KITRON en trygg havn

Yuri_Milner
KIT 22.03.2020 kl 11:23 11018

I disse tider anser jeg Kitron som en av de som vil komme gjennom krisen best. Jeg har vært mye skeptisk til det voldsomme momentet til grønne aksjer som ikke tjener penger men som er basert på en forventning om fremtidig fortjeneste. Disse aksjene vil få det verst i tiden som kommer. Frem til nå har det vært en skrell over hele linja som følge av enorm usikkerhet. Men fremover vil mindre likvide selskaper lide. Spesielt grønne og gjeldsbaserte selskaper. Naturligvis vil også mindre oljebaserte bedrifter slite, men de tyngste vil alltids klare seg.

Hvorfor akkurat Kitron:
- Tungt inne i militærsektor (en sektor ansett som samfunnskritisk av så og si alle land, etterspørselen er derfor som før)
- Enorm etterspørsel innen medisinsk utstyr
- Kitron tjener på svak kronekurs
- Alltid hatt solid likviditet
- Driften går som normalt p.t
Redigert 20.01.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
22.03.2020 kl 13:19 7995

«The U.S. government declared defense companies and their suppliers part of the country’s “critical infrastructure sector,” a designation that will allow employees to continue reporting to work even if local and state governments order citizens to stay home amid the COVID-19 outbreak.»

Hentet fra: https://www.defenseone.com/business/2020/03/defense-contractors-can-go-work-amid-state-local-lockdowns/163968/?oref=d-river
Bobby
22.03.2020 kl 14:43 7930

Tror du har rett Yuri. Kitron har opprettholdt guidingen for 2020. Jeg har valgt å øke beholdningen i selskapet nå som jeg anser aksjene som rimelige pga Koronaviruset. Medisinsk utstyr hvor Kitron er underleverandører, samt forsvarsmateriell, vil holde selskapet solid gjennom denne perioden også.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 15:05 7902

Jeg solgte meg ut av Kitron i februar da det begynte å bli økning av smittede i Italia. Kitron har ikke blitt så hardt rammet ennå av Corona krisen, men som de sa på sin presentasjon 18. mars var de usikker på effektene og vurderer å kutte utbytte. Q&A etter dette kan finnes på kitron.no

På leverandørsiden er det usikkerhet og noen konkurrenter av Kitron har hamstret komponenter, Det har ikke Kitron gjort. De sa de i Q&A 18. mars. Utviklingen i Corona spredning er svært ille, og vi risikerer forsinkelser eller full stopp i flere fabrikker. Selv om jeg solgte Kitron på over 12 kr i februar har jeg ennå ikkje kjøpt meg inn igjen. Enig i at Kitron er et veldig bra selskap.

Jeg kjøpte Orkla for noe av pengene etter salget i Kitron. Den vil klare seg bra gjennom krisen. Matproduksjon blir vitktigere enn noen gang.

Redigert 22.03.2020 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
22.03.2020 kl 15:15 7882

Da har du vært smart frem til nå. Spørsmålet er hvor lenge man skal tørre å sitte på gjerdet her.

Ja, utviklingen er ille, men som du også hørte i webcasten deres har fabrikken deres i Kina vært operativ og helt uten påvirkning, dette selv når det sto på som verst der borte. Nå er Kina på vei tilbake, og som alle vet er det ikke sann at markedet venter med å snu til ting er perfekt igjen. Vi ser også at økningen i sykehusinnleggelser i Norge begynner å ebbe ut. Dette baserer jeg på statistikken fra FHI, selv om det er tidlig å si sikkert. Jeg skal innrømme jeg er spent på hvordan dette skal gå i USA, men amerikanerne vil uansett opprettholde verdens største militærmakt som trenger våpensystemer og elektronikk.

Sann det ser ut nå virker det som det blir utbytte, men om de skulle finne ut at det er lurt å fjerne det vil de stå enda sterkere økonomisk gjennom stormen. Om det blir utbytte sann det er nå er hvertfall aksjen HINSIDES billig.

Orkla er også en sterk kandidat gjennom denne perioden, ja.
Redigert 22.03.2020 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Bobby
22.03.2020 kl 17:03 7790

Jeg har forstått Kitron dithen at de fortsatt har deler til sin produksjon og at produksjonen går godt. Jeg leser at flere mener børsene styres av usikkerhet og frykt, derav også til tider uforståelige fall av kvalitetsaksjer. Jeg har også tradet litt på veien ned Audun, men er nok ikke like treffsikker som deg. Jeg håper nå at vi så bunn for Kitron forrige uke. Selv om veien fremover sikkert inneholder flere humper, håper og tror jeg vi snart beveger oss opp. Når det gjelder utbytte er det flere selskaper som velger å vente med dette. Kitron bør betale ut utbytte da 2019 var godt, samt at de fortsatt guider et bra 2020. Tvi tvi alle sammen.
Yuri_Milner
22.03.2020 kl 17:58 7751

Noen humper må man regne med på børsen, men på sikt vet jeg hvor vi skal, det er opp.

Setter pris på sånne som deg på forumet, Bobby! Lykke til neste uke.
Landmannen
22.03.2020 kl 19:10 7694

Audun, hvis du har hørt på tidligere kvartalspresentasjoner for Kitron har noe av kritikken de senere par år vært at de har for mye av kapitalen bundet opp i varelager av kritiske komponenter, som går ut over arbeidskapitalen (mindre igjen til utbytte, for å si det enkelt). Jeg fulgte samme telefonkonferanse, og fikk med meg nyansen at når det kom til kritiske komponenter til respiratorer så er det noen konkurrenter av Kitron som har hamstret dette, slik at Kitron har satt som forutsetning for økt produksjon at bestiller (her blir det stort sett nasjonalstater) klarer å fremskaffe de vitale komponenter. Det vil være i de samme nasjonalstaters interesse å kjøpe opp slike varelagre for å få en produsent med erfaring innen feltet til å produsere sluttproduktet (respiratorer er kompliserte, og ikke mange produsenter vil være i stand til å innfri produksjonskravene - så det hjelper ikke å ha fylt kjelleren med deler du ikke vet hvordan du skal sette sammen).

Når det kom til utbyttet ble det IKKE sagt at de vurderte å kutte utbytte, tvert i mot ble det sagt at ledelsen forholdt seg til vedtaket fra styret som skal legges frem på generalforsamlingen. Det er ikke gitt noe signalement fra styret om at utbyttet skal kuttes/utsettes eller noe annet - om du sitter på annen skriftlig informasjon om dette ber jeg deg publisere den.

Når det gjelder Orkla - jeg er bonde, og vet at Orkla belager seg på utstrakt import til sin produksjon, så det er ikke sikkert alt der heller går på skinner i nær fremtid.

På kort sikt ser jeg ingen "trygge havner" annet enn å spre tilgjengelig kapital over så mange banker du trenger (hver bank står kun ansvarlig for innskudd opp til to mill., så har du mer kontanter enn det bør det spres over flere banker). Så får man kjøpe litt og litt av det som man selv synes fremstår som billig, og holde seg i arbeid.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 23:28 7553

Tydeligvis er ikke Audun så stødig i engelsk, og har ikke skjønt hva som ble sagt, da kan det dessverre lett bli missforstått, og i tillegg sprer usannheter og historier som ikke har rot i virkeligheten videre. Selv en med litt redusert engelsk kunnskap, burde klare å få det med seg hva som kom frem på presentasjonen, ang. utbytte da dette ble ganske greit forklart.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 05:21 7463

Troll_Leif: Jeg er bra i engelsk og har snakket engelsk på jobb i mange år. Så antakeligvis mye bedre enn deg. Typisk her på Hegnar Forum at hvis en ikke er euforisk positiv, så kommer usaklig kritikk. Dette gjerne av de som er dårligst med aksjer. Selv kan du ikke skrive norsk. Du har flere grunnleggende skrivefeil og kan ikke stave, så tror ikke du kan engelsk bra. F.eks "missforstått" skal ha en s. Dette vet barneskoleelever.

Hvis du leser hva jeg skrev Troll_Leif, så sa jeg i Q&A delen. Ikke presentasjonen. Q&A delen var etter presentasjonen, og hva som ble sagt er her
https://kitron.com/storage/files/QA%20session%20transcript%20from%20Kitron%20ASA%20CMP%202020.pdf

Her står det:

Q: We have a few questions that have already come in and one of them being: Will you maintain the
dividend?
PN: I believe Cathrin addressed this in her part of the presentation, and you're welcome to reiterate
your response, Cathrin.
CN: I will do so. The board decided and proposed a dividend on the 12th of February, earlier this
year. The company and the board of course follow closely the development of the business and its
environment and if there's a need for the company to act, they will do so. The next board meeting
is at the end of March.

Så Yuri og Troll. Lær dere å gjøre eget grundig arbeid. Det er fullt mulig at de reduserer eller kutter utbyttet i mars. Hun ville aldri sagt det hvis det ikke hadde vært et tema å gjøre det. Det er fornuftig å redusere utbyttet når vi har en situasjon som ingen har oversikt over. Da slipper de å gjøre en emisjon senere i år hvis Corona skulle bli verre enn de har sett hittil for produksjonen og leveranse av komponenter.

Jeg tror utbyttet kommer til å bli kuttet eller redusert, og vi vil få beskjed om det antakeligvis denne uken.

Hvis dere er kapabel til å lese Q&A delen selv, vil dere også se at jeg hadde rett om komponenter.

Kitron har falt mye, og en kan si at den er billig. Samtidig så er det mange andre aksjer som er billig.


Redigert 23.03.2020 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Bobby
23.03.2020 kl 08:34 7345

Et helt korrekt svar fra ledelsen i Kitron jfr utbytte. Det ville være uklokt på alle måter å bekrefte utbytte nå. Både fordi dette skal avgjøres på senere tidspunkt etter plan og fordi ledelsen ser det samme som resten av verden. Med usikkerhet i inntjening ved et langvarig Koronavirus vil det være smart å holde igjen på utbytte og sikre driften. Når det er sagt må det også sies at ledelsen svarer åpent på spm om utbytte og kan ikke mye tolkes so at det vil bli utbetalt utbytte. Da Q1 var tydelig på at 2020 hadde god ordrelogg, samt at Kitron har mye deler på lager, guidet de meget positivt. Markedsdag fulgte opp med god fremovermelding. Jeg forventer derfor utbytte, men gitt situasjonen verden er i, blir jeg heller ikke skuffet om Kitron velger å sikre bedriften og utsetter utbytte til vi er over kneika. Avslutningsvis vil jeg ønske alle gode innspill velkommen. En fin dag til Alle.
Yuri_Milner
24.03.2020 kl 06:39 7142

Kitron henviste til tidligere vedtatte melding, nemlig 0.5kr per aksje i utbytte. De sier også at de følger situasjonen nøye, hvorfor skulle de ikke det. Noe annet ville vært uansvarlig. Men alt i alt var webcasten veldig positiv! Og i dag tror jeg vi skal opp.
Pinox
24.03.2020 kl 06:59 7122

Ja når oljen går opp og de asiatiske børsene går opp er det sannsynlig at hovedindeksen også går opp. Og da følger Kitron etter.
Yuri_Milner
24.03.2020 kl 08:50 7003

Det er ikke så vanskelig å spå oppgang i dag, nei. Men Kitron har en tendens til å virkelig bykse på gode dager
bellx
24.03.2020 kl 09:27 6959

Kitron er vel et av de selskapene som ikke har kommet med dårlige meldinger,alikevel har kursen blitt sendt rett ned,bare se på i går på slutten,helt galskap.Er det så mange belånte aksjonærer her eller er det bare dårlige nerver?
Yuri_Milner
24.03.2020 kl 09:34 6953

Tror det er nerver. Det norske folk blir jo oversvømt av negative meldinger fra media om dagen. Men for all del, folk må gjerne selge oss billige Kitron-aksjer. Så ser vi til høsten hvem som har gjort det best.
alsman
24.03.2020 kl 09:49 6921

Er relativt ny i denne aksjen, men har fått med meg at medisinsk utstyr var det nest største forretningsområdet i 2018. I årsrapporten for 2018 skisserte man at en forventet en relativt laver vekst innenfor dette forretningsområdet enn de øvrige. Noen som vet hvordan utviklingen har vært innenfor dette selskapsområdet for Kitron i 2019 og hva slags medisinsk utstyr de leverer?
bellx
24.03.2020 kl 09:57 6902

Se webcasten så får du svar på det meste.
Slettet bruker
24.03.2020 kl 10:04 7023

Dette forteller det meste om dagens situasjon hos KIT, de prioriterer produksjon, og da skal ikke kursen sendes ned, men på nissebørsen gjelder det om å skremme ut flest mulig til forsel for gribbene som er ute å kjøpe billige aksjer. Folketrygdfondet har benyttet muligheten å øke porteføljen.

"Vi har en rekke beredskapsplaner for å forberede det vi forventer å være en ustabil situasjon. Spesielt fokus blir lagt på å øke produksjonen for produkter som brukes til å diagnostisere og behandle Covid-19 relaterte sykdommer."

23 MARCH 2020

Kitron is taking all the appropriate steps to avoid spreading the COVID-19 virus and minimizing the effect on Kitron as a company, employees, customers and business partners, but also to society and those most vulnerable to the coronavirus. This includes following international and national advice from health organisations and authorities, in addition to a number of internal actions and policies.

In order to minimize exposure to staff at our factories, all employees that can do their work from home are doing so. Visitors will not be allowed to access Kitron facilities. And finally, any employee who does not feel well is to stay at home, get well, and avoid interacting with other people.

Currently our facilities are operating as normal and so far we have no major disruption with regards to suppliers or customers.

We have a number contingency plans in place in preparation for what we expect to be a volatile situation. Special focus is placed on increasing production for products used in diagnosing and treating Covid-19 related illnesses.

From all of us at Kitron to our customers, suppliers and other business partners: Stay safe, and stay in touch!

Best regards,
Peter Nilsson
President and CEO

https://kitron.com/customer-care#covid-19-situation
Redigert 24.03.2020 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 10:39 6974

Det som imponerer meg mest er at NOD er blåst opp nærmere 10%, som langt fra samme gusntige utgangspunkt som KIT.
Yuri_Milner
24.03.2020 kl 11:04 6937

Intet nytt at Kitron er undervurdert. Tror folk får øynene opp når vi sammenligner de ulike kvartalsrapportene for Q1.
Yuri_Milner
25.03.2020 kl 06:56 6758

Jeg har vært litt undrende med tanke på fabrikken deres i USA, men med den optimismen vi ser og krisepakken amerikanerne iverksetter har jeg troa på at det ordner seg. Hvor høyt skal vi idag tro? De som sitter på gjerdet får nok ikke billige aksjer med det første
Redigert 25.03.2020 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 09:31 6659

Fabrikken i USA er ikke blant de første fabrikkene amerikanerne vil ha stengt, denne er viktig å holde gående, men mye automatisert uten berøring av menneskehender som i det fleste KIT fabrikkene :-)
bellx
25.03.2020 kl 09:52 6626

Ja,mange av produksjonslinjene deres er fullautomatisert. når de har sagt at de betaler utbytte og at produksjonen ikke blir vesentlig berørt er det jo forferdlig at de faller 30% på en mnd.spesielt når man ser boblene går til himmels på oslo børs.Beklager men jeg er litt frusterert.
Slettet bruker
25.03.2020 kl 10:07 6601

Det er slik det fungere på OSE, boblene blir høyest priset, som blir styrt av bløffmakere som trenger penger, ved hjelp av bløffmakere som meglere og analytikere som igjen får hjelp av media, det er som hånd i hanske dette. Det er slik de rike blir rikere, men det betyr ikke at de er smartere, når de får hjelp av både roboter og media, snarere tvert i mot.
Redigert 25.03.2020 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
bellx
25.03.2020 kl 12:11 6528

Der gikk det en solid post,børsen er som været om dagen.
Pinox
25.03.2020 kl 12:13 6523

Ja det var en nice loot 😁
bellx
25.03.2020 kl 12:22 6504

Hvem var det tro? Kitron har nå en pe på 7 tallet,noen som kan vise meg et billigere selskap i samme sektor?
Pinox
25.03.2020 kl 12:30 6494

Hysj! Jeg er ikke ferdig og plukke 🤭
Yuri_Milner
26.03.2020 kl 07:20 6301

Plukker jeg og, hadde aldri trodd jeg skulle få Kitron-aksjer til under 8kr!
bellx
26.03.2020 kl 08:22 6245

Merkelig at kursen er så lav,de produserer jo respiratorer og annet medisinsk utstyr som markedet skriker etter nå. Hvis de fastholer utbytte er denne et kjempekjøp på 8 tallet. Robotene klarer nok å holde den nede i dag også ??
Yuri_Milner
26.03.2020 kl 11:35 6154

Ser ut som mange vil inn. Vi får håpe de holder den nede litt til så får vi lastet opp før den skyter fart mot sommeren
Bobby
26.03.2020 kl 12:30 6103

Kitron er sterk i dag og ligger i pluss på rød børs. Jeg har gjort noen små justeringer og vektet meg ytterligere opp i Kitron. Selv om utsiktene fremover vil preges av uro, ser nok alle stor oppside i selskapet.
bellx
26.03.2020 kl 17:11 5974

I sluttauksjonen var kjøper og selger 7.97,la meg inn på 7.98 da flyttet roboten seg til 7.99 som ble sluttkurs .Det ser ut som denne skal holdes rundt 8, ny dag i morgen for ny kursmanipulasjon og oslo børs bryr seg aldri hvis det ikke gjelder småtradere.Husker dere robotdødaren larsen? Han måtte vel møte i retten for å ha lurt en robot,ble jo frikjent selvfølgelig men det sier litt om systemet.Dessverre er det anonymisert handel og det hjelper jo de store.
Yuri_Milner
27.03.2020 kl 13:41 5763

Den holder seg stabil på rød børs i dag. Ikke særlig volatil for tiden
Slettet bruker
27.03.2020 kl 17:17 5663


Så Troll_Leif. Du som mente de ikke forstod noe de som trodde det ble kutt i utbyttet i Kitron. I dag kan du lese at det ikke blir utbytte.

https://newsweb.oslobors.no/message/499838
Kaisovski
27.03.2020 kl 17:29 5641

På tide. Kan godt hende det blir utbytte, men det vio evalueres nærmere etterhvert som situasjonen utvikler seg.

Eneste fornuftige å gjøre :)
Yuri_Milner
27.03.2020 kl 17:31 5633

Skulle gjerne hatt utbytte, men dette viser nok en gang hvor veldrevet selskapet er. Mye usikkerhet i møte, da er det best å være på den sikre siden. Så får de nervøse hoppe av på mandag å selge aksjene sine til meg
Bobby
27.03.2020 kl 17:41 5609

Her velger Kitron det sikre fremfor det usikre. På markedsdagen bekreftet de 2020 i god rute og god ordrelogg. De kunne ikke bekrefte eller avkrefte hvorvidt det ble utbytte eller ikke. Jeg hadde gjerne tatt i mot utbytte nå, men tenker at en sikker trygg økonomi for selskapet er viktig. Det er ubehagelig å se all elendigheten som Koronaviruset medfører av sykdom, død og forringelse av strukturer og økonomi.
bellx
27.03.2020 kl 21:18 5474

Er ikke så enkelt,litt uklart dette her da styret ii Kitron vil at generalforsamlingen skal gi styret fullmakt til å vedta utbytte på grunnlag av årsregnskapet for 2019. Så ingenting er endelig avgjort selv om noen ser ut til å tro det. Ikke har de meldt om permitteringer eller stenging av fabrikker slik som veldig mange har gjort.Omdet ikke skulle bli utbytte så er jo pengene der.
Yuri_Milner
28.03.2020 kl 06:11 5310

Helt riktig. Et av de mest likvide selskapene på Oslo Børs.