NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?


Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
100x
25.03.2020 kl 07:14 8815

Det bør skje idag. Aksjen er på vippen.

Noen som kjenner til hvem kreditorene det er snakk om ?
JEV
25.03.2020 kl 07:27 8718

Tror ikke den kommer idag, men den kommer og den blir,
2. (1,2)
- Utsatt rente og avdrag (lån,leasing etc alle næringer, får det med bankene idag) kanskje ikke rente men avdrags frihet.
3.( 1,5)
- Penger fra B og RR
- Kanskje en liten emisjon mot eksisterende om nødvendig,
dette er ikke tid for å ødelegge selskap eller aksjonær verdier,
sikker på at Selskapets ledelse, norske politikere og banker generelt står sammen med ALLE selskap igjennom dette.


-

Noen har alt snakket sammen, planlegging av NAS2 er alt kommet langt.

Dagens ledelse og styre har valgt feil strategi, gjør som ledelsen i Kværner, gjennomfør store lønnskutt hos ledelsen og styrehonorar.
Strategi
25.03.2020 kl 07:37 8604

Hareide har signalisert ekstra midler dersom nødvendig.
I januar 2020 drev Norwegian med positive tall, selskapet var godt rigget på bakgrunn av "lønnsomhet fremfor vekst".
I USA tilføres flyselskapene nok midler til å komme seg gjennom krisen, jeg regner med at Norwegian og andre selskaper nå tar dette opp i videre samtaler.
Her kommer mer midler, samtidig håper jeg at noen av vilkårene blir lettet på.
Den Norske stat kan ikke la Norwegian som er et av Norges største selskaper gå over ende på grunn av for lite tilskudd.
De vil da aldri bli tilgitt av det norske folk.
Tenk på alle de milliardene Norwegian har tilført oss i form av arbeidsplasser, arbeidsplasser tilknyttet Norwegian, skatter og avgifter.
Gi selskapet nok midler så de nå får en pustepause og kan legge gode strategiske planer i ro og fred.
100x
25.03.2020 kl 07:39 8573

Hvem har spurt om NAS2? Må du forsøple alle tråder med din tøv?

Hold deg til temaet eller start en egen tråd der du kun skal skrive om NAS2 og hvordan strategi som bør funke.
100x
25.03.2020 kl 07:42 8537

Enig Strategi,

har jeg forstått det rett eller betaler staten for alle flyvningene som går nå om dagen innenlands?
Herman*
25.03.2020 kl 07:45 8508

Ser at E24 dømmer NAS nord og ned. De spekulerer i konvertering av gjeld på noen få øre, og at Kjos og Co er en del av denne løsningen osv. Hva med å være litt optimistiske, Geir Karlsen har tryllet før. Igjen nevner de ikke muligheten for at en Boeing avtale kan bidra til bedre EK, at selskapet har mulighet til å legge alle sine fly inn i JV eller i en sale leaseback avtale, at selskapet har et stort kontantbeløp utestående fra JV.

Hvis det skulle vise seg at f eks Kjos og CO nå selger Norwegian aksjer for å kjøpe obligasjoner som så konverteres til aksjer på null og niks....vel da mister jeg all respekt for den mannen. Flyene vil nok være i luften innen 1.6, så her er det bare snakk om 2.5 måneder med store tap. Det er også mulig at USA løfter innreiseforbudet i løpet av noen uker, da det ikke er logisk å ha innreiseforbud fra områder som ikke har langt større smittespredning. Tipper derfor de åpner opp for reise mellom f eks UK og noen andre destinasjoner, men opprettholder forbud fra Spania og Italia.

Har søkt etter regnskapsrapporten for januar 2020 som viser at NAS drev med positive tall men finner den ikke selv på investorsidene til NAS.

Kan du ikke legge ut link siden du henviser til den, regner ikke med at du farer med løgn!

Da har du nok forstått feil, staten betaler ikke for alle flyvningen, men nice try til å forsøke å lure investoer inn i insolvente NAS
Herman*
25.03.2020 kl 07:56 8396

Det finnes ikke noen regnskapsrapport for januar, men det finnes en trafikkrapport som sier en del.

Tap på hedge er ikke overskudd!

The Group has entered into term contracts during the period. By the end of January, the Group estimates a quarter-to-date unrealized hedge loss of NOK 104 million.

Based on the current hedged volumes, the Group estimates a quarter-to-date unrealized hedge loss of NOK 362 million by the end of February.
JEV
25.03.2020 kl 07:59 8347

Husk dette er ikke et NAS problem, dette er et problem som oppstår etter en enighet om å isolere mennesker og stenge grenser for å redde liv.
Som Trump sier dette er ingens feil og alle skal hjelpes, dette er ikke tiden for å la mennesker eller selskap gå tapt.
Man kan si mye om mangt men NAS er bare et av 100000 selskap i Norge som trenger hjelp fra staten.
Fred55
25.03.2020 kl 08:02 8317

Følger deg der og trådstarter og flere sine synspunkter.
Fase 2 er det som det arbeides med nå og med litt hell og fremgang så kan en jo håpe dette faller på plass i løpet av uken, men er jo mye som skal ordnes da og ikke minst mange som skal involveres i dette tiltaket før det er i mål.
Ut over det så ser en at flere og flere land for på plass krisepakker som også involverer flyselskaper. Boeing steg knappe 20 % i går kveld og vil ikke overaske meg om nå når krisepakker rulles ut over nærmest hele verden, så vil en se at noe rundt fly bransjen endrer seg.

NAS har gamlet stort gjort mange ting som ikke har skapt verdier, men røde tall. Men viktig det siste 1,5 årene er det gjort vanvittig mye bra og endringer i selskapet sine satsingsområder. Gjorde så at NAS hadde quidet positivt resultat for 2020 før Corona. Så påstander om konkurs og vas blir feil når det er rene fakta feil. NAS har utført vanvittig mange riktig tiltak denne perioden og er på rett vei. De som mener annet bør lese tallene før de blir for bastante. Vi gjør alle feil, men om vi evner å korrigere erkjenne feil og viser at vi klarer det, så bør det gi muligheter.

Og tro at NAS 2 som noen skriver om kan starte opp er fantasi. Da bør en gjøre seg kjent med hva konkurs vil si hvor lang tid før boet kan gjøres opp etc. Så ett NAS 2 tviler jeg sterkt på.
Oppkjøp er faktisk ikke urealistisk men når er jeg mer usikker på. Mulig etter pakke 2 eller 3, eller om ikke dette kommer i mål. Blir gjetting og sikkert ikke rette tidspunkt å spekulere i dette.
Emisjon ja er fullt mulig, men heller ikke det før pakke 2 er på plass og mulig pakke 3. Mulig som JEV sier i forbindelse med pakke 3 for synligggjøring av aksjonerer sin vilje til å hjelpe. En emisjon vil nok gjelde for de som eier aksjer på en gitt dato og ikke åpen for alle.

Uansett er jeg nå optimistisk på at dette skal falle på plass. Aksjene vil nok måtte ligge bortgjemt lang tid, men det er ikke bare NAS sine akksjer.

Spørsmål til slutt. Obligasjonsgjelden hvor mye er den verd i dag? Og hvordan fungerer det ? Kan noen kjøpe den billig for på den måten sikre seg kontroll og verdier som på sikt kan stige markant? Kan NAS selv kjøpe denne gjelden, eller kan f.ekspl en kinsesisk bank kjøpe den ? Noen som har oversikt på hvordan det fungerer ?
100x
25.03.2020 kl 08:02 8297

Hva er det du babler om egentlig? Hvorfor drømmer du ?
Klokken er 0802 du kan våkne nå.
JEV
25.03.2020 kl 08:03 8281

Mr Burgundy skrev Hvem er Staten?
AS Norge😊

Hvem eier AS Norge? Hvor mye skal du skyte inn i ny egenkapital for å dekke kostnadene.
JEV
25.03.2020 kl 08:06 8234

Eg og du bla😉
hstray
25.03.2020 kl 08:08 8204

Ja ledelsen valgte Corona pandemien som har satt all International flytrafikk på bakken i tidens største krise for flyselskaper.

Amerikansk flyselskaper får kompensasjon(ikke lån) på 37$ milliarder. 426,5 milliarder for å komme seg gjennom krisen. Dette i tillegg til lån på 30 milliarder $. Du snakker om feilslått strategi. Da har alle verdens flyselskaper feilslått strategi.

Høres lovende ut, 280 milliarder som staten alt har kommitert seg for utgjør ca. 55.000 kroner pr. Innbygger og dette er kun fase 1.
Redigert 25.03.2020 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
JEV
25.03.2020 kl 08:10 8168

Hvem skal hjelpe butikken på hjørne, frisøren, entreprenøren, idretten, buss og fergeselskap,etc etc etc??

Blir mye dugnad med vaffelsteking og salg av toalettruller fremover.
JEV
25.03.2020 kl 08:13 8110

En ting er sikkert det er ikke tiden for å spare seg til fant!! AS Norge har penger og taper mye mer, på å ikke bruke dei en å bruke dei.

Du mener at de skal betale ut penger på flyreiser som ikke gjennomføres, de gale har det godt 🎅🏻
Redigert 25.03.2020 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.03.2020 kl 08:15 8079

Tror du må ta frem den kalkulatoren en gang til. Prøv 50 000 ikke 5 mill.
Herman*
25.03.2020 kl 08:16 8065

Hvilke penger snakker du om? Hvis NAS ikke flyr, er det jo ikke noen penger å holde igjen.
Rui
25.03.2020 kl 08:19 8021

Tror du tuller litt med tallene her. 280 milliarder pr innbygger i Norge utgjør ca 56 000,-Kr.

Stemmer det men kredittkorttilbyderne holder penger i flere måneder. Da er det snakk om tidligere billetter fra før Corona..

Noen som har tenkt tanken på hvorfor Jr Kjos solgte seg ut fra Bank Norwegian? Mitt bet er at han kjøper seg opp i NAS.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/03/24/7510668/kjos-selger-bank-norwegian-aksjer

Eller at han ga en garanti på 30 millioner for å få tak i 300 millio?

Hva? Pengene er på konto kun dager etter at reisen er gjennomført, hvilke kortselskaper holder igjen pengene i flere måneder?
JEV
25.03.2020 kl 08:23 7944

Jeg mener dette handler ikke om NAS, dette handler om et tot havari i norsk næringsliv/økonomi. Så alle som treng det må få penger, eg kan love deg, NAS sitt behov er småpenger i det store bilde. Så da er spørsmålet, når alle andre må ha og får penger etter hvert, hvorfor ikke NAS?

Mr Burgundy skrev Innlegget er slettet
Ingen har sagt til deg at du var koko da du nettopp boomet med flere nuller på regnskapet ditt. Vær snille å oppføre deg og vise at du er i stand til å fortsette å eksistere i denne forumet.

Kan du ikke heller svare på spørsmålet hvilke kortselskaper som holder igjen pengene i flere måneder, feilen jeg gjorde ble rettet opp og 👍 til de som påpekte det. Du derimot farer kun med løgner.
Redigert 25.03.2020 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2020 kl 08:30 7863

DOW hadde sin største oppgang på en dag siden 1933, de andre fulgte godt på med fantastisk oppgang.
Tuesday’s Close:
Dow+2,112.98

20,704.91+11.37%Nasdaq+557.183

7,417.86+8.12%S&P+209.93

2,447.33+9.38%

I tillegg er futtene grønne !!
U.S. Stock Futures
S&P +9.00 / +0.37%
Level 2,447.00
Fair Value 2,436.42
Difference 10.58
Data as of 3:03am ET
Nasdaq -1.00 / -0.01%
Level 7,553.75
Fair Value 7,542.46
Difference 11.29
Data as of 3:03am ET
Dow +216.00 / +1.05%
Level 20,824.00
Data as of 3:03am ET

ASIA dro rett opp.
Tydeligvis er det positivt å spore blandt investorene.

Norwegian mottar nå pakke 1. = 300 mill
selskaper kommer til å klare seg av flere grunner.
Staten blir aldrig tilgitt dersom de ikke sørger for dette.
Norwegian sitter som alle vet på masse assets og kompetanse og det vil komme inn midler på sikt fra flere flysalg samt erstatninger.
Kursen burde stått i over 30 på nuværende situasjon.

Tror dette blir en meget bra dag for de som sitter i aksjen, jeg tror Norwegian har bunnet ut, nå kommer oppgangen fremover.
Mange ser lys i tunellen.

Boeing planlegger å gjenoppta 737 Max-produksjon innen mai
Boeing planlegger å gjenoppta produksjonen av flytypen 737 Max innen mai.

"Ifølge Reuters som viser til kilder med kjennskap til saken har Boeing spurt leverandører om de kan være klare til å levere 737-deler i april. En annen kilde sier til nyhetsbyrået at produksjonen er ventet å starte i mai. En tredje person sier koronaviruset har ført til Boeing hadde håpet å gjenoppta produksjonen i april, men at dette utsettes til mai."