Styret og Daglig leders ansvar overfor dagens aksjonærer


Vi drukner i innlegg omkring NAS, og den smertefulle og kanskje endelige prosess som gjør at vi ikke lenger har noe NAS å forholde oss til i løpet av noen uker.
Men en ting synes jeg er for lite berørt her, nemlig daglig ledelse og styrets ansvar overfor den informasjon som vitterlig er gitt overfor dagens aksjonærer, gjennom det siste 4-6 måneder.

Det er masse som er sagt, men lite er gjort, og et spørsmål som opptar i alle fall meg er; dersom det nå er slik at NAS nå er i sin fulle rett til å kansellere alle utestående ordre overfor Boeing, med den effekt dette vil ha både for å slanke balansen, men også den likviditets effekt man vil ha i forhold til tidligere innbetalt beløp (i tillegg til fortsatt erstatningskrav overfor Boeing) - hvor mye likviditet kan en slik enkel øvelse tilføre NAS i forhold til den redningsplan som er på bordet?
Og dersom dette - som burde være et enkelt grep - kan gjøres allerede nå, hvorfor løper man da risikoen ved ikke å gjøre det, som kan innebære at NAS går overende slik at alle impliserte taper det meste, selvsagt også aksjonærene?

Dersom man kunne gjort et så enkelt grep, og ikke gjør det, påtar ikke både ledelse og styret seg et enormt potensielt erstatningsansvar overfor aksjonærene, om man spiller så høyt at man taper alt til slutt, mens alternativet kanskje kunne være så enkelt?
Jeg vet ikke, men jeg skulle med glede deltatt på et gruppesøksmål mot ledelse og styret, dersom vi skulle komme i en slik situasjon, for her spilles det virkelig høyt, med milliardverdier i potten, uten at aksjonærene får vite noe som helst... Skulle det gå konkurs, vil jo forhåpentlig noe av sannheten omkring disse ting, forhåpentlig komme fram, ikke sant?

Noen som har tanker om dette?
Marve F
24.03.2020 kl 19:05 896

om aksjonærene ikke har fått med seg krisen som har vert for nas over lengre tid,ja da har dei over hode ikke noe å gjøre på børsen,men sånn er det her inne på forumet skyld på alle andre,for dere aksjonærer i nas har så klart ikke gjort noe feil

Sitter du i kjellerleiligheten din og produserer 1 ny brukerkonto i døgnet eller?

Fyfaen ass.

Håper denne var til Marve, og ikke til meg, wolf! Noen som vet hvordan jeg kan blokkere disse grønnsakene som ikke har annet enn eder å galle å komme med? Forstår ikke at andre holder ut med dem, fornuftige innlegg fra deg, Habub, Restplass og andre drukner jo i bare galle... :)
Marve F
24.03.2020 kl 19:11 832

hva i allverden prater du om,vert å sitt på tapet ditt igjen nå
Herman*
24.03.2020 kl 19:11 831

Tipper de har forhandlet frem ulike alternativer, men da alle parametre (finansmarkedet, flytrafikk, selskapets likviditet, krav fra myndigheter) forandrer seg nesten daglig, har de ikke funnet det riktig å slå til. For øvrig synes jeg JS har gjort en slett jobb hva gjelder markedskommunikasjon, og jeg synes det er synd at vi har mistet Geir Karlsen som CEO. Når det er sagt, er 95% av dagens jobb relatert til finans, og det er Geir Karlsen som atter en gang må trylle frem en løsning. Som nevnt før, mener jeg JS har skadet selskapets tillit med å snakke så mye om faren for konkurs. Dette kunne han ha tatt direkte med politikerne, mens hans fokus burde være like mye på hva selskapet kan bidra med. Tror han har skjønt dette nå, og fremover forventer jeg mindre offentlig syting. Få på plass 3 mnd fritak for renter og avdrag, dra i land Boeing, få overført flere fly til JV.. så kanskje det er noe igjen til både aksjonærer og obligasjonseiere. Skal de gjennomføre en liten emisjon, håper jeg de kan vente til flytrafikken er i gang igjen.

Trykk på de tre prikke til høyre for navnet på brukeren. Innlegget blir skjult sånn at tråden blir oversiktlig og fin

Styreansvar blir vel aldri gjort gjeldende for større selskap i Norge?. Strengt tatt ikke rare beløpet å få klemt ut av den gjengen uansett. NAS var teknisk konkurs FØR coronakrisen. Tror neppe dagen regjering går inn på et nytt Jernverk i Mo i Rana for å redde noen skarve aksjonærer og en elendig ledelse. Flyene (hvorav ganske mange står på bakken på Sola Flyplass) er jo der uansett, så andre kan drive med dette- Noen med peiling fra annet enn pølsesalg.

Du mener de ikke har peiling etter å ha driftet i 20 år ?
Kom nu med noen navn du mener kan drifte flyselskap

Takk skal du ha Wolf, da er det gjort - jeg kan ta både positive og negative diskusjoner, men her er det for mange tullinger som av ulike grunner ønsker NAS ned uten en eneste vettug ting å bidra med.. :)

Bare hyggelig :)

Ja, er helt sykt.
Redigert 24.03.2020 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Marve F
24.03.2020 kl 19:36 632

forstår at det er vanskligt å se realiteten,men sånn er det på børsen
prikken
24.03.2020 kl 19:41 587

Drøm du harctapt evig over meg dessverre for deg idiot
hstray
24.03.2020 kl 20:14 475

Har mange tanker rundt det. Og det er på tide at man oppdaterer med noe mer enn at man har en postivt god dialog hvor alle aksepter ved avtalen blir vurdert.
Nå er Boeing også nedstengt, og flyreiser over Atlanteren er nedstengt.
Jeg tenker at GK og JS ønsker å lande transe2 av låneavtale med norsk myndigheter får Boeing avtalen kommer.
I transe 3 må man gjør noe radikalt på EK og gjeldssiden.
Kommer man med Boeing avtalen før transe2 får ikke Nas med seg obligasjonseiere, og andre aktører til rente og avdragsfrihet i 3 mnd. Det er min tankegang oppe i dette.




Helt enig i dine betraktninger. Kompensasjon fra Boeing er jeg sikker på kommer etter dette.