NAS: - Når er deadline, - uker eller måneder?


Schram uttalte at det var bare snakk om uker, men uker kan jo fort bli måneder. Noen med en formening om hvor langt Norwegian har kommet i forhandlinger med kreditorer eller erstatninger fra Boeing og RR?

Vanskelig å spekulere om Boeing samtaler siden J.S sier hele tiden at de har gode samtaler sammen.
Angående RR-kompensasjoner ble det rapportert tidligere at de har landet på en god avtale. Men mer ble det ikke snakk om.
Noe likviditet og noe tjeneste..
Epona
23.03.2020 kl 10:07 2226

Ja, vanskelig å spekulere, - men "gode samtaler" kan være så mangt . Kan en Boeing erstatning gjøre at NAS kommer over kneik(er), og i såfall hvor lenge? Det er nok inntil videre traderne som kan tjene på votaliteten i aksjen, hvis ikke shorterne vil forsøke å sette inn et dødsstøt.
Redigert 23.03.2020 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
HP17
23.03.2020 kl 10:32 2145

Er vel mer sannsynlig at Boeing lar forhandlingene med NAS trekke ut i håp om at selskapet går konkurs?
TomW
23.03.2020 kl 10:42 2084

Boeing driver butikk og lever av å selge fly. At de skal trenere en kompensasjon og miste en ordre på 100 fly er så lite sannsynlig som det får blitt.
Kompensasjonen kommer de ikke unna uansett. Eneste de oppnår med dette er at kompensasjonen går inn i boet kontra Nas.
EliotS
23.03.2020 kl 10:55 2011

Her var spørgsmålet i TS "NAS - Når er deadline, - uker eller måneder?"

Jeg er litt i tvivl om der tenkes på

1) Boeing forhandlingene (og Roll Royce)
2) Schram's vurdering av kirtisk punkt, hvor NAS kunne gå konkurs
3) Løsning i forhold til at NAS får adgang til låne-garantiene

Kommentar til 1)
Roll Royce forhandlingene har jeg indtryk er avsluttet. Det er mit indtryk at man har indgået en avtale som ikke inkludere et større cash beløp fordi så havde NAS og RR måtte offentliggøre det.

Boeing forhandlingene må været meget tæt på målstregen, hvis ikke forhandlingene allerede er avsluttet og nu kun avventer en underskrift. Hvis det ikke er sket i nuværende situation syntes jeg at det er svigt fra ledelsen ansvar i forhold til alle parter.

Kommentar 2)
Der er vel ikke noget nyt her i forhold til hvad Schram har udtalt tidligere. Det var et "spørgsmål om uker og ikke måneder".

Kommentar 3)
NAS ledelsen kan ikke ta sig lang tid til at forhandle fordi det skaber usikkerhed i markedet. Mit bud er at vi hører noget indenfor de neste 48 timer.

Within weeks , uttalte Schram for noen uker siden.
Boeing har søkt offentlig støtte, ikke lett å sende amerinske skattepenger videre til selskaper som muligens ikke overlever.
Antar det arbeides iherdig med å oppfylle statens krav for å motta støtte.
Tipper de lykkes nok engang med ek,men ingen gir ved dørene ,så kursen blir la.
Epona
23.03.2020 kl 12:21 1739

Takk for alltid klare og konsise betraktninger. Tenker først og fremst på hvor lenge Norwegian kan overleve uten bistand fra andre ...
Herman*
23.03.2020 kl 12:56 1554

Jeg tror Boeing avtalen er mye opp til NAS, tipper det ligger en rekke ulike løsninger på bordet. Som kjent har omstendighetene forandrer seg kontinuerlig de siste månedene. Det haster mer å få på plass en avtale med kreditorene, da NAS ikke har like god kontroll på disse prosessene som med Boeing. Viktig å få ut de første 1.5 milliardene. Så kan de bruke Boeing avtalen til å øke EK ved f eks å ta i mot fly som kompensasjon, deretter et større cash beløp ved kansellering av et større antall fly.
Redigert 23.03.2020 kl 12:57 Du må logge inn for å svare

Nightrockets tidslinje er nok riktig.
Store lettelser på leasingkontraktene kommer.
All obligasjonsgjelden konverteres .
Bankene kommer med 150 mill.
Alt henger sammen.
For aksjonærene er spørsmålet: til hvilken kurs koncveretes gjelde, eller hvor mye skal nåværende eiere ha etter ha etter restruktureringen?

I omtrent alle slike restruktureringer sitter eksisterende eiere igjen med 3-5 % av det restrukturerte selskapet.
Eneste måte å forhindre det på er at man finner løsninger som ikke innebærer konvertering eller emisjon.
Jeg klarer ikke å se noen slike muligheter nå.
Herman*
23.03.2020 kl 13:25 1429

Å konvertere gjeld til EK bidrar ikke til så veldig mye bedre likviditet de neste 2-3 mnd. Det bidrar til høyere EK, men det spørs om ikke GK klarer dette på andre måter-ref innlegget over. Skal de konvertere på en utbombet kurs, bør obligasjonseierne ta en haircut på 50%, og satse på at de får tilbake pengene ved en dobling av kursen. Det beste hadde dog vært at en ventet med konvertering eller emisjon til flytrafikken har normalisert seg.

Selvsagt må obligasjonseierne ta en haircut , gjerne 50% . Men vil allikevel sitte med 97/95 % av selskapet
For aksjonærene ville det Selvsagt vært bedre å prøve alt annet enn flere aksjer.
Men Staten har som vilkår at ek skal dobles,så hvordan kan det gjøres uten konvertering eller emisjon ?

Hadde jeg styrt butikken i NAS ville jeg sagt til Boeing "inne på kammerset" at det var fint om de ventet med utbetaling av kompensasjon/erstatning til ETTER Koronakrisen var avklart. Dersom pengene kommer inni kassa til NAS nå vil staten kutte tilsvarende i sin redningspakke fordi NAS har funnet andre penger. Som aksjonær håper jeg på det samme, siden en utbetaling nå vil gi minimal og forbigående uttelling på aksjekursen.
Epona
23.03.2020 kl 14:24 1218

Her har en storaksjonær solgt seg helt ut av Norwegian med solid tap, og én av årsakene er manglende kommunikasjon til markedet fra selskapets ledelse: https://e24.no/boers-og-finans/i/QokRK8/dumpet-alle-norwegian-aksjene-gaar-paa-tap-saa-det-dundrer
bj111
23.03.2020 kl 14:52 1084

Ikke overrasket over det. Tror han har lokket mange inn i NAS mer sine utspill i mediene de siste måneder.
hstray
23.03.2020 kl 14:58 1048

Da er jeg glad du ikke styrer butikken i NAS. En Boeing kompensasjon i cash vil gi avgjørende og nødvendig likviditet til å komme gjennom denne krisen. Vil også styrke EK.

Problemet er at Boeing har søkt den amerikanske stat om en hjelpepakke på 60 milliarder usd.
Tror Trump ville gått bananas dersom penger fra hjelpepakke hadde gått til nas .
Må nok vente til støvet har lagt seg.
hstray
23.03.2020 kl 15:10 980

Kompensasjon må Boeing betale uansett. Det kommer de aldri unna.
CC
23.03.2020 kl 19:28 682

Dusten Karlsen sa jo at de håpet å komme til enighet med Boeing ila noen uker; det sa han tidlig i desember.... lite vits i å høre på ledelsen her. Ledelsen vil alltid beskrive situasjonen som bedre enn den i den situasjonen man er i nå; DESPERASJON

12. mars anslo Folkehelseinstituttet (FHI) at smittetoppen for coronaepidemien i Norge ville komme mellom mai og oktober, før den ville avta mot høsten og vinteren.
Nå bare 11 dager senere har fagdirektør i FHI, Frode Forland, en teori om at vi vil nå en topp i corona-syke allerede i løpet av april.
Garantipakken har selvsagt tatt utgangspunkt i FHI antagelse om smitteutviklingen.
At smittetoppen antas å komme tre måneder tidligere gjør en stor forskjell i NAS’s favør.
Celsius
23.03.2020 kl 23:49 455


Dine tanker baner vei for en solid emisjon blant optimistiske aksjonærer

Redigert 23.03.2020 kl 23:49 Du må logge inn for å svare

De såkalte bedreviterne (FHI) som aldri har vært borti noe lignende, ikke vet de hvor viruset kommer i fra, ikke vet de hvor mange ganger det har mutert, ikke vet de om noen kur, ikke vet de når toppen er nådd og ikke vet de hvordan dette ender og langt mindre når, men for all del - de kan jo tippe som alle andre og de vil mest sannsynlig bomme som så mange ganger før … ;)
Redigert 24.03.2020 kl 02:01 Du må logge inn for å svare

Etter at Kjos nå antakelig er ute av Nas svinner muligheten for en fornuftig emisjon bort.
Det er simpelthen ikke sterk no aksjonærmasse til å løfte en emisjon med det som trengs.
Da er det gribbemat og ditto emisjonskurs slik jeg ser det.
Jeg er overbevist om at alt faller på plass,men aksjonærene klarer ikke å finansiere ny ek, slik at andre må inn ...til hvilken kurs ?