Monobank Q2

SnorreSturlason
MONO 14.08.2018 kl 12:45 6474

Begynner å få forventninger til morgendagen basert på fine tall hos konkurrenter. Håper også at:
- Børsnotering (hovedlisten) går som planlagt og at det vil skje i 2018
- Widerøe-kortet lanseres som planlagt i september
- Salg av krav over 90 dager har gitt et vesentlig resultatbidrag og positive bidrag til solvensratioer
- Innsidere kjøper aksjer
- Euro-finansieringen via Raisin fungerer etter intensjon
Jeg håper også at det ikke er behov for emisjon, men med dagens veksttakt så skal det vel hentes penger snart?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
olemt
14.08.2018 kl 13:37 6418

Jeg håper på over 15 mill i resultat. Er litt volum på begge sider i ordreboken nå. Håper også på over 1000 brukere av kredittkort-appen. Den ser bra ut faktisk. Eneste som trekker ned er at jeg ikke har sett dem veldig aktive på markedsføring i det siste. Dog kan jo det bety lavere kostnader enn forventet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
olemt
15.08.2018 kl 08:02 6267

https://mst.blob.core.windows.net/cms/1703/interim-report-q2-2018-monobank.pdf

De starter opp i Sverige neste år. 13.8 mill etter skatt. Ser lyst ut for Mono!
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2018 kl 08:17 6232

Shh. Skal inn
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
jantro
15.08.2018 kl 09:05 6139

Meget svak resultatutvikling på høy volumvekst. Mono evner ikke å tjene penger. For høye kostnader, og ikke minst et stort problem at man gjemmer 50-60 millioner av kostnader i balansen. Sammenlignet med peers er tallene svært skuffende. Hvis man legger til grunn et pilar 2 krav på 5--8 prosent på ren kjernekapital så er de allerede short på kapital.Legg deretter inn en vekst på nærmere 2 mrd neste 12 mnd og vipps så ser man et kapitalbehov på 300 millioner på en bank som ikke evner å generere ROE. Ikke bra
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2018 kl 09:16 6111

Javel... basert på ditt innlegg kjøper jeg ikke her.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SnorreSturlason
16.08.2018 kl 10:49 5847

Litt kjedelig rapport dette. Ingen store skuffelser og ingen uventede gleder. Ledelsen virker nøktern og solid. Sten på sten, 1 kamp av gangen typer......
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Kitchen
16.08.2018 kl 23:03 5716

For de som så webcasten så var det noe krydder der. Det ble forklart litt nærmere om kredittkortplattformen som de har brukt en del penger på å utvikle. Selv mener de at de har utviklet noe unikt som gir noe ekstra til både brukere og tilbydere. Etter lansering av Widerøkortet skal de ut å fiske etter flere partnere. De vil søke etter brand partnere som kan bruke plattformen i samarbeid Monobank og de vil søke etter større banker som ønsker å bruke Monobanks plattform til sine egne kredittkort som et white label produkt og betale kommisjon til Monobank.

Uten at det ble nevnt noen konkrete beløp så kom det frem at banken har brukt en del ressurser på å utvikle plattformen sin. Om Monobank skulle ha suksess med å knytte til seg partnere så kan det fort vise seg som en lukrativ investering.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Thomas15
17.08.2018 kl 13:49 5556

Fant en test av kredittkortet hos Dinero. https://dinero.no/alle-kredittkort/monobank/

"På grunn av sin intuitive og banebrytende app, samt relativt gode bonusordning, får kortet fem av seks øyne på terningen. Det som trekker ned helhetsinntrykket er henholdsvis kortets gebyrer og årlige effektive rente, som sammenlignet med mange konkurrenter er særdeles ufordelaktig. Det er et pluss at de seks første månedene ikke har månedsgebyr, men deretter må du ut med 29 kroner i måneden."

"Som nevnt innledningsvis trekker bankens egne applikasjon Mono Pay opp scoren betraktelig. Stadig flere kredittkort kommer med egne apper, men Monobankens er rett og slett en «gamechanger», både på grunn av dens funksjonalitet og oversiktlighet."

"Banebrytende" og "Gamechanger" høres veldig bra ut og bekrefter også ledelsen sin tro på appen.

Gjendem ville ikke spesifisere hvor mye som er brukt på appen frem til nå, men forventet resultat på 55-60 mill FY2018 var medregnet en kostnad på 13-14 mill etter skatt relatert til kredittkortplattformen.

Ift NPL så var det solgt veldig lite til Axactor i Q2. Fremdels usikkert om det vil ha negativ eller positiv effekt på resultatet fremover.

Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
olemt
17.08.2018 kl 14:31 5521

Om Axactor sa de jo at de hadde overført noen ytterst få lån nærmest som en test av om konseptet fungerte. Noe som de var svært tilfreds med, så forvent at det går ut en bra andel av non-performing til neste kvartal. Gjendem sa også vedrørende appen og konseptet med virtuelle kredittkort med lang levetid at de hadde fått feedback fra fintech-miljøer i Silicon Valley om at dette var noe som de aldri hadde sett før. Så her kan det skje mye i Monobank fremover. Satsingen i Sverige skal bygges opp initielt med ansatte fra Finland, men det vil nok komme utgifter i Q4 allerede på oppbygging av svensk kundesenter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SnorreSturlason
21.08.2018 kl 08:27 5327

Selskapet verdsatt til under 700 millioner nå. For dem som har tro på kortappen og partnerskap med en stor / flere store banker så er det røverpris. Jeg har testet løsningen selv og det ser meget bra ut. Langt bedre enn det jeg opplever i banken min. De tradisjonelle bankene kan ikke tilby slik løsning på egen IT plattform. Med suksess her vil deler av inntektsgrunnlaget fremover være provisjoner som ikke like utsatt for tap som forbrukslån.
Selskapet er ærlige på at de ikke utelukkende driver med forbrukslån og det forklarer hvorfor overskuddet ikke er større. Vesentlig IT utvikling skal danne grunnlag for noe større. Så er det opp til enhver om man tror på det eller ikke. Potensialet er ihvertfall betydelig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2018 kl 08:34 5314

Nye regler om max rente på f. Lån og vekst koster mye og som en i tråden skriver som sier kapital behov.... emi snart ? Kommer jo før eller siden.
For tidlig kjøp denne. Tar tid å bygge opp en bank
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2018 kl 09:46 5247

jo,med de tapsavsetningene vi ser hos MONO så kan dette ta litt tid ja.


de har vært profitable i over 8(!) kvartaler nå,og enda så holder de seg rett over en rød bunnlinje.


Finanstillsynet skulle redegjordt en vurdering av banken i samarbeid med revisorer og kredittbyråer for å se om banken i det hele tatt vil være habil og påse at banken ikke utgjør en finansiell trussel om den skal oppskalere fremover.

i mine øyne,så er Mono Bank en skandale,-altfor høye tap,og utlånstakten pr kunde ligger rundt 240 tusen(!),-de virker desperate i å bygge en profitabel bank!

jeg var heller ikke fornøyd med det jeg så og opplevde under webcast`n med fliring i slutten og elendig englandsk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Thomas15
21.08.2018 kl 13:31 5171

Delvis enig med deg, men synes du overdriver. 55-60mill i overskudd for 2018 er ikke «rett over rød bunnlinje». Synes også at tapsavsetningen i Q2 var ganske høy ift utlånene sammenlignet med Q1.

Spørsmålet er hva som er faktiske tap. Gjendem har tidligere uttalt at de faktiske tap er rundt null. Hvis det stemmer vil vi se en positiv effekt av salg av NPL i Q3.

Ang presentasjonen synes jeg at de svarer lite utfyllende på spørsmålene og at de kanskje kunne vært litt mere seriøse. At de snakker på engelsk tipper jeg kommer av amerikanske investorer etter turen til Silicon Valley. At engelsken er dårlig føler jeg går igjen i de fleste norske selskaper
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
SnorreSturlason
21.08.2018 kl 14:55 5115

Jeg er litt enige med dere om resultatene, engelsken og dårlige svar på webcasten. MEN, er det ingen av dere som tror kortet og appen kan bli stort? Widerøe-kortet på egne bøker har potensial, men partnerstrategi og provisjoner fra nordiske/ europeiske banker virker lukrativt. Teknologien er utviklet. Virker som det er klart til å koble seg på.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Thomas15
21.08.2018 kl 19:08 5043

Jeg tror både kortet med Widerøe og appen kommer til å slå an. Håper også på mulighet til å lage reiseregning/utlegg i appen med integrasjon mot alle regnskapsprogrammer. Og digital kvittering sammen med transaksjonen i fremtiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Kitchen
21.08.2018 kl 21:50 4960

Nå syns jeg du passerer over grensen til trolling.

Hva er dette fjaset om banken er habil og utgjør en finansiell trussel?

Når det gjelder bunnlinjen så øker den hvert kvartal, og egenkapitalsavkastningen har nå passert 10% det er ikke rett over rød bunnlinje.

Banken har siktet seg inn på et kundesegment med høy utdanning og høy inntekt, derav også høyere utlån. Du må forklare nærmere hva som er desperat med det.

Enig i at engelsken til Gjendem var under pari. Når det gjelder fliringen som du kaller det, så ser det ut til å være en del av hans fremtreden, det er noe som går igjen på alle presentasjoner, enten de er på engelsk eller norsk. Hadde klart meg fint uten, men velger å fokusere på hva han hadde å meddele i stedet.
Og det han hadde å fortelle var at de har brukt en hel del penger på å utvilke kredittkortplattformen inkludert appen. Det forklarer hvorfor bunnlinjen ikke vokser så raskt som du forventet.
Banken har valgt å bruke disse pengene på å utvikle denne teknologien i den hensikt at det skal styrke banken fremover. De forteller at de har stor tro på det de har utviklet og har fått gode tilbakemeldinger på plattformen de har utviklet. Videre vil banken aktivt jobbe med å få inn partnere i sin nye plattform og evt lisensiere ut plattformen til andre banker.

Monobank er altså ikke bare en ren forbruksbank men også en utvikler av finans-IT.
Så får aksjonærer ta plass eller hoppe av avhengig av om de liker den kombinasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Kitchen
21.08.2018 kl 22:22 4928

Nå får vi se hvordan lanseringen med Widerøe går i neste måned. Om den blir en suksess og banken klarer å knytte til seg flere partnere og kanskje også lisensiere ut plattformen til en større bank, så kan det bli riktig så bra. Men det er nok en lengre tidshorisont på å få avkastning på den investeringen. Så de utålmodige som kun ser på bunnlinjen i forhold til utlånsboken bør kanskje finne annet beite.

Teknologien er utviklet, men tror ikke den er eller blir ferdig i den forstand. Tipper dette er noe som konstant skal videreutvikles i møte med brukeres behov, samt i samarbeid med Widerøe og evt nye partnere.

Nå ble det ikke sagt noe om det men jeg tror dette også er noe som handler om posisjonering etter PSD2 i kampen om betalingsstrømmer og verdifulle kundedata.
https://www.pwc.no/no/bransjer/bank-og-finans/psd2.html (litt info om PSD2)

Om Monobank lykkes vet jeg ikke men de har nok rett i at plastikk forsvinner og skal du være med på leken så må du inn på folks telefoner.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare