten. 2,5 av diverse norske bedrifter dette er viktig for.
Og 2,5 av norske småaksjonærer. Tidligere aksjonærer får en liten fordel i opplegget.
For å ha bidratt til å få frem NAS. Ny balanse blir 30. Men tilsvarer innmaten som er
bokført i dag.

Når dette er oppe og går fint litt frem i tid, kan staten redusere sin andel. Staten vil
komme svært godt ut. Kan spare 100 mrd. kr. på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 00:00 3271

Vi har muligheten til å få et NAS med 40 mrd. mindre i gjeld. Det er det dette handler om.
Et NAS med 40 mrd. mindre i gjeld vil være mye mer slagkraftig, konkurransedyktig og offensivt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.03.2020 kl 22:49 3424

Så gjelda blir bare borte, men alt annet som før?
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
alexen
22.03.2020 kl 22:45 3449

Ja - skal vi si 1,- aksjen? eller kanskje 50 øre? Det måtte være en bedre deal for eierne av NAS, enn om hele NAS gikk konkurs?
Da kunne kanskje noen investorer være interessert i å putte noen "risikokroner" i selskapet, slik at EK igjen kunne bli høy nok til å innfri kravene staten, så riktig har satt, for at NAS skal få låne våre skattepenger!

Lykke til i NAS
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:45 3461

NAS har ca 45 % av virksomheten i Norden. Det er mye.
Dere overser det viktigste her : Nærings- og arbeidslivet i Norge sitt behov for tilgang på godt og rimelig flyrutetilbud.
Det heter faktisk kritisk infrastruktur. Norge har mange flotte flyplasser med tilbringertjenester og masse arbeidstakere
totalt som er innvolvert i dette. Både i rene næringslivsbedrifter som ikke har noe direkte med luftfartsnæringen å gjøre,
men er avhengig av rutetilbud og billettpriser. Så har vi en rekke reiselivsbedrifter som trenger godt og rimelig flytilbud.

Og hvorfor får vi ikke oppgitt hva det liksom er meningen av Sverige og Danmark skal støtte Norwegian med ? Norge
stiller opp for SAS, selv om vi ikke er eiere i SAS lenger. SAS er ikke nok for Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:38 3498

Dagens løsning funderer seg på et gjeldsberg. Det kan vi slippe !
Det må da være mye bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:36 3505

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/RRpVVr/aftenposten-mener-hvis-norwegian-skal-reddes-hva-da-med-alle-andre-bedrifter
Aftenposten har feil her. Norwegian er i høyeste grad del av kritisk samferdselsinfrastruktur i Norge. Det er nesten ikke mulig å finne
noe annet privat selskap i Norge med større betydning for kritisk infrastruktur i Norge. I såfall gi meg navn på de skap !!!
Jeg er nesten sjokkert over Aftenpostens løgn og hykleri her. Det kan bare skyldes at Aftenposten og Schibsted må være gisler
av globalistene. Globalister som ønsker å profitere på krisen de selv har skapt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.03.2020 kl 22:18 3564

Vi bør verken forherlige eller fornorske NAS - selskapet har om ikke i teorien så i praksis mer eller mindre flagget ut for lenge siden gjennom ansettelses hub utenfor norske grenser og storstilt bruk av utenlandsk arbeidskraft.

Faktisk så er SAS like mye om ikke mer norskt enn NAS målt i summen av direkte og indirekte inntekter til den norske stat og av samme grunn får SAS hjelp både fra Norge, Sverige og Danmark og det på betingelser de allerede var kvalifiserte til - verdt å merke seg .. ;)

Så spar oss for den type tullargumentasjon. Om regjeringen virkelig ville hjelpe NAS så ville krava ha vært senket på nivå med den faktiske situasjonen som råder og ikke presse de til å måtte gjennomføre noe som er vanskelig nok i vanlige tider og nærmest umulig i disse tider ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.03.2020 kl 21:59 3621

Er det ikke akkurat det dagens løsning går ut på?
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 21:10 3749

Det burde skje her. Og jeg tror den norske stat og norske interesser ser disse poengene.
Vi lar ikke utenlanske flyselskap slippe til her. Der har disse forregnet seg/feilvurdert.

Regjering og storting kan bli nødt til å gå inn på dette. Samtidig behøver det ikke å koste
de noe. Bare et utlegg en periode. Midler de får tilbake. Samtidig sparer de risiko for
kjempebeløp på spill. Ved at norsk næringsliv unødvendig kan svekkes. Dette kan unngås.
Redigert 21.01.2021 kl 02:25 Du må logge inn for å svare