Den store nye Corona tråden

Slettet bruker
CORONA 24.03.2020 kl 16:30 42509

Nå er det så mye om dette rund omkring, at det muligens er bedre å samle det i en tråd..
Status per idag:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Situasjonen har eskalert i det siste og de verst berørte landene er nå Italia, Spania, Iran, USA, Tyskland og Frankrike.
Flere land har innført former for « shut down», noe WHO ikke anbefaler, og de har også utvidet tiden på tiltakene, samt innført strengere regler.
Bare for få uker siden ignorerte flere land farene, men alle er på ballen nå.
195 land er berørt , det er registrert 381000 smittede hittil og 16550 er registrert død.
De økonomiske konsekvenser er store, og overgår alt siden den store depresjonen.
Det store spørsmålet for aksjeeiere er:
Hva er bunnen i aksjemarkedet? Hva kan vi forvente oss etterpå og hvilken strategi er det best å ha..
Selv har jeg havnet på at DOW skal teste 15000, og at jeg er usikker på om det holder.
Jeg tror også at børsene i beste fall utvikler seg som en U og muligens som en L.

Hvor står du?
Redigert 21.01.2021 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 17:18 3480

German state finance minister Thomas Schäfer found dead

Police suspect Thomas Schäfer died by suicide after his body was found on train tracks near Wiesbaden. He was the finance minister for the state of Hesse, where Germany's financial center Frankfurt lies.
https://www.dw.com/en/german-state-finance-minister-thomas-sch%C3%A4fer-found-dead/a-52948976

Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
julle3
29.03.2020 kl 15:51 3518

Re petro -- joda jeg var nok litt "rød i toppen" og forbannet . Akkurat det beklager jeg . Var bare så pisse lei av alle de som ENNU ikke har forstått alvoret i situasjonen, og prøver å "snakke ned" pandemien . jeg har gode venner som ligger på sykehus og strever hårdt -- muligens er det som gjorde meg noe extra forbannet .
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Janen
29.03.2020 kl 15:49 3516

På Italienske sykehus florerer det av resistente bakterier ,viser tall fra det Europeiske smittevernsbyrået (ECDC)
årsaken er den ekstreme bruken av antebiotika.Dette fører til at bakteriene blir resistente.
I primermedisinen i Italia delest det ut nesten dobbelt så mye antibiotika som i Norge.
Mye verre er det i kjøttindustrien , tonnevis med antibiotika går rett inn i 10 millioner svin årligt , 70 prosent av E.Coli bakteriene er resistente.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 15:31 3576

Må innrømme det utvikler seg langt mer dramatisk enn antatt. Ikke annet å si.

En skremmende faktor jeg tipper få er klar over:

"Det er sånn generelt at virusinfeksjoner kan ha et variabelt forløp, avhengig av disse underliggende genene. Noen ganger kan folk for eksempel bli veldig dårlige av herpesvirus. Det kan komme av at man mangler et eller annet gen som er viktig for å bekjempe akkurat dette viruset. Slike genfeil merker man ikke før viruset kommer inn i kroppen. Det kan være noen slike ting vi ser nå, at noen blir kjempedårlige av covid-19, fordi det finnes små «hull» i det medfødte immunforsvaret som først kan oppdages nå som viruset er her, forklarer Spurkland."

https://www.tv2.no/nyheter/11333392?ref=strossle&ref2=widget

Man kan faktisk være den sunneste og beste utgaven av seg selv og allikevel bli hardt rammet. Og i verste fall omkomme.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.03.2020 kl 14:03 3614

Må innrømme at krisen ble større enn jeg hadde trodd. Selv om jeg var litt pessimistisk hadde jeg slett ikke sett for meg forholdene som er i spesielt Italia og Spania.

Alle de som blåste av denne og kalte den for en mild influensa eller en forkjølelse må nå gå i deg selv. H or hadde vi vært hvis ikke alle tiltakene ble gjort? Det vil jeg ikke tenke på en gang. Det er hjerteskjærende nok og se alle kistene på rekke og rad i en tom kirke bortsett fra presten. De pårørende får høre noen få ord fra en mobiltelefon som ligger oppe på kistelokket. Krematoriene kjøre 24 timers skift, men greier ikke å ta unna. Det aller verste er at de dør en forferdelig død mutters alene på et sykehus. Pårørende får ikke tatt farvel hverken der eller i kisten.

Mine børstap blir en bagatell i forhold.

Og det er små eller ingen tegn til bedring. Denne kurven over antall døde er skummel å se på.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#coronavirus-deaths-log


Bla litt nedover.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
petrofrank
29.03.2020 kl 13:25 3637

Julle3
God formiddag,håper formen din er bedre og at du har roet deg ned.
Viser til ditt grovt sjikanerende innlegg sent igår kveld som du eller Admin har slettet.
Innlegget ble lest av flere og undertegnede rapporterte det inn til administrator.
Er du voksen nok til å komme med en beklagelse??
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
focuss
29.03.2020 kl 12:42 3615

New York guvernøren ville erklære "krig" om det ble gjort og det er vanskelige juridiske spørsmål. Får si som Trump. Får se hva som skjer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.03.2020 kl 12:20 3625

"The CDC’s move came after President Donald Trump decided against putting those hard-hit areas under quarantine to stop the spread of Covid-19."
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-28/nyc-quarantine-debated-italy-deaths-pass-10-000-virus-update?srnd=premium-europe

Litt mangel på handlekraft der altså.
Muligens mot fagmyndighetenes råd?
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.03.2020 kl 12:00 3642

Fortsatt argumenterer du mot noe ingen har påstått.

Forøvrig forstår jeg fortsatt ikke hva multiresistente bakterier har med rasisme å gjøre.

Har forøvrig full forståelse for din situasjon, men som mange sier, det er viktig å holde hjertet varmt og hodet kaldt.

Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.03.2020 kl 11:50 3653

"Noen synes å mene Trump bør kunne trylle."

Det er det vel bare Trump selv som mener.

"Trump er en handlingens mann, men så politisk ukorrekt som det er mulig å bli. Det er det han ble valgt på."

Hadde vært greit med noen andre kvaliteter i tillegg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
29.03.2020 kl 10:11 3701

Så langt har vel ikke du demonstrert noe spesielt anlegg for hverken logikk eller matematikk selv. Kan slenge på folkeskikk og alminnelig oppdragelse i samme slengen.
Minner mer om musen som stakk hodet inn i løveburet og brølte piiip.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
focuss
29.03.2020 kl 09:38 3728

Hadde det vært opp til Trump så regner jeg med pasienter etter 5-8 dager i resperator uten bedring ville fått malaria/ebola medisin.Som han sier " What the hell do we have to loose" Byråkratene godt støttet av valgkamp media setter effektivt stopper for dette.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
focuss
29.03.2020 kl 09:27 3727

Jeg mener kritikken av Trump er overdrevet og til dels usaklig og er i realiteten en del av en valg kamp. Kritikken av Boris derimot er helt på sin plass. Norske myndigheter har en del utilgivelige bommerter på sin kappe. Trump har vært en pådriver for å fokusere på terapeutiske behandling og mottatt tyn for det. Han gjorde også det som han kunne som virkelig er av betydning før andre enn gang rakk tenke det. Først stengte luftfart fra Kina. Respons" Rasist" Så stengte Europa.

Noen synes å mene Trump bør kunne trylle. Slik er det ikke. Nå er militæret mobilisert og manufactorers samarbeider frivillig om produksjon av utstyr. Trump er en handlingens mann, men så politisk ukorrekt som det er mulig å bli. Det er det han ble valgt på. Tenker med gru på Biden i denne situasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 06:47 3765

Det jeg skriver nå er kvalifisert synsing, dvs.at den er spekket av faktaopplysninger som ligger bak, men så må jeg allikevel vurdere alt utfra en del usikre ikke veriefierbare opplysninger, som jeg skal prøve å definere.
- den viktigste statistikken fra worlsometers er ikke lengre troverdig:
Flere land melder om underrapportering grunnet rapporteringsrutiner, og det er veldig mye politikk i dette.
Jeg mistenker de store økonomier for betydelig underrapportering: USA er den som kan underrapportere minst av disse, fordi det tross alt er en åpen økonomi, men selv om jeg hadde vært sjefen der ( gud bevare), så hadde jeg heller valgt å lyve enn at hele korthuset faller sammen. Ingen politikere eller finansfolk er interessert i å få reelle tall på bordet; det vil undergrave alt USA står for. Trump selv vil gå på trynet, om det viser seg at hans handlinger medfører massedød. Allikevel så kan han eller andre ikke manipulere virkeligheten 100%. Kina, Russland og Brasil jukser garantert. Europa: Jeg trodde at Tyskland ville jukse ( politiske motiver), men tror ikke lengre det. Når de først har tillatt virus, så har de valgt WHO sin strategi som jeg også tror på: testing, testing testing, nøste opp og finne pasient 0, øke beredskapen og gjøre helsepersonell klar for den tsunamien som treffer de. Merkel har vært gull verdt, og hun går ikke på akkord med sine prinsipper er min antagelse; så om tallene derfra ikke er korrekte, så tror jeg ikke de er veldig politisk motiverte.
Italia Spania og flere: de har som del av EU ikke så veldig mye politisk å skjule. De underrapporterer allikevel fordi kun testede personer havner i statistikkene.. Helsepersonell varsler om langt flere dødsfall.
Norden: veldig lite å hente der politisk, men også der er det noe underrapportering av de samme grunnene.

- Smitte er følsom for varmere vær.
Det var et håp man hadde, slik at man kunne åpne krana noe mere i sommer, og stenge den igjen mot høsten. I motsetning til influensa, så er det lite som tyder på at corona lar seg i nevneverdig grad påvirke av været.
- Corona har mutert seg til en mye verre variant.
Dette diskuteres mye, men ingenting tyder på det. Det har mutert, men ikke i en grad, som gjør det enda vanskeligere å lage en vaksine. En masseprodusert og garantert virksom vaksine vil ikke kunne foreligge før tidligst langt ut i neste år. imens eksperimenterer man med masse saker som ikke vil hindre massedød.

Slik jeg har forstått det så er mulighetene for alle land hvor virus har spredt seg begrenset til å enten å begrense spredning maksimalt i håp om å begrense antall dødsfall, og håpe på at pakningen ikke sprekker før det foreligger en vaksine, eller ha en strategi hvor man prøver å kontrollere prosessen maksimalt inntil man oppnår en immunitet i samfunnet som reduserer antall dødsfall ( da smitter man kontrollert og håper å være i mål før det foreligger en vaksine)

Norge har valgt en mellomting hvor man satser på å begrense spreding samtidig som man bygger opp IC kapasitet.
Utfra statistikker, så er Tyskland og Norge de som hittil har klart å begrense skadene mest, og det selvom Norge har bommet på WHO sin anbefaling om testing testing og testing.

Det er for tidlig å konkludere med noe som helst, men det er garantert slik at især Italia har blitt tatt på senga og dermed har ekstremt høye dødstall.
Jeg legger merke til at dødsraten allerede nå i USA er dobbel så høy enn i Tyskland, noe som støtter teorien om at å stå stille på startstreken og fornekte realitetene har vært en katastrofal feilvurdering. Selvom de er på ballen nå, så ser det overhodet ikke bra ut, og smitten er nå så spredt at de har havnet veldig bakpå og kommer ikke til å klare å hente inn det tapte. Utfra det som er tilgjengelig av informasjon, så har 6-700.000 personer blitt testet og ligger dagsraten på omtrent 60.000. Med en befolkning på 330 millioner, så er selv en dagsrate på 200000 alt for lav. De har heller ikke en infrastruktur på helsesiden slik vi er vant med i Europa, og selvom de mot formodning på kort tid ville produsere nok produkter og distribuere de, så er det for lite, for sent, og uten kvalifisert personell til å håndtere tsunamien. De har valgt bort den enestående muligheten de hadde, og det er KUN det ekstreme ekteskapet mellom politisk ledelse og kapital som er årsak til det. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/senatorer-beskyldes-for-a-tjene-pa-korona-krisen-dumpet-aksjer-etter-hemmelig-korona-briefing-1.1685719
Min spådom er derfor at lokomotivet i USA krasjer, og det på tross av at de vil prøve å feie realitetene under teppet.
Det foregår allerede nå en total flykt til dollar, den siste skansen i korthuset. Ingen satser på noe annet enn cash i dollar, og det er et veldig tydelig tegn på at vi neppe har sett bunnen på de ulike børser.

Om jeg skal tippe noe som helst, så tror jeg USA, som land, ikke de store fem, og alle fattige land blir den store taperen i dette. Vinnerne er alltid finansverden, og the 1%, og aldri de som befinner seg i en realøkonomi. Muligens et fatalistisk syn, med alle kriser har hatt dette tragiske utfallet.

Selvom tilnærming på virus, og oljefondet beskytter oss i Norge fra katastrofe, så er kronefall, oljekrig, virus osv., allikevel en katastrofe for Norge uansett.
Vi har ikke den beskyttelse som Italia har som medlem i EU og med en sterk Euro i bakgrunn. Vi er veldig avhengig av eksport av især olje og uansett om oljepriskrigen mot formodning skulle få en happy end, så vil den raskeste nedturen i etterspørsel ikke medføre priser på konsensus for to måneder siden ( 60 dollar). Du må for all del ikke forveksle en « vellykket» tilnærming til virus med hvordan børsen oppfører seg i Norge.
Merkel er vel den eneste politiker i verden som fortjener 110 poeng av 100. Min tiltro til politikere generelt har gått fra 200 til Kelvin sitt absolutte nullpunkt i løpet av de siste 30 år, inkludert dagens slappfisker i Norge. Jeg forbanner dem også idag fordi de har forlatt strategien om testing testing og testing. Utfra statistikker per idag, så ligger de bra an især når det gjelder IC kapasitet og spredningsmål. jeg skulle dog ønsket at de hadde gjort som Merkel.

Det er alt for tidlig å trekke bastante konklusjoner, men jeg tror på at ting blir mye verre før de blir bedre, og at dette ikke er priset inn i markedet; markedet har priset inn at hjulene i USA vil komme igang igjen per 1.mai. Det tror jeg er urealistisk.Lokomotivet krasjer, men når det skjer tør jeg ikke å gjette på.
Imens sitter jeg på sidelinja og er mest fortvilet over den kynismen som velger kapital fremfor livskvalitet og menneskeliv.
Trump bør gjøres ansvarlig for folkemord, og Merkel er en engel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 04:14 3791

Det er løgn å fremstille det som en sannhet at sekundære infeksjoner er en av hovedårsakene til den enorme dødeligheten i Italia. Det er hverken dokumentert eller har hold i virkeligheten. Den høye dødeligheten skyldes mange faktorer, som for Italia har slått ut veldig uheldig. Slike overskrifter bygger opp under de rasistiske tendenser det dessverre er alt for mye av på dette forum. Det tar også fokus vekk fra hvordan vi skal angripe en stor trussel som rammer hele verden.
Jeg har ikke hatt som mål å fornærme deg, då om jeg har gjort det så beklager jeg det. Muligens jeg burde vært mer strategisk å kalle det for misvisende i utgangspunktet. Men hovedpoenget er vel, at jeg er så lei all den synsinga om ting uten at folk setter seg inn i realitetene.
Så er stødige meg vel litt overfølsom fordi jeg får masse tilbakemeldinger fra gode venner som har fått merke konsekvensene av denne enorme tristheten, i mellomeuropa. Jeg tror de færreste kan forestille seg hva som er i ferd med å utvikle seg.
De offisielle statistikker som du kan følge med på her https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/ Viser bare en brøkdel av sannheten.
Mange flere har dødt, og er ikke med i statistikkene av ulike grunner, som kan både skyldes registreringsrutiner, og bevisste politiske valg.
I tillegg så dør folk fordi de ikke blir operert i tide grunnet kapasitetsproblemer.Helsepersonell kommer gråtende på jobb og da snakker vi ikke om Italia, Spania eller Frankrike. At en mikrobiolog bruker anledningen til å fremme sin profesjon i denne tragedien er fullstendig bak mål og forkastelig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 23:20 3835

Leser nå at halvparten av FFP2 maskene importert fra «hjelpende» Kina er ubrukelige og er tilbakekalt fra sykehusene de er levert til ( Nederland). 650000 ubrukeleg masker! Enda verre: disse ble anbefalt godkjent av det amerikanske CDC. Hva er dette for noe!!
Forøvrig så er registrert dødelighet ifht. registrerte smittede nå dobbel så høy i USA som i Tyskland ( jeg vet... upålitelig statistikk)
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
julle3
28.03.2020 kl 23:01 3854

Nu kverulerer idiotene igjen .Blir så MATT av disse. kan dere EN GANG FOR ALLE FORSTÅ DETTE : Når folk har fått teknisk lumgebetennelse , slik man får av COVID 19 -- så vil helt naturlige bakterier , som ALLE har på/i kroppen sin , få til en VOLDSOM bakteriell infeksjon -- kroppen har ikke lenger noen forsvar mot disse helt vanlige bakteriene - Er det så forbannet vanskelig å forstå---
jeg blir så MØKKA lei av alle som skal diskutere denne viruspandemien , som ikke forstår MINIMUM av logikk- matematikk eller vanlig elementær biologi.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 22:39 3890

Ser at du nå moderere deg til misvisende i stedet for løgn. Det som er betenkelig er at du konstruerer påstander i artiklene det ikke er rom for, for deretter å argumentere mot disse. Ikke særlig vitenskapelig.
I tillegg blander du dødelighet og smittefare i argumentasjonen.

Du fremhever ISÆR og HOVEDÅRSAK i din argumentasjon, men leser du artiklene er bildet langt mer nyansert.
Her et utsnitt fra hver artikkel
"Høy forekomst av resistente bakterier fører til dårligere prognoser for dem som får sekundære lungebetennelser etter alvorlige virusinfeksjoner. Det gjelder særlig for de pasientene som havner i respirator."

"Studien tyder på at sekundære bakterieinfeksjoner spiller en avgjørende rolle i dødeligheten for covid-19, selv om det trengs mer dokumentasjon."

Hva som er rasistisk med dette er forøvrig et åpent spørsmål.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Janen
28.03.2020 kl 21:23 3922

monitor1
Skrev ikke hovedårasken,men grunnen,om du liker det eller ikke så er det desverre sant,
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 21:04 3932

Begge deler i grunn: det gikk veldig galt i Italia fordi de ikke skjønte hva som var iferd med å skje,Så de fikk ikke den tiden som f.eks. Norge har fått til å forberede seg/ håndtere dette. Dermed døde mange uten at at man var klar over at dette var virus, og å sette opp tilstrekkelig IC kapasitet, samt igangsette tiltak kom dermed alt for sent. Dette driver dødeligheten betydelig opp. Kulturelle forskjeller ( å spise tre generasjoner samlet hver dag, som ETT lite forskjell, å være vant med mye fysisk kontakt osv.) ble da selvforsterkende. Når de pasienter som var så heldige å få plass på IC avdelinger i tillegg kan bli utsatt for sekundære bakterieinfeksjoner får enda lavere sjans til å overleve, da blir dødeligheten enda høyre. Det er en hel annen historie enn at den høye dødeligheten ISÆR tilskrives sekundære infeksjoner med resistente bakterier, samt «virus». ( ting som kun tillegges virus, og ikke random betingelser).
Det finnes helle ikke harddata som bekrefter dette. Utrolig viktig at resistens er et tema uansett, men det jeg reagerer på at det fremheves som om en HOVEDÅRSAK til de høye dødstallene vi ser i Italia. Det er i beste fall misvisende
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 20:45 3951

Snakker du nå om forløpet eller dødeligheten?
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 20:43 3934

Ja, og når man graver seg ned på mikronivå, da er man ikke i stand å se ting i et holistisk perspektiv. Resistens er alvorlige saker, men ÅRSAKEN til forløpet i Italia er det ikke.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 20:32 3938

"Å antyde at resistens er ÅRSAK til den høye dødeligheten er direkte løgn,"

Kanskje litt pompøst av en "samfunnsviter" å kalle en med følgende kompetanse for løgner på vedkommendes spesialfelt.

"Han er en av landets fremste eksperter på antibiotikaresistente bakterier på sykehus og har de siste tretti årene forsket på å bedre bruken av antibiotika."
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
undrende
28.03.2020 kl 20:32 3935

Italia har vært utarmet i lange tider av politiske klovner og ikke minst en enorm migrasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
undrende
28.03.2020 kl 20:30 3941

Kineserne åpner for innreise til Wuhan. Jeg tenker vel først at de har store behov for å få normalisert tilstandene utad.
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/kinesere-får-reise-til-wuhan/ar-BB11Pn8m?ocid=spartanntp
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 19:50 3950

Å antyde at resistens er ÅRSAK til den høye dødeligheten er direkte løgn, og det er ille nok at media bruker slike sensasjonelle overskrifter, til å fyre opp under helt andre ting. Det finnes nok av mere nyanserte artikler som beskriver virkeligheten:
https://www.wired.co.uk/article/coronavirus-italy

Italia hadde aldr noe sjans.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 19:32 3972

"Jeg har selv "lekt" meg med tall - og funnet at vi må over ca 20 prosent smittede(resistente) før vi får en senking av doblingstall."

Nå er de første positive tallene kommet inn, så får vi håpe trenden fortsetter.

" I går var 303 pasienter med bekreftet koronasmitte innlagte på norske sykehus. I dag er tallet 291. Det er første gang at dette tallet går ned, viser lørdagens tall fra Helsedirektoratet."
https://www.nrk.no/norge/faerre-innlagte-koronapasienter-1.14964552
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 19:20 3979

"Vi ser at 1 viruset har mutert-- og overveiende sannsynlig er at den agressive varianten har slått til i Europa- Dette på bakrunn av tall fra Italia"

"It looks pretty much the same everywhere it has appeared, the scientists say, and there is no evidence that some strains are deadlier than others."
https://www.washingtonpost.com/health/the-coronavirus-isnt-mutating-quickly-suggesting-a-vaccine-would-offer-lasting-protection/2020/03/24/406522d6-6dfd-11ea-b148-e4ce3fbd85b5_story.html?mc_cid=ad831f810d&mc_eid=114dbd5b39

Du har gått ganske hardt ut mot det som skrives her inne, men uten å oppgi kilde for egne påstander.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 19:11 3988

"En dødelig miks av resistente bakterier og koronavirus kan være årsaken til de høye dødstallene i Italia."
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/awEP27/derfor-tar-koronaviruset-saa-mange-liv-i-italia-erik-martiniussen

"Virusinfeksjoner, som korona, baner ofte veien for bakteriell lungebetennelse. Denne sykdommen er farligere i land med mye resistente bakterier. Italia er en av verstingene i Europa
https://forskning.no/bakterier-sykdommer-virus/resistente-bakterier-gjor-korona-viruset-verre/1661260
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 19:11 3985

Støtter deg her. Vi vil se voldsomme forskjeller i dødsrater fra region til region, men vi vet ikke hvordan sluttregningen blir ( helse) i Norge, Tyskland og andre land, som tok det alvorlig tidlig/ fikk mer tid enn f.eks.Italia fikk. Det første tilfelle i Norge kom jo en hel måned etter andre land.
Det som er 100% sikker er at idioter som Boris og Trump har påført folk utrolig mye mer lidelse enn nødvendig, allerede nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 19:02 3998

Sprøyt. Mer dekkende ord finnes ikke. Det finnes så mye viktige fakta man ikke kan tulle med her, og som en hel verden er avhengig av å vite for å kunne velge sin strategi, at det er idiotisk å spytte og pisse på helsepersonell i Italia; rasisme og totalt blottet for innsikt. Sjokkerende og kvalmende at folk bruker denne tragedien som rammer medmennesker til å fremme sitt forkastelige menneskesyn.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 18:44 4011

Du tror ikke det problemet finnes i for eksempel andre mindre utviklede verdensdeler?
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Janen
28.03.2020 kl 17:10 4038

Grunnen til at Italia og Spania har så høge dødstall er att sykehusa er infiserte med resistente bakterier , desverre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 16:44 4055

Nå må man ikke få panikk!
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
julle3
28.03.2020 kl 16:34 4059

re Info.. Grunnlaget jeg har for min kunnskap er ren skjer informasjon og MATEMATIKK. Informasjonen er tilgjengelig . Man kan se tørre tall utfra andre lands både forskning på selve viruset, smittsomhet og dødelighet . Vi ser at 1 viruset har mutert-- og overveiende sannsynlig er at den agressive varianten har slått til i Europa- Dette på bakrunn av tall fra Italia . Dernest kan man utfra tørre tall se smittsomhet- I noen regioner- for vi må snart snakke om regioner istedet for enkelte land- se RO varierende mellom 3 og helt opp i 7 . Dette muligens avhengig av hvor tett befolkningen lever - By-land. Smittsomheten er høy- svært høy- Høyere enn de aller fleste smittsomme sykdommer vi kjenner - Jeg har selv "lekt" meg med tall - og funnet at vi må over ca 20 prosent smittede(resistente) før vi får en senking av doblingstall. Lockdown vil senke doblingstall -- sannsynligvis fra hver fjerde dag til et sted mellom 5 og 8 dager. I UK har vi sett doblingstall på ca 3 dager - her hjemme har doblingstallet redusert seg til ca hver 7-8 dag .
ingen - INGEN må tro at pandemien stopper fordi man har lavere doblingstall ! Håpet er at før befolkningen kan få "flokkimunitet" er at helsevesenet kan ta unna så mange som mulig av de sykeste.
Dette er ARMAGEDDON .
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:59 4074

PS! Man vil ALDRIG kunne nå noen hvis man slenger drit om dem / angriper dem, uansett hvor rett man har. Man må behandle alle mennesker og meninger med respekt. Man må også være ydmyk nok til å innse at man selv tar feil og alltid kan lære noe av andre. På den måten vil man få mer korrekt kunnskap av å høre på andres meninger/kunnskap, og det vil være lettere for andre å lære av deg. Man innser at det er ikke en kamp om å ha rett, men heller dele kunnskap med hverandre.

I denne situasjonen har jeg utrolig forståelse for at det er så mange forskjellige meninger, jeg selv går frem å tilbake på hva som er rett. Det er så mye forskjellige og motstridende informasjon om dette. Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg til anerkjente mennesker og de som har lang historie innenfor virus og har en historie av å ha riktig kunnskap. Jeg prøver på den måten å dele det jeg finner, men innser samtidig at jeg kan ta feil og at disse anerkjente menneskene kan også ta feil. Det kan så fort være at en annen her på forumet har rett i at dette bare er svindel og fantari. Jeg respekterer at de mener det, jeg forstår det, men foreløbi stoler jeg på informasjon som jeg får av andre som blir kaldt "eksperter" innenfor området, ikke at det betyr at de har rett. De er alle mennesker og vi vet egentlig veldig lite om Cov19.

En ting JEG synes er VELDIG VIKTIG!
- Det er å ha et GRUNNLAG for det man tror. At det ikke bare er noe man selv har kommet frem til, det må være grunnlagt på kunnskap.
Redigert 20.01.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
oivindl
28.03.2020 kl 15:59 3028

Fint om du kan være litt mer konkret Julie 3 år.

"Man kan da for helvete ikke si noe om dødsrater NU når utbruddet bare er i startfasen i Norge."

Men det kan åpenbart du.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
julle3
28.03.2020 kl 15:52 3027

Gudhjelpes -- jeg blir helt matt : det finns ennu idioter her på fora som sammenkligner med vanlig influensa . De vet ikke engang at det er FLERE forskjellige virus som forårsaker influensa . Kovid 19 er mere dødelig enn ALLE de andre virusene tilsammen , som dere japler skit om ! Antagelig - etter spesifikke talll fra andre steder i verden - ca 35 ganger så dødelig - eller høyere .
Så ser jeg noen av de mest selvsentrerte idiotene snakker om dødstall og innleggelse i norge som så lave --- Hjelpeogbedre - de/dere burde heller holde kjeften deres enn å spre UINTELIGENT møkk på fora. Man kan da for helvete ikke si noe om dødsrater NU når utbruddet bare er i startfasen i Norge. Sykdomsforløp varer fra 4 til 7 uker. har de mest uinteligente mest trang til å skrive vrøvvel ---- jeg tror det !
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:44 3041

Jeg skal rette litt på beskrivelsen:
(Jeg oversatte feil fra engelsk til norsk. Jeg oversatte "serious" til "medium", som er feil oversettelse, det skal jo være alvorlig)

80% milde symptomer
15% Alvorlige symptomer (Noen av dem trenger oksygen behandling, maskiner som vi har for lite av)
5% Kritiske symptomer (I tillegg til oksygen trenger de medisinsk behandling)

Så det ser ut som nesten 20% faktisk er avhengig av å bli innlagt på sykehus for å få behandling.
Har lest at noen utvikler masse bakterier i tillegg til viruset. Da begynner det å bli veldig veldig kritisk/alvorlig og trengs medisinsk behandling med en gang. ett eks.

Blir forklart det først minuttet i denne videon
https://www.youtube.com/watch?v=4SZBuHFzYlw&t=1s
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:39 3043

ja ok, ser den. Jeg tenkte ikke på dødsraten når jeg svarte til hans kommentar. Jeg tenke bare at Cov19 er mer alvorlig enn en influensa. En av grunnene til at man kan gå utifra det, er nettopp tiltakene som land gjøre. Det er ikke bare noen land, men alle land, selv de som tenke at det ikke var noe poeng i å ha store tiltak. Selv de snur.. og da stiller jeg spørsmålet, hvorfor snur de? Et av svarene jeg tror, er at Cov19 er mer alvorlig enn en vanlig influensa.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare