NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36467

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
03.04.2020 kl 18:28 2747

Dette med Sverige og DK er ikke noe som løses raskt nok, NAS kan ikke vente 1 mnd.
De må nå gå rett på problemet "EK8%" og det må løses raskt.
Gullhaugen
03.04.2020 kl 17:12 2856

Jeg tenker at de som har lastet nå på 8 tallet vi bli rikelig belønnet før påsken setter inn i neste uke. Forvent det uventede 😎😎 God helg til oss NAS aksjonærer.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:06 2973

Utleieselskapet begrunner nedskaleringen med at kapitalforpliktelsene vil bli betydelig redusert på kort sikt.

Blir interessant å følge hvor mange andre ordrekanselleringer og -utsettelser som kommer fra andre selskap.

Om Boeing blir ute av stand til å levere MAX-fly som Norwegian har forpliktet seg på, må Boeing komme i alvorlig erstatningsansvar.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:40 3145

Det er kanskje i Juni ting avgjøres her ?
Da må det velges vei.
Herman*
03.04.2020 kl 13:36 3153

Takk. Ikke akkurat sterke signaler fra Svenske myndigheter, men vi kan håpe at de kommer på bedre tanker. Problemet er at NAS ikke kan vente i evigheter.
Kantarell
03.04.2020 kl 13:14 3187

Dette var meget fornuftig sagt Seismicrec.
I mellom tiden, kan Nas-ledelse, be om støtte fra Sverige og Danmark. De kan i tillegg, forhandle med Boeing.
Kantarell
03.04.2020 kl 13:11 3192

I løpet av de neste to uker vil det skjer en del forhandlinger og forhåpentligvis, vil Norge bidra enda mer i flyselskaper.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 12:51 3257

Mr Burgundy,
Du har ikke svart på dette :
1. Jobber du for krefter fra utlandet som vil ta over NAS ?
2. Jobber du for krefter fra utlandet som vil tre isteden for NAS, om NAS skulle gå dukken ?
__________________________________________
Fraværet av svar tolker jeg som at du er innvolvert i noe her. Altså på å forrå Norge.
Bondholdere vet utmerket godt hva kravet mot de er nå. Det er et ja eller nei svar som kreves.
Om noen vil svare nei, så blir det deres ansvar.
Du kan regne med at noen vil etterspørre hvem som svarte nei.

Om NAS går dukken, vil luftfartsmiljøet, investormiljøet, tidl. NAS-aksjonærer, statlige myndigheter
i Norge, gå sammen om å starte opp newco. Dette vil også bli et folkekrav. De som svarte nei,
er jaget ut av Norge for godt.
Herman*
03.04.2020 kl 12:29 3335

Air France KLM er ventet å få 6 milliarder i en lånepakke. Pre Corona hadde de en omsetning som er ca 6 ganger høyere enn NAS. NAS burde derfor få ca 11 milliarder i støtte. Noe av dette burde brukes på refinansiering av dyr gjeld. 3 milliarder fra Boeing, og Vips er selskapet godt rustet til å takle 2-3 helsvarte måneder.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 12:12 3376

Bondeholders forhandler ikke med seg selv :-)

Lykke til med etableringen av newco, håper du lykkes.
Herman*
03.04.2020 kl 12:09 3394

Kan du bidra med en kilde på at svenske myndigheter vil revurdere støtten til NAS?
Slettet bruker
03.04.2020 kl 11:47 3445

Dette må bondholderne godta. En helt logisk konsekvens av coronasituasjonen.
Godtar de ikke, får de et tap så det holder. Og Norge kjører newco.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 11:43 3466

Jeg har sak med ESA om dette her. Og de fikk en oppkvikker i går.
Sverige og Danmark risikerer å gjøre noe dumt her, om de diskriminerer
Norge. Og den norske stat burde trekke støtten til SAS.
NAS må være mye bedre for Sverige og Danmark enn Lufthansa, IAG, osv.
Og de har sett norges vilje til å støtte SAS. Det må være gjensidig skandinavisk
solidaritet her. Ikke bare ensidig norsk.
Slettet bruker
03.04.2020 kl 11:34 2478

Kan du svare ærlig på disse to spørsmålene Mr Burgundy ?
1. Jobber du for krefter fra utlandet som vil ta over NAS ?
2. Jobber du for krefter fra utlandet som vil tre isteden for NAS, om NAS skulle gå dukken ?

Bondholders kan ikke få renter og avdrag nå. Det har staten satt som krav til å få støtte. Og kreditorene
må bidra i den finansielle forbedringen som må skapes. Om ikke bondholdere og kreditorer bidrar til dette,
vel så risikerer de å tape mye penger. De har nå altså sjansen til å unngå å komme i denne store risikofare.
Vi kommer her i Norge ikke til å tillate at utlandet overtar NAS eller trer istedenfor NAS. Et newco er om
nødvendig et reelt alternativ her. Jeg selv ønsker ikke NAS konkurs. Ønsker et sterkest mulig NAS
eller newco. For norskkontrollert NAS eller newco er viktig for Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 11:29 2501

Og det er delvis fordi Media ikke har en agende om å skvise ut Kjos lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
seismicrec
03.04.2020 kl 11:01 2562

Denne tråd startet 25 mars.
Fremdeles har ingen fått svar på trådens overskrift.
Fredag ...helg og tiden går, helt taust fra alle parter.
Det står om 1,2 milliarder nå , for å få disse må selskapet spørre gjeldshavere om utsettelse på renter.
Staten kan lite gjøre før partene er blitt enige.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2020 kl 10:58 2573

Jeg tror også at de som selger seg ut nå får store problemer med å bryte gjennom 8,30.
Vi får se.

Det er lenge siden situasjonen rundt Norwegian har sett så til de grader bra ut som akkurat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2020 kl 10:55 2581

Jeg tror Norwegian får støtte fra Svenske og danske myndigheter.
Svenske myndigheter har ettersom jeg har forstått komunisert at de vil se på saken på nytt.
Danske myndigheter hvor Norwegian står for 20 % av trafikken gjennom kastrup er vel nermest nødet til å gi støtte,

Har stor tro på at det kommer midler inn her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Epona
03.04.2020 kl 10:50 2599

Den som venter ...
Dette er datoer Norwegian er nødt til å forholde seg til og informere markedet:

April
6 April
Monthly traffic data March

14 April
Annual report for 2019

30 April
First Quarter Results (Q1)
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Hartepool
03.04.2020 kl 09:41 2693

Svært få obligasjonseiere ønsker aksjer,noen har ikke mandat til å eie aksjer.
I dette tilfelle vil konvertering tvinge seg frem.
Tror Solstad- modellen er mest realistisk , storeierne Røkke og Fredriksen aksepterte å sitte igjen med 0,4 % etter konvertering av gjeld på 10 milliarder.
Fremdeles trader Solstad som om ingeting var skjedd, det vil skje i Nas og.
.....men det urovekkende er at intet foreligger ( within weeks) til orientering må det legges til at prosessen i Solstad tok over to år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 09:36 2719

SLUTT Å GI NÆRING TIL TROLLET!
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 09:36 2719

Det norske staten må bidra mer.
Konservative krefter ber politiker om å ikke bruke så mye penger av oljefondet. "Dette skal brukes til fremtids generasjoner" sier de.
Det blir ikke noe fremtid for barna våres om vi ikke overlever selv.
Det blir ikke noe framtid for barna våres om Norge er tilbake i middelalderen mens andre land regjerer over Norge.

Norge politikere minner meg om les "Rois fainéants". Politikere blir styrt av eksterne aktører.
Løsning: Gi Nas 11 milliarder i støtte ordning. Slik American airline og Lufthansa vil få!!


Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 09:11 2773

Jobber mot Norwegian, informasjon fra møter?

Det er NAS som trenger hjelp, da må selskapet presentere tilbud til kreditorer, tror dere aksjonærer i NAS at kreditorer er avskåret fra Covid-19 krisen?

Intet ville glede meg mer enn at NAS betaler renter og avdrag til bondholders og andre kreditorer. Ønsker ikke å konverter til aksjer da jeg ikke har tro på Norwegians forretningsmodell og fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2020 kl 08:56 2796

Enig, men allikevel reagerer jeg sterkt på at det her kommer informasjon fra Bondholdernes møter.

Er dette riktig, betyr det at interesser fra Bondholders jobber mot Norwegian på dette forum.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
EliotS
03.04.2020 kl 08:00 2910

Strategi - 2 X Sissner lavede meget larm i gaten i høsten men de fik ikke succes med at få obligationseiene til at stemme nej til NAS forslag for Euro og SEK obligationene. Det vist sig at de store obligationseier var til at overbevise med fornuftige forslag.

Men da den konvertible dollar obligation blev udstedt kom 2 X Sissner på banen igen. Det udspillet sig i løpet av få timer den aften obligationen blev solgt til introduktionen. Her lykkedes det de nye obligationsejer at få NAS til at acceptere at de to stor-aktionærer Folketrygdfondet og HBK Holding skulle stille med deres aktier til utlån sådan at obligationseierne kunne lave hedge på deres obligationer. Disse utlånte aktier er så ikke kun blevet brukt til hedge men har været brukt som våben direkte imod Norwegian. 2 X Sissner har da også hen igennem våren været i mediene igen flere gange men efter at Corona situationen opstod er der blevet stille. Jeg tror at nogen har bedt 2 X Sissner om at nu holder de mund det neste stykke tid fordi her er større interesser i spil og Corona krisen drejer sig om mere for samfundet end vanlig business.

Men jeg tror der er en rekke utlanske aktører der har drevet på med et ligende spil og de er ikke stoppet under Corona krisen. Der er forskellige finasielle interesser der har lagt arm. Hvor det ender han vil fremtiden vise. Men det er postivt at short positioner er reduceret de senest dage.

Men jeg tror faktiske ikke at skribentene her inde er hyret eller betalt af disse aktører. Jeg tror bare at det er skribenter som syntes det er morsomt at provokere eller ta obsternasig synspunkter.

Jeg tror derfor bare at NAS skal koncentere sig om at stabilisere selskapet og sikre at når luftfarten starter igen så har selskapet et stækrt utgangspunkt.


Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.04.2020 kl 07:15 3001

Kan være du er inne på noe her. Har også tenkt i de baner.
Mye likt slik det var i høst. Mere aksjer i omløp gjorde det nok også ‘lettere ‘ å gruse kursen, og dermed Kjos . Planen for noen er nok å konvertere gjeld til aksjer på 1kr........
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2020 kl 07:07 3014

Når man tenker tilbake hvordan bondholder Sissner har opptrådt i media så begynner jeg å se et mønster.
Han har påført selskapet flere milliarder i tapte aksjekurser og gjort alt han kan for å gjennom media prøvd å få selskapet til å komme i brudd med betalingsbetingelsene til bondholders.
Dersom det vi ser her inne hvor flere utgir seg for å ha interesser i bondholderlånene så kan man lure på hvem som står bak.

Dette burde Norwegian som selskap ta tak i og ettergå rettslig.
Det har vært sterke krefter fra Norwegians "sammarbeids partnere" gjennom bondholder lånene som har hatt som eneste oppgave å sverte og skade selskapet.

Noe de har klart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2020 kl 06:53 3031

Dersom det er slik at en eller flere av de "nye nickene" her inne har interesser i Obligasjonslånene og er med i disse forhandlingene eller er jeg meget betenkt.
Å gå slik imot et selskap de har forretning med må være juridisk ulovelig.
Dersom de ikke har interesser i obligasjonslånene , men utgir seg for å ha det er det like ille.
Dette må være straffbart.
Det disse personene tilfører selskapet Norwegian er svært skadelig for selskapet.

Vi som er investert i selskapet legger inn innlegg om hva vi tror, og også informasjon vi mener er troverdig utifra hva som står i media og anlyser av hva vi ser i forhold til bevegelsene i markedet generellt i forhold til Norwegians posisjoner.

Det foregår et skittent spill her inne, dom sannsyligvis er sterkt ulovelig iflg. norsk lov om manipulasjon i markedet.
Det er også svært uetisk.

Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 23:40 3182

Forstå det den som kan..
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Ecf93
02.04.2020 kl 23:37 3185

At ikke moderator har sletten brukeren og celcius sin er meg uforståelig.. det gjør dette forumet ganske så mer useriøst en det allerede er... rene såpe drama serien her med di 2 turtelduene som ligger å klår hverandre i hvert jæææævla innlegg om nas... di nickene irriterer mer en korona børskrakk russland og oljepris gjør til sammen...
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 23:23 3207

Kan du svare ærlig på to spørsmål Mr Burgundy ?
1. Jobber du for krefter fra utlandet som vil ta over NAS ?
2. Jobber du for krefter fra utlandet som vil tre isteden for NAS, om NAS skulle gå dukken ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
OleR77
02.04.2020 kl 23:18 3232

Nå begynner du å repetere deg selv alt for mye mann. Du har gått tom for argumenter og sitter og poster det samme om og om igjen, som har blitt motbevist tusen ganger her inne.
På tide å gå og legge deg. Kanskje du kommer opp med noe nytt i morgen du kan trolle med, men jeg har mine tvil om at du er oppfinnsom nok
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 22:45 3300

Den norske stat har ufattelig mye annet å bruke finansene på om de ikke skulle putte cash inn i det store sorte hullet i NAS.

AS Norge har kommet med en redningspakke til NAS som er svært gunstig. Hva om Boeing har krevd at NAS stiller sikkerhet for sine kontraksforpliktelser?

Jeg tror fokuset nå bør være å se hvordan NAS skal overleve april før man planleger hva som skjer til høsten, ifølge styrelder i NAS er selskapet konkurs om kun kort tid, vi snakker om 1-2 uker dersom ikke finansene er på plass.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Herman*
02.04.2020 kl 22:33 3321

Avtalen med Boeing ble forsinket da forutsetningene forandret seg. Så fikk vi denne krisen, hvor NAS har en så uoversiktlig situasjon at deres prioriteringer vis a vis Boeing forandres nesten daglig. Hva om de f eks kan velge mellom 3 milliarder i cash eller fly til en verdi av 5-6 milliarder (markedsverdi)? Hva om en løsning innebærer at de vil få en del fly levert i september, men uten at de nå vet om de får bruk for dem? Får de tilgang til 3 milliarder fra staten, eller ryker noe av dette? Det sier seg selv at de har mest å hente ved å vente lengst mulig før de velger hvilken løsning de vil ha. Når det gjelder spørsmålet om hvorfor aksjonærene ikke vil investere: Jeg håper en emisjon ikke er nødvendig, men om det må til vil det i dagens situasjon være fordelaktig med en sterk hovedaksjonær med interesser utover der rent økonomiske. Hvorfor tror du Lufthansa går til tyske myndigheter? Samme grunn...
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare