NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36473

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 08:38 3907

Det beste vi kan gjøre nå alle,er å tenke det store bilde ikke egne eller enkelt case, det er i kriser vi må stå samme. Dette handler ikke om enkelt selskap, dette handler om vår fremtid. Jeg mener om der står 8 eller 9 på AS Norge sin konto når vi er igjennom dette, er uvesentlig. Det vesentlige er at alle har jobb å gå til. God helse og lykke til til dere ALLE!
Fred55
25.03.2020 kl 08:41 3885

Alle kredittikort selskap type master card etc. 2 eksempler å betale en reise.
1. Du betaler med ditt visa kort du har penger på kortet. F.ekspl NAS får pengene med en gang.
2. Du betaler med master card du betaler så regningen til mastercard når den kommer e. f.ekspl etter 2 uker. Master card betaler ikke NAS penger før du har startet på reisen.

I eksemple nr 2 så bestiller du en reise til 30 tusen for deg og familien i januar skal reise i Juli. Betaler mastercard regningen i februar. Mastercard utbetaler ikke beløpet til NAS før reisen har startet i juli. De låner pengene videre og tjener penger på det. Altrantiv har du ikke penger i februar. først i juni når en får ferie penger, da betaler du en høy rente fra februar til Juli til mastercard som heller ikke da betaler til NAS før reisen begynner i Juli.

Om en leser tallene til NAS ( og andre selskaper) Så har de flere milliarder utestående som kreditt kort selskapene tjener rått på og som f.ekspl NAS da må forskuttere.

Hvor mange Rema 1000 butikker hadde ikke slitt om de solgte varer, men ikke fikk betaling før etter 3 til 6 måneder. Få hadde overlevd.

Tror dette kommer til å bli en endring når blandt annet fly bransjen starter opp igjen. Blir oppvask over hele linjen ikke bare for NAS. Mange selskaper sliter samme for hotell +++ etc.
Mange tenker at mastercard har en god forsikring og riktig det, men en vanlig reiseforsikring dekker det meste om du ikke reiser. Så blir nok flere valg å betale med i fremtiden og flere typer fly billetter.

Kantarell
25.03.2020 kl 08:53 3827

Innlegget er slettet
Ta deg en luft tur. Det begynner å bli pinlig for folk flest ;)
Slettet bruker
25.03.2020 kl 08:54 3820

Du velger å ikke svare på spørsmålet, hvilke kortselskaper holder igjen pengene i flere måneder?
Kantarell
25.03.2020 kl 09:02 3804

Svar på hovedspørsmål: Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?
Fred55
25.03.2020 kl 09:12 3743

Innlegget er slettet
Dette blir for dumt. For ettertiden vil jeg ikke svare slike som deg som kun sitter og leker/kjeder seg etc. Oppfordrer andre til det samme. Kjedelig at noe holder på sånn. Ulike meninger og synspunkter ok. Men sånt vas er tull. Kom deg ut en tur i frisk luft :-)
Kantarell
25.03.2020 kl 09:32 3678

MTP https://www.nettavisen.no/okonomi/politisk-enighet-om-okonomisk-krisepakke-i-usa/3423943257.html
2000 milliarder $.
Boeing har bedt om 60 milliarder $ for hele USA flyindustrien.

Da anslår vi at krisepakke for Boeing kommer om noen dager?
Slettet bruker
25.03.2020 kl 09:46 3645

Det er overveiende sannsynlig å at Boeing ønsker å sikre fremtidige kontantstrømmer ved å pleie kundeforhold ja.
Redigert 25.03.2020 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
EliotS
25.03.2020 kl 10:24 3567

Ja - E24 mener at Kjos vil offer sin 10 % aktier eller i hvert tilfelde minimum 5 % av aktiene.

Jeg kan se pointen i at købe obligationene op. Men det kan også brukes som et våben imod dem som ikke vil være med på en plan. Både Bjørn og Lars Kjos står med penge nu som de kan bruke på at lukke munden på dem som ikke vil være med på en plan.

Jeg syntes også det er værd at huske at per 31 December 2019 ejet Folketrygdfondet 10.884.688 aktier. Det svarer til 6.7 %. De er IKKE komme med flagmelding på at de er gået under 5 %. De aktier er købt for mia NOK. Er det meningen at staten skal bidrage til en løsning, hvor disse penge nulles ud?

Husk også at per 31 December 2019 havde HBK Holding 14.229.015 aktier. Det svarer til 8.7 % %. I børsmelding igår blev det oplyst at HBK Holding har 9,9 % og vi ved at HBK skal levere tilbake 5 mio aktier til Danske Bank på kurs 40 i maj 2020. Det vil da være selvmord at eliminere aktierne nu.


tod-l
25.03.2020 kl 10:52 3475

er jo ikke helt vekk det, er jo bare 3 uker inn i en tilstand som mest sannsynlig vil vare noen måneder
Hartepool
25.03.2020 kl 10:53 3478

Selvsagt trenger Norwegian mer hjelp.
Spekulasjonene i E-24 er rene drømmerier. ...bortsett fra at emisjon er påkrevd sammen med konvertering for å se om det er håp der fremme.
Nordic Capital og eventuelle andre gir aldri ved dørene.
Men konkurs kan unngås .
En emisjon på 1,- med proveny på 1,5 milliarder gir etter emisjonen ca 1,67 milliarder aksjer . Da vil eksisterende aksjonærer eie ca 10% før konvertering.
Det tror jeg er det beste man kan håpe på.
Men selvsagt vil eksisterende aksjonærer få delta slik at utvanningen blir minst mulig...og delta i en eventuell ny opptur.
Redigert 25.03.2020 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.03.2020 kl 10:53 3480

Fornuftig det du sier EliotS. T.o.m Har Kjos brødrene gjentatt at de ikke vil selge seg ned.
Men hvorfor akkurat 9.9%?

I går ble det diskutert om at dette kunne gi tydelige signaler fra HBK at de var åpne for salget av Nas eller at de kunne selge aksjer til 5% av beholdningen uten å måtte flagge ut.

Saken oppdateres ;)
awkward
25.03.2020 kl 10:58 3445

Det finnes bedre måter å flagge at man er åpne for salg av selskapet, enn å selge seg ned under 10%...
Og kjøperne finnes uansett ikke per nå.

Hvorfor kjøpe noe for 10 kroner idag, når man kan få det for halvparten om kort tid?

Hartepool
25.03.2020 kl 10:59 3712

jeg Vil anbefale å lese de siste regnskapene til HBK, da ser man hvilke ressurser HBK råder over.
Obxserver
25.03.2020 kl 11:01 3691

1,5 milliarder fra Danmark og 1.5 milliarder fra Sverige og vipps så har NAS oppnådd EK kravet.
KalleAnka123
25.03.2020 kl 11:09 3661

Og tenk på valutakursen. 100 danske kroner = 158 norske kroner. Det vil si at Danmark trenger å punge ut 945 millioner danske kroner og dette vil tilsvare 1,5 milliarder norske kroner.
Redigert 25.03.2020 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.03.2020 kl 13:33 3551

Hvorfor 1 kroner?
Om jeg var eieren av Nas ville først og fremst fullført alle vilkårene som trengs slik at selskapet får nok likviditet.
Få i gang fase 2. Innløse 1,2 milliarder.
Signere Boeing erstatnings avtale: Få tilgang til 2-3 milliarder; resten kan justeres i tjenester.
Kursen vil allerede løft over 30 kroner.
T.o.m få krisepakke fra Sverige & Danmark.
Om jeg var blant de største eiere hadde jeg kjøpt i flere omganger store summer av asker.
Mulig fly er i lufta igjen før sommer, hvis ikke få tak i krisepakke 2 fra Norge og andre Nordiske land..
Eventuelt forsterke diverse JV, salg...
Drivstoff vil forbli en god joker for Nas.

Da tenker jeg at om Nas ikke er bli kjøpt underveis vil kursen være tilbake til 45 kroner...
Emisjon vil være aktuelt men vil skape en problem for obligasjonseiere?!
KalleAnka123
25.03.2020 kl 13:43 3513

Blir boeing erstatningen betalt i dollar?
Kantarell
25.03.2020 kl 13:49 3482

Innlegget er slettet
Prøv å bli litt kortere i dine begrunnelser. Får vondt å forstå hva du prøve å si..
Kantarell
25.03.2020 kl 19:19 3370

Fantastisk om noen gode journalister kan gi grundige analyser om det som skjedde i dag med HBK.
Her kan man spekulere i dagevis om ulike tilnærminger:

HBK tilkaller aksjer for å selge alt. De tilkaller aksjer fordi de vil at kursen skal opp. De tilkaller aksjer fordi de ønsker ikke fiendtlig oppkjøp..

Etter Kjos uttalelse sies det at han vil være forberedt slik at de har god likviditet grunnen ustabilitet i markedet (Mener han i Nas?) eller generelt.

Det tolkes på ulike måter: Den ene er at de ville forlate flyet, den andre at de sender et sterkt signal at de vil holde på aksjer i HBK.

Hvorfor trenger HBK å samle opp hele beholdningen? Er det en betingelse som HBK har avtalt med andre parter...
Kom gjerne med innspill..Både shorter og hausser er velkomne

Redigert 25.03.2020 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
mofi1
25.03.2020 kl 19:26 3348

I utgangspunktet tror jeg ikke Kjos vil selge sitt hjertebarn, i såfall må det være fordi han vet de går konkurs. Men morgendagen blir spennende, shorterne vil forsøke å prssse den ned i starten, men vil de klare det utover dagen? De må jo dekke seg inn?
deltaker
25.03.2020 kl 19:57 3274

Ser at noen kreditiorer ikke går med på rentefrihet til junil. Som jeg skrev da pakken ble offentliggjort, var det en idiotisk klausul å kreve dette. Selvsagt vil ikke alle gå med på det når man har en jungel av kreditorer. Her skulle man heller stilt krav om at kreditorer som representerer 2/3 av gjelde skal gå med på det.

Stor pakke offentliggjort til amerikanske flyselskaper i dag. De fleste stiger med ca 20%. Boeing opp igjen. Problemet med NAS er at selskapet ikke er noe kritisk infrastruktur. Om de går overende, vil noen andre komme inn (endog muligens med Norwegian fly kjøpt på konkursbo) og gjenoppta konkurransen. Det er titusenvis av bedrifter som er i samme situasjon som NAS i Norge. Etterhvert vil spørmålet bli mer ubehagelig for regjeringen - skal man da også baile ut Petter Stordalen og alle andre som sliter etter krisen? Her vil det derfor komme knalltøffe krav i forhold til at aksjonærene også skal blø. Vil ikke overraske meg om Kjos selger ut aksjene sine for å kjøpe opp billig gjeld nå, som siden konverteres. Tror uansett selskapet er sjanseløst på 1-2 års sikt.
Kantarell
25.03.2020 kl 20:59 3196

Fase 3: 1,5 milliarder Nas må øke andelen egenkapital.
Kravet er minst åtte prosent: Det betyr at Norwegian mangler 2,7 milliarder kroner.
Vil Boeing bidra til det manglende beløpet?
Ukjent1
25.03.2020 kl 21:12 3152

Vil det ikke se svært suspekt ut om det nå ila kort tid går svært dårlig for NAS, og han har solgt seg helt ut?
Kantarell
26.03.2020 kl 07:08 2991

https://e24.no/boers-og-finans/i/JoAQq4/norwegian-ber-kreditorene-om-pusterom

Spennende dag. HBK Holding kaller tilbake alle aksjer, så ber Nas-ledelse kreditorene om å utsette betaling av renter/avdrag til juni.

Nå kan man lett spekulere hva journalister har jobbet med i natt: Lage store overskrifter da det står skrevet i RØD: KREDITORENE SVARER NEI fordi de vil ha mer penger..
Kantarell
26.03.2020 kl 11:05 2876

Anslår at det vil ta noen dager før vi får svar.
Håper og har meget tro på positive svar fra entusiastiske, hjelpsomme og solidariske kreditorer ;)
Fred55
26.03.2020 kl 12:34 2815

La merke til at Jona G Støre i går sa noe slikt som : Ja vi må også hjelpe de små bedriftene som sånn sett ikke er bærekraftige. Tiden er ikke inne for å bestemme slikt i denne fasen. Noe slikt sa han og om en da skal hjelpe små hvorfor ikke en som skaper verdier til Norge er tusenvis av arbeidplasser.
Limer inn en link jeg fant på e24 sier mye om en liker det eller ei.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/e8xMzM/norwegian-skal-fly-igjen

Tipper også at andre nordiske land også følger med på NAS, om obligasjonseiere sier nei. Tror jeg det kommer en revidert pakke, eller andre løsninger.
HBK lurer med ett eller annet i kulissene de gjør ikke som de gjør uten grunn. Er ett eller annet under oppseilig som redder NAS.
Kantarell
26.03.2020 kl 13:33 2765

Ledelse jobber hardt i kulissene også for å få støtte fra både Sverige og Danmark.
Hockeymonkey
26.03.2020 kl 15:00 2646

Norwegian ber kreditorene ta støyten, uten noen form for fremtidig kompensasjon, skal det bli en løsning må det inngå i løsningen at aksjonærene også stiller.
Personlig ser ikke jeg en annen løsning en at Norwegian må konvertere gjeld som gjør at de får EK på over 8% og dermed stiller i samme kategori som SAS samt fjerner rentekostnader på ca. 6Mrd kroner om alle obligasjonene konverteres.
Rep. emisjon så alle aksjonærer kan bidra med cash.
Da blir nok Staten tilfredstilt og betaler ut 2.7Mrd kroner.
Kantarell
26.03.2020 kl 15:10 2611

Det du sier er at Kreditorene skal godkjenne utsettelse av renter/avdrag betalingen til juni imot at at aksjonærer blir totalt utvannet for 1 kroner per aksje?

Hva er kreditorer bidratt med?
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:16 2599

Vel, kreditorene reddet vel NAS fra konkurs før jul...
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:18 2593

hvorfor skal kreditorer bidra,er ikke dei som drevet dårlig butikk å bygget opp eit luft slott
Hockeymonkey
26.03.2020 kl 15:22 2589

Kreditoren sitter ikke i disse investeringene med håp om 2-5 ganger`n slik aksjonærene spekulerer i.
Kan jo hende at obligasjonseierne vil konvertere til en akseptabel pris? Konvertering vil fjerne konkursspøkelse og kursen vil gå opp, som gangner aksjonærene, i tillegg må aksjonærene også spytte inn cash.

Jeg vet ikke jeg, men jeg har sett slike situasjonr før og satt tungt i Songa Offshore (SONG), troode livet var over helt til de konverterte gjeld kjørte emisjon og ryddet skikkelig opp. Norwegian ledlesen ser ikke ut til å ville ta skrittet helt ut, men heller balansere på den sylskarpe knivseggen.
Redigert 26.03.2020 kl 15:22 Du må logge inn for å svare