RECs tidligere søsterselskap ser sol og blå himmel

Slettet bruker
REC 14.08.2018 kl 10:13 5235

REC Solar ser lyst på fremtiden, også kortsiktig:

Balanced shipments across all regions and segments, with significant growth in France and Belgium; Overall market outlook positive, with growth anticipated in over 30 countries.

...

Global market outlook
Despite reduced demand from China, the overall market outlook remains positive. More than 30 countries worldwide are expected to grow their market volume, in particular in REC’s core markets. The European market will continue its recovery, with a 2017-2019 CAGR of 42% expected for the top six countries (Germany, France The Netherlands, Italy, Turkey, Spain). This growth is expected to be mainly driven by the anticipated ongoing decline in PV costs – the global benchmark levelized cost of PV electricity has fallen by 19% compared to H1 2017 – and by the increased renewable energy target of 32% in the European Union. Despite Section 201, the US market is expected to be stable at 10 to 11 GW for 2018 and 2019.

https://www.pv-magazine-australia.com/press-releases/rec-group-h1-2018-solar-market-insight-report-end-to-end-operational-excellence/
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
14.08.2018 kl 11:00 5124

REC Solar har nå altså endelig tatt steget inn i N-type celler noe vi "drømte" om skulle skje allerede i tiden til gamle REC Group. Dette gir bedre ytelse, men er også mer egnet dersom man ikke har den aller reneste polysilisium. Og tenk dere hva REC Solar har klart å få til. både basert på Elkems relativt urene UMG-silisium og nå Kerf-resirkulering.

Det er et sorgens kapittel at Spetalen & Co klarte å splitte selskapsgruppen i sin tid og ødelegge konsernet. Med dyktige folk både i USA og i Singa, hadde man vært delvis uavhengig av markedet i Kina.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 13:26 4931

Helt enig, JBG! Jeg prøvde nå å ikke fokusere så mye på hva som kunne vært, men heller at dette er nok et tegn på at markedet for solceller stabiliseres og tar seg opp igjen. Og dermed også etterspørsel etter poly.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
specc
14.08.2018 kl 13:32 4914

Etterspørselen kommer som det snart det, iallefall når vi har sitt prisene har kommet seg igjen.

REC handelsvolum holder seg rolig og lunsent.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.08.2018 kl 14:44 4803

Taiwanske wafer-produsenter lager ikke wafere som etterspørres til effektive PV-moduler. De er utkonkurrert av kinesisk wafer. Og som REC sier, deres produksjon av polysil vil opphøre i USA uten rask tilgang til kinesiske wafer-produsenter. For REC går det nå flukt til helsike. Her:

https://www.digitimes.com/news/a20180813PD214.html
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 15:06 4758

Jeg ser den. Men kan jo hende det svartmales litt ekstra i forsøk på å oppnå høyere FiT?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
tommy00
14.08.2018 kl 15:20 4717

Ser at Get ønsker støtte for omstilling til å produsere adapterte PV moduler fra PERC. Er dette noe REC kan levere poly til fra ML (FBR-A), eller kreves det høyere kvalitet feks fra FBR-B?:
Therefore, GET is inviting Taiwan-based fellow makers to form an alliance in a bid to request the Taiwan government to grant an extra 3% markup in feed-in tariff rate specifically for adoption of PV modules made of PERC (passivated emitter and rear cell) poly-Si solar cells, Lin said. In addition, the alliance will promote development of ultra-thin diamond wire in diameter of 50µm (0.05mm) for use in slicing ingots into wafers, Lin noted.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
tommy00
14.08.2018 kl 15:41 4681

Ellers ser jeg at Get forventer å øke utnyttelsegraden il 70 % i 3dje kvartal som er nå, og det er basert på forsyninger fra REC, ML, så kanskje de kan få til en todelt produksjon. Veldig viktig hvordan markedet for Wafere som kan benytte FBR-A utvikler seg utenfor Kina fremover. Noen som har sett markedsanalyser på dette?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.08.2018 kl 15:59 4636

det er ikke mer enn tre uker siden GET flagget at de hadde øket igjen til 60%, så hvis de nå trapper ytterligere opp til 70% så er det ikke lenge før de er i full produksjon igjen. Selv under dagens konkurransefohold med fastlandskineserne.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
milk
14.08.2018 kl 17:44 4508

Er det noen som er inne på Nordnett å ser hva Anton B sier om situasjonen ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Badgirl
14.08.2018 kl 20:17 4378

Uten å tyste på AB så leser jeg faktisk innleggene hans på NN. Det går i roboter og lengten etter rally som han tror er like om hjørnet. Men det har han også sagt før ;) Jeg selv er faktisk imponert over REC om dagen og syntes den er stabil ( som den kan være) Sitter stille i båten for å se om det blåser opp til storm den riktige veien. Har fulgt REC i mange år og kan ikke huske aksjen så rolig og stabil. Perfect storm? Vi får se BG
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 20:27 4361

BG: Smart move. Ja kansje perfect storm - men forskjellen nå fra tildigere i rec er at nå er jo katta ute av sekken. Vet vet nå hva som gjelder og hva det blir fremover gitt normal drift.

MEN kommer det et oppkjøp av rec enten delvis eller helt - da snakker vi om den perfekte storm. P/E er jo grei nok den. Da er vel REC verdt lagt over EMI nivå kurs.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 20:34 4345

BG - vært borte fra rec forum en tid da jeg har tradet i olje øres aksjene på ose gjennom sommeren. Hva er saken med Anton Berg? Er han bare på Nordnet nå eller? Jeg trader ikke på den plattformen. Har Anton gitt opp her på Hegnar rec forum?

Har det vart en konflikt her inne da heller? Hvem var med på den? Var det ureint trav fra noen mot AB - FYYYY på den personen i såfall. Trolling er de verste jeg vet.

Merket nå at jeg kom på at jeg faktisk savner AB nå. Og Trani og alle de andre stemmene her inne. Det blir litt som Skogens i Norske skog som jeg tradet i i mange år. Han hadde skikkelig peiling han også - likt som AB. Trist at slike stemmer forsvinner herfra på Hegnar. SEr det samme skjer på de svenske forumene jeg også er på siden jeg trader i Stockholm også.

Trist - j... trist utvikling..at slike stemmer som AB blir borte.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.08.2018 kl 20:54 4311

Det var en teknisk hickup som utestengte noen forummedlemmer noen timer, men AB tok det veldig personlig og sendte et fornærmet avskjedbrev til oss gjennom Eysteinh (avsluttet med "jeg tømmer giftbegeret" i god gammel stil fra en av våre klassiske greske filosofer). Etter ferien dukket han opp på Nordnet, så giften var tydeligvis ikke sterk ;-)
- Ja, det er veldig stille her inne for tiden, siden mange har mistet trua, solgt seg ut og gått til andre jaktmarker. En plutselig godnyhet (som at REC oppnår det TT flagget i juli) vil nok bringe mange av dem tilbake i manesjen etter hvert. Men da er kanskje toget gått for bunnfisking? Ut over disse, er det en del shortere som drypper inn innlegg på hvor ille det står til og at REC ikke klarer det ledelsen legger til grunn: 25% aktivitet i ML er tilstrekkelig til å holde denne divisjonen av REC flytende i alle fall ut året (tror han sa et år i investor call).
- Foreløpig ser det ut til at TT er on track. RECs hovedkunde - GET - reduserte til 30% i juni gikk til 60% i juli og idag hører vi at det er ytterligere jekket opp til 70%.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 20:57 4296

Ja så hva er konklusjonen , Sofafilosofen ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.08.2018 kl 21:11 4273

Idag prises REC til verdien av Butte, som er en pengemaskin, mens IP (intellectual property, som patenter og know-how) og Poly-divisjonen i Moses Lake er verdsatt til null. Zero dot zero. Selv 15% i Yulin og "opsjon" på ytterligere økning (enten betalt med penger eller IP eller andre skjulte verdier) er vel også nullstilt ut fra dagens kurs. For ordens skyld: REC er ikke på vei mot skifteretten, og ledelsen har sagt at emisjon er ikke på agendaen ut fra gjeldende strategi og prognose, som foreløpig i alle fall ser ut til å holde.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 21:26 4239

Er det en " hold " anbefaling jeg leser mellom linjene ?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
milk
14.08.2018 kl 21:37 4222

Takk for svar BG. Du må oppfordre AB til å komme med innspill på HO ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.08.2018 kl 21:44 4208

Bybonde, jeg har for mye spansk brandy i blodet til å gi et utfyllende svar ikveld (er i utlandet som du forstår, og har endelig en time out etter travel dag) - men kort sagt: en hold-anbefaling i dagens deprimerende stemningsbilde blant gjenværende aksjonærer må vel oppfattes som positivt! Selv flippet jeg fra "the dark side" til long for tre-fire uker siden. Ikke mange som har gjort det samme - foreløpig.

PS: "hold" er ikke noe for meg. Enten er jeg på den ene eller den andre siden - aldri midt imellom. tror jeg har togglet minst 20 ganger de siste fem månedene. Med andre ord, jeg oppfatter meg som en opportunistisk trader.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2018 kl 21:49 4200

Takk for svar , ha en fortreffelig aften....skål !
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Polygon
14.08.2018 kl 22:28 4138

@​Sofafilosof

Poster det AntonBerg skriver på Shareville:

SOFA PÅ HEGNAR: "Det var en teknisk hickup som utestengte noen forummedlemmer noen timer, men AB tok det veldig personlig og sendte et fornærmet avskjedbrev"

Hegnar hadde en teknisk issue med gamle nicks. Jeg fikk ikke logget inn lenger. Jeg fikk heller ikke genert nytt passord. Det blir heller ikke det samme å lage ny profil med nytt nick.

Hvorfor sprer du usanne påstander? Dette har du gjentatt noen ganger nå. Jeg har verken tatt det personlig eller sendt et fornærmet avskjedsbrev til Hegnar-debattantene. Jeg sendte en avskjedshilsen for å være hyggelig og ikke bare forsvinne. Det er normal høflighet å ta farvel når man forlater et selskap. Jeg bad dere stå med med debattene. Det er ikke å være fornærmet å ønske andre lykke til videre.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.08.2018 kl 22:38 4119

Anton er Anton. Og Anton er hel ved. Og også på Shareville er "Saueflokken" ordet Anton bruker mest. Så kan dere kjenne på akkurat det savnet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Randers
14.08.2018 kl 22:49 4098


DENNE TRÅDEN SPORET av nøyaktig klokken 17:44.

Skjerp dere !
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
14.08.2018 kl 23:07 4059

Svarte nettopp Anton følgende:

Her er min replikk, Anton: Link til ditt avskjedsbrev, inkludert min umiddelbare respons. Andre ble utsatt for den samme utestengelsen og kom seg inn igjen på egenhånd. Bra du er igang med REC-kommentarer igjen, selv om det ikke er i gamle manesje på HO.

https://forum.hegnar.no/thread/7098/view/108914/0
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
15.08.2018 kl 08:54 3861

@ nemi's og andre

Er ikke bekymret for GET. Snarere tvert i mot. De har tatt grep og utviklet nye produkter som de nå har fått ordre på i Q3. I tillegg har de utviklet produksjon av tynnere wafere og svart silisium wafere. Disse vil bli integrert med modulfabrikkene til morselskapet for high-end kundene. Lav omsetning i juni var bevisst for å unngå å selge for billig, ved å kun selge til langvarige kunder med høy finansiell sikkerhet.

GET er eksperter på å utnytte tilgjengelige råvarer innen ingotproduksjonen. Slik sett har de også vært blant RECs største kunder de siste årene, til tross for langvarige (les: dyre) polykontrakter med andre produsenter. Disse kontraktene er nå i ferd med å ebbe ut. Og selskapet meldte i 26. juni: «GET har lykkes å reforhandle med poly-leverandører for å få levert råvarer til lavere innkjøpspris». Akkurat dette samstemmer med at TT har vært å spurt de taiwanske kundene sine hva de kan være i stand til å betale for å kunne selge sine produkter.

GET satser mye på nisjeproduktere. Men samtidig tar det noe tid for dem å få kundegodkjent produktene sine. De er alliert med en modulfabrikk i India, som antas å være markedet med størst vekst for tiden. Ut fra tiltak som er og planlegges gjennomført, sa sjefen den 26. juni at de forventet 70 % kapasitetsutnyttelse i Q3.

”GET has also introduced light-weight PV modules for installations on strips of land between buildings and roads and has obtained significant orders.”

SIGNIFICANT ORDERS
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
tommy00
15.08.2018 kl 10:07 3753

JBG:
Du sier at GET har utviklet nye produkter basert på svart poly. Går ut fra at REC ikke kan levere til disse nye produktene fra ML, men at de fortsetter den gamle produksjonen, og nå forhåpentligvis med 70% kapasitet? Tror for øvrig at prismekanismene vil sørge for at RECs FBR-A kvalitet vil leve videre i mange år enda, og at ikke alt dreier seg om mono fremover. Hva er ditt syn på dette JBG?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
15.08.2018 kl 10:37 3690

@tommy00:

Joda, svart silisium kan lages ut av alle polysilisiumsvarianter. Den kalles dette fordi silisiumsskiva etterbehandles på en måte etter å ha blitt kuttet til wafere. Så FBR-A poly passer vel så bra til dette produktet.

Det er flere grunner til at vi ikke kan avskrive FBR-A. Det blir mer vanling med n-type doping, som f eks er langt mer tolerant ovenfor metallurenheter. Urenhet av spesielt jern i FBR-A poly utgjøre en vesentlig forskjell mellom Siemens-poly og FBR-A poly.

I tillegg ville vel mange også si at granulert poly skulle passe til CCZ-prosessen. Men urenheter spille også der en rolle. Derimot beviser REC Solar gang på gang at det er mulighet for å omgå urenheter ved ekstra doping. De baserer seg på UMG ESS-poly fra Elkem Solar som skal inneholde mer urenheter enn FBR-A Prime.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
tommy00
15.08.2018 kl 10:53 3659

JBG: Supert svar takk! Vel egentlig den viktigste infoen jeg noen gang har fått her på forumet:) (Er selv teknolog)
Tror da at dette kan føre til et ordentlig "giftermål" mellom GET og REC på sikt, og tror at det egentlig bare er et spørsmål om tid før ML er i full produksjon igjen og kan produsere til en unbeatable pris. ( Har mange aksjer i REC, og vil da fortsette å kjøpe inn på disse nivåene :)) Forstår hvorfor REC har valgt GET som "partner", der det bygges en gjensidig avhengighet mellom partene, der de trenger hverandre for å overleve. Har stor respekt for TT og tror dette er en genistrek av de store, faktisk bedre for REC enn om de skulle være eiere av GET med den risiko det medfører!
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare