NAS - Norwegian fulfils criteria for initial NOK 300 mill

Kantarell
NAS 24.03.2020 kl 08:08 4451

https://newsweb.oslobors.no/message/499287

"Norwegian is pleased to announce that two Nordic banks have obtained credit committee approval to provide a guarantee for the required 10 percent for the first tranche of NOK 300 million. Norwegian will secure the necessary headroom to pursue further guarantees from the Norwegian Government."
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
24.03.2020 kl 10:07 751

Hei igjen,
Det viktige nå er at Skandinavia og Norden sikrer sin luftfartsinfrastruktur. Og det er bra at alle de 3
skandinaviske land stiller opp. For Danmarks største arbeidsplass Kastrup er det selvfølgelig viktig
at SAS og NAS fortsatt supporter med tilførsel av trafikk til og fra.
Kanskje Norden burde få til noe mht. betaling og bestilling av fly, hotel, leiebil osv. ? Så vi slipper å
fylle opp kontiene til Visa, Mastercard, Hotels.com, Booking.com, Hertz, Avis etc.
Jeg tror forøvrig på fremvekst av Billund Danmark. I Sør-Sverige er det for mange flyplasser. De
burde konsentrere det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
24.03.2020 kl 10:06 761

Tror nesten alle i Norge har penger når de bestiller. Å kunne avbestille kan være ønskelig for noen. Eller booke om. Dvs. om det
ikke er sykdom i bilde.
Problemet har vært at flyselskapet ikke får tak i pengene på forhånd. Og kortselskapene har hatt for stor margin. Også mht. valutaveksling.
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Helgej
24.03.2020 kl 09:59 793

1 handel hvert 5. sekund....... Nå har de klemt den tilbake til utgangspunktet...
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:53 822

Mistenkelig at Kjos selger seg under 10% eierskap. WTF
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Søndre
24.03.2020 kl 09:53 825

Som situasjonen er for NAS, er dette et pyramidespill.
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
24.03.2020 kl 09:36 922

Sissener & co snart på banen med fase 2 alternativer:
https://e24.no/naeringsliv/i/OpAvjl/regjeringen-med-milliardpakke-til-flyselskapene

Lurer på hva han pønsker på...
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Habub
24.03.2020 kl 09:36 933

Hei.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvilke garantier de forskellige stater stiller og hvad Sverige og Danmark er blevet enige om. Som jeg forstår det garanterer Sverige for omkring 5 milliarder hvoraf man må forventes at NAS kan få en del. I min optik havde det været bedre at de Skandinaviske lande gik sammen for at sikre luftfarten med samme vilkår således ingen skulle betale mere eller mindre. Når det er sagt så har Sverige og Norge nogle andre transport behov end lille Danmark, jeg mener dog at man burde se igennem det lige nu og sikre at vi har en fælles luftfarts struktur også om 3 måneder.
Redigert 20.01.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:34 2187

Norwegian vil oppdatere markedet med sin videre handlingsplan og implikasjoner for aksjonærer så snart som arbeidet er ferdigstilt.
Pelsen
24.03.2020 kl 09:33 2195

Den der hel---ve----tes 175 roboten,,Kan da ikke være lovlig det derre..
Er jo melking den driver med..
Finanstilsynet glimrer med sitt fravær...
Kantarell
24.03.2020 kl 09:30 2232

Følg med om du vil tjene penger i dag: Først opp, så ned, så opp til slutt ;)
Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:27 2266

Blir bra dette,får dei konventert obligasjons lånene til aksjer + emisjon overlever nas,det er bra
Fred55
24.03.2020 kl 09:27 2271

Mange booking sider for heteller har dette på plass. Kunden tar ett eget valg. Og samtidig så har en forsikringer som dekker om sykdom eller annet som gjør at en faktisk ikke kan reise. Få av oss bestiller uten at vi faktisk har plan om å reise. Utfordringen er vel at mange ikke har cash der og da og bruker kredittkort og skyver utgiften frem i tid og dermed har vi det i gang. Således må denne muligheten finnes fremdeles, men om en kan få noe billigere om bruk av vanlig kort. Vil nok dette øke på sikt
Kantarell
24.03.2020 kl 09:25 2289

Meget fornøyd at Ledelse er i gang med å få tak i krisepakke penger.
300 millioner er en tydelig tegn på at J.S og resten av ledelse gruppa jobber for å finne gode alternativer. Først og fremst, sender de en sterkt signal at de ikke har gitt opp!

Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:24 2305

Ikke mat trollene! De er psykopater uten en kur.
-sannheten-
24.03.2020 kl 09:13 2429

Fred55,
Er enig i at Visa og Mastercard tar for mye. Her burde det komme alternativ. Også
innen hotelbooking burde det komme alternativ. Kanskje innen bilutleie også ?
Avbestillingsmulighet er et ønske for en del kunder.
Her kunne jo Norden jobbe med en løsning for Norden ?
-sannheten-
24.03.2020 kl 09:03 2536

Dette er ingen tåpelig kommentar. Har aldri tapt 5 øre på NAS.
Er opptatt av at Norge har et offensivt NAS med en sunn og best mulig balanse.
Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:03 2544

Det ordner markedet. Idiotrally på 300 mill er jo komisk. Faller garantert tilbake.
Fred55
24.03.2020 kl 09:01 2567

Ingen har sagt at 300 mill er nok. Dette er første steg av 3 steg i første omgang. Ingen hadde stilt denne på 300 mill om en trodde de var tapt. Dette vil jeg anta alle er enige om selv om en ønsker konkurs, NAS 2 eller annet.
Norge eier intet i SAS men stiller 1,5 milliarder til rådighet likt Sverige og Danmark gjør. Tror nok Sverige og mulig også Danmark ser litt i retning av NAS. Mulig og mulig ikke?
De som hyler om 60 milliarder i gjeld ( noe jeg og mange ikke er enige i ) ta 5% rente og en får 3 milliarder i rente inntekter. deler en det på 12 så ser en at renteutgifter alene er 250 mill pr måned. Noe vil hyle om at renten er høyere. Dobbler en den så er brutto utgifter 500 mill pr måned. Så kommer selvsagt avdrag her kan og vil der forhandles, så kommer kostnader 90 % permittert er helt sikkert kostnader på lønn ut over de 10 % og koster noe selv når fly står på bakken osv osv. Det regnestykket kan en regne så mye en vil på, men tvilsomt om vi her inne har rette kompetanse på dette.
Dette er første del og tror nok NAS reddes og ja tror det blir emisjon, men ikke at den vil vanne ut aksjonerer helt og fullt, som andre tror. Heller ikke at den blir på dumping kurs. Tror også at vi som reisende på sikt vil får noe dyrere reiser generelt sett og ikke minst at dette vil endre måter vi betaler fly reisene våre på.
Kredittkort selskaper som er en av hoved grunnen til at NAS og mange andre flyselskaper sliter ( og andre bransjer) Vil nok i fremtiden se at en får flere valg og skiller når en kjøper biletter.
Betaler en med ordinært bankort kan en få noe rimeligere reise og/eller mulighet for å kjøpe en billig avbestillings forsikring. Med andre ord en endring type billetter en i dag. Fly selskaper verden over sliter likt med NAS. Og vil ikke bli overasket om at dette blir en av de store tingene når ting endrer seg.

Fornøyd med at del 1 av 3 er på plass, så for tiden vise hva veien videre blir. Men oppsummert positiv ja
Slettet bruker
24.03.2020 kl 09:01 2583

En gledens dag. Blir så jævlig forbanna hvis oslo børs amputerer festen i dag også
Bove
24.03.2020 kl 09:00 2592

Når jeg leser alle innleggene og de tåpelige kommentarene som noen lirer av seg, ser jeg veldig klart hvem som har tapt mest penger på NAS.

bove
EliotS
24.03.2020 kl 08:59 2610

Mr Burgundy - Hvordan er du kommet til at NAS har en burnraten på over 2 milliarder i måneden i en situation hvor 90% af rutene er lukke ned og størrestedelen av personale er permiteret? Der har du en indsigt du gjerne må dele med os andre.
Epona
24.03.2020 kl 08:58 2639

Selvsagt er garantistene sikre på at Norwegian IKKE klarer seg, ellers ville de latt være å garantere noe som helst.
Men dette skurrer litt, hva?
rischioso
24.03.2020 kl 08:55 2696

Vel,

som Fred Mercury så fint sa - The Show Must Go On - så da gjør vi maksimalt ut av dette også selv om det egentlig ikke betyr noe i den store sammenheng - det er 8% EK kravet som gjør akkurat det og det er langt frem dit - veldig langt …. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=t99KH0TR-J4

Redigert 24.03.2020 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.03.2020 kl 08:53 2731

Tror som vanlig at dette løser seg for Norwegian, tydeligvis mot alle odds skal man høre på alle de nye "med masse innsikt i dette selskapet.
De har sine enliners hvor utrykk som "konkurs" og "emisjon til 1 kr." benyttes.

Tror vi på dagens signaler fra Norwegian samt andre oppløftende signaler på prising av flyselskaper (oppside 250 %).
Tar man med futures på usa børsene og svært positivt på flere av børsene i ASIA så tipper jeg Norwegian i dag går til 10-11 kr.
Når det er sagt er dette basert kun på min magefølelse.
-sannheten-
24.03.2020 kl 08:53 2752

30 mill er ingenting. Og gir ikke noe grunnlag for nevneverdig kursstigning.
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:52 2774

Her er det rådgivere som får godt betalt!

De første 300 millioner kroner vil skape nødvendig takhøyde for å forfølge de gjenværende transjene i garantiordningen», skriver Norwegian.

Ikke glem at dette er lån som også skal tilbakebetales, neppe rentefritt heller :-)
Redigert 24.03.2020 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:45 2911

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/24/195661489/investorer-ma-tale-tap-for-at-norwegian-fortsatt-skal-fly

1. trinn - enkelt

2. trinn - vanskeligere - kreditorene må stille opp med lettelser i lånebetingelsene

3. trinn -vanskelig - eierne og markedet må stille opp med egenkapital => emisjon
Obxserver
24.03.2020 kl 08:42 2970

Helt riktig, kriteriene er satt etter møtet med Schram. Dette for å legge press på bondholderne i tillegg, samtidig vet NAS selv at de får inn minst 400-500$(Dollar kurs= 11,2) fra Boeing der mesteparten i cash. EK kravet blir peanuts. Når alt dette er på plass tenker jeg at de kjører en emi på 25-30 for å styrke krigskassen og vipps....
Pelsen
24.03.2020 kl 08:39 3029

Er ingen banker som låner penger til NAS ,,hvis de tror de blir tap!!!!!!!
Nå må baise gjengen huske å ta pillene sine!!!!
Teft
24.03.2020 kl 08:36 3092

1. Det kommer stadig påstander om at Norwegian ikke får erstatningen fra Boeing, hvorfor skulle de ikke det når Turkish Airlines, Icelandair, TUI Tyskland og Southwest Airlines har fått.

2. Redningspakken er designet for Norwegian. Det er ikke noe poeng for den norske stat å lage en redningspakke som ikke redder Norwegian.
awkward
24.03.2020 kl 08:35 3108

Starter nok greit opp idag på denne nyhetene, men husk at dette er før en massiv utvanning for steg 2 og 3 av pakken.

Får vondt i magen av å tenke på folk som kjører all in (med mer) basert på dette.
Men for en kort trade, så er det helt sikkert penger å tjene - men kommer til å svinge fort.

Så ikke sats mer enn du kan tape!
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:35 3116

2 milliarder?!? Det høres voldsomt ut, mtp at omtrent samtlige ansatte er permittert og de fleste flyene står på bakken. Sikkert stiv pris for leie av parkeringsplass på Sola altså, men...

Edit: skjønner selvfølgelig at de har løpende utgifter ellers, men 2 milliarder..
Redigert 24.03.2020 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:34 3156

får gratulere dere nasere :-)

neste oppgave blir vesentlig utfordrende dvs få bondholders til å konvertere

pirathus har vel oxo blitt engasjert vedr. emisjon
-sannheten-
24.03.2020 kl 08:33 3171

Så Danmark skal ikke bidra med noe til NAS ? Enda Norge bidrar til SAS, som Danmark eier
en vesentlig del av.
Spørsmålet er om det er noen vits å fylle på masse penger i NAS, da et oppbud og et NAS 2
antagelig er et mye mye bedre opplegg. Og Boeing kan få seg en smekk for sin grådighet. Og
unnlatelse med å komme kriserammede flyselskap til unnsetning.
Slettet bruker
24.03.2020 kl 08:30 3242

Er ikke burnraten til NAS over 2 milliarder i måneden? Imponerende at et selskap som omsetter for flere titalls milliarder klarer å få 2 banker til å stille med kassakreditt på 30 mill.
rogneveien
24.03.2020 kl 08:30 3280

Det betyr et lettelsesrally i dag og en midlertidig plaster på såret.
-Ja uten dette hadde de vært konkurs innen få dager/uker.
Nå kjøres kuren litt opp så kommer emisjonen om ikke så alt for lenge, den kommer garantert, kan ikke unngås.
Denne kapitalinnhentelsen vil bli brukt til å overtale andre kapitalsterke til å kjøpe aksjer i en evnt emi.
Det ligger i kortene at aksjonærene MÅ ta sin del av støyten på et gitt tidspunkt. Alt annet vil være ønsketenking

Lykke til alle NAS ere. Dere fortjener det.
-sannheten-
24.03.2020 kl 08:28 3332

300 er selvfølgelig ikke nok, men en begynnelse. Hva bidrar Sverige og Danmark med ? Vi bidrar med
1,5 mrd. SEK til SAS, enda vi ikke er eiere der.
På den annen side er det spørsmål om det er verd det å begynne å fylle på penger i gjeldssluket NAS ?
Bedre å starte NAS 2 med flott balanse og offensivt posisjonert. Bla. Boeing må ta en del av skylden her.
Deres feil har kostet NAS mye.
Imasl
24.03.2020 kl 08:27 3357

Må le litt at folk kommenterer med null peiling.. 300 mill er jo hva de har fått for å dekke 10% av 3 milliarder staten skal garantere. Alle vet at 300 mill ikke er nok for de som skriver det. Her er det snakk om 3 milliarder. Om det er nok er en annen sak
Habub
24.03.2020 kl 08:26 3401

Jeg personligt anser et som en selvfølge at NAS får adgang til alle de 3 milliarderne og måske 1 milliard fra Sverige. Som mange før meg har påpeget, hvorfor i himlens navn skulle man blive enig om en støtte-pakke hvis man på forhånd var klar over at NAS ikke kunne opfylde terms and condt.

Jeg forventer at NAS om ikke alt for længe udsender endnu en meddelse hvor man har fået adgang til de næste 1.2 milliard. Som de fremgår af pressen så er Kina i fuld gang med at øge antallet af fly i luften, med andre ord, gæsterne returnerer langt hurtigere til branchen end forventet.