NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36358

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Kantarell
04.04.2020 kl 16:32 2816

Først sier du at du ikke ønsker Nas konkurs, så skriver du 15 innlegg som kun snakker om konkurs.
Blir litt forvirret om du er obligasjonseier eller om du shorter. (eller begge to?).
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:32 2780

Påstanden fra konst. CEO om at erstatning fra Boeing kun var noen uker unna i desember 2019.
hstray
04.04.2020 kl 16:31 2767

Tror de fleste bondholders er seriøse og ønsker å minimere sitt tap i motsetning til deg. De representerer store fond etc og kan ikke sitte å leke med andres penger. Alle ser den ekstreme situasjonen og det mest solide flyselskap vil gå under uten respektive hjemstater kommer på banen for å redde redde kritiske infrastruktur, arbeidsplasser og den enorme verdiskapningen Nas stor for i reiselivsbransjen i Norge( 24 000 arb og 18 milliarder i verdiskapning)
Er mest bekymret for de japansk tannlegene..
Når Nas er i lufta igjen og vil det komme emisjoner. En emisjon er det aksjonærene som stemmer over. Bondsholders har lite å tjene på en konkurs, da taper de 90% av investering.
Den nye
04.04.2020 kl 16:27 2738

Hva var grunnen til at du investerte/lånte til et ikke bærekraftig selskap?

Mulberry
04.04.2020 kl 16:27 2709

Du er en underlig skrue.
Du opptrer som du sitter med alle svarene og om at alle beslutninger allerede er tatt.
Hvis du så sikker på utfall og gjort endelige grep i forhold til dette så er det merkelig at du bruker en masse tid - sent på kveld og tidlig morgen på dette forumet, eller hva?...
For de av NAS aksjonærene som er usikker på sin investering er du jo rett ut sagt farlig - hvis deltakere på dette forumet gjør beslutninger basert på dine skråsikre påstander er det trist.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:23 2716

NAS har fått flere redningspakker, mye mer enn de fleste andre flyselskaper i Europa. Ikke Statens feil at aksjonærene i NAS har investert i et selskap som er underfinansiert og ikke er bærekraftig.
hstray
04.04.2020 kl 16:21 2707

Staten må på banen med redningspakke, så enkelt er det.
Man kan ikke låne seg ut av denne krisen.
Hvofor skal man redde frisører, hoteller og alle næringer med kontantstøtte. Mens kapital intensiv flybransjen blir ikke reddet. Hvor logisk er det? Flybransjen var første bransje som ble nedstengt av staten
hstray
04.04.2020 kl 16:21 2695

Staten må på banen med redningspakke, så enkelt er det.
Man kan ikke låne seg ut av denne krisen.
Hvofor skal man redde frisører, hoteller og alle næringer med kontantstøtte. Mens kapital intensiv flybransjen blir ikke reddet. Hvor logisk er det? Flybransjen var første bransje som ble nedstengt av staten
hstray
04.04.2020 kl 16:21 2689

Staten må på banen med redningspakke, så enkelt er det.
Man kan ikke låne seg ut av denne krisen.
Hvofor skal man redde frisører, hoteller og alle næringer med kontantstøtte. Mens kapital intensiv flybransjen blir ikke reddet. Hvor logisk er det? Flybransjen var første bransje som ble nedstengt av staten
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:20 2668

Det er en umulighet å redde alle selskaper som kommer til å gå konkurs, viktig å forsøke å bidra med støttepakker til selskaper som har en fremtid og har en bærekraftig drift ved en normal hverdag, NAS er dessverre ikke på listen over bærekraftige selskaper.
hstray
04.04.2020 kl 16:16 2680

ordinære spilleregler ikke gjelder ikke lengre og Force majure blir benyttet. Alle verdens flyselskaper kommer i brudd på Covernats. Det er ungåelig når alle verdens fly er satt på bakken på ubestemt tid og man tærer på cash
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:12 2691

Tror også vi slipper emisjon, tipper vi snart får en børsmelding om at styret kaster inn håndkle og melder oppbud.

Ønsker ikke NAS konkurs, men erkjenner at annen løsning nu er umulig
Redigert 04.04.2020 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
hstray
04.04.2020 kl 16:11 2688

Jeg har kun en student post inne. Ja alle taper penger. Men forstår ikke din logisk kortslutning at du ønsker en konkurs. 90% av ditt obligasjonslån er da tapt. Overlever Nas vil Di tape betydelig mindre av ditt utlån
Alle verdens flyselskaper må ha redningspakker.
Redigert 04.04.2020 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
hstray
04.04.2020 kl 16:09 2690

En emisjon skal gjennom en general forsamling med dagens aksjonærer som stemmer.
Er ikke noe poeng å hente inn 1-2 milliarder nå uten å vite om den norsk regjering ønsker å redde Nas med en solid pakke som ikke skal tilbakebetales. Må være på nivå med resten av næringslivet som er nedstengt av staten. Frisører som har har en saks og klippemaskin i investering får dekket 90% av sine utgifter. Er vel rett og rimelig at også flyselskaper med milliard investeringer får dekket 90% av sine utgifter.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:04 2700

Hvorfor så bitter hstray, alle taper penger nu. Trist at dere aksjonærer nu har mistet deres investering i NAS.
hstray
04.04.2020 kl 16:00 2708

Asset, hehe . Er mange kreditorer før deg i køen på asset siden, det vil i klartekst si at Asset er verdt null. Og har du pant i sloter på Gatwick så er disse verdiløse det neste 10 året.
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:28 2221

Tror faktisk det rr mulig med nok en emisjonrunde.
Grådigheten kjenner ingen grenser.
1,7 milliarder a 50 øre /aksje settes på den « vanlige gjengen» i inn- og utland .
Så kommer statspengene ...og flere statpenger utover året siden samtlige andre sivilisert år land støtter nasjonale flyselskap, og tilsist må Boeing bla opp og vips så er kursen 1,- og pengen doblet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:22 2231


Ingen får noen renter nå,uansett ,det vil være forfordeling.
Selskapet går,i brudd.
Obligasjonseierne blir store eiere ,okke som.
Eneste lån med litt halvgod(?) sikkerhet er converten . Det var siste lånet og hadde spetakkelet rundt pant i slottene s friskt minne ,så de sikret seg garanti fra det eneste selskapet i gruppen med verdi, Arctic Aviation som eier 71 fly.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:15 2236

Den nye skrev Innlegget er slettet
Før det blir aktuelt å stemme må det kalles inn til møte. Man trenger ikke møte fysisk, mange har konvertert til den digitale verden, og stemmer via proxy.

Når det gjelder andre kreditorer enn obligasjonseiere må 100 % støtte forslaget fra NAS, hvis ikke faller støtten fra AS Norge da NAS ikke tilfredstiller kravene.

NAS har mye gjeld til andre aktører enn obilgasjonseierene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:08 2253

Den lille børsverdien betyr nesten ingenting her. Det som betyr noe er å sikre
et flyselskap under norsk kontroll. Nytt eller gammelt. Og da fortrinnsvis med
bunnsolide finanser og struttende norsk offensivitet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:04 2253

Beklager men er nok redd den alt er tapt, venter i spenning på Q1 resultatet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 15:03 2254

Børsverdien er nå så liten at den har lite å si her. Aksjonærene tåler å tape det gjenværende.
NAS består nå bare av masse småaksjonærer.

Aksjonærene kan også bli gitt fordeler i et newco.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Teft
04.04.2020 kl 15:02 2244

Ja da, vi skjønner du er short med 300 negative innlegg om NAS
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:57 2248

Om utlandet gjennom det kommer høyt på eiersiden.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:57 2248

Taper mindre enn aksjonærene, ufattlelig at de sitter stille i båten og ser selskapet konker.

Både utleiere og bondholders er sikret med pant i assets, aksjonærene har ingen verdier igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:53 2243

Utleiere og bondholdere må bare godta kravene, ellers riskerer de å tape skikkelig mye her.
Det er bra at staten har tatt med utleierne også.

Utleiere og bondholdere har i realiteten ikke noe valg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:52 2232

Høyesterett avsa på tampen av 2017 en dom vedrørende bortfall av skatteposisjon etter oppkjøp av selskap. En av aksjonærene kjøpte seg opp til 100 pst. eierpost i selskapet.
Skattekontoret nektet selskapet å utnytte sitt fremførbare underskudd etter oppkjøpet, fordi underskuddsposisjonen fremsto som det overveiende motivet for oppkjøpet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:47 2239

Norge, norsk næringsliv og private norske må nå sørge for å bevare NAS på
norske hender, eller et newco på norske hender. Dette er avgjørende viktig nå.
Alt som står i veien for dette må feies tilside.

Norsk oljenæring må nok påregne å bli mindre viktig for Norge i fremtiden. Marginene
blir skviset fordi vi har dyrere produksjon enn mange andre. Derfor er sånt som luftfart
svært viktig for Norge fremover. Vi har et næringsliv som er rettet veldig internasjonalt.
Vi skal satse på turisme. Og vi har et langstrakt land som er kupert, og trenger derfor
mye flytransport. Skal Norge være attraktivt å etablere seg i, må vi ha gode flyforbindelser.
Alt dette understreker viktigheten av norsk kontroll over norsk flyselskap. Det skal desidert
ikke tillates gjort til noe objekt for rovdyrkapitalister i utlandet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:46 2240

hvem kan tjene på å overta nas gjennom en emisjon ?
Det skattemessige underskuddet er formidabelt og vokser videre.
Hvilken virksomhet tjener så mye penger at de kan skyte inn 2,7 milliarder og føre alt overskudd i annen virksomhet mot dette underskuddet ?
Da skal man overtid tjene over 12 milliarder . Da vil man ha fått nas gratis.
Røkke-systemet ?
Matbaronene ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:35 2264

😊, blir nok vanskeligst å få til en avtale med alle andre kreditorer. Bondholders holdes nok varme med en høyere innløsningskurs og rente.

Uansett vil det til sist stå å falle på aksjonærene, disse må hoste opp mange milliarder i ny egenkapital.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 14:31 2266

2/3 flertall i alle lån, dersom ett lån avviser ,om det så er kun 1% faller forsøket. Nas kjenner nok de fleste eierne,og Karlsen er drevne i dette gamet.
Han hadde samme posisjon i Songa som og var in the deep shit og måtte forhandle med bondholderne.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 12:47 2359

Regner med at du har lest brevet i fra Norsk Tillitsmann til NAS, bedre å forholde seg til den skriftlige avtalen enn å stole på husken.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.04.2020 kl 12:40 2378

NAS kjenner mange av de store obligasjonseierne fra prosessen i fjor høst. Videre, opprettes det kontakt direkte med NAS og via Nordic Trustee. Nas snakker ikke med seg selv for tiden. Videre, mener jeg å huske at det bare trengs et simpelt flertall, ikke 2/3 for å gi midlertidige lettelser.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 12:37 2392

Det er mer komplisert enn som så; alle kreditorer må fryse renter og avdrag og NAS må igjennom en emisjon på mange milliarder kroner.

Alle skjønner at det ikke er normal aktivitet den 30 juni, lite trolig at obligasjonseirene vil øke sin risiko uten kompensasjon, de har også sine forpliktelser og alle kniper igjen for å konserverer cash i disse dager. Regner med at aksjonærene heller ikke er stinne av cash, isåfall burde de sprøyte inn milliarder i NAS nu.

Overfor Dagbladet bekrefter Garantiinstituttet for eksportkredit (GIEK) fredag ettermiddag at leasingselskapene omfattes av dette kravet. Dette er en forutsetning for at Norwegian skal få tilgang til andre del av statsgarantien på totalt tre millarder, som er på 1,2 milliarder kroner.

Dagbladet har også spurt GIEK om dette betyr at flyutleierne må avstå fra flyleie fram til 30. juni.

«Ut fra kravene som er satt for transje 2 så er svaret ja på begge dine spørsmål», skriver GIEKs kommunikasjonssjef Allon Groth til Dagbladet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Kantarell
04.04.2020 kl 12:28 2415

Det viktigste er at 2/3 sier ja. Mulig Nas forsikrer obligasjonseiere at noen av de pengene fra krisepakken blir "reservert" for dem slik at de faktisk får garantert betalt den 30 juni.

Mellom oss Mr Burgundy: Jeg ser ingen problem for at obligasjonseiere ikke gjør det. Gjør du?

Det vanskeligst å forutse er: Når vil verden åpnes igjen for turister.
Ingen av oss kan besvare spørsmålet så langt.. Man kan anslå at det vil bli sommerferie eller ikke.
Hvis det blir, vil Nas kunne fly igjen og reise seg opp.
Hvis det ikke blir, vil det være vanskeligere for Nas; og Det norske staten har avtalt at de vil bidra til en ny krisepakke for flyselskaper og andre bedrifter..
Det vil tiden vise..

NAS_PROGNOSE:
Jeg anslår (Ingen krystall kulle) at obligasjonseiere sier ja (Hvorfor skulle de si nei?).
Både krisepakke fase 2 og 3 blir løst opp. Den ene avhenger av den andre. Men 1, 5 milliarder må tas i bruk.
Nas ledelsen avventer med Boeing avtalen (The joker). Skal den brukes før eller etter at det blir gitt informasjon om flyselskaper skal settes i drift eller ikke i sommer?
Det norske staten (om flyselskaper er fortsatt ute av drift i sommer) vil utløse en ny krisepakke.
Ekstra: Hedging betaling blir utsatt til videre for de fleste flyselskaper over hele verden.

Mirakel: Det norske staten (siden de har aktivert "force majeure") gir kompensasjon for tapte inntekter OGSÅ til flyselskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
klaesp
04.04.2020 kl 12:19 2430

Uansett må det jo en emisjon til for at selskapet skal drftes videre, den bør komme fort... Eller ser dere andre løsninger?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 12:09 2452

Et av de store problemene er at NAS ikke vet hvem som eier obligasjonene, disse trades over hele verden og en som eide en stor post på fredag trenger ikke eie den på mandag. Det kreves 2/3 flertall for at et forslag skal vedtas, og det gjelder for samtlige obligasjoner.

Virker som om du har satt deg godt inn i hvordan obligasjonsmarkedet virker, hvor stor er den største eieren i de ulike obligasjonene?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare