VOW - Q1/20 blir KNALL!

Hammers
HAMMER 23.03.2020 kl 23:44 24939

Det skrives mye usaklig og mye rart om VOW i disse dager!

Fra tidligere aksjonærer som aldri kom seg ut når de burde - og fra aviser som leverer OVERSKRIFTER som kan pirre til kjøp av stoffet.
Alle mulige aktører som skal melke egne interesser fordi kursen har falt fra 36 i januar til dagens 14,10! Et fall på OVER 60%!

De som ønsker FAKTA bør ABSOLUTT spandere en halv times tid på dette intervjuet Pareto hadde med CEO Henrik Badin i feb i år;
https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:1005
Her får dere en lett gjennomgang av selskapet, om deres produkter, framtidsutsikter + svar på ulike spørsmål dere kanskje har rundt VOW.

Jeg har samlet noen EGNE notater her - etter hvert som samtalen gikk;
- VOW har ingen egenproduksjon, men setter produksjonen ut til LOKALE bedrifter. Ingen fly-problematikk i dagens Koronatider.
- Kontrakt med STOR sveitsisk aktør mot slutten av 2019. Det er NESTLE. Kontrakt til den første av mer enn 40 ulike fabrikker.
- Ordrestatus pr feb 2020. 890 mill ordre + 590 mill i opsjoner = ca 1,5 MRD. Fallende krone har trolig ført tallet til 1,8 MRD.
- (min kommentar; VOW er i dag priset til ca 1,5 MRD. Ca 300 mill UNDER dagens totale ordrereserve).
- Q4/19 skuffet litt, men "vi kunne hatt større vekst, men rapporteringsrutinene hindret oss". STORE leveranser i 1. halvår-20! MARKERT vekst!
- ETIA ble kjøpt høsten-19. Fra oktober har selskapet fått 4 GJENNOMBRUDDSKONTRAKTER!
- VOW har generelt høye fortjenestemarginer - sett opp mot de fleste industrier (intervjuvers kommentar).
- Vi går ikke inn i markeder med lave marginer. Det får andre ta seg av. (Badin).
- 1/3 av selskapets inntekter er vedlikeholdskontrakter på allerede levert utstyr. Dette stiger med hver nye leveranse.
- 8 store leveranser BLIR levert til nybygg innen cruiseindustrien ila 2020 (store leveranser....!)
- Landbasert; Pris på CO2 har steget med 450% for våre kunder. De ønsker nullutslipp. Vi leverer etter deres behov.
- Alle typer søppel omgjøres til ulike energikilder. Gass, hydrogen, rene oljer, biocoal....osv.
- Fabrikker leverer i dag avfall som pellets. Vår prosess gir dem 5-7x høyere pris ved å gjøre den om til Biocoal. WIN - WIN!
- Våre produkter fører til avkarbonisering (negative utslipp). Stor besparelse for kundene.

Jeg nevne at VOW sist fredag sendte ut en børsmelding om at produksjonen i all hovedsak gikk som normalt.
Altså ingen grunn til å bekymre seg over ulike skriverier fra usaklige aktører.

Planlagte leveranser BLIR levert, korona er trolig over til høsten og alt blir til slutt bra igjen.
Dette til tross fra ulike skremsler rundt om!

Hilsen Hammers....... som bare kan anbefale å se videoen. Deretter kan dere trekke egne konklusjoner!
Husk; når krona nå RASER i verdi stiger inntektene til VOW tilsvarende!
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
peterdawn
27.03.2020 kl 14:31 4392

Veldig imponert over timingen din rett og slett. VOW fremstår for meg som høyt priset, gitt cruisebransjens nedsmelting. Som du sier skal det ikke mye til før aksjen får seg en smekk. Blir spennende å se fremover. Og gøy å følge med på analysene dine.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.03.2020 kl 13:06 4426

Bare for ordens skyld;
- I går fortalte jeg at jeg hadde redusert 3/5 av beholdningen. Så med skepsis "over helga".
- I dag benyttet jeg den tidlige oppgangen til å kvitte meg med de siste 2/5 (høyt 19-tall).

- Så kom DNB's anbefaling - og kursmål 30. Jeg kjøpte tilbake 1/5 av gammel beholdning.
- Kort tid etterpå fikk jeg bange anelser og kom meg raskt ut igjen. Tapte 30-40 øre pr aksje på det, men er nå helt ute.
- Regnet med at DNB-anbefalingen var den siste pressingen av sitronen.
- Så langt viser det seg at "sitron-teorien" var en riktig vurdering.

Hilsen Hammers.....helt ute av markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.03.2020 kl 09:34 4498

DNB anbefaler i dag VOW. Kursmål 30.
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/03/27/7512217/dnb-markets-anbefaler-seks-aksjer

Hilsen Hammers.......som ønsker velkommen etter.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.03.2020 kl 01:17 4610

Nei, ikke noe luftslott dette.
Likevel kan det tidvis svinge.

Hilsen Hammers......med 2/5 av tidligere beholdning.
(Stiger kursen tjener jeg. Faller den har jeg uansett spart 3/5 av opprinnelig innehav).
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 01:05 4624

Et scenario kan være at det kanselleres og/eller uteblir en del kontrakter innen cruiseskip framover, før VOW får mer feste på landjorda, og det kan føre til en skvis som gir en meget god kjøpsanledning. På sikt ser jeg for meg VOW som et «alle tiders industriselskap» på børsen, med langt høyere kursnivå enn noen av de som er konstatert tidligere. På den måten konkluderer jeg med at det sannsynligvis er et godt kjøp om kursen er 20 i morgen også, et godt kjøp på sikt. Jeg eier ikke aksjer i VOW, men har en mening om selskapet. Det er ikke et luftslott.

Ps. Kommentaren må ikke tolkes som en kjøpsanbefaling. Enhver befatning med aksjer er den enkeltes fulle ansvar.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.03.2020 kl 23:54 4665

Du kan mene det du vil - og du kan studere akkurat hvor lenge du ønsker. Det gjør ikke jeg.
Jeg kaster et BLIKK på chartet og trekker mine hovedkonklusjoner av det jeg ser - HVIS det er urolig formasjoner på gang.

Jeg ser om EKSPERTENE (slike som deg?) selger seg ut eller kjøper seg inn.
DE bruker timer på å bestemmme seg. Deretter setter de spor i chartet - de jeg tolker.

Mine hovedskriverier finner du under ticker HAMMER.
Du kan se NÅR varslene kom og hvordan det senere gikk.
Jaggu meg ikke mange bommer å finne - uansett hvor naiv og godtroen du mener jeg er!

Bare tenke på;
- AXA. Dødsriket neste hvis 15,30 brytes. Dødsriket ble det og nå selger tom A Berg seg ut med en kjempepost. Det på kr 4-5.
- NAS. Jeg advarte opprinnelig på 305. Senere på 30. Ref "dagens" konkurstrøbbel.
- OSEBX. Tråden "ingen" gadd svare på. "Tullet" fra Hammers. De færreste brydde seg. I dag 692 - e/å ha steget noen dager.
- BDRILL
- NANO
- DNO
- Osv, Osv.

- I fjor lagde jeg en tråd med mine siste salgsanbefalinger her inne. 10-12 aksjer.
- De 12 falt vel etter hvert i snitt rundt 40-60% - eller hva det var - før jeg ikke gadd å følge opp.
- Du kaller dette for naivitet og godtroenhet. Kanskje også flaks? Hva vet jeg.

Jeg vet uansett at jeg har NULL fundamental kunnskap om de selskapene jeg spår,
men likevel kommer det klokkerene treffer på løpende bånd.
Jeg trenger ikke å ha slik kunnskap. Bare å se hva DE SOM HAR gjør med egne penger!

Hilsen Hammers........som ikke skryter, men som forteller deg FAKTA. Jeg kan da ikke sitte her inne og lyve om slikt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.03.2020 kl 23:32 4697

Jeg solgte på en "magefølelse"!
Teknisk; Når en aksje stiger ca 50% ila en uke pleier det å være for raskt på for kort tid. Kan fort komme en reaksjon.

Deretter tenkte jeg litt på leveransene som for en uke siden var børsmeldt som OK. Alt gikk som planlagt.
TENK hvis det kommer melding om en shutdown ved et eller annet byggeprosjekt.
Greit at det var OK for en uke siden, men tallene stiger utrolig raskt - og permitteringene begynner å florere rundt om.

Dette er ikke noe dere bør tillegge stor vekt, men selv valgte jeg å lette litt på eget trykk.
Sitter fortsatt med 2/5 av mine VOW - og er optimist framover - under forutsetning av at ikke uventede nyheter kommer.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 22:54 4723

I rest my case, Du skjønner ikke bæret av det jeg forsøker å si, og kommer neppe til å skjønne det heller. Hvis jeg skulle skryte, av mine prestasjoner, så er listen lang over innertiertreff. Ikke nødvendigvis bare på HO. Vunnet veddemål flere gange, hvis noen turte å stille opp. Skryter ikke for det. Jeg har også bommet et par ganger. Men å forutse nedgang / oppgang på faglig grunnlag, krever innsikt - ikke bare basert på linjal, men basert på research, logikk, kunnskap og sunn fornuft. Du har jo bevist at du knapt hadde peiling på økonomien i Vow så din haussing var basert på naivitet og godtroenhet. Kanskje du tilogmed nå har solgt på bakgrunn av ting jeg og andre har skrevet og du gjorde det samme sist, da du angivelig solgte på topp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 22:48 4742

Hei Hammers!

Kan jeg spørre, solgte du VOW pga av det tekniske...eller magefølelsen som sa...nok er nok?
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.03.2020 kl 22:04 4815

Når jeg uttaler meg om ulike aksjer (unntatt NEL - fundamental dritt + VOW som jeg kjenner godt) så er det pga tekniske forhold.
Det tekniske bildet forteller om de som HAR peiling selger eller kjøper!

Hva er det som irriterer deg? At jeg bruker "litt pensel" når jeg forteller hva dine MEDAKSJONÆRER gjør i den aksjen du har?
Når jeg forteller om salgssignal så er det nettopp summen av medaksjonærers handel det dreier seg om. At man bør være på VAKT!
Du kan gjerne sitte der og holde på DIN tro, men i lengden vil du trolig tape stort på det.
Hva hvis "noen tunge" vet noe du ikke har kjennskap til.....de selger på det - og skaper signaler jeg fanger opp?

EKS,
- I NAS fortalte jeg om styggedom HVIS kr 30 ble brutt. I dag 9.
- I AXA fortalte jeg om styggedom hvis ca 15,30 ble brutt. I dag - kort tid etterpå 5,70 + at Alfred Berg selger stort.
- Eller da jeg varslet fare for OSEBX på ca 913 for under 2 mnd siden. I dag 692 og tidvis full panikk.
- Dette er 3 av de aller siste spådommene som jeg kommer på i farta.

Lista er LANG. Det er derfor jeg har dekorert alle mine vegger med ulike laurbærkranser.
Vær heller GLAD for at det finnes slike som meg - i stedet for å gå rundt og irritere deg.
Du irriterer deg vel mest over eget bomkjøp + min tidvise bruk av "pensel"!.

Hilsen Hammers........som rett etter stengetid i dag fortalte at jeg hadde redusert eget innehav med 3/5.
Ja, i nettopp VOW. Etter en oppgang på 40-50% ila EN uke begynte jeg å kjenne at nok begynte å bli nok - i disse usikre tider.
Det jeg skrev ligger på min tråd om Korona.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 21:27 4838

Det er ikke der hunden ligger begravet. Hammers Men du uttalte deg bombastisk og skadefro om en aksje jeg har hatt og har fortsatt har satt en del penger i. Uten å ha det miste peiling på hva du snakket om. Nel er tilbakelagt stadium for meg, men jeg ser at du tilsynelatende "verdensmestersk" sabler ned med skadefrohet aksjer i hytt og pine, uten å ha peiling på hva du snakker om. Alle som har aksjer har sine drømmer, alle håper at de treffer bunnen og gullegget. Og du på en sleivete selvgod måte - i form en selvbestaltet rolle som aksjemesterguru og bjellesau, tramper på folks drømmer. Uten noen som helst innsikt- annet enn den såkalte gyldne linjalen din. Det irriterer meg til de grader.
Forresten, det går kanskje som jeg advarte om for noen dager siden: https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/26/7512128/cruiserederier-risikerer-a-ikke-motta-statlig-stotte
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 09:38 4977

Det er sikkert best å selge det(lille) en har i dag
Tydelig at Hammers er ute og går tur med hunden ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 21:14 5138

Det er flere typer bunner. Vi har f.eks en V-bunn og vi har en U-formet bunn.
Så har vi bunner som inneholder store fluktasjoner. I dag fikk vi en kraftigere korreksjon midt på dagen.

Hvis det kommer nye impulser gis det nye signaler til markedet.
I dag en redningspakke for cruise. Det som i sin tid var med til å sende VOW ned får nå "pakke"!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
25.03.2020 kl 20:50 5144

Bra saker, ordreboken gir trygghet for fremtidige inntekter. Vi er neppe ferdig med coronaen enda. Da er det kjekt å ha en slik sikkerhetsventil som Vow har.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 20:46 5158

Husk at TA vil forlange test av bunn, så her må dere ikke bli for grådig. Snart skal denne ned igjen med børsene. Se dagsrevyen i kveld om dere er i tvil.
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 20:33 5151

Helt enig, men jeg synes at det bør svares når det mer eller bevisst legges ut grove usannheter om VOW.
Det er trolig "redningspakke" til cruisenæringen som fører til oppgangen.

Ellers er det verdt å merke seg at de 8 skipene VOW skal levere til i år ikke er planlagt operative før i 2022 - og utover.
Da må vel det meste ha gitt seg - skulle jeg tro. Jeg tror også at dette BLIR KNALL.
I hvert fall hvis det medfører riktighet det Badin sider (MARKERT VEKST i 2020) + at krona holder seg lavt.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
25.03.2020 kl 20:12 2759

Mye krangling her nå gutter. Egentlig ganske barnslig . SS er jo kjent for sine bravader . Mye selvskryt og lite saklighet blir det jo når man holder på slik på disse trådene, Jeg ser at Reiselivssaksjer går opp i USA i kveld, RCCL opp over 20%. Det kan bety at Vow fortsetter oppgangen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 18:59 2800

Javel, det er DER hunden ligger begravd! Grinete fordi jeg ikke hadde tro på NEL - og du hoppet av. Tok jeg feil da jeg uttalte meg om selskapet. Kursmessig bommet jeg, men det selskapsmessig (som jeg uttalte meg om) har jeg hatt 100% rett i.

Jeg uttalte meg om NEL ut fra logiske forhold - og ikke TA. NEL er fortsatt en KATASTROFE med sine solide tap.
At kursen går som den går i NEL kan ikke jeg skjønne noe av - og heller ikke noe jeg styrer.
Hvis det er en trøst for deg har heller ikke jeg tjent noe i NEL. Ikke fordi jeg har hoppet av - men har fordi jeg ikke har hatt aksjer der.
_______________________________
Jeg kaller det ikke haussing da SSHIP i sin gikk fra 8 til 36. Alt var underbygget med gode resultater, gode reserver og det riktige segmentet. At man er overbevist og ivrig vil ikke si det samme som at man hausser (urealistisk).
At året siste Q ikke ble så bra som håpet har vi allerede snakket om flere x her inne.
Det som var dårlig i q4 blir desto bedre i Q1. Ref Badin.

Ellers en KNALL avslutning på dagen.
Har ikke fått fulgt med i USA i ettermiddag, men kan det være støttepakker til fly- og cruiseindustrien som er på vei?
Vi får vel se utover kvelden. Uansett en avslutning det begynte å lukte svidd av!

Hilsen Hammers.............som for ordens skyld ikke ønsker noen diskusjon om NEL her inne.
Selskapet som TAPER 40-50% av hver eneste omsatte NOK - og med en TAPSKURVE som er like eksponentiell som spredningen av Korona.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
exuptro
25.03.2020 kl 18:42 2790

Takk for følget. Det var 40% på noen få dager. Børsene kommer til å gå rett i dass framover, og VOW blir med i dragsuget.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Spekulars
25.03.2020 kl 17:39 2846

Tror dette var et godt kjøp uavhengig av om OSE skal lenger ned eller ikke, så lenge tidshorisonten er rett så vil dette bli bare bedre og bedre. Verre før det blir bedre, jo det kan fort skje. Spiller det noen rolle? Nei, ikke så lenge tidshorisonten er rett.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 16:25 2921

For tvilerne.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/20/7509572/coronabeskjed-fra-vow
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 16:02 2957

hammers du trenger ikke svare meg.
Personlig synes jeg det er bra når det kommer motforestillinger til aksjer jeg har. Forøvrig skriver jeg nesten aldri om selskap der jeg har aksjer, bare når det er nyheter i relasjon til selskapet jeg eier aksjer i.
Vel du haussa vow hele veien fra 8 til 35. Men så viste det seg at årsresultatet var ekstremt skuffende, Dermed datt kursen med omkring 60 %. Det dårlige resultatet burde selskapet ha guidet. Derav min påstand om at Bodin glansbildemaler.
Nå er det bom stopp i bransjen Vow driver. Bodin og du hevder at Vow omtrent ikke påvirkes av corona pandemien. Det tror jeg ikke noe på.
Samme hvor stor backlog. det er - backlog er ikke det samme som ordrereserver. Poff - kan backlog forsvinne fortere enn svint. Konker cruiserederier, er ordrene kanselert. I USA er det snakk om fra Trumps side om at han ønsker å støtte cruise industrien og luftfarten. Det høster motbør. De fleste cruiserederier er ikke amerikanske. Ansatte på båtene er ikke amerikanske. Derfor skjer det protest på twitter og andre sosiale media for at USA skal redde utenlands registrerte rederier der bare utlendinger jobber.
Ønsker deg for den saks skyld gode resultat med din investering. der er ikke det.
En grunn til at jeg gidder å krangle med deg, er at du elsker selv å rakke ned på andres aksjer. Du er like ufeilbarlig som Trump og ligner litt på ham i all din arroganse med din ufeilbarlige gyldne linjal. . Du har fått en viss bjellesau status her på HO. Den utnytter du. Jeg synes det er en uting. Derfor gidder jeg å svare deg - og arrestere deg når du tar feil i det du skriver. Som jeg har sagt, tiden vil vise ståa etter et stykke tid.
Edit: det kan bi veldig kostbart å høre på deg. Jeg hadde en del aksjer i Nel på omkring 2- 3 kr. Du og et par andre gikk hardt ut mot Nel. Jeg trodde på det dere skrev. Det tar jeg selvsagt ansvar for, dum som jeg var, Men du i din rolle som bjellesau, trigget min utgang.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 15:28 2995

Jeg er som kjent ingen regnskapsmann, og jeg forholder meg til de søylene som selskapet presenterer.
Vi er alle enig om at q4 skuffet noe, men dette er da forlengst bakt inn i kursen. Den har da falt fra 36 til 12 på det laveste.
Badin har fortalt at det blir MARKERT VEKST inn i det nye året (2020) - og jeg forholder meg til det.

Ja, bom stopp innen cruisereiser BLIR det, men VOW driver da ikke på med reisevirksomhet.
Akkurat som f.eks store motorleveranser går som normalt til nybygg gjør VOW's gjenvinningssystemer det samme.
En cruisereder som har spyttet inn 100-talls mill i et nybygg stanser selvsagt ikke fullføringen av et skip som skal gå i 20-30 år?

I stedet for å reise rundt med passasjerer er det docking og vedlikehold av skipene. NYE ordre til bl.a. VOW.
Det var da akkurat dette børsmeldingen bl.a. gikk ut på.

I din forrige negative melding var du også "bekymret" for hvordan arbeiderne skulle ta seg fram pga reiseforbud og lockdown.
Vel, VOW produserer ikke, men setter slikt ut til lokale aktører.
Lockdownproblematikken er uansett helst i ditt eget hode. Ref den "engelske børsmeldingen" 😨 som ble sendt ut.

Når ordrereserven er på over 1,5 mrd (til vanns og til lands) etter kronestupet -
bør det uansett være rimelig godt med arbeid i tiden framover - til Korona er et glemt kapittel i historien.

Jeg kjøpte på 12,35 for 4 børsdager siden - og jeg er kjempeglad for min egen inngang. Over 40% på 4 dager.
I mellomtiden har du og andre sittet her inne og surmult - og prøvd å finne alle mulige vinklinger for å svartmale selskapet.

ALT er galt med VOW! Stoler ikke på Badin, Badin har et "sleskt" smil, Badin ditt og Badin datt. At dere gidder!
ORDKLØYVERIER - fra ende til annen er det som bedrives av enkelte.

Hilsen Hammers......som heretter blir svært selektiv med tanke på hvem jeg skal gidde å svare.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 14:54 3028

ordkløveri og ordkløveri fru Blom. Fakta er at du ikke lester alt så nøye og desinformerer en del. Du hevdet f. eks. at selskapet nesten ikke hadde gjeld, (Gjelden er på 360 mill - jeg synes det er ganske mye) og du trodde meg ikke når jeg limte inn at selskapet gikk med netto resultat etter skatt på minus 1,6 mill (så vidt jeg husker) og du hevdet selskapet hadde sterkt vekst, mens realiteten var at de hadde organisk nedgang i salget i siste kvartal 2019 i forhold til 2018.
Jeg beklager jeg ikke så "skip" bak bildet til venstre, men jeg er fortsatt usikker på i disse corona tider med skikkelig krise for cruise rederier. Jeg tipper faktisk det blir bom stopp på cruisereiser i minst 6 måneder, - et rederi hadde for en stund siden tilbud på 2900 kr for et luksus cruise rundt Dubai, men det blir neppe noe av. Hvilke idioter vil i dagens situasjon risikere livet på en ferie - når det dessuten er reiseforbud. Prisen er langt under selvkost. Jeg har også vanskelig for å se at kontrakter kan gjennomføres så lenge det er lockdown og reiseforbud.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 14:40 3053

Vel, hvis det ikke var i børsmeldingen (som fortalte om 16 nye ordre ila et par uker) - så var det i en av de artiklene som
Finansavisen/andre hadde i ettertid? Det spiller uansett ingen rolle. KUN ORDKLØYVERI fra deg. Ordrene strømmer på.

13 minutter ut i intervjuvet vises en oversikt som sier at det 8 skip i 2020.
7 "synlige" + 1 til Hurtigruten - skjult under bildet ned til venstre.
Om noen allerede er levert vet ikke jeg, men det er uansett dette som etter planene inntektsføres i år + alt det andre, selvfølgelig.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 11:59 3159

Litt TA som Hammers ikke deler:

1. Knallet i 200dma i dag, kakk i skallen, rett ned.
2. På vei ned, raste den rett igjennom 14dma.
3. På 15,80 ligger den 50dma, og den bør holde, ellers er det fritt fall til 12 kr, og lavere.


Hilsen SS......som deler TA uten å være preget av egne VPS.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 11:24 3194

Nå skal VOW kursen under din kjøpskurs, håper du tok gevinst på oppgangen i dag.
Nytter ikke å skrive at du solgte på topp i dag, i ettermiddag, eller i morgen.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 11:18 3207

Hammers du skrev: "I børsmeldingen sist fredag uttalte Badin at han aldri hadde sett på makan til ordrestrøm."
Jeg skimmet gjennom meldingen som Bodin la frem 20.3. (som ikke var en børsmelding) Den er på engelsk. Ikke noe sted kan jeg se at han sier han aldri har sett på makan til ordrestrøm.
Etter å ha fulgt selskapet og dets måte å fremlegge presentasjoner, stoler jeg ikke helt på Badin. Tidligere har presentasjonene ikke vært realistiske. F. eks. presentasjon av 3. Q 2019. Årsregnskapet ble vesentlig dårligere enn mange forventet seg. Jeg har sagt før, Badin har en tendens til å skjønnmale et glansbilde som ikke er helt realistisk etter min erfaring. Det viker på meg som han har en tendens til å prate for sin syke mor som er aksjekursen.
Så vidt jeg kan se er det 6 prosjekter av 38 som leveres i 2020. Hvordan de klarer det, med reiseforbud og lockdown, skal bli interessant å se.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 10:42 3249

Øivind; Selvsagt er det dette jeg har ment hele tiden. Ja, ja...da ble vi jo enige - til slutt. Det er det viktigste.
Brumle; Jeg foreslår at du ser HELE intervjuvet. Da ser du bl.a. at VOW skal levere til 8 skip dette året.

Ellers;
Man kan se en enorm etterspørselvekst (konkrete ordre + opsjoner)
- 1H/18 - 1H/19; økning +52%
- 2H/18 - 2H/20; økning +71%

Ved utgangen av 1H/18; Ordre for 513 mill og opsjoner på 160 mill. TOTALT 676 mill.
Ved utgangen av 2H/19; Ordre for 890 mill og opsjoner på 590 mill. TOTALT 1,480 MRD!
I børsmeldingen sist fredag uttalte Badin at han aldri hadde sett på makan til ordrestrøm.

Dette er FAKTA og ikke fantasier fra meg.
I mellomtiden hadde altså kursen falt fra 34-36 til kr 12. Nå opp til dagens. KUN på frykt for det ukjente - IKKE på fakta!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 10:21 3271

Ikke for å kverulere , men 18 mill aksjer er da noe i forhold til mange andre populære aksjer her
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.03.2020 kl 10:02 3293

"Slik blir det når det plutselig er MANGE om de relativt FÅ aksjene som er i omløp utenom Top 20."

Bra Hammers, du har jo skjønt det!
Det handler om etterspørsel og aksjer i omløp, ikke antall aksjer i selskapet.
Mulig det var det du mente hele tiden, men bare uttrykte deg litt klønete.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 09:53 3298

Jau, jau, det ble en bra trade dette Hammers, det kan ingen ta fra deg.
Så får vi se om du er smart nok til å ta pengene av bordet, før det snur ned igjen - og da helst fortelle dette intradag, og ikke når den har falt en krone og to,,,,,, bare for at du skal ha truverdet i behold. Hjelper liksom ikke bare å fortelle woffèn om salget, plenum og manesjen bør få info om dette i sanntid også. Det tenker jeg du rekker mellom turene på forum, turene med WOFFEN din.


Hilsen SS.........som tenker det er smart å ta gevinst nå........for børsene er fortsatt i bear markded, og man leser på Finansavisen at slike rekyler avløses av nye bunner, og ja - man leser det i dag........
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 09:46 3302

Ja, at betalingen blir noe forskjøvet kvartalsvis er vel en selvfølge. Men da kunne en sagt det samme i Q3 skjønner du
Brumle
Du har et vesentlig mer realistisk syn en Hammers
Og aksjen er høyt priset hvis en ikke klarer 0,50 /aksje for 2020 eller 50 mill netto
Jeg tar gjerne et veddemål på at det er helt urealistisk
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 09:44 3295

Regnskapsføring av inntekter fra kundekontrakter https://www.rsm.global/norway/nb/news/ifrs-15-regnskapsforing-av-inntekter-fra-kundekontrakter
vet ikke om jeg eller Hammers forstår dette korrekt. Slik jeg forstår det: Det handler om at det går an å inntektsføre inntekter og utgifter fortløpende selv om oppdraget ikke er avsluttet og før faktura er sendt eller pengene er mottatt. Hvis alt går som planlagt, så gir prinsippet et korrekt bilde av situasjonen, men hvis kontrakter blir kansellert, eller kunden konker, kan det føre til problemer. Mulig jeg misforstår.
Jeg leser kanskje børs oppdatering med litt mer kritisk syn enn, Hammers og hørte også litt på Pareto presentasjonen til Badin. Hørte ikke noe i presentasjonen om cruise krisen som eskalerer.
og børsmelding er vel ikke mye å skryte av under forutsetning at ting har blitt mye verre.
Innkommet 20.03.2020 09:09
March 20 (Reuters) - Vow ASA :
* VOW ASA: OPERATIONAL UPDATE
* ON CORONAVIRUS: TODAY ANNOUNCED UPDATES TO ITS CRUISE AND
LAND-BASED OPERATIONS IN RESPONSE TO COVID-19.
* CURRENT PROJECTS AND DELIVERIES DURING 2020 ARE ALL FOR CRUISE NEWBUILDS SCHEDULED TO ENTER OPERATIONS IN 2022 AND LATER
* ALL EXISTING NEWBUILD PROJECTS ARE CONTINUING WITH ONLYMINIMAL ADJUSTMENTS IN PLANS
Hvis jeg forsto rett var det kun 3 eller 4 skip som skal leveres i 2020. Dvs 35 skip handler om senere leveranser enn 2021 - de flest langt frem i tid. Hvis kanselleringer blir en realitet, er ikke dette veldig gode nyheter. Min følelse er at Q1 - Q2 - Q 3 og Q4 blir vesentlig dårligere enn forventet. I følge Badins utsagn og presentasjoner , blir selskapet omtrent ikke berørt av coronaviruset. Det tror jeg ikke noe på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.03.2020 kl 09:34 3315

Hvis arbeidet starter i Q4 og ferdigstilles i Q1 kommer hoveddelen av betalingen i forbindelse med ferdigstillelsen.
Det er dette vi nå opplever i VOW. Det kommer en MARKANT VEKST i Q1 (ref Badin).

Nå er det kun 5 arbeidsdager som gjenstår av Q1.
Sist fredag sendte selskapet ut en børsmelding hvis hovedbudskap var at man IKKE var spes berørt av Corona.
Dvs at Q1 uansett blir svært bra. Enkel logikk. Dette blir KNALL!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 08:47 3364

Hva er det du fantaserer om Hammers? Skal en følge ditt resonnement så skulle arbeid utført i 3.kv inntektsføres i Q4
Hvem har snakket om at cruiseskipene ikke skal brukes mer ????? Maken. Tror hunden din forstår dette bedre
At arbeidet med montering av rense- og pyrolyse-utstyr blir forsinket p.g.a Corona er en nobrainer
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.03.2020 kl 23:23 3424

Nok et lavmål fra Merida!

VOW benytter det foreskrevne Cost to Cost prinsippet. Regulert gjennom IFRS 15.
Badin forklarer dette fra det 6. minutt. Er det ikke bedre å se intervjuvet i stedet for å sitte her og snakke TULL?

Det som ikke ble inntektsført i Q4/19 kommer i stedet sammen med de store leveransene i Q1/20....og utover!
Etter hvert som de store leveransene leveres! NEI, et cruiseskip til flere 100 mill stanses ikke pga Corona.
Et skip som skal vare i 20-30 år.......eller hvor lenge de holdes i drift.

Hilsen Hammers.......som lurer på om det ekstraordinære "gnageråret" kommer av den milde vinteren vi har hatt......eller hva det er for noe!
Knapt hørt på makan til tung materie her inne! Folk som bare NEKTER å forstå FAKTA!
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 23:01 3458

Dette blir bare svada Hammers
Det som er interessant er forandringer i forhold til foregående kvartaler. Og da er det bedre at de er inntektsført på samme måte
At kontraktene består er ikke det det samme som at de blir utført med samme framdrift som uten Corona
IFRS 15 Har eksistert i årevis så det er ikke noe nytt
Det er i tilfelle slurv fra selskapet hvis de ikke har fulgt disse
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.03.2020 kl 21:52 3519

For dem som ønsker å høre hva som sies ang forskyvning av inntekter kan lytte fra det 6. min.....og ca et par minutters tid:
https://www.paretosec.no/pareto-tv?itemId=Aktuelt:1005
Dette reguleres i IFRS 15 - for dem som har peiling på slikt.

Merk OGSÅ at Badin guider en MARKANT VEKST inn i det nye året (store leveranser).
Dette blir KNALL!

Hilsen Hammers.......som selv har gjennomlyttet og notert et par ganger! Satt meg ytterligere inn i selskapet!
Redigert 20.01.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare