NAS - Kan journalister tjene ekstra ved å opprette falske nick?

Kantarell
NAS 23.03.2020 kl 09:46 5618

I det siste har vi sett at mange nye nick har innvandret forumet. Mange nick stammer fra samme person og ofte går enten på personangrep eller skriver kun negative kommentarer om Nas; ofte uten nor særlig kunnskap om selskapet.

Kan det skyldes at administrator i finansavisen tjener mye penger på "click pay journalism"?

Kan det skyldes også at enkelte journaliste tjener ekstra penger på "click pay journalism" siden de reklamerer om egne artikler?

På den andre siden ville det vært ekstremt kjedelig om det kun ble skrevet positive innlegger. Derfor har vi avhengig av hverandre.

Kvalitet på finansavisen.no forumet: Det er meningen at folk skal bli omringet av mest mulige falske meninger, slik, at mange opplever panikk.

Slik fungerer børsen, løgn og sannhet hører godt sammen.

"Spekulant, person som driver spekulasjon; i alminnelig språkbruk særlig om en som innlater seg på risikable eller tvilsomme forretninger i håp om stor gevinst."

Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 09:52 4525

Du kunne jo kostet på deg å kommentere de elleville og grovt villedende hausseinnleggene som har florert på forumet.
Kantarell
23.03.2020 kl 10:11 4416

Det er ingen grenser for sludder du serverer her på forumet.

Men takk, det stemmer jeg hausser en del fordi jeg har tro på selskapet.
Epona
23.03.2020 kl 10:35 4316

Det er ingen tvil om at det over lengre tid nærmest har foregått nærmest en vandetta etter NAS med påfølgende negativ omtale med finansavisene som spydspisser, der Shortermafiaen tydeligvis har fått lov å sette sitt preg.
Ikke lett å skjønne for den vanlig småsparer og som understøtter Norwegian for det de har bidratt med positivt og tilført det norske samfunnet gjennom mange år.

Men Janteloven lever i beste velgående.
TomW
23.03.2020 kl 10:47 4251

Journalister har nok bedre ting å finne på enn å sitte på HF.
Dette er personer som dessverre ikke helt forstår hvordan ting henger sammen. Hvis man er så kort at man tror at man kan påvirke kursen ved å skrive her inne er man veldig enkel. La de holde på og kaste bort tiden sin.

Men bare for å ha det på det klare så finnes disse i begge leire og som du nevner så stammer nok mange fra de samme personene.
Bearwizard
23.03.2020 kl 10:55 4203

Du har helt rett...det er klart at det er lov til å ha synspunkter på NAS som ikke er udelt positive. Det jeg reagerer på er omtalen av selskapet og dets aksjonærer..jeg tror ikke vi hadde funnet noe tilsvarende i USA f.eks der man ville funnet en helt annen "patriotisme".
Strategi
23.03.2020 kl 11:13 4102

Patriotisme i USA.
De har jo større fall enn i finanskrisen.
Dette må du forklare litt nærmere.
Bearwizard
23.03.2020 kl 11:24 4040

Jeg tenkte på at vi har litt mer behov for "Norway first" og ikke snakke ned egne selskaper og ønske dem dit pepperen gror
Kantarell
23.03.2020 kl 11:32 3993

Enig med deg; Norwegian bør løftes oftere i media.

Medier har snakket dritt om Nas i flere år snart. Mulig de tjener massivt på det. Det er åpenbart at noen har også tapt på Nas og det kan være grunnlag for "vendetta" rett og slett.


DisastAir
23.03.2020 kl 11:48 4180

Det er flott at du har tro på NAS. Hvor mye er du villig til å legge i potten ved evt en ny emisjon?

Hva har NAS i dag av løpende leasing-kostnader?
Hva er kassabeholdningen?
Hva er gjelden pr aksje?
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.03.2020 kl 12:12 4077

Kantarell - Jeg forstå at du er litt frusteret over debatten. Jeg forstå også at du kommer til at tenke litt konspiratorisk. Men jeg er meget i tvivl om hvad der er i spil her.

Jeg tror på at det er vanlig internet-trolls som er på spill. Nogle vil sikkert gjerne argumentere for deres short position og andre syntes bare det er morsomt at se andre reaktion når man siger noget som er ekstremt.

Selvom pressen har mange negtive historier om NAS for øjeblikket så tror jeg ikke at der en link mellem denne debat og pressens historier.

Der er ingen tvivl om at "NAS Konkurs"-historiene er god sentastionsjournalistik for pressen for øjeblikket. Finansavisen, Dagens Næringsliv og Aftenposten har alle kørt historier på dette tema. Tiden vil vise om de får ret.

Hvis det viser sig at Norwegian ikke får behov for en større emisjon og hellere ikke går konkurs så mener jeg pressen har noget at forklare. Hvis Bjørn Kise og Bjørn Kjos kommer ut av dette uten konkurs mener jeg også at pressen har noget at forklare. Det er fair at nogen bliver udsat for kritik men i krise tider som disse skal man måske overveje en ekstra gang at hælde benzin på bålet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
100x
23.03.2020 kl 12:36 4013

Helt klart,

det er mange småsparere som er usikre. De utnytter det,
tror du de store gutta som gikk inn og kjøpte på 40kr ved siste emisjon selger? Nei, de holder og venter på å selge på 100+ kr.

derfor er det viktig å skvise ut småsparere mest mulig.

Ved børsstans på fredag så vi en eksempel på hvor mye makt media har,
kursen holdte på å gå oppi 20kr på nyhet om støtte fra staten.
Men det passet ikke Shortere/Media, så de satt på nødbremsen og sørget for å kjøre masse skremsel propaganda i media, E24, DN, FA og selvfølgelig forumet her?
Hvor mange nye tråd med negativ vinkling ble startet mellom 0900-1000?

Dette er Matrix gutta, media er kjøpt og betalt. ( PUNKTUM )

Journalist i 2020? hahaha det er hjernevask å tro og kalle seg det, de blir servert hva de skal skrive og med hvilken tone.

Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 12:50 3941

Helt riktig EliotS ! Janteloven lever i beste velgående. Daglige krigsoverskriftene bak betalingsmur i avisene. Norwegian har sikkert generert mange ganger flere pluss-abonnement enn neste mann på listen. Det er mange som drar fordeler ut av Norwegian, men skyr lite for å tråkke på de, når de nå ligger nede og lider !
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
EliotS
23.03.2020 kl 13:00 3899

DisatAir - Jeg syntes det er passende at du selv svarer på de spørgsmål du rejser. Du er meget ironisk i din første setning men så syntes jeg også at det er passende at vise at du kan stå på mål for det som du kræver av andre. Svar du på de tre spørgsmål selv. Jeg har mange gange herinde vist at jeg godt kan finde tallene frem men kan du?
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.03.2020 kl 13:39 3809

Jeg er på godt og vondt enig med deg EliotS.

Godt å lese at journalister skriver også om andre selskaper som har gått mye ned i det siste:
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/23/7510334/17-aksjer-har-stupt-over-70-prosent

Mens andre mener, akkurat som meg at J.S er fortsatt «litt for stille»
Mulig de selger hele selskapet for 75 kroner: 4 milliarder fra Boeing + 3 milliarder fra staten...
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.03.2020 kl 13:46 3766

Kunne ha skjønt problemstillingen om det gjaldt mange nye nick som hausset caset, MEN for å baisse- NEI, det klarer caset selv helt på egenhånd godt hjulpet av regjeringens hjelpepakke krav - krav selskapet mest sannsynlig ikke klarer å møte uten å nærmest å utradere eksisterende aksjonærer gjennom milliard emisjon, konvertering av obligasjonsgjeld til aksjer alternativt begge i kombinasjon ...
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
DisastAir
23.03.2020 kl 13:50 3744

Som dansk er du automatisk spesialist på ironi. Jeg har omgått dansker lenge nok til å ha god kunnskap om det. Du må bare ikke tro at alt hva som skrives av andre er ironisk ment. De spørsmålene jeg stilte var fordi jeg gjerne ville ha svar på dem.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 14:01 3692

Kantarell.
Du har kun deg selv å takke for det uføret du (trolig) har havnet i.
Advarslene har vært MANGE, men stadig vekk prøvd fleipet bort av haussere som har latterliggjort ALL kritikk.

Vi som har ADVART har i et par års tid hatt 100% rett i det vi har skrevet.
Selvsagt ikke fra dag til dag - men i prinsippet!

Hilsen Hammers......som ikke synes synd på deg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Stephen
23.03.2020 kl 14:01 3687

Ja det er mulig; dog tviler jeg på at så mange har handlet en kasse mobiltelefoner for å gjøre det. Både den ene eller andre veien.
Til slutt vil jeg bare ønske deg en riktig god jul.

Mvh. Stephen
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
harpix75
23.03.2020 kl 14:03 3673

Ja, det er mange nye nick på forumet. Jeg er ett av dem, og jeg tror mange deler min grunn til å "komme inn" her: Jeg er en småsparer som nå vil lære mer i det sinnssyke markedet vi er i.

Jeg har derimot blitt beskyldt for å være en NAS-skjorter i mange forum, fordi jeg er oppegående nok til å se hvilke muligheter selskapet har - dessuten leser jeg artikler skrevet av de som VIRKELIG kan dette. Ikke en eneste av dem kan se at NAS skal klare dette uten emisjon.

Så for all del; fortsett med å lage konspirasjonsteorier som rettferdiggjør egne feilslåtte valg. I verste fall, blir det kanskje lærdom av det down the line.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
piratentim
23.03.2020 kl 14:08 3646

De to artiklene omfatter det samme, men ordlyden og adjektivene er ganske så forskjellige. Der DN fremstår nyansert og nøytral virker det som E24 er på jakt etter NAS.

F.eks.

DN
"– Hvis ikke blir det konkurs?

– Det er ikke konkurs før det er konkurs. Det er for mange långivere som ikke vil kaste kortene. Norwegian har en helt ny flypark og er et av de best drevne flyselskapene i verden. De har alt utenom markedet. Det vi ser i markedet nå er katastrofalt, men når dette går over vil det gå veldig bra, sier han."

VS

E24
"Dumpet alle Norwegian-aksjene: – Går på tap så det dundrer
Investor Asbjørn Abrahamsen har solgt seg helt ut av Norwegian. Han omtaler flyselskapets situasjon som «katastrofalt»."

E24, skriver med stor patos mot DN mer logos.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.03.2020 kl 14:11 3624

.... det er jo ikke noen rocket science å skulle forstå at kursen vil bli presset lengre ned. Usikkerheten i tilknytning til hjelpepakke krava er legitim da vi snakker om milliardbeløp.

For det første så er det en liten sannsynlighet om de klarer å møte krava overhodet, og om de skulle klare det så vil det mest sannsynlig bli et blodbad for de eksisterende aksjonærene og av samme grunn vil det nok være flere (både store og små) med vettet i behold som vil følge Abrahamsen fremover …

Risken er skyhøy hvor stopplossraid og tvangssalg vil kunne få kursen ned på nivåer man ikke trodde var mulig - noe ala BORR.

Mitt bet er at vi om ikke lenge vil se kurser i intervallet 5-7nok før det foreligger en statusoppdatering og innholdet i den oppdateringen vil raskt kunne føre til bunnløse tilstander - JustSaying ...
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 14:54 3534

Hvor ble det av alle disse hausserne? De som mente shorterne skulle blø, løpe etter og var desperate på fallende kurser osv.

Tatt tapene og droppet forumet? Slik som han her:
https://e24.no/boers-og-finans/i/QokRK8/dumpet-alle-norwegian-aksjene-gaar-paa-tap-saa-det-dundrer

Tror dere han har bruker her på forumet?
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
23.03.2020 kl 15:04 3492

Du må jo være den som vingler mest her.

Sååå gjennomsiktig 🤣🤣🤣
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
lardo
23.03.2020 kl 15:05 3486

Stemmer det at revisor ikke ville godkjenne åpningsbalansen ?
Hvor er pengenes opprinnelse ? Og hvor mye er han god for når alt kommer til alt, for å spytte inn i en ev. emisjon ?
Tviler på at det er Norwegians redningsmann. Uttaler seg som et barn, skuffet over at sjefen ikke ringte rundt til aksjonærene.
Tipper sjefen i nas har viktigere ting å gjøre om dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
undrende
23.03.2020 kl 15:06 3475

Skjønner at det må være sårt å ha tapt hver eneste krone investert i dette sluket av ett papir. Ja, det er trist. Regner med noen vokser til en dag og har tatt lærdom av dette. Selv tapte jeg mine kroner i 2001 i Opticom, Ocean Rig, Mediecult & Tomra faktisk, for å nevne noen. Advarsler var det mer enn nok av den gangen også, akkurat som nå. Husker en Bruker på stoctalk som hadde nicket Bolean. Han advarte spesielt mot OPC, hver dag uten at jeg og mange andre tullinger tok nevneverdig notis av det.
Kan ikke skylde på andre enn meg selv, og det kan ikke dere heller, det har ikke manglet på advarsler her på forumet siste to år.
Påstanden om shortere og baissere mot NAS aksjen, med flere nick er det reneste vås.Det er jo ikke noe behov for det, og som mer erfarne brukere sier, ingen her inne kan påvirke en aksjekurs.
Derimot er det nok av haussere her inne med mange nick som dukker opp som paddehatter, og forsvinner like fort, hele veien ned fra 300 til nå. Hvilket nick har forrige ukes sjefshausser inntatt nå da, mon tro???
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.03.2020 kl 15:34 3418

Godt å få god respons fra de fleste som pleier å være lojale på forumet ;)

Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
bj111
23.03.2020 kl 15:58 3326

Godt skrevet undrende. Alltid kjedelig med store tap men det er dessverre mange som må erfare det før de lærer.
Der er viktig å løfte blikket å se om det er noe som er åpenbart rett eller feil i det som skrives. Sitter man med en aksje så har man vel tro på selskapet. De som skriver negativt er mest interessant å da lese. Hvorfor er de negative og hva ser de som jeg ikke ser? Er det noe i det de skriver? De som er positive er hyggelig å lese for de er jo enige men derfor ikke veldig interessant. Forumet har ingen betydning på kursen og haussing eller baissing er uten betydning.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
gryteknut
23.03.2020 kl 17:17 3235

Det å ta et tap er vel og greit, men tapet til de fleste av oss er allerede stort. Bedre å bare sitte å håpe på en Boeing avtale. Da spretter plutselig kursen opp i 20 igjen og statsgarantien gjør seg gjeldende. Da er det lys i enden av tunnelen igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Kantarell
23.03.2020 kl 18:57 3132

Ta eksempel på DNB som prøve å profittere på situasjonen.

https://www.borsen.no/nyheter/kraftig-advarsel---helt-uakseptabelt/72282741
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.03.2020 kl 19:29 3071

ehhh, begynner å bli sikker på at det er to ulike personer som bruker dette nicket.

rischioso
19.03.2020 kl 20:34
4717
Vorge skrev
Nå må vi huske at Norwegian-ledelsen var i møte med to statsråder i går. Dersom EK-kravet ikke hadde..
Ja, og det skulle bare mangle om det ikke ble satt krav - vi snakker om 3 milliarder nok - mao et bidrag på størrelse med den kommende Boeing erstatningen og når vi snakker om den så er nok den også like rundt hjørnet for amerikanske myndigheter er i prosess med å komme med deres pakke.

Det blir nok travle tider fremover for Jacob & Co hvor det skal forhandles med kreditorer om å få redusert renter og avdrag noe som vil være en sann fornøyelse nå når de har garantien på 90% fra staten å slå i bordet med.

Gratulerer alle troende aksjonærer - dette slo alle forventninger og bidrar både til at NAS vil klare seg gjennom krisen slik at konkursspøkelse nå er å anse som historie og best av alt at grunnlaget nå blir lagt for et langt mer økonomisk sunnere selskap … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 19:45 3016

Hvordan kan du tro på penger fra Boeing når selskapet selv nærmest er i samme håpløse situasjon som NAS.
Vanskelig å skjønne at enkelte kan håpe og tro på slike urealistiske halmstrå.

Jeg har selv ment at det helst kun er TO utveier for NAS:
- Slå seg selv konkurs - og igjen oppstå som et helt nytt selsakap (som Norske Skog).
- Obigasjonseierne konverterer lån til nye aksjer og det kommer en ny emisjon.

Dessverre for dagens aksjonærer; ved begge casene mister DERE alt!
De gamle aksjene bli enten konket - eller vannet fullstendig ut.

Tror det er noe slikt Abrahamsen har "fått snusen i".
Han som i dag varslet at han tok et tap på 30 mill (mener jeg å huske det var), men som likevel berget stumpene.

Hilsen Hammers.......ja, en av de "negative". En av de som lenge har ADVART mot NAS!
Ikke for moro skyld!
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
awkward
23.03.2020 kl 19:53 2978

Antar at journalistene leser denne tråden, så da ser vi nok en artikkel i løpet av kvelden eller morgendagen
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.03.2020 kl 20:07 2922

Eneste halmstrået nå er at viruset roer seg.
Krona styrker seg, så vi alle kan ta en tur til naboen for å handle det mest nødvendige
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.03.2020 kl 20:40 2820

- Roer seg ved sommersolverv?
- Krona styrker seg når olja allerede HAR PASSERT sommersolverv (siden "all" virksomhet har stanset)?
- Handle det mest nødvendige? Ja, når begynner det å bli smalhans på det mest nødvendige - også her i huset.....🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 21:45 2715

Det er alvor nå !!! Likevel beroligende at det allerede er innbetalt 3 måneder forskudd på flyene. Det er et helvetes puslespill som nå har dukket opp, fra intet og med biter du faen meg ikke ser engang 😱 Håper CFO kan gå på vannet 🙏
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Epona
24.03.2020 kl 12:15 2515

E24: 9 -ni- headinger fra dagens utgave som omhandler Norwegian:

"Fortsetter nedsalget"
"Har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly"
"Store svingninger"
"Kjos' sønn selger i Bank Norwegian"
"Tilfredsstiller millionkrav"
"Dumpet Norwegian"
"Slik ble Norwegian satt på bakken"
"Trist syn"
"Mens Norwegian styrer mot konkurs ... "

Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
tradingstock
24.03.2020 kl 12:17 2509

Kursen holder seg selv med dette!
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.03.2020 kl 12:33 2459

Fra lederartikkel i Aftenposten:

«Koronakrisen rammer luftfarten hardt. Men Norwegians problemer er også selvforskyldt. Selskapet har stor gjeld takket være en strategi basert på ekspansjon og stor flyflåte og har i lang tid drevet svært risikofylt.

Mange har påpekt at bare en liten svikt i inntektsstrømmene ville kunne føre til konkurs. Paradoksalt nok blir det annerledes med en enorm svikt i inntektsstrømmene. Da trår staten til. Foruten kutt i moms og arbeidsgiveravgift og bortfall av flypassasjer- og lufthavnavgift, får Norwegian nå lånegarantier av staten på inntil 3 milliarder kroner.»

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/RRpVVr/aftenposten-mener-hvis-norwegian-skal-reddes-hva-da-med-alle-andre-bedrifter

Dette er jo helt riktig. Norwegian har spilt høyt med sin vekst. Mange mente den lå på konkursens rand før Koronakrisen. Nå som de helt klart er ferdige tigger man om penger fra Staten. Avisen stiller spørsmålstegn over hvorfor akkurat de skal reddes. Widerø som har satt tæring over næring klarer seg selv. Norwegian har ført til en økning i flyreiser som er ekstrem pga. lave priser. De har spilt på dette og har tatt en enorm sjanse.

Det er også bare bra hvis denne flyvingen kan reduseres. Ikke minst for klimaet, men også som vi ser nå som smittebæring. Det var jo gjennom flyving av skiturister fra Italia og Spania vi fikk innført Korona, og det har gjeldt de fleste land. Tror vi bør ta sikte på å bli litt mindre globale. Krisen har vist det.
Redigert 20.01.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare