Boeing steg 20,89 % i dag.

Thinky
25.03.2020 kl 01:34 218

Og la på seg 6,23 % til, etter stengning.

En så stor stignng er oppsiktsvekkende for et så stort selskap. USAs største eksportør.

Dette burde gjøre det lettere for Norwegian å finne løsninger med Boeing.

Det norske flyselskapet Norwegian har en spesielt god standing hos Trump.
Ray_m
25.03.2020 kl 01:48 203

Det burde bli lettere fordi at Boing aksjen stiger? Hvis det er eneste grunnen,burde du sette deg litt inn i økonomi..
LJS
25.03.2020 kl 01:51 198

Det er helt åpenbart hvorfor Boeing ikke utbetaler og drøyer erstatning til Norwegian. Dette skyldes rett og slett konkursfaren i Norwegian. Her er det kjøttvekta som teller.

Riktignok vil boet ta over kravet, men rettslig sett skal man da bruke vanvittig mye penger og flere år på advokater for å få rettslig avslutning på kravet. Og for alt jeg vet vil Boeing måtte håndtere flyene til Norwegian etter en konkurs i alle tilfeller. Boeing har ingen motivasjon for å utbetale mye raskt. De skal selvfølgelig tjene mest mulig selv.

For Boeing haster det absolutt ikke, og enhver dyktig part vil utnytte at Norwegian MÅ ha penger nå. Kommer det løsning nå er det ett dårlig beløp. Alternativt satser Boeing på at saken skal behandles av boet som ikke vil sette av mye penger til å forfølge ett krav i USA. Dessuten vil forliksviljen til Norwegian økes hver dag fordi de ikke har noe valg.

Dette er kapitalisme på sitt beste og verste samtidig, det er kun avhengig av hvilken side på bordet du sitter som utgjør forskjellen.
Thinky
25.03.2020 kl 01:54 191

Det er tydeligvis ikke så krisepreget innad i Boeing. Det gjør det lettere for NAS
å finne løsninger med Boeing.
Videre har kronen vært panikksolgt uten egentlig det store grunnlaget.
Thinky
25.03.2020 kl 02:06 181

Boeing har et renommé å ivareta. Hele verden sitter på tribunen å ser på.
Jeg er enig i at det er en faktisk og psykologisk forskjell for Boeing å måtte "forhandle" med et konkursbo
kontra å måtte forhandle med et going flyselskap concern.
Men vi nordmenn kan lage litt krøll for Boeing om de ikke behandler Norwegian ok. Boeing falt ned fra 340 $ pr. aksje
her for litt siden.
MAX-flyene kommer ikke i luften igjen. Og det er en tidsgrense for hvor lenge Boeing kan unnlate å proklamere det
for hele verden.
På den annen side, vil nok en Boeing-Norwegian løsning ha presedens for mange andre flyselskap.
Redigert 25.03.2020 kl 02:07 Du må logge inn for å svare
LJS
25.03.2020 kl 02:18 170

Renommé er viktig det. Men om Norwegian går konkurs så er det kun aksjonærer i Norwegian som vil skylle på Boeing. Ett flyselskaps overlevelse bør neppe være kun basert på en mulig utbetaling av erstatning. Pr folkene til Boeing har nok også allerede sett at ordren fra Norwegian var basert på spekulasjon om mulig stor gevinst og man fikk stor rabatt for tidlig ordre og at man ikke ventet til ferdig produkt. Ikke nødvendigvis slik det var og er, men det kan man fint så litt tvil om og komme unna med noe av det. Og antagelig vet også Boeing at det blir masser billige fly fremover, og at det er flere år til etterspørsel på nye fly tar seg noenlunde tilbake igjen. Innen den tid er en disputt om refusjon til en kunde glemt allikevel. Ingen oppside for Boeing uansett i å løse det nå. Og har de mye bestillinger fremover som blir avbestilt trenger de alle pengene de kan ha også.

Smuler nå eller krangle lenge. Også vet alle at det blir smuler nå, fordi Norwegian ikke har råd til å vente fordi emosjonen vil bli super vanskelig i alle tilfeller. Boeing gjør nok kun en kjølig vurdering av hvor lavt kan man gå nå for å uansett få samme resultat som ved en konkurs.
Thinky
25.03.2020 kl 02:43 156

Boeing-aksjen sto i 340,49 den 17 februar. 18 mars var den i 90,10 på det laveste.
Det var en rasering av aksjonærverdier i billioner kroner man sjelden ser på verdens børser.
Norwegian er tross alt bare en mindre brikke i det hele for Boeing.
Jeg tror ærlig talt ikke Boeing er veldig høy i hatten etter kursmassakeren fra 340 til 90 på 1 måned.
Og ingen her vet hva som har foregått rundt omkring rundt dette. Boeing kjemper hver dag nå.

Mye av dette kursfallet skyldes jo at markedet diskonterer at Boeing må ut med mye penger i
kompensasjon for kontraktsbruddene til flyselskapene. Det ligger i kortene at Boeing MÅ UT MED
MYE PENGER til flyselskapene. USA har også satt av 450 mrd. kr. eller lignende i hjelpepakke til USAs flynæring.
Redigert 25.03.2020 kl 02:45 Du må logge inn for å svare
Thinky
25.03.2020 kl 02:53 142

American Airlines steg 35,80 % og Chevron (Texaco) 22,74 % i dag !