Stille i Bil og motor fjøset nå

Klodrik
24.03.2020 kl 22:31 1354

Og det er bra. Trolig har mange innsett at det ikke er mye som er mindre viktig enn nettopp bil og motor i disse tider. Den erkjennelsen er dømt til å få seriøse konsekvenser for bilmarkedet. Luksusbiler bør, så vidt jeg kan forstå, få et brutalt prisras. Totalmarkedet for nye biler det samme. Hvem bestiller vel en ny bil når både egen og konas jobb står i fare?

Det toppfinansierte gliset du har imponert naboen og omgangskretsen med er plutselig verdt halvparten av lånesummen. Hva gjør du og finansieringsselskapet da?

Tull og tøys, det er bare en ting som er viktigere enn bil og motor, og det er fotball.

Liv og død kommer langt ned på lista.

mishka
25.03.2020 kl 10:52 1271

Tror dette glir over i løpet av april. Med det mener jeg ikke at smitten glir over, men om myndighetene fortsetter med å stenge ned Norge i månedesvis så er landet en økonomisk branntomt. Og da kommer erkjennelsen hos regjeringen snikende inn at de økonomiske ulempene er større enn sykdommen. For egen del, for første gang på 20 år påske i Oslo og om været blir litt varmere så står polering av bil som aktivitet i påsken.

Og siden vi er på bilforumet: Noen som har prøvd disse syntetiske lakkforseglerne i stedet for tradisjonell carnauba voks som f.eks. Swissvax? I år tror jeg at jeg skal prøve ut Fussocoat dark etter at lakken er renset for tjære og flyverust og bilen er polert med Rupes Keramic gloss fine.

https://bilnerden.no/soft99-new-fusso-coat-12-months-wax-dark

CapitaL
25.03.2020 kl 10:57 1253

Prisene på nybiler vil stige kraftig fremover. Det betyr selvfølgelig at bruktbilene vil bli dyrere også...

Prisene bestemmes med flere faktorer, den ene er etterspørsel, og den veier selvsagt tungt.

Etterspørselen vil falle kraftig, så da kan man tenke seg resten. Er forøvrig 100% enig med TS.
CapitaL
25.03.2020 kl 11:03 1234

Etterspørselen etter nybil, ja. Men jeg tror folk vil kjøre mer bil fremover, på bekostning av kollektivtrafikk.. og da trengs det biler.. brukte sådanne, som folk faktisk har råd til;)

Joda, men prisene vil fortsatt falle, og salget av nye biler vil falle til et lavmål.

Det er jo ikke slik at folk i dag ikke har bil, man kommer til å beholde denne bilen lenger, de som skal selge bilen vil selge den gamle før de kjøper den nye, og når de ser at prisen er lavere enn de forventet vil dette balle på seg.

Det vil være svært få mennesker som i dag ikke har bil som vil bestemme seg for å kjøpe, så få at dette ikke vil gjøre merkbart utslag mht etterspørsel etter nye og brukte biler.

Husker hvor billig det var å kjøpe bruktbil i UK i 2008-2009, prisene falt som en stein, husker jeg kjøpte en tre år gammel bil med veldig lav km stand til under 20% av hva nyprisen var.

Denne gangen vil resesjonen være mye verre, og dette vil reflekteres i prisene. Garantert.
Redigert 25.03.2020 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Stephen
25.03.2020 kl 12:37 1165

Da regner jeg med at folk går til legen; får sykemelding med stempel " redd for å dø på jobb". Tror dette varer lengre en et par mnd. Om antall smitta synker i mange land så har vel ragnarokk kun vært i en tidlig del av fasen.
Mvh Stephen.

PS .hva med og slipe reint med 80 og 120 papir på med litt mønje og koste to tre ganger med bengalakk.

Joda, en bilselger vil alltid tro at prisene skal opp, akkurat som meglere som selger hus, der skal også prisene opp, spiller ingen rolle at man står på terskelen for den verste økonomiske resesjonen på 100 år.

Drømme kan man gjøre når man sover.

Men klart, kronesvekkelsen vil selvsagt føre til økte priser på nye biler, noe som vil gjøre at antall solgte biler vil gå i kjelleren.
Redigert 25.03.2020 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
Stephen
25.03.2020 kl 14:52 1091

Da regner jeg med at folk går til legen; får sykemelding med stempel " redd for å dø på jobb". Tror dette varer lengre en et par mnd. Om antall smitta synker i mange land så har vel ragnarokk kun vært i en tidlig del av fasen.
Mvh Stephen.

PS .hva med og slipe reint med 80 og 120 papir på med litt mønje og koste to tre ganger med bengalakk.



mishka
25.03.2020 kl 15:02 1075

Noen som har lagt merke til at annonser for overtagelse av leasede BMW 5 serie-biler nærmest har eksplodert de siste ukene. Føler at det nesten er pinlig å kjøre 5 serie og bli assosiert med økonomiske surrehuer. Alle har en eller annen fet unnskyldning for hvorfor de vil ut av leasingkontrakten nå. Det er for tiden atten slike annonser for 5 serie og bare fire for e-klasse. Det kan da ikke være slik at Mercedes-eierne har så mye bedre økonomi selv i disse Corona-tider?
pengex
25.03.2020 kl 15:03 1071

Mr. Bean skal selge en Mercedes 500E.
Denne kosta ca 300-350k i 2017.
Tipper du må ut med mer nå eller om 5år. Så prisras ,nei.

Verste krisa på 100 år og ikke noe prisras, ja nå står ikke verden til påske....
Matsern
25.03.2020 kl 21:38 972

For de med dekkhotell, husk å ta med vinterdekkene hjem når du skifter til sommerdekk. Dekkhotellet kan gå konk på grunn av kinaviruset og da får du ikke ut dekkene dine.

https://www.rb.no/lokale-nyheter/kunder-fortviler-over-dekkhotell-konkurs/s/1-95-5566826

Nybiler blir dyrere som følge av at NOK har fallt 30 % i verdi.
Bruktbilers verdi dras opp som en konsekvens av dette.
En annen effekt som trekker i motsatt retning er etterspørselen i Norge.
Nå er arbeidsledigheten raskt stigende. Når mange husholdninger får kuttet inntekten til 60 % av vanlig, må forbruket ned. Hyppig skifte av bil er ikke lenger mulig. Mange vil foretrekke å selge unna biler før de må selge bolig, så det kan bli mange fine biler på billigsalg...

I tillegg er det helt stille hos forhandlere som allerede har tatt inn mange biler samlet sett. Disse må sikkert dumpes for å i det hele tatt få solgt dem. Så antagelig prisras først og så økte priser hvis krona holder seg svak noen måneder.
mishka
26.03.2020 kl 12:09 837

Både Møller og Bertel O. Steen permitterer.

https://www.dn.no/motor/bilbransjen/bertel-o-steen/bjorn-maarud/bertel-o-steen-permitterer/2-1-778395

Tysk bilindustri sliter noe veldig. Spørs om dette co2 målet på 95gr/km. fra EU kan opprettholdes om dette tar tid. Fabrikker som ikke overholder dette "miljøpisset" får store bøter. Det er det siste en flott industri trenger nå. VW har begynt å selge fete SUV,er med V6 bensinmotor i USA hvor slikt tull ikke finnes.
Har en bekjent som jobber hos Continental i Hannover. Han sitter med hjemmekontor og biter negler om dagen.
Redigert 26.03.2020 kl 12:15 Du må logge inn for å svare

Joda, dette blir et blodbad, å sitte og spå at prisene på bruktbiler skal stige framover er en rimelig sprek spådom.

Har fulgt med på priser på auksjoner på eBay den siste tiden, uten at dette er noe eksakt barometer så er det likevel en indikasjon, og jeg har merket meg at prisene ligger på ca det halve av hva det ellers ville gjort, dette har nok også med frykt for smitte, men også at folk fram over vil være mye mer forsiktige med hva de bruker penger på.

Så når det gjelder bil vil nok de aller fleste beholde den bilen de har isteden for å kjøpe en ny, enten det dreier seg om helt ny eller en nyere bruktbil.

Mange har tapt mye i aksjemarkedet, mange taper lønn fordi de blir permittert, noen mister jobben for godt, andre må se langt etter det aksjeutbyttet de hadde regnet med skulle komme på konto i mai.

I UK sier myndighetene at de skal dekke 80% av lønna til folk, men dette gjelder ikke alle, de som jobber med enmannsforetak får ettersom jeg forstår ikke noe, pluss alle de som jobber som håndtverkere og som får en vesentlig del av lønna svart, de vil slite voldsomt.

Det blir vel litt pussig å stille med stimulansepakker for å redde arbeidsplasser med den ene hånda og å dele ut kjempebøter med den andre ja
CapitaL
28.03.2020 kl 17:34 685

Dramatisk utvikling: Nå stuper nybilsalget

– Hva tror du skjer med bilprisene?
– Vi kjenner til at flere bilimportører vil sette opp prisene på nye biler fra 1. april. Mange av dem er i en valutaskvis, ettersom de kjøper inn bilene i euro. Nybilkunder som har signert kjøpekontrakt, er som regel sikret gammel pris, da de fleste kontraktene kun tar forbehold om avgiftsendringer og ikke valutaendringer. Til tross for usikre tider for nybilkundene, kan dette være et argument for å kjøpe ny bil nå – til gammel pris, sier Falch Tuverud.
– Hva med bruktmarkedet?
– Disse endringene kan antagelig føre til at bruktbilverdiene holder seg, for både eiere og bilforhandlere. Bruktbil blir nå enda viktigere for norske merkeforhandlere, mener Falch Tuverud.

https://www.tv2.no/broom/11333577

Når nybilsalget stuper så spørs det hva som vinner da. Ønsket om å sette opp prisene eller behov for å få inn penger.
mishka
29.03.2020 kl 12:23 528

Jeg tror de som først går konkurs er alle disse små sjappene som ofte er drevet av våre nye landsmenn. En grei indikator er bare å sjekke litt på finn og så se på regnskapene til disse på Proff eller lignende steder. De fleste lever fullstendig fra hånd til munn med lave marginer. Bruktimporten kommer å stoppe opp fort om ikke valutaen henter seg inn. På nybil har det tidligere i hvert fall vært slik ved store valutautslag har fabrikk og importør tatt litt hver av støyten og ikke lagt alt på nybilkjøper. Den største valutasmellen kommer på elbiler for der er omtrent hele prisen ren fabrikkpris. På andre biler utgjør avgifter i norske kroner en del av prisen. På den annen side er det elbiler og ladehybrider fabrikkene ønsker å pushe nå pga co2 kravet til EU. Selv å selge med null i fortjeneste er alikevel en fortjeneste for hver ny solgte elbil eller ladehybrid minsker bøtene til EU. I Tyskland er ikke dette like lett. Bare et lite eksempel fra Tyskland: I Januar i år solgte Mercedes kun 75 stk. EQC som er den nye elbilen! Det er omtrent lik null i et slikt marked.
Redigert 29.03.2020 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Mr Lupo
30.03.2020 kl 10:38 432

Forferdelig, men vi må nok pine oss til å kjøre rundt i våre utdaterte 2 år gamle biler en stund til kan det se ut som. En kan jo kjøre mest mulig i skumringen/natten slik at færre av naboene ser oss. Lite kult å komme kjørende med 2018 utgaver av LED lykter i 2020 altså! Kanskje best å skule slike gamle biler i garasjen inntil videre og finne frem sykkelen.
Redigert 30.03.2020 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Klodrik
30.03.2020 kl 21:35 383

Nesten rørende at en slik tråd kan gå over flere dager uten hatske meldinger mellom elbil- og fossilbiltilhengere. Corona-viruset har gjort noe med oss.
Redigert 30.03.2020 kl 21:36 Du må logge inn for å svare