Estimat Q1 basert på tilgjengelig informasjon

mentira
ADS 24.03.2020 kl 16:24 52883

Jeg har satt opp et estimat på hva vi kan vente oss i mai 2020 når q1 resultatene blir offentliggjort. Dette er positiv lesning.

Q4: Q1
Revenue 12381 26350
Net revenue 6640 20500
Vessels days 215 263
TCE 30900 78000
Operating expenses 12094 12900
Operating profit 286 13450
Net profit -470 12750
EPS -0,02 0,55
Dividend 0,09 0,30
Cash flow 3576 17000
Cash position 5306 10700

I et normalt marked ville aksjekursen minmum forsvart kr 30 med yield på 10%. Om vi kommer dit før 1. juni vet ikke jeg, men et utbytte på kr 3 til 3,30 litt basert på usd vekslingskurs og aksjekurs idag på kr 19. Da sier jeg kjøp.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
riskypick
03.04.2020 kl 15:49 4656

Adsc har holdt stand på 22kr idag og vært beste tankaksje,med solid volum. Hvis vi nå får inn serenade til en god rate skal det i teorien være lite nedside fra 22kr. Hadde vært godt og fått den serenade slutningen i boks nå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
NOELLE
03.04.2020 kl 15:55 4769

Det er helt riktig! ADSC er det beste, og mest transparente caset blant tanker aksjene. 10 kr i utbytte i år ? !!
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
03.04.2020 kl 15:56 4788

Falt fra over 29kr til under 22 på 2-3 dager. Selskapet tjener akkurat like mye i dag som for en uke tilbake. Og uansett utfall av ett eventuelt kutt under 15mill fat, vil lagerbyggingen fortsette iht IEA.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
finellalorck
03.04.2020 kl 16:22 4782

Er ikke serenade sluttet allerede? Frem til midten av mai for rundt 70-80k?
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
03.04.2020 kl 16:27 4766

Nedsiden er uansett begrenset, fordi, vi vet at 500 vesseldays er spikret til 72k.. Breakeven er ca 13,5k.. Hva gir det i inntjening pr. aksje? ;)
Opecmøtet blir et VM i kamelsluking om det skal kuttes tilsvarende etterspørselsvikten på 20 mill fat/d. Vi får se, araberne er jo kanskje vant til å spise kameler? Dette blir uansett gøy :)))


Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
03.04.2020 kl 16:32 4758

He he, ja, det blir nok mange kameler til middag på mandag. Tror faktisk mange blir skuffet, og tank flyr rett nordover igjen. Den som herjer med aksjen, tror jeg faktisk er på kjøpern. Kunne lett lagt seg lenger opp i kursstigen for salg, og likevel fått salg. Så det er nok noen som benytter seg av litt usikkerhet. Men ADSC tjener grovt med sine tankere pr dags dato, og de er desidert de med best utbyttepolicy. ALT SKAL TILBAKE TIL AKSJONÆRENE.

Kan det bli bedre?

GOD HELG TIL ALLE !
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
KalleKanin
03.04.2020 kl 16:48 4718

Vi har vel allerede sikret oss ca. 10,- i utbytte for året.

Et par gode kontrakter til så er det umulig å tape penger på denne.

Så enkelt er det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.04.2020 kl 17:03 4695

Dette ble for fristende. Liten nedsiden. Ca 15 kroner i utbytte allerede sikret igjennom 500 dager a 72 000 usd. Samt ca 5 kroner netto ved skarping av båtene. Den absolutte bunnen ligger mao på ca 20 kr. Det skal mye til for at vi ikke klarer å tjene et par kroner ekstra per aksje...

God helg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 17:07 4689

Jeg lurer også fælt på hvordan det blir med OPEC. De må kutte så utrolig mye om det skal hjelpe og i tillegg er økonomien svak og betalingsviljen for olje temmelig laber. Når de først har startet med dette hardkjøret så må det være lurere å stå løpet ut og kjøre skifern i grøfta? Da nytter de ikke å gi seg etter et par uker..

Hadde jeg vært en bestialsk diktator i ørkenen nå, så hadde jeg sagt til undersåttene mine at de får more seg med å banke kona og andre billige ting, fordi det blir smalhans ut året.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
NOELLE
03.04.2020 kl 17:18 4787

Tank aksjer trender godt opp i US :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
03.04.2020 kl 19:50 4670

Det sier seg selv at det ikke blir noen avtale i første omgang. Både Saudi og Russland påpeker at dette blir et 'spleiselag' hvor alle de store eksportørene blir med. Ikke bare USA, men til og med Norge. At Norge nå pumper opp det remmer og tøy klarer å holde og til og med betydelig mer enn forventet faller ikke i god jord. Et slikt spleiselag et ikke utenkelig, men ikke aktuelt i første omgang. Olja skal godt under 20 før det blir aktuelt. Men tror den kommer dit fort. Omtrent akkurat fort nok til å få inn serenade og status på en ny runde på himmelhøye rater i begynnelsen av mai.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
03.04.2020 kl 21:11 4566

Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC -5% to $227k/d
#Suezmax -11% to $77k/d
#MR -13% to $20k/d
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
03.04.2020 kl 21:15 4561

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/04/03/7515385/pareto-securities-tror-pa-brent-pris-pa-18-dollar-i-andre-kvartal

Det har blitt spekulert i produksjonskutt opp mot 10 millioner fat per dag men ingenting har blitt bekreftet. Opec-kilder har sagt til flere medier at kuttene vil avhenge av innsats fra USA og andre land utenfor Opec+, deriblant Norge.

Oljeanalytiker Nadia Martin Wiggen i Pareto Securities mener på bakgrunn av dette at det er lite sannsynlig med et stort nok koordinert produksjonskutt som kommer tidsnok til å forhindre ytterligere svekkelse av oljeprisen.


Tillegg:

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2020/04/03/7514868/shipping-analytiker-kun-tankskip-tjener-penger-i-2020
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
03.04.2020 kl 22:54 4498

Kommentar på xi ang artikkel som kommer i FA i morgen:

KC buller tank og LPG i FA for morgendagen, han ser også lyst fremover på utsiktene for LNG. Det er som kjent ikke bare å stenge kranen for olje og gass som trykkes ut, og Petter Haugen der mener at alle tre skipstypene vil tjene mer på lagring enn transport ,så han opprettholder sine kjøps anbefalinger. Da gjenstår det å se om de andre analytikerne også evner å se lyset i kaoset og igen anbefale dette, som kanskje de tryggeste havner for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
04.04.2020 kl 02:00 4381

Har kjøpt 4000 aksjer nå, og tror jeg skal inn med mer. Skjønner ikke prisfallet men takker for det.
Kan ikke se annet enn at vi skal opp og har sett kjøpsanbefalinger på 58 kr.
Oljen skal ned og etterspørselen synker for hver dag. I canada og USA leter de etter tog tank vogner for å lagre olje.... Det sier sitt.
Opec må bare kutte 10 mill de, de hjelper lite når etterspørselen har synket med 30-35 mill fat ref Reuters.
Lite blest rundt denne aksjen enda, men det kommer vell.

Hvor mange skip har vi ute, hvilke rater og varighet?

Når er det utbytte og hvor mye kan det bli?
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Struts
04.04.2020 kl 07:09 4280

Kursvolatilitet med DHT som eksempel

Tankaksjene har fortonet seg ikke så rent lite som en berg-og-dalbane siste par dager. I motsetning til de fleste andre aksjer (ser da bort fra Softox og andre enkeltunntak) som stort sett har bare gått en vei siste ukene; ned. Etter at mannen i Det gale hus skrøt litt, har oljeprisen (og relatert industri) fått et etterlengtet oppsving. I hvert fall sett fra et oljeproduserende lands ståsted.

Tilbake til tankaksjene. Med utgangspunkt i DHT Holdings som nylig sluttet 6 av sine VLCC’er for 12 måneders T/C til en gjennomsnittsrate på $ 67,300 pr dag, og som nå har 10 av sine 27 VLCC’er på periode T/C, så viser volatiliteten gjenspeilet i aksjekurs som følger (alle tall referert fra velrenommert skipsmeglerfirma presentert i går kveld, norsk tid):

sitat

January 6 - $8.40
March 6 - $5.15 (almost 36% drop)
March 13 - $6.60 (almost 29% gain)
March 18 - $5.34 (almost 20% drop)
March 30 - $7.95 (almost 49% gain)
April 3 - $5.61 low for the day (almost 33% drop)

sitat slutt

Det er kanskje verdt å dvele litt rundt hva ratene oppnådd lå på eksempelvis 6. januar og i går, eller 30. mars for den del …

Hva har det å gjøre med ADS, en liten miniputt i forhold? Kanskje ikke så mye, men rater for VLCC’er følger hverandre til en viss grad (og selv om selvfølgelig eldre skip oppnår noe lavere rater, så har de til gjengjeld et lavere break/even nivå), og begge flåter (stor som liten) har sikret beskjeftigelse til en viss grad. Det kan kanskje ikke være så dumt. I spotmarkedet oppnås fremdeles nærmest utopiske rater (min mening).

Det skal bli spennende å se hva kommende uke (ikke lang mtp påske og børs) bringer. I morgen får man kanskje markere palmesøndag (klarer ikke tenke på så mye annet å feire), noe man vel har gjort siden 500-tallet e.Kr.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
04.04.2020 kl 08:46 4203

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/04/7515401/saudi-arabia-og-russland-i-ordkrig-for-mandagens-mote

Stabukkene er i gang allerede. Jeg blir virkelig overrasket om de kommer noen knusende nyheter (for tank) på mandag - isåfall er det kun overdrivelse for å drive opp oljeprisen for en kort periode.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
NOELLE
04.04.2020 kl 09:43 4151

Vedr. artikkel om BULL PÅ TANK i dagens FA, TUJA m.fl Fint om noen har tilgang , og kan legge ut noen utdrag her :)

Økt posisjonen i ADS til 100.000 aksjer ila Fredagen. Forventer minst 10 kr utbytte for i år, blir sannsynligvis noen kroner mer :)

Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Struts
04.04.2020 kl 10:35 4102

Vet ikke om man kan sitere, men uansett, det står ikke et ord om ADS i artikkelen på side 76-77. De man trekker frem som anbefalinger er DHT (se over) og Frontline. Sistnevnte med kursmål 160 kroner. Men overskriften er jo grei nok: =Kun tankskip tjener penger i 2020=.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Struts
04.04.2020 kl 10:53 4081

Oi, imponerende! Du nærmer deg topp 20!
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
04.04.2020 kl 11:31 4046

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/04/7515421/herbjorn-hansson-andre-kvartal-har-begynt-mye-sterkere-enn-forste-kvartal

«Andre kvartal har begynt mye sterkere enn første kvartal. Vi forventer at tankmarkedet forblir sterkt fremover», skrev han.

Blir vel en fellesnevner for alle i tanksegmentet. Flere analytikere og redere ser fortsatt ett sterkt marked innen tank. Kutt eller ikke kutt, så vil det fortsatt være ett stort oversupply i markedet.



https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/04/7515419/oljeanalytiker-helge-andre-martinsen-det-mest-ekstreme-i-manns-minne

– Vi estimerer at 25 prosent, 25 millioner av 100 millioner fat på verdensbasis, av verdens oljeetterspørsel er borte, sier Martinsen.
Han mener at kuttet på 10-15 millioner fat er for lite, ettersom det estimeres at etterspørselen går ned med 25 millioner fat.

– Du kan si at oljemarkedet aldri er i perfekt balanse. Problemet nå er at ubalansen er så stor. Tidligere så man på en ubalanse på 2 millioner fat som høy, nå snakker vi om ubalanse på kanskje 20 millioner fat, sier Martinsen.


Om det ikke kommer kutt på 15mill fat, vil oljeprisen synke igjen. Det er da fortsatt en ubalanse på +/- 10mill fat. Ikke akkurat småtterier. Det har sågar vært antydet opp til 35mill fat pr dag i oversupply. Så med 15mill fat i kutt, kan det i værste fall fortsatt være 20mill fat i ubalanse. Ikke akkurat småtterier.

:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
04.04.2020 kl 11:32 4091

https://www.freightwaves.com/news/roller-coaster-ride-goes-on-for-crude-tanker-stocks

Flere som mener at markedet ikke er logisk i disse dager for tankaksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
04.04.2020 kl 12:24 4057

Ser ut som det kan bli vanskelig å bli enige:

#OPEC+ Postpones Monday Virtual Meeting After #Saudi-#Russia Spat-Sources
Lack of #US Commitment to Cut Oil Output Complicates OPEC+ Talks-Sources
*OPEC+ Meeting Pushed Back to Later in the Week-Sources
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Struts
04.04.2020 kl 12:51 4090

Trist for verden, men ikke overraskende. Mannen i huset har aldri vært til å stole på. Utrolig at et menneske kan få så mye makt. Det har jo i tiår vært slik, men de foregående har brukt sin makt med lempe. Syntes nå jeg da.

Så, på mandag får man se.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
04.04.2020 kl 13:06 4066

Kamphanene har utsatt møtet til 8-9 april.. Hehe, og den gjengen skal enes om historiens største kutt, kutt som de også skal ha med amerikanerne på?
Vi får se om verden står til påske;)

https://www.reuters.com/article/us-global-oil-opec/opec-emergency-meeting-likely-to-be-postponed-to-april-8-or-9-opec-sources-idUSKBN21M0A6
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
04.04.2020 kl 13:51 4060

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-04/the-most-profitable-trade-oil-all-over-the-oceans-right-now?srnd=premium

To outsiders, the oil trade of the day is so astonishing that even President Donald Trump sounded flabbergasted when he described it.

“There’s oil all over the oceans right now. That’s where they are storing oil; we have never seen anything like that,” Trump said this week from the podium of the White House. “Every ship is now loaded to the gills.”

With oil demand in freefall, traders are resorting like never before to using the world’s fleet of supertankers as temporary floating storage facilities, filling them with millions of unsold barrels until better times. It’s an unusual trade, but one that’s among the most lucrative around right now, just when everyone on Wall Street struggles to make money.

From the coast of Singapore to the North Sea, the tankers are starting to slow down, ready to drop their anchors, holding crude the world economy doesn’t need as fuel demand plummets due to the coronavirus outbreak. And more tankers probably will be needed, as oil supply still runs well above demand.

“The world is overproducing oil at a historic rate,” said Robert Hvide MacLeod, the head of Frontline Management, one of the world’s largest operators of supertankers. “Land-based storage is limited and selling out fast. Storage on ships will be the only solution.”
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.04.2020 kl 14:11 4037

En litt morsom utregning: Dagens verdi av ADS ved nkr 22 pr aksje er temmelig nøyaktig 50mill$.
Det er ifølge selskapet pr idag inngått avtaler for gj.sn 72.000$ pr dag for 45% av disponible seilingsdager
for 2020. Ved break even på 17.000$ pr dag, så gir dette et bidrag på ca 27 mill$.
I tillegg ligger skrapverdien pr nå på forsiktig vurdert 12mill$ pr skip, dvs i alt 36mill.$.
Dette gir en sum på (27+36)= 63 mill$. Selv om man trekker fra for renter o.a. faste kostnader, synes
allerede inngåtte kontrakter å dekke markedsverdien på 50mill.$. Dette indikerer at aksjen ikke
bør gå noe særlig lavere, dersom markedet er rasjonelt, noe det ikke alltid er. Enhver ny kontrakt som inngås,
bør i tillegg gi oppgang i kursen, da dette nå går rett på bunnlinjen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Struts
04.04.2020 kl 14:19 4036

Amen!
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
tuja
04.04.2020 kl 14:31 4037

Vil påstå at ADSC er den billigste tankaksjen på OSE. Og alt overskudd direkte tilbake til aksjonærene. Kan det bli bedre?

:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
NOELLE
04.04.2020 kl 14:59 4004

Vi hamstrer det vi kan i denne. Håver inn utbytter :) Sikker dobling på innsatsen tilslutt :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
04.04.2020 kl 15:46 3970

Du må trekke fra gjeld på båtene. Rundt 12 mill usd per båt....

På den annen side har du alt for høy break even. I følge div presentasjoner ligger den på ca 13 000 usd...
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
04.04.2020 kl 15:48 3971

Breakeven er $13500 i flg Hannisdahl, jeg ser ingen grunn til å operere med andre tall på det..
500 vesseldays x $58500 gir da en inntjening på $29250m , tilsv $1,25 pr.aksje. Ca 13 Nok
Skrapverdi er $43,2m basert på ferske tall, $350/LDT
Gjelden er $36m
Er markedsverdien frakoblet virkeligheten?
Ja.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
04.04.2020 kl 16:16 3940

Hva skjer med diverse priser for mai som Aramco i utgangspunktet skal fastsette 5. april? Dette vil vel ha endel å si for shippingen kommende måned.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
04.04.2020 kl 16:26 3924

Jeg tror SA kjører på videre med rabattert olje.. Det blir jo ingen Opec-avtale med det første allikevel.. Blir det avtale så blir den nok ikke gjeldende før tidligst fra juni?
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.04.2020 kl 18:10 3843

Jeg har lest at break even er 16.900$ pr båt etter at scrubber ble installert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
04.04.2020 kl 18:46 3801

Du har delvis rett Market,

Dvs, break even er høyere enn hva jeg trodde. Slik jeg leser presentasjonen fra september 2019 er scrubbere med. Da er break even 15000 usd per dag.

https://www.adscrude.com/ads-crude-carriers-plc/investor-presentations/

Redigert 20.01.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare