NAS - Krisepakke FASE 2 Når kommer Norwegian kreditorene i møte?

Kantarell
NAS 25.03.2020 kl 07:11 36355

Norwegians garanti er delt inn i tre faser:

"I første fase får de en garanti på 300 millioner kroner, uten andre betingelser enn at de finner noen andre som kan finansiere de 10 siste prosentene av lånet.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
I tredje fase stilles det krav til at Norwegian skal kunne klare å øke egenkapitalen sin."

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-med-milliardhjelp-til-flyselskapene-1.14953033
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 10:24 2937

Det er enten emisjon eller Boeing. vi får se.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 10:28 2918

Konvertering er intet alternativ da flertallet av obligasjonseierene ikke har anledning til å eie aksjer, det må bero på en stor misforståelse at obligasjonseierene skal redde NAS. For at krisepakken skal bli aktivert må samtlige kreditorer akseptere samt at selskapet må hente inn svært mange milliarder i ny EK, det vil ikke skje....
seismicrec
05.04.2020 kl 10:48 2884

Mandatet til flere store fond er slik, men i restruktureringer godtas aksjer av samtlige.
Det skjedde nå sist i Solstad.
Og dersom du husker tilbake så ble danske SparInvest største aksjonær i Noreco etter konvertering.
SparInvest- kontoen var et rent High yield fond uten aksjemandat.De solgte seg gradvis ut ....med kjempegevinst !
seismicrec
05.04.2020 kl 10:53 2869

....forøvrig tror jeg Smedegaard vil si følgende : « dette er pakken, her er vilkårene, dette er eneste tilbud «.
Dersom han ikke får aksept ,eller at det blir masse bråk og utsettelser....setter han hardt mot hardt og viker ikke en tomme.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 11:11 2826

Solstad er ikke sammenligbart. Det var en case som dro ut i evigheten. Her har vi en globalkrise, der hurtige løsninger må til. Veldig mange debitorer sliter nå, så det er ikke noe enten eller mentalitet.

Slettet bruker
05.04.2020 kl 11:13 2820

Korrekt som du skriver, veldig mange sliter nu, derav ingen mulighet for first aid til NAS fra andre enn dets eiere.
Slettet bruker
05.04.2020 kl 11:20 2799

Det kan du drite i.
Den nye
05.04.2020 kl 14:32 2667

Bondholder og shorter / bondholder og investor.

Alt er mulig, og gjeldende Burgunder og hans evige mas om emisjon, så tipper jeg på at følgende er sant.

Han investerte da det var dyrt, så føll kursen til 40 eller lavere, så satser han på å tjene inn tapet ved å shorte og å kjøpe seg inn igjen på 1-2 kroner hvis hans våte drømmer blir sanne for å tjene en slant på oppturen.

Det er en ærlig sak, han så som oss alle setter ut et veddemål i håp om at kursen skal rettningen vi tjener mest på.

Her, absolutt null problem.


Men, hvis vi hadde hatt en her på forumet som kom med nyheter om at kursen går opp til 90 på grunn av, vel..grunner, men imorgen og dem som ikke er investert kommer aldri å kunne kjøpe seg inn igjen fra lavere enn 90, og hvis han kom med påstand etter påstand og det viste seg feil gang etter gang, så begynner man jo å se på motivene.

Burgunder ikke bare håper at kursen skal så langt med at han kan tjene en slant på oppsvingen han vet kommer, men han jobber aktivt med å skremme andre til å selge.

Ideelt sett, så ville jeg ønsket at dette forumet ville fungert som en "vi hjelper hverandre" system, ved en nyhet om en opptur/nedtur skulle vi ideelt sett kunne stole på agendaene til dem som legger innleggene.

Burgunder er en troll, han gjentar samme feilinformasjon han er blitt rettet på før, han henter bevist inn halvsannheter som den gang han via proff.no fant ut at NAS har 500 ansatte i Norge og er dermed ikke viktig for staten å redde, vel vitende om at NAS er organisert i grupper under samme hovedkontor og har 15 ganger så mange ansatte og tilfører norge bortimot 25.000 arbeidsplasser ved å ta med de indirekte.

Han vet også viktigheten for staten å unngå monopol i feks flybransjen, det uakseptable å la Ryanair med sine horrible vilkår for sine ansatte ta over for NAS med norske goder for sine ansatte, eller å la SAS kreve inn 4 ganger så dyre billetter enn nødvendig og å fly med en gammel, forurensende flypark.

Det er alle grunner til hvorfor staten kommer å holde NAS flytende gjennom krisen, staten har jo uttalt så pass allerede, det vet vi, det vet du, det vet Burgunder.

Du ser ut til å ha konstruktive, leseverdige innlegg basert på fakta og tolking av fakta, Burgunder er en troll som jobber for egen eller en arbeidsgivers vel.

Om vi kunne holde debatten faktabasert og gi hverandre gode råd og tips, så ville vi kollektivt tjene på det, hver av oss.
Kantarell
06.04.2020 kl 07:44 2562

Mulig vi ser nye krisepakker innen noen få uker. Regjeringen får refs for å kun utsette konkurser: Flyselskaper trenger kompensasjonsordninger for tapte inntekter.
Epona
06.04.2020 kl 09:04 2465

6.4.2020, 08:11 · TDN Finans Delayed
NAS: VIL GI FINANSIELL OPPDATERING NÅR DET ER PASSENDE -SCHRAM
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har opplevd et dramatisk fall i etterspørselen etter pålagte myndighetsreisebegrensninger og en generell nedgang i luftfarten.
Det skriver selskapet ved fremleggelse av trafikktall for mars mandag.
"Hastigheten til det globale utbruddet av covid-19 gjennom hele mars hadde stor innvirkning på hele det norske nettverket da avbestillinger, i tråd med globale reiseråd og fallende etterspørsel, ble implementert gjennom hele måneden. Norwegian opererte flere redningsreiser på regjeringens vegne for å sikre at tusenvis av skandinaviske passasjerer trygt kunne komme hjem. Jeg vil benytte anledningen til å takke alle våre dedikerte kolleger, våre kunder og andre for deres fortsatte støtte. Vi vil gi ytterligere finansielle- og forretningsoppdateringer til Oslo Børs når det er aktuelt å gjøre det", skriver konsernsjef Jacob Schram.
Epona
06.04.2020 kl 10:12 2402

Ny telefonkonferanse vil pågå i dag, se siste avsnitt her: https://check-in.dk/norwegian-mistede-18-millioner-passagerer/
Kantarell
06.04.2020 kl 10:15 2392

"Ifølge det norske medie DN skal Norwegians ledelse sammen med Oslo-advokatvirksomheden Wikborg Rein mandag gennemføre en telefonkonference med obligationslångiverne."
Finner ikke noe om dette i DN?
Slettet bruker
06.04.2020 kl 18:17 2261

48 prosent av alle nordmenn endrer sommerferien på grunn av corona-pandemien.

Mange vil nok prioritere å reise innenlands og kortreist, framfor utenlands.

For de som skal feriere i Norge er det bil som gjelder. Nesten seks av ti (58 prosent) sier de vil foretrekke å reise med bil når de ferierer i Norge. Legger vi til bobil og MC er vi oppe i syv av ti.
pedro1
07.04.2020 kl 06:41 2108

Europakommisjonen vurderer forslag som vil tillate at EU-land kan støtte selskaper gjennom tilføring av egenkapital.

Det skriver Financial Times mandag, som viser til kilder med kjennskap til saken.

Forslagene oppfordrer medlemslandene til å gi ytterligere støtte gjennom egenkapital eller hybridinstrumenter til virksomhetene som er direkte berørt av koronaviruspandemien, ifølge kildene.

Forslaget kan bli kunngjort senere denne uken.
pedro1
07.04.2020 kl 06:45 2096

Kanskje ikke punktum finale for NAS 👍
Kantarell
07.04.2020 kl 08:44 2000

Ser at SAS er hedget 65%. Mulig SAS er konkurs innen få uker..
Kantarell
08.04.2020 kl 16:50 1689

"Forslagene innebærer at:

Deler av gjelden hos leasingselskaper, banker og andre kreditorer søkes konvertert til aksjer i Norwegian.
Bruk av andre finansielle instrumenter til å konvertere annen relevant gjeld til egenkapital eller andre egenkapitalinstrumenter.
Hele eller deler av obligasjonslånene konverteres til aksjer i Norwegian.
Gjennomføring av en etterfølgende rettet emisjon med mulig fortrinn til eksisterende aksjonærer."