NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36490

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Kantarell
26.03.2020 kl 20:05 3261

Kanskje på tid å tilbud en høyere innløsing kurs for obligasjonseiere med noe høyere renter. I stede for 50 kroner kan de innløse på 55-60 med høyere forteneste.
Da blir alle glade.
Obligasjonseiere bidra ved å utsette renter/avdrag og kan tjene ekstra penger i lengde (når kursen er tilbake på 55-60 kroner). Med dette viser de at de fortsatt har tro til selskapet..
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
verdensmester
26.03.2020 kl 20:03 3275

En løsning kan være aksjer/warrents etter restrukturering
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 20:01 3279

Mye bjeffing og lønnsom bjeffing fra Sissener.
Men man fikk forbedret terms.
Nå skal man gi fra seg rentene uten at eierne gir noe tilbake...det er dette som velter dealen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
verdensmester
26.03.2020 kl 19:58 3290

I tillegg har dagens obligasjoner sikkerhet etter forrige emisjon (obligasjonen var usikret) blant annet i slottene på Gatwick. Jeg hører alle sier dette har ingen verdi lenger, men det er veldig feil. Gatwik er pulsåren til Norwegian og de er veldig avhengig av slottene. Ved konkurs kan Obligasjon eierne sitte på slottene til Gatwik er i full drift da er verdien tilbake også og blir solgt. Da er det ikke lett for NAS 2 å starte opp som det også fables mye om.

Det er viktig å behandle obligasjons eierne bra
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.03.2020 kl 19:48 3308

Vi hadde nesten tilsvarende situasjon i fjor høst. Det var mye bjeffing av Sissener, men når det kom til stykket var det marginal motstand mot selskapets forslag blant obligasjonseierne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 19:36 3343

I en normalsituasjon så er argumentasjonen din veldig logisk. Jeg aksepterer argumentet.

Men her har vi staten i ryggen, corona råder, og risikoen er ikke minimalisert lenger. Alle sektorerer og samfunnslag er berørt. Er dette tatt med i analysen?

Nå må alle redde seg selv og hverandre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 19:06 3387

Obligasjoner handles på « gammelmåten» pr telefon med megler.
Det er stort sett de samme obligasjonsivestorene som går igjen overalt.
Større institusjoner i inn- og utland.
De står oppført i fondslistene som rentefond...i nas er det stort sett høyrentefond.
Disse er Knallharde i slike restruktureringer og gir aldri ved dørene.
Husk ,disse er store og har spredt risikoen...et stort livselskap i utlandet kan ha 10 mill usd i nasobl. men det utgjør gjerne Langt under 1% av fondets oblIgasjonsportefølje.
At disse skulle konvertere på 10,- kan du bare glemme !
Men kommer eierne opp med ny kapital gjennom emisjon er disse fondene medgjørlige ,da det styrker deres sikkerhet.
Men å komme med forslag til løsning uten at det følger penger med er nytteløst.
I slike situasjoner sitter aksjonærene igjen med mellom 3 og 5 % av selskapet etter konvertering og obligasjonseierne med 97% .
Obligasjosnsfondene har heller ikke mandat til å sitte med aksjer ,så disse lempes ofte ut så fort som mulig.
Dersom selskapet er levedyktig ,er tiden for å kjøpe ofte like etter slike konverteringer..nå de konvertetevaksjene lempes ut...som jeg postet tidligere...i Crew gold og Noreco gikk aksje 10- gangen på et par måneder etter at obligsjonseierne hadde tatt kontroll
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.03.2020 kl 18:25 3507

Du har rett i at det er AS Norge som har satt en rekkefølge, og i fase 2 er det likviditet som står på agendaen. I fase tre er det EK, og her må styret gjøre det som trengs. Det vet jo dere obligasjonseiere. Det vil jo ikke ha noe for seg å få 3 mnd rente og avdragsftihet for så å gå konkurs før transe tre er utbetalt...7
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 18:12 3557

Når det gjelder kjøp av obligasjoner i NAS anbefaler jeg deg å ta kontakt med meglerhuset du bruker. Ticker til lånene er CB, NAS07, NAS08 og NAS09.

Usikker hvor CB er notert og kan handles.

Siste som er omsatt er: NAS07 sist omsatt til 60.- 18. mars, effektiv rente 45,93

AS Norge kom med et tilbud til flyselskapene, rekkefølgen på kriteriene var satt av staten, det er ikke noe som er til hinder for at styret i NAS går til sine eiere for å be om penger først, tror ikke at flertallet av obligasjonseierene ønsker å konvertere til aksjer, konverterdingsretten er mer å regne som en opsjon de har slik at NAS betaler en fair markedsrente på lånene.

Kan ikke forså hvorfor ikke styret ber eierene om nye EK, klarer dere å øke EK tror jeg at obligasjonseierene vil sette seg ned for å vurdere tilbudet og betingelsene (les kompensasjon) samt at det utløser lån fra AS Norge.


Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.03.2020 kl 17:52 3601

Det er aksjonærenes ansvar V/styret, å sørge for at selskapet har tilstrekkelig EK til å utløse trinn 3 i støttepakken. Kan dette gjøres uten emisjon-fantastisk. Må det til en emisjon, vel så får det komme. Etter at trinn 3 er utløst og Boeing avtalen etterhvert kommer i mål, må styret også vurdere emisjon hvis flytrafikken er lammet over sommeren. Selv håper jeg de kommer i mål uten emisjon nå, og at flytrafikken tar seg opp i juni. Når det gjelder maset om konvertering, mener jeg en i så fall må foreta en haircut som tilsvarer markedsverdien på obligasjonene. Deretter kan en konvertere på markedskurs-9-10 kroner. Hvor er det forresten en får kjøpt disse obligasjonene? Her er jeg blank. Obligasjonen med sikkerhet i slots: Hva er ticker?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Kantarell
26.03.2020 kl 17:47 3619

Skal du kjøre en reparasjon emisjon til 1 kroner? En reparasjon som de lovte tidligere ble avlyst eller fant aldri sted.

Jeg mener at obligasjonseiere vil godta utsettelse av renter/avdrag. Og tror at de vil avtale at noe av krisepakke penger skal bindes til juni utbetalinger.

På en eller annen måtte må ledelse garantere at de faktisk vil nedbetale renten/avdrag til obligasjonseiere. Hvordan vil/kan de gjøre det er å "sukre tilbudet til obligasjonseiere" men dette er upassende i krisetider.

Oversikt:
I det forbedrede tilbudet vil Nas tilby en høyere innløsingskurs for obligasjonseiere....
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
dreamliner
26.03.2020 kl 16:59 3692

Det eneste fornuftige Norwegian kan gjøre er å tilby alle obligasjonseierne å konvertere obligasjonene til aksjer til en lav kurs (ned mot 1 krone) etterfulgt av en stor reparasjonsemisjon til eksisterende aksjonærer. Det andre alternativet er å prøve å selge selskapet, men det blir ikke lett.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 16:49 3730

Fått med meg det ja, men hva bidrar aksjonærene med?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.03.2020 kl 16:47 3744

Tilbudet er at obligasjonseierne kan bidra til at deres egne obligasjoner ikke blir tilnærmet verdiløse.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:36 3812

Så du mener at forslaget om å fryse renter og avdrag er et tilbud?

Dette er dessverre ikke et tilbud slik jeg definerer det, her må styret og ledelsen komme med en kompensasjon for hvorfor vi skal utsette dette, så er ikke gjort og derfor ikke noe tilbud å ta stilling til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
tod-l
26.03.2020 kl 15:34 3830

du er en liten skrue du mr. Burgundy... er jo børsmeld at ballen er spilt over til obligasjonseiere
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:29 3826

Enn så lenge er det ikke sendt innkalling til obligasjonseiermøte, fristen er 10 virkedager før møtet.

Tror heller ingen kreditorer drømmer om 2-5 gangeren, men å konvertere til kursen som ligger i avtalen er utopi.

Ballen ligger hos styret og ledelsen i NAS, som virker tafatte ikke har de kommet med noe tilbud til obligasjonseierens eller innkalt til ekstraordinær generalforsamling, hva venter de på?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
26.03.2020 kl 15:22 2590

Kreditoren sitter ikke i disse investeringene med håp om 2-5 ganger`n slik aksjonærene spekulerer i.
Kan jo hende at obligasjonseierne vil konvertere til en akseptabel pris? Konvertering vil fjerne konkursspøkelse og kursen vil gå opp, som gangner aksjonærene, i tillegg må aksjonærene også spytte inn cash.

Jeg vet ikke jeg, men jeg har sett slike situasjonr før og satt tungt i Songa Offshore (SONG), troode livet var over helt til de konverterte gjeld kjørte emisjon og ryddet skikkelig opp. Norwegian ledlesen ser ikke ut til å ville ta skrittet helt ut, men heller balansere på den sylskarpe knivseggen.
Redigert 26.03.2020 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:18 2594

hvorfor skal kreditorer bidra,er ikke dei som drevet dårlig butikk å bygget opp eit luft slott
Slettet bruker
26.03.2020 kl 15:16 2600

Vel, kreditorene reddet vel NAS fra konkurs før jul...
Kantarell
26.03.2020 kl 15:10 2612

Det du sier er at Kreditorene skal godkjenne utsettelse av renter/avdrag betalingen til juni imot at at aksjonærer blir totalt utvannet for 1 kroner per aksje?

Hva er kreditorer bidratt med?
Hockeymonkey
26.03.2020 kl 15:00 2647

Norwegian ber kreditorene ta støyten, uten noen form for fremtidig kompensasjon, skal det bli en løsning må det inngå i løsningen at aksjonærene også stiller.
Personlig ser ikke jeg en annen løsning en at Norwegian må konvertere gjeld som gjør at de får EK på over 8% og dermed stiller i samme kategori som SAS samt fjerner rentekostnader på ca. 6Mrd kroner om alle obligasjonene konverteres.
Rep. emisjon så alle aksjonærer kan bidra med cash.
Da blir nok Staten tilfredstilt og betaler ut 2.7Mrd kroner.
Kantarell
26.03.2020 kl 13:33 2766

Ledelse jobber hardt i kulissene også for å få støtte fra både Sverige og Danmark.
Fred55
26.03.2020 kl 12:34 2816

La merke til at Jona G Støre i går sa noe slikt som : Ja vi må også hjelpe de små bedriftene som sånn sett ikke er bærekraftige. Tiden er ikke inne for å bestemme slikt i denne fasen. Noe slikt sa han og om en da skal hjelpe små hvorfor ikke en som skaper verdier til Norge er tusenvis av arbeidplasser.
Limer inn en link jeg fant på e24 sier mye om en liker det eller ei.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/e8xMzM/norwegian-skal-fly-igjen

Tipper også at andre nordiske land også følger med på NAS, om obligasjonseiere sier nei. Tror jeg det kommer en revidert pakke, eller andre løsninger.
HBK lurer med ett eller annet i kulissene de gjør ikke som de gjør uten grunn. Er ett eller annet under oppseilig som redder NAS.
Kantarell
26.03.2020 kl 11:05 2877

Anslår at det vil ta noen dager før vi får svar.
Håper og har meget tro på positive svar fra entusiastiske, hjelpsomme og solidariske kreditorer ;)
Kantarell
26.03.2020 kl 07:08 2992

https://e24.no/boers-og-finans/i/JoAQq4/norwegian-ber-kreditorene-om-pusterom

Spennende dag. HBK Holding kaller tilbake alle aksjer, så ber Nas-ledelse kreditorene om å utsette betaling av renter/avdrag til juni.

Nå kan man lett spekulere hva journalister har jobbet med i natt: Lage store overskrifter da det står skrevet i RØD: KREDITORENE SVARER NEI fordi de vil ha mer penger..
Ukjent1
25.03.2020 kl 21:12 3153

Vil det ikke se svært suspekt ut om det nå ila kort tid går svært dårlig for NAS, og han har solgt seg helt ut?
Kantarell
25.03.2020 kl 20:59 3197

Fase 3: 1,5 milliarder Nas må øke andelen egenkapital.
Kravet er minst åtte prosent: Det betyr at Norwegian mangler 2,7 milliarder kroner.
Vil Boeing bidra til det manglende beløpet?
deltaker
25.03.2020 kl 19:57 3275

Ser at noen kreditiorer ikke går med på rentefrihet til junil. Som jeg skrev da pakken ble offentliggjort, var det en idiotisk klausul å kreve dette. Selvsagt vil ikke alle gå med på det når man har en jungel av kreditorer. Her skulle man heller stilt krav om at kreditorer som representerer 2/3 av gjelde skal gå med på det.

Stor pakke offentliggjort til amerikanske flyselskaper i dag. De fleste stiger med ca 20%. Boeing opp igjen. Problemet med NAS er at selskapet ikke er noe kritisk infrastruktur. Om de går overende, vil noen andre komme inn (endog muligens med Norwegian fly kjøpt på konkursbo) og gjenoppta konkurransen. Det er titusenvis av bedrifter som er i samme situasjon som NAS i Norge. Etterhvert vil spørmålet bli mer ubehagelig for regjeringen - skal man da også baile ut Petter Stordalen og alle andre som sliter etter krisen? Her vil det derfor komme knalltøffe krav i forhold til at aksjonærene også skal blø. Vil ikke overraske meg om Kjos selger ut aksjene sine for å kjøpe opp billig gjeld nå, som siden konverteres. Tror uansett selskapet er sjanseløst på 1-2 års sikt.
mofi1
25.03.2020 kl 19:26 3349

I utgangspunktet tror jeg ikke Kjos vil selge sitt hjertebarn, i såfall må det være fordi han vet de går konkurs. Men morgendagen blir spennende, shorterne vil forsøke å prssse den ned i starten, men vil de klare det utover dagen? De må jo dekke seg inn?
Kantarell
25.03.2020 kl 19:19 3371

Fantastisk om noen gode journalister kan gi grundige analyser om det som skjedde i dag med HBK.
Her kan man spekulere i dagevis om ulike tilnærminger:

HBK tilkaller aksjer for å selge alt. De tilkaller aksjer fordi de vil at kursen skal opp. De tilkaller aksjer fordi de ønsker ikke fiendtlig oppkjøp..

Etter Kjos uttalelse sies det at han vil være forberedt slik at de har god likviditet grunnen ustabilitet i markedet (Mener han i Nas?) eller generelt.

Det tolkes på ulike måter: Den ene er at de ville forlate flyet, den andre at de sender et sterkt signal at de vil holde på aksjer i HBK.

Hvorfor trenger HBK å samle opp hele beholdningen? Er det en betingelse som HBK har avtalt med andre parter...
Kom gjerne med innspill..Både shorter og hausser er velkomne

Redigert 25.03.2020 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.03.2020 kl 13:49 3483

Innlegget er slettet
Prøv å bli litt kortere i dine begrunnelser. Får vondt å forstå hva du prøve å si..
Kantarell
25.03.2020 kl 13:33 3552

Hvorfor 1 kroner?
Om jeg var eieren av Nas ville først og fremst fullført alle vilkårene som trengs slik at selskapet får nok likviditet.
Få i gang fase 2. Innløse 1,2 milliarder.
Signere Boeing erstatnings avtale: Få tilgang til 2-3 milliarder; resten kan justeres i tjenester.
Kursen vil allerede løft over 30 kroner.
T.o.m få krisepakke fra Sverige & Danmark.
Om jeg var blant de største eiere hadde jeg kjøpt i flere omganger store summer av asker.
Mulig fly er i lufta igjen før sommer, hvis ikke få tak i krisepakke 2 fra Norge og andre Nordiske land..
Eventuelt forsterke diverse JV, salg...
Drivstoff vil forbli en god joker for Nas.

Da tenker jeg at om Nas ikke er bli kjøpt underveis vil kursen være tilbake til 45 kroner...
Emisjon vil være aktuelt men vil skape en problem for obligasjonseiere?!
KalleAnka123
25.03.2020 kl 11:09 3662

Og tenk på valutakursen. 100 danske kroner = 158 norske kroner. Det vil si at Danmark trenger å punge ut 945 millioner danske kroner og dette vil tilsvare 1,5 milliarder norske kroner.
Redigert 25.03.2020 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Obxserver
25.03.2020 kl 11:01 3692

1,5 milliarder fra Danmark og 1.5 milliarder fra Sverige og vipps så har NAS oppnådd EK kravet.
Hartepool
25.03.2020 kl 10:59 3713

jeg Vil anbefale å lese de siste regnskapene til HBK, da ser man hvilke ressurser HBK råder over.