NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36362

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 21:54 4538

Ja, avdragsfrihet øker jo klart inntjeningen om innfrielsesdatoen flyttes litt. Win win.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 22:15 4488

Poenget er vel at aksjonærene ikke har noe å tilby.
Det konvertible lånet er utstedt av AAA ( Arctic Aviation Asset )
Dette selskapet er Det flyeiende selskap i gruppen og eier 71 fly.
Lånet er på 150 mill usd.
Hvorfor skal eierne av dette lånet gi fra seg noe som helst når de kan sitte å vente på at flyene er solgt å så få pengene sine?
Slik er det i de andre lånene og...» Sissenerlånet» har pant i slottene på Gatwick , han får selv regne på verdien her p se om disse slottene har en verdi utover konverterte aksje i nas og om han og de andre vil gi noe .
Sånne er disse strukturene . Uhyre kompliserte .
Disse verdiene eies av obligasjonseierne, aksjonærene eier Norwegian Airshuttle ASA som har full styringsrett så lenge regningene betales ,hvis ikke kan pantet tiltrer og selges....sånn er denne verden.
Aksjonærene har antakelig ikke studert strukturen og vet hva de egentlig eier, når de babler om å konvertere på 10 ,- eller tilby renteutsettelse.
Hvorfor i allverden skal vi si ja til slikt , når ikke ei krone kommer på bordet ?
Tror noen dette kan fikses within weeks ?

Her er terms :
/( låneavtalen er på over 300 tettskrevne sider uten bilder)....løses within weeks ...

Norwegian Air Shuttle Convertible Bond - NASNO 6 ⅜ 11/15/24
- The USD 150m NAS CB.
- The CB is guaranteed by Arctic Aviation Assets (Owner of 70x Aircraft’s) (the major asset owner of the group)
- Arctic’s Equity Research analyst estimates USD 2.6bn in secured debt vs ARCe valuation of USD 3.7bn (LTV of 70%)
- These assets are significantly more liquid than Gatwick slots (in comparison to the security package for the Euro & SEK bonds)
- Covenant in AAA of book equity of USD 400m and Debt to Book Capitalization of 85% , substantially stronger covenants than the other NAS bonds (minimum equity of NOK 1000m at parent company)

De andre lånene har sikkert likelydende terms...
Nederste linje: minimum en milliard i egenkapital i morselskapet!
Dersom det ikke er tilfellet er lånet i brudd og pantet (71 fly) kan tiltres og selges for å dekke gjelden...
Fiks den milliarden og betal renta så er det ingen obligasjonseiere som bråker.

Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
26.03.2020 kl 22:21 4463

Det smaker som om når du har fått en puck rett i kjeften, men håper ledelsen er gode til å trylle opp gode løsninger.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.03.2020 kl 22:24 4451

Vi får satse på at flertallet av obligasjonseiere er av en annen oppfatning. At de faktisk synes et velfungerende marked er å foretrekke fremfor alternativet
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 22:27 4433

Velfungerende marked ??
Spør ikke meg ,spør Blackrock inc ,Cayman Island ...det er de som bestemmer
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.03.2020 kl 22:43 4395

Hvor mange selskaper vil du anslå sliter i disse tider på verdensbasis? Som også har slike lån?
Er det lurt å skyte seg i den foten man står på? Eller kan det være lurt å tilpasse seg i et marked som lider
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
seismicrec
26.03.2020 kl 22:45 4378

Hmmm...dersom man ønsker fly kjøper man altså panteobligasjoner til gibortpris og ikke aksjer med ansvar for organisasjon ,ansatte,gammel moro i disse tider ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 22:49 4393

Alle ,absolutt alle flyselskaper sliter nå.
CNN hadde nettopp et intervju med CEO i Qatar air, han mente at over halvparten av verdens flyselskap ville gå belly up.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 22:49 4398

Vil tro kreditorer har mange problemer å løse i dagens verdensbilde. Vi står ovenfor den verste finanskrisen ever om ikke alle tannhjul samarbeider. siden dette her er så godt og brått kordinert. Om alle er med, så er alt som normalt igjen til sommer. Ref kina
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.03.2020 kl 22:58 4368

Det blir spennende om tannhjulene justeres, eller om det blir fortsatt bomgiring.-;). Vil tro at det vil kreve noe ekstra av alle, dersom den verden vi kjenner skal fortsette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 23:00 4362

Men ...til smarte investeringer ?
Hvorfor ikke heller kjøpe konvertlånet ned på under 10% av pari ...Pål 100k usd for 10k usd, konvertere til 20.000 aksjer
Man kan konvertere umiddelbart å selge aksjene på 9,50 og vips så har su doblet pengene ...
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 23:10 4331

Bank, Ex-iM Bank. ( amerkansk eksportkreditt)
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hartepool
26.03.2020 kl 23:25 4300

Poenget er : ingen har tro på selskapet ...det er synd ,men sånn er det...fordi ; da hadde man selvsagt tilbakekjøpt gjelden for en slikk og ingenting og all diskusjon om støtte fra bondholdere ville vært avsluttet.
En sterk hovedaksjonær med tro på selskapet ,slik Røkke hadde på Kværner da det var nestenkonkurs , vill gjort som Røkke gjorde ,kjøpt gjelda og gjort kort prosess.

Hadde Kjos @ Kiese vært i en annen finansiell posisjon med en sterk bank i ryggen ville dette skjedd.
Alternativt ,dersom hvermannsen hadde trodd på caset kunne en Kjos i knallform hentet inn kapital fra folket og refinansiert hele selskapet.
Et skikkelig folkeaksjeselskap som alle hadde som førstevalg og alle eide en liten bit av....en vidunderlig historie ....men , desverre ...tilbake til virkeligheten..
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.03.2020 kl 23:46 4267

TRS avtalen de inngikk virket som en katalysator i negativ retning. Corona kom som en rakett. Iløpet av fjorten dager gikk selskapet til bunns. Ingen tvil om at noen har tjent sinnsyke penger på dette. Taperne virker å være de som startet eventyret. Kursfallet, utbytte fra nofi, TRS . En sinnsyk uflaks.
Alle står selvfølgelig fritt til å ytre meninger, men i dagens klima bør man klare å styre seg litt.
I neste omgang vil taperne være samtlige som skriver her inne pluss noen millioner andre.
Man vet ikke hva man har, før det er borte
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.03.2020 kl 00:15 4226

I dagens klima bør alle slutte opp om Norwegian. Å tro at det kommer et nytt norsk flyselskap hvis Norwegian går over ende er lite sannsynlig. Koronakrisen som skjer nå er utenfor folks fatteevne og verdens finansmarkeder preges av det og vil det i lang tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
27.03.2020 kl 00:18 4222

Om jeg husker rett så kan CB ($150M) konverteres når kursen når kr50,-. Et lite stykke Norge opp dit.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.03.2020 kl 00:36 4257

Enig. På grunn av situasjonen som har oppstått burde staten også bidra i mye større grad enn de gjør. Ikke for å berike oss aksjonærer, men å trygge tusenvis av arbeidsplasser i luft, sjø og på land. I så måte er debatten her inne på et lavmål
verdensmester
27.03.2020 kl 08:50 4051

Det er lurt å kjøpe CB men hvor får du den under 10% av pari så vidt meg bekjent er det ingen solgte under 30% selv om jeg vet at mange ønsker å få den for 10%, og mine får du ikke under 80%. Det er heller ikke mulig å konvertere når det passer til hvilken kurs som helst, da hadde dette vært svært enkelt
Herman*
27.03.2020 kl 09:55 3963

Aksjekursen falt helt ned til 7 kroner pga en helt ekstremt passiv ledelse som gikk i hi da det stormet som verst. Da CEO dukket opp var det nesten bare snakk om konkurs osv. Nå må de begynne på nytt med å bygge opp tilliten, og det kan bare gjøres ved at de skritt for skritt viser/demonstrerer at de kan sikre selskapet tilstrekkelig likviditet uten en nevneverdig utvanning av aksjonærene.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 13:56 3851

Verken eller. Han sier jo bare det alle vet. Etterspørselen kommer tilbake.
hstray
27.03.2020 kl 13:58 3846

Enig i endel du skriver. Men tror du obligasjonseiere, og andre pantehavere ønsker å sitte med en haug fly i et ekstremt vanskelig marked hvor haugevis av fly fra selskaper som går konkurs vil komme ut på markedet? Leasing selskapene er avhengig av å finne nye kunder, og obligasjonseiere må dumpe prisene kraftig på flyene for å få solgt dem.Ha fly på lager i påvente av ett bedre marked koster også betydelig med penger.
Slotene på Gatwick det er pant i på en av obligasjonslånene er forringet ekstremt i pris etter denne pandimien.

Situasjonen hos NAS kommer nærmere hos mange andre flyselskaper også.. Situasjonen er ekstraordinær. Spørsmålet er om noe av dette er tatt med i avtalen
Herman*
27.03.2020 kl 14:15 3793

Det er vel ikke alle obligasjonseierne som vil selge sine obligasjoner med 80-90% rabatt? Det de det samme som å si at en kan kjøpe opp NAS for 9-10 kroner per aksje. En annen ting er at hvis en oppkjøper av gjeld skal handle via markedet, vil prisen fort skyte i været. Når deg er sagt, vil en storaksjonær ovet tid kunne kjøpe en del gjrld til kraftig rabbatert pris. Enig?
Kantarell
01.04.2020 kl 15:08 3412

Spennende tider:
Norwegian kaller inn gjeldsinvestorer til møte:
"Det er gått litt mer enn én uke siden Norwegian meldte at banker stilte opp med 300 millioner kroner i lån – og dermed var første del av krisepakken til det gjeldstyngede flyselskapet i havn."
Kantarell
01.04.2020 kl 15:17 3377

Nostalgi ;)
Bare lurer på hva "obligasjonseiere som snakker at de vil stemme nei i denne forumet", skal snakke om etter at obligasjonseiere har sagt JA?
Redigert 01.04.2020 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:23 3360

Blir spennede å høre hva NAS har å tilby i morgen.
Vi får se om det blir grunnlag for et obligasjonseiermøte etter påske, innen den tid har de jo presentert status etter Q1 og Mars 2020.
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:24 3353

Raskt levert fra nas , telefonkonferanse passer bra nå.
Håper på positivt utfall.
Få inn pengene nå, så kommer transje 3 ,hvor tåken kan ha lettet og slaget om restrukturering egentlig står.
Kantarell skriver at bondholdere her på forumet vil stemme nei, jeg er bondholder og leser det meste,men den « stemme nei- greia» må ha gått meg hus forbi...eller er det en innbilt oppfatning av at dersom man ikke logrer så er man negative til alt?
Slettet bruker
01.04.2020 kl 15:33 3345

Vi får høre hvilket tilbud de kommer med, tiden jobber for oss :-)
tradingstock
01.04.2020 kl 15:33 3347

Shorten REDUSERES! Oppgang i vente neste uke :)
Slettet bruker
01.04.2020 kl 17:42 3276

Ja, nå har de filleristet kjos for aksjer så det er ikke lenger noe poeng i å presse prisen ned.
OleR77
01.04.2020 kl 18:10 3237

Du kan jo undre litt på om hvorfor aksjen ikke har falt mer enn 5% på dagene der Kjos har offentlig sagt at de har solgt seg ned. Det burde fått de fleste til å selge i panikk, men allikevel så holder prisen seg ganske stabil, på rundt 9 kr. Her kan det tenkes noen sitter med informasjon om at det kommer til å snu...
Redigert 01.04.2020 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
hstray
01.04.2020 kl 18:39 3178

Du kan umulig være investert i i obligasjonslån til Nas når du sitter å håper på konkurs. Du er langt ute i rekken av "sikrede kreditorer" og har du pant i fly så er du lagt ute i rekkefølge og vil ha krav på null, har du pant i sloter er disse verd 0,00
Altså du taper hele din investering ved en konkurs.
Herman*
01.04.2020 kl 18:43 3199

Hva er poenget med en telefonkonferanse hvis de uansett må ha et obligasjonseiermøte? Når skal møtet finne sted?