Paradokset i tiltakspakken

Det er vanskelig for menigmann å vite hvilke likviditetsbehov nas har formidlet til staten. Er det 3 mrd så finner jeg det som et paradoks at staten krever en egenkapitaløkning på 3 mrd for å få tilgang på lånet. Om nas lykkes i å hente inn 3 mrd, faller vel behovet for hjelp fra staten bort ? Du tenker kanskje at nas kan bruke de ekstra milliardene ti å betale ned på den store gjelden ? Ja det kan de, lånet fra staten kanskje ? Da egenkapitalkravet ligger i betingelsene i fase 3, ser jeg det som sannsynlig at nas ikke får/vil benytte seg av den siste 1,5 mrd. Snarlig utbetaling fra Boeing blir avgjørende for Norwegians eksistens!!!
EliotS
23.03.2020 kl 12:50 1298

Jeg tror at NAS forhandlingsudgangspunkt har været regnskabstallene fra Q4 2019. Det er også derfor at kravene om egenkapitalandel til SAS og Widerøe knytter sig til siste kvartalsrapportering før koronakrisen.

Boeing avtalen har ikke været et emne parter har kunne diskutere i større udstrekning fordi det er børsfølsomt information. Men igen tvivl om at begge parter har en forståelse av her ligger en joker som kan blive central i en løsning på den kort bane. Men det er måske netop ud av dette at dilemmaet opstår. Begge parter har forhandlet som om den mulighet ikke eksietere men begge parter har haft i baghovedet at den mulighet eksisterer. Kravet om de 3 mia til egenkapital sikre at NAS ikke gemmer Boeingene penge vekk, hvis det er muligt for NAS at få gjort forhandlingene ferdig. Og så bliver regeringens pakke utløst, hvis de lykkedes med dette.

Men det er også et signal til kreditkortinnløsene om at hvis de fortsætter med at holde penge tilbage så er det dem som utløser konkursen og det på trods av der lå en redningsplan klar.

Når den siste optimist...........

Klart det ikke er noen trigger at han har solgt seg ut. Alt kan skje med denne aksjen. Begrunnelsen var veldig forståelig. Markedet var borte og mangel på informasjon fra selskapet. Gladnyheter var der også i artikkelen. Han sier at Norwegian er et av de best drevne selskapene i verden og at han trolig vil melde seg på emisjonen👍 Da får vi vel snart gleden over å se han i aksjonær listene igjen 👍
hstray
23.03.2020 kl 16:04 847

Abrahamsen er absolutt ingen insider, og vet ikke noe mer enn deg og meg. Han sier jo selv at han solgte seg ut pga han ikke fikk noen informasjon
awkward
23.03.2020 kl 16:11 818

Det blir nok et gledelig gjensyn...

Men det er en særdeles god grunn til at han gikk ut nå.
Om dere får ham tilbake som aksjonær, så garanterer jeg at det i første omgang ikke vil være spesielt gledelig for dagens aksjonærer!
hstray
23.03.2020 kl 16:18 776

Skjønner godt han går ut når han har brent halve formuen på 3 uker i NAS.

He he awkward 😀 Du kan fort få rett om vi får en retter emisjon eller konvertering av gjeld til latterlige kurser. Håper derimot vi alle får mulighet til å delta, for da å bli beskyttet mot utvanning. I og med Abrahamsen aldri fikk noen telefon fra CEO så kan det kanskje tyde på at emisjon ikke er så aktuelt.

Hvorfor tror dere det kommer en erstatning fra Boeing når NAS har forpliktelser til Boeing som er større enn en antatt erstatning? Kjøpt fly med mer, hallo! Jeg tror overhodet ikke den kommer. Det skal helt andre ting til for å redde Nas spesielt, men også andre flyselskap ut av denne krisen. Emisjon, gjeld til egenkapital, andre finurlige løsninger økonomene kommer opp med. Håper nas overlever for de ansatte og kundenes skyld, eiere har valgt risikoen selv.
hstray
23.03.2020 kl 22:01 319

OG Hva vet du om avtalene Nas har med Boeing?
Og hvofor betaler Boeing ut kompensasjon til andre fly selskap som også har forpliktelser iform av en ordrebok til Boeing?
Tror du Boeing er tjent med at Nas går konkurs med en odrebok på over 100 fly? Mest sannsynlig er forholdet Nas Boeing så forpliktene og viktig at Boeing ikke kan la Nas gå konkurs. Derfor blir det justeringer iht til fly flåte, hvor ex antall fly lease blir tilbakeført Boeing, eller flyet til JV selskapet Nas har med kinserne.
Er vent sikker på at det skjer noe i fly strukturen til Nas hvor endel gjeld forsvinner.