Hyttefolket gir seg ikke - nå belaster de samfunnet enda mer

DavidM
22.03.2020 kl 20:52 1131

Det kommer nå en strøm av flyttemeldinger fra hyttefolk som forsøker å sno seg.

De prøver seg med flyttemelding for å kunne være på hytta fremover.
Hyttefolket eier ingen skam og fortsetter å belaste samfunnet med ytterligere henvendelser.

De ringer ned å kontakter små kommuner i hopetall.
Men alle søknadene vil bli lagt i skuffen.

– Vi prioriterer de aller mest kritiske oppgavene og flyttemeldinger til fritidsbolig er ikke prioritert som et kritisk område for Skatteetaten i disse dager.

https://www.nrk.no/norge/mangedobling-av-folk-som-prover-a-melde-permanent-flytting-til-hytta-1.14956109
Redigert 22.03.2020 kl 20:55 Du må logge inn for å svare

Men man kan vel ikke ha bostedsadresse på en fritidsbolig?
Hvis de likevel skulle få til det, da vil de ikke ha lov til å oppholde seg ved opprinnelig adresse?
maggie
22.03.2020 kl 21:43 1006

Det er riktig. Det er ikke lov å ha bostedsadresse på en fritidsbolig.
Skjønner derfor ikke hvorfor dette diskuteres i det hele tatt.
Nå må folk ta seg sammen og opptre som voksne.
Vi er i krise og myndighetene har hendene fulle døgnet rundt.
Ser ut som endel personer bare driter i gjeldende regelverk.

Mange har en ordinær bolig som fritidsbolig, i en kommune uten boplikt.
-Dëë-
22.03.2020 kl 22:05 920

Det spiller ingen rolle. Alle søknader er og vil bli satt på vent pga corona-viruset. Ingen av de blir behandlet.
Keneid
22.03.2020 kl 22:09 899

Jeg ler DavidM, du gir deg ikke. Dette er et tøvete forbud fra før. Hvis man er i karantene, og er smittet så kan resten av familien, i all uvisshet dra til hytta om de er smittet eller ikke. Men de som vet er friske kan ikke få benytte eiendommen. Bakvendtland og denne diskusjonen har bare tatt fullstendig av. Eneste argumentet dere har mot hytteeiere er frykten for sammenbrudd hos det lokale helsestasjonen? Ok, det er fullstendig sammenbrudd i oslo-området, det er ikke mulig å komme igjennom til legekontoret i verken bærum asker eller drammen. De som er i risikosonen som gjerne har astma og eller dårlig immunforsvar ønsker da vel ikke å være i byen med masse folk hvis de kan reise bort? Sier seg selv. Du får konsentrere deg om helsepersonellet som hamstrer hydroxychloroquine, eller joggerne som heser og bleser, eller de som hoster og harker på butikkene. Jeg har ikke hytte selv, og misunner de som har dette. Jeg har flere bekjente som har tilgang på det, og vet du hva? Jeg unner de dette, og håper de holder seg friske! :-)

Det er ikke slik at det må søkes om å få lov til å flytte. Bare å sende inn melding så er jobben gjort.

Makan til psykopater!
KJEPET
22.03.2020 kl 22:20 835

Har ikke viruset påskeferie? Synes det burde hatt forbud mot å spre seg under påsken...... Likeså på fotballbaner (om det ikke er "organisert" trening).
Redigert 22.03.2020 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Liso2
22.03.2020 kl 22:23 818

Hva med om staten rekvirerte alle hytter til bruk som national reserve resurs. Skal det være dugnad så skal det være dugnad

Symbolpolitikk med svært begrenset praktisk effekt. Iverksatt av hjelpeløse politikere som ønsker å gi inntrykk av handlekraft.
KJEPET
22.03.2020 kl 22:28 780

Enig med "Den tro tjener". I nord-Italia sa de det samme når de ble bedt om å holde sosial avstand for tre uker siden. Kun symbolpolitikk.......

Hyttefolket, dette ser ut til å være en ny folkegruppe som har dukket opp i Norge. Er det noen som vet hvilken
etnisk tilhørighet de har, hvilken religion de bekjenner seg til etc? Dette synes å være en nokså stor minoritetsgruppe,
som vel teller flere enn både pakistanere, samer etc. Selv om de er mange, er det likevel en minoritetsgruppe som både
har rett til å bli godt behandlet, slik at de trives godt, ikke i, men på landet. Det kan da ikke være slik at det er hyttefolket sin
skyld, all elendigheten som rammer oss.
i disse tider.

Joda, men her kan man bo i Kautokeino kommune, og ha hytte i Karasjok. Tre mnd i fengsel om du tar sjansen på ei overnatting. Direkte sammenlignbart med situasjonen i Italia, eller Spania. For at en lov eller forskrift skal ha legitimitet i folket, er det greit å kunne forstå hensikten
Keneid
23.03.2020 kl 00:02 535

Godt sagt! :-) Har ikke hytte selv, men blir så provosert. Spesielt provosert over vg som sier at hytteeiere søker flytting for å benytte hytten i påsken. Det har det ingen belegg for å si eller mene noe om. Andre medier som finansavisen skriver ikke det.
Av de jeg kjenner er det flere som har hytter som holder seg hjemme, men kjenner et par familier som vil benytte muligheten grunnet en sammensatt risiko der de bor nå og deres sykdomsbilde. Hele debatten har gått helt vilt. Hyttefolket har virkelig blitt hakkekyllingen fordi enkeltmennesker tøyer strikken. Det ble ikke så mye diskusjon om at helsepersonellet regelrett hamstret hydroxychloroquirne.

Husker at det hele startet med at noen fikk karantene, så dro til hytta og sto i skibakken i stedet - før alvoret var i gang.

Men nå er moben i gang med å ta joggere også.... herrefred!
Keneid
23.03.2020 kl 00:02 535

Tror jeg har skjønt mer enn det du noen gang har gjort :) flaut!
china
23.03.2020 kl 00:06 519

Du har jo tydeligvis ikke skjønt en dritt! Man skal gjøre som myndighetene har bedd folket om å gjøre! Slike holdninger som dine gjør at alt går istedet til helvete.Tosk
Keneid
23.03.2020 kl 00:17 491

var vel en av de som tok ut ungene ut av skolen og holdt oss borte fra folk en uke før myndighetene fortalte oss om det. Jeg flyttet alle min sparepenger fra fond og aksjer og over til us allerede i januar fordi jeg viste at dette kom til å spre seg og skape trøbbel. Men trodde ikke i nærheten av hva som faktisk har skjedd nå. Men likevel hadde jeg tro på norsk kronekrasj og fikk rett. Husker både kolleager, venner og familie regelrett lo av meg. Jeg LER tilbake.

Myndighetene var ikke bare for trege med å aggere, men de reagerte ikke en gang!! Erna forklarte på nyhetene at vi måtte ikke stoppe landet, fortsette som før, ikke være så redde. Har en epost til skolen som skulle se på hvordan vi skulle gjøre det med hjemmeundervisning.

Når vi snakker om holdninger så kan du ta helsepersonell som til de grader opptrer opportunistisk og hamstrer hydroxychloroquine..... Eller kjøpesentre som er åpne, folkemasser overalt. Og ja hør på myndighetene som tillater en "forhåpentligvis" frisk familie dra på hytten, til landet, når en som er bekreftet smittet er hjemme. Det er SINNSYKT! Inkubasjonstid fra 0-14 dager. Familien som drar til hytte ER sannsynligvis smittet. Det er de som burde vært i karantene hjemme. Enten portforbud, eller la være og forholde oss til mer elementær karantene tid. Hytteforbudet slik det er regelrett tøvete!

Så min china-venn, eller mikkemus, tror du er ganske ute på landet her og ikke har skjønt noen verdens ting her.