Flyindustriaksjer tirs. 24. mars


Boeing + 20,89 %, kurs 127,68 $, børsverdi 72,04 mrd. $ (789,6 mrd. NOK)
Airbus + 1,78 %, kurs 55,98 €, børsverdi 42,33 mrd. € (501,2 mrd. NOK)
Delta Airlines + 20,96 %, kurs 26,89 $, børsverdi 17,21 mrd. $ (188,6 mrd. NOK)
Ryanair + 10,60 %, kurs 9,45 £, børsverdi 10,12 mrd. £ ( 130,9 mrd. NOK)
United Airlines + 25,71 %, kurs 33,00 $, børsverdi 8,18 mrd. $ (89,7 mrd. NOK)
American Airlines + 35,80 %, kurs 13,92 $, børsverdi 5,93 mrd. $ (65,0 mrd. NOK)
IAG + 6,63 %, kurs 215,50 £, børsverdi 4,28 mrd. £, (55,3 mrd. NOK)
Lufthansa + 13,97 %, kurs 9,90 €, børsverdi 4,49 mrd. € (53,2 mrd. NOK)
Easyjet + 11,24 %, kurs 580,00 £, børsverdi 2,30 mrd. £ (29,7 mrd. NOK)
Air France KLM + 13,74 %, kurs 5,03 €, børsverdi 2,13 mrd. € (25,2 mrd. NOK)
Finnair + 6,73 %, kurs 3,62 €, børsverdi 463,60 mill. € (5,49 mrd. NOK)
SAS + 2,96 %, kurs 8,69 SEK, børsverdi 3,32 mrd. SEK ( 3,60 mrd. NOK)
Norwegian + 1,70 %, kurs 9,092 NOK, børsverdi 1,49 mrd. NOK
Icelandair group + 5,52 %, kurs 3,25 ISK, børsverdi 17,67 mrd. ISK (1,39 mrd. NOK)

$ 10,96
€ 11,84
£ 12,93
SEK 108,35
ISK 0,0789

Og f.eks. Polish aviation group er et 100 % statlig polsk selskap som eier LOT, Condor m.m.
https://industryeurope.com/new-polish-aviation-group-to-strengthen-country-s-position/
De planlegger å bygge 100 mill. passasjerers flyplass et stykke vest for Warzawa.

It was started with a capital of PLN 1.2 billion (EUR 290 million)[3] as a joint stock company in
January 2018. The new state-owned Polish Aviation Group (PGL), endowed with capital of PLN
2.5 billion, brings together the country’s largest aviation service providers.[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_airlines_in_Europe
Redigert 25.03.2020 kl 04:59 Du må logge inn for å svare

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/sas-vara-hallbarhetsmal-ligger-fast/

Vi kan få i stand et NAS2. Som så senere kanskje sluker SAS, Finnair og Icelandair, og bygger
Nordic Airlines.
Profilering av Norden.
Behersker Norden, og har innslag i Baltikum, Polen og Skottland. Foruten har god dekning på øvrige Nord-Europa.
Alt det andre rundt selve det med flyselskap, bør bli billigere : Tilbringertjeneste(taxi, tog, buss),
flyplasser (avgifter, parkering, butikker, tjenester), overnatting, kongresslokaler, bilutleie etc.