NAS - Konkurs eller massiv utvanning i løpet av påsken?


Ledelsen i NAS er på desperat tiggerferd og har nå bedt Danskene om hjelp

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511210/norwegian-frir-til-danske-myndigheter

siden de er den nest største aktøren nettopp i Danmark - MEN målt i danske ansatte og som bidragsyter til den danske stat så havner de nok langt nede på listen - mao, selskapet virker å ha bitt seg selv i halen gjennom prosessen med å etablere en ansettelses hub utenfor Norge og Norden og opplever nå og ikke overraskende en kjølig skulder som et takk for sist sammenlignet med for eksempel SAS som har bidratt alle plasser i Norden og dermed også allerede har fått en håndsutstrekning nettopp fra hele Norden …

https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Aem9/sas-faar-krisehjelp-fra-danmark-og-sverige


Også er det interessant å se at krisepakken fra Norge kom med visse krav til bla annet EK noe som både SAS og Widerøe innfridde pronte, men som NAS var milevis unna - tilfeldig?

https://www.klartale.no/norge/flyselskapene-kan-fa-6-milliarder-kroner-1.1684930


Den mulige krisepakken til NAS er 3-delt:

(1) 300m/nok når de har fått med seg noen som garanterer for 10% - dette var det enkleste kravet å innfri og er nå innfridd

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/norwegian-har-banker-pa-plass-for-forste-300-mill-av-lanegarantien/2-1-779847

(2) Det må forhandles med kreditorer/låntagere om å få redusert lånebeastningen - Gjenstår

* Dette kan bli en hard nøtt å knekke da selskapet allerede har fått utsatt 2 obligasjoner hvor risken også er stor for at obligasjonseierne vil konvertere lån til aksjer noe som vil drepe de fleste eksisterende aksjonærer gjennom en massiv utvanning.

(3) EK må løftes nærmere 4% eller rundt 3milliarder - Gjenstår

* Mulige løsninger kan være kanselleringer av fly noe som igjen vil redusere gjeldsforpliktelser og en eventuell hasteerstatning fra Boeing.

MEN som vi kjenner til så er Boeing selv i en meget vanskelig situasjon så en erstatning over natten i disse tider når de det siste året ikke har kommet til enighet er det derfor stor usikkerhet knyttet til og alle hasteoppgjør vil uansett kunne føre til et redusert oppgjør og siden erstatningen også er forventet å komme i en 3-delt pakke (1 del cash, 1 del service og 1 del rabatter på fremtidige bestillinger) så sier det seg selv at det ikke er å forvente at det vil være nok til dekke opp for EK kravet alene - ikke en gang i nærheten om overhodet.

Mao, det er derfor å forvente at det vil tvinge seg frem enn milliard emisjon mest sannsynlig i kombinasjon med konvertering av obligasjonslån til aksjer noe som hver for seg og til sammen vil føre til en massiv utvanning av eksisterende aksjonærer ….

Når vi så kjenner til at de 300m/nok som de nettopp kvalifiserte for så vil de ikke holde selskapet flytende mer enn knappe 2 uker - det er derfor å forvente at det i løpet av den nærmeste tiden vil være en investorflukt fra caset pga den reelle og høyst sannsynlige utvanningsrisken noe vi allerede har sett konturene av hvor selv Kjos & Co selger seg ned i disse tider …

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/24/7510711/kjos-og-kise-selger-aksjer-i-norwegian


På tross av at de for ikke lenge siden sa at de ikke hadde planer om det …

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjos-og-kise-om-rykter-i-norwegian---vi-har-ingen-planer-om-a-selge/3423928428.html

RINGER DET NOEN BJELLER?
Redigert 25.03.2020 kl 13:44 Du må logge inn for å svare

Er det ekko i huset?

Da får man håpe at både Danske- og svensker myndigheter leser innlegget ditt og bidrar til krisepakke for flyselskaper ;)
GPACTOR
25.03.2020 kl 11:48 2987

Skal hilse og si at du brukte lang tid på å innse noe de fleste har skjønt for lenge siden.

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/norwegian-lober-tor-for-penge-om-to-uger

Det må noe helt ekstraordinært til for at dette skal ende godt for dagens NAS-aksjonærer. Det er jo rimelig klart at det knapt kommer til å bli noe flytrafikk å snakke om de neste 1-3 månedene - MINST. Og bare det kommer vel til å spise opp beløp tilsvarende den støttepakken som NAS dessverre uansett ikke vil klare å få. Samme hva som skjer må det et under til for at ikke dagens aksjonærer skal bli skylt fullstendig ut med badevannet.

Det beste man kan gjøre nå som NAS-aksjonær er å komme seg ut så raskt som mulig og redde stumpene ved å selge for rundt 8,50. Kanskje bortsett fra de som har sittet helt fra 100+, for de kan jo sitte med lottokupongen sin og håpe.
Louis_Wu
25.03.2020 kl 12:03 2859

Jeg startede netop en anden tråd, fordi jeg undrer mig over, at Norge har lavet en redningspakke til NAS, som NAS ikke kan få. Det virker som et tilrettelagt mord på NAS af politiske årsager, og det er nok det sidste søm i kisten for mig i forhold til at sælge mig ud med massive tab. Man kan ikke sælge på bunden, når bunden er en konkurs.

Staten får mer igjen av å brenne pengene i forbrenningsanlegg en å tilføre det insolvente NAS penger.
fredt
25.03.2020 kl 12:13 2798

Det siste regnskapsåret jeg kan se (proff.no) er 2018. Da gikk selskapet 4,6 milliarder i underskudd = 12,6 milloner per dag i snitt. Dette under full drift, men med litt RR problemer. Kanskje for å pynte litt på balanse og EK, ble Goodwill skrevet opp med 1,2 milliarder! Andre immatrielle verdier vokste også kraftig, slik at disse 2 postene steg med tilsammen 3,3 milliarder - tilsvarende ca. 50% av da bokført EK. Disse er i en krisesituasjon svært flyktige verdier, og bidrar vel neppe til noe håndfast positivt for selskapet. Når selskapet går 12,6 mill/dag i underskudd i full drift, tør jeg neste ikke tenke på dagens sitiasjon. Den første hjelpen på 300 mill. hjelper ikke mange dagene.

Ikke hør på noen som råder deg til å selge på bunn. Har du troen, kjøp mer. Eller hold. Basic investeringsteori.

Det er langt ned til bunnen, kun snakk om dager nu før styreleder må gå kanossagang til tingretten i Asker & Bærum for begjæring av oppbud, da er det forsent å selge.....
Louis_Wu
25.03.2020 kl 12:20 2705

Hvorfor skal man holde noget, man tror går konkurs? Det er vel også basic investeringsteori?
GPACTOR
25.03.2020 kl 12:20 2691

Hvordan vet du at dette bunnen?

Dette er ikke noen investeringsteori, men hausserstrategi:

Kjøp, hold, ikke selg, ikke bruk stop loss osv.

Alle som er negative/kristisk/skeptiske er short, er bitre, har tapt mye, skal billig inn osv.

Alt dette har vi fått servert på forumet hele veien ned.

Rimelig å anta at når man er 1-2 uker fra konkurs så er mann på bunn.
GPACTOR
25.03.2020 kl 12:24 2627

Du vet bedre en det der. Konkrs er kr 0. Det blir ikke noe av, men emisjonen kan fort bli på 2-3 kroner.
bj111
25.03.2020 kl 12:27 2591

De som fortsatt troe det er store som kjøper opp i NAS bør våkne opp. Det er propp fult av småinvestorer i dette papiret som med all sannsynlighet vil gå på en smell her. Det er rett og slett trist at så mange lar seg lure. Kommer det ikke en skikkelig løsning så er NAS konkurs innen mai. Løft blikket og selg. Kjøp heller SAS om dere må ha flyaksjer.
Louis_Wu
25.03.2020 kl 12:33 2533

Jeg har ikke troen. Jeg er ude. Har solgt min sidste rest i dag. Niels Smedegaards tiggergang og en redningspakke, der tydeligvis er designet således, at NAS ikke kan bruge den, blev dråben for mig.

Held og lykke til alle, der bliver siddende.

Celsius skrev Innlegget er slettet
Du har ingenting å komme med. Derfor tyr du til dritt slenging. Basic herskerteknikk. Hvis du ikke skjerper deg så vil du bli straffet.
Louis_Wu
25.03.2020 kl 12:43 2420

Jeg håber naturligvis, at jeg tager fejl, og at NAS overlever.

En ting er sikkert, siste kortet er ikke spilt. Det er helt fair av dansken å be myndighetene i Danmark om hjelp, da Norge også bidrar til SAS. Alle monner drar i disse Corona tider.

Kommer nok en joker som drar oss opp i 20 kr innen 2-3 uker.

Jeg håper Nas overlever, men de har jo lånt og brukt penger som fulle sjømenn. Emisjon kan komme om 1 til 16..uker. Tiden går å værre blir det..

Hører det arbeides på høygir derute
Bondholderne vil ikke gi noe dersom aksjonærene ikke kommer opp med noe.
De tidligere toneangivende Aksjonærene er som kjent forduftet, og de som står på aksjonærlisten den ene dagen ,er ute den andre dagen.
Ikke lett å samle flertall for løsningsforslag da.
Sansynligvis presenteres det et forslag med en rekke underwriters på en emisjon med kurs 1 krone,samme opplegg som sist.
Så får vi en reperasjon og de statlige midlene utløses.

RE - Hvem av Norwegians gjenværende aksjonærer skal egentlig redde selskapet?

* Historien viser at summen av småaksjonærer hos bl.a Nordnet blir sittende igjen med regningen - tror neppe det ender opp med å avvike fra historien - ikke denne gangen heller …

Men for all del, CashPoints beholder man jo - om selskapet overlever og det er da noe om ikke annet...
Redigert 25.03.2020 kl 13:43 Du må logge inn for å svare

Dette er det enkleste senario bortsett at småaksjonærer ble allerede lurt før jul på bekostning av obligasjonseiere som fikk 195 millioner "sukret på" som garanti. Aksjonærer ble lovet en reparasjonsemisjon på 40 kroner som de aldri fikk!

Derfor, må de nok klare seg selv denne gangen.

Å profittere i disse tidene er den største fristelse, obligasjonseiere sult på andres penger, kan sammenlignes med DNB banken som sliter for å kutte renten selv om Norges Bank har beordret det. Det samme gjelder for store selskaper som vil få både krisepakker fra staten samt innkassere utbytter.

Ja, det lukter av hele emisjonen på 40 …

Ledelsen snakket varmt om en nærstående og betydelig Boeing ertatning i forkant hvor man fikk inntrykk av at det nærmest bare var signaturen som gjenstod - og når de ikke klarer å få den nå når man nå står ovenfor aksjonærdrap eller konkurs så er det vel det man kan kalle en gedigen bløff …

Av samme grunn skal man ikke se bort i fra at det kan bli en skittentøyvask i etterkant ...
Redigert 25.03.2020 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
abban
25.03.2020 kl 13:58 1965

Emisjon må nok til, en skikkelig emisjon denne gangen - på 10 millarder - minst - behøves.
Dumt for Norge om NAS skulle forsvinne, de frakter inn nok turister til landet til at staten burde vurdere å delta selv, om ikke andre aktører har muligheten.

De har ikke brukt penger som "fulle sjømenn". Det er å ta for hardt i.
De har fått ekstra kostnader pga. ting de ikke har hatt 100% kontroll på.

- Motorproblemer med RR i nye Dreamlinere
- Kostnader med å ta i bruk nye fly (opplæring/simulatorer)
- Ekstra leasningkostnader mm. med å ha MAX fly på bakken i 1 år
- Kostnader med å ha Dreamlinere på service pga RR motorer
- Corona Lockdown helvete

De tapte 1 milliard på fuelhegde Q4 i 2018 som ledelsen kanskje må ta på sin kappe, men de kan ikke holdes til ansvar for det ovennevte.

Jeg kjøpte selv aksjer i NAS i perioden da jeg hadde god tro på selskapet.
Ja dette tapte jeg på.
Hvem kunne forutsi at de skulle ha 18 MAX fly på bakken i over 1 år?
Hvem kunne forutsi effekten Coronakrisen skulle ha på flybransjen?

Om noen BESSERWISSERE forutså dette så håper jeg de er blitt jævlig rike på å shorte flyaksjer, og er de ikke blitt jævlig rike, så skal de ihvertfall holde jævlig godt kjeft nå!!!

Norwegian Air Shuttle har brutt ned fra en tilnærmet horisontal trendkanal på mellomlang sikt etter at investorene har solgt på stadig lavere kurser for å komme seg ut. Et sterkt salgssignal er utløst og videre nedgang for aksjen indikeres. Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres. Volumet har økt vesentlig i det siste. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt negativt. Det indikerer økende pessimisme hos investorene og videre kursnedgang for Norwegian Air Shuttle.
Anbefaling en til 3 ukers sikt: Sterk Selg

Greit nok at ting kan skje, MEN det skinner vel igjennom at Advokat Kjos & Co har sovet i timen under utarbeidelse av avtalene både med Boeing og RR for alt tilsier jo nå at de har stått svakt når det kommer til erstatningdelen ….
Redigert 25.03.2020 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
abban
25.03.2020 kl 14:19 1807

Ja, dette er jeg faktisk helt enig i.
Men dette er ikke en feil de har gjort fordi de har vært for rundhåndet i pengebruken.
De tenkte nok også de fikk en ganske god pris når de bestilte nye Boeing fly tidlig.

RR skulle de ha satt kniven på strupen på dem og hengt bandittene ut til tørk i media med en gang de første problememe meldte seg, så kunne aksjeeierne deres presset styre og ledelse til å ha løst dette på en bedre måte for NAS. Her var de tilsynelatende svake. 100% enig.

De burde nok også ha gjort mer med BA men jeg tror Kjos ballet kompensasjonsprosessen til da han først avtalte forskyvelse av MAX leveringene i 2019 som en del av den innledende. Her skulle de ikke ha vært så ivrige.

Helt riktig abban, forskyvelse av MAX leveringer er nok kjernen til at Boeing holder igjen. Skulle ikke forundre meg om Norwegian selv sitter med svarteper og må betale penger til Boeing.......

Kjos/Kise hadde en strategi med full gass og vekst, så ble det humper på veien og resten er historie, timeglasset renner ut for Scram og dansken.

Må si fornektelsen, kapituleringen, og depresjonen skjedde ekstremt fort i markedet i denne omgang. Her er det bare en vei å gå -dersom- det løser seg. EUFORIA

Må si fornektelsen, kapituleringen, og depresjonen skjedde ekstremt fort i markedet i denne omgang. Her er det bare en vei å gå -dersom- det løser seg. EUFORIA

Er det Oblig eierne som støvsuger alt på 9?

Vi ser tydelig på kursen at Kjos IKKE blir tvangssolgt i dag!! Er det Kjos Junior som støvsuger under 9 kr med 240 millioner! haha
Ukjent1
25.03.2020 kl 14:55 1619

Nei, slik jeg har forstått på forumet her, er det bare småsparere som kjøper NAS nå.
HP17
25.03.2020 kl 14:59 1593

Sannsynligvis en massiv utvanning ved konvertering av gjeld til egenkapital. Når til og med Bjørn Kjos selger i NAS da er det bare å rømme unna mens en kan for her kommer dagens aksjonærer ikke på noen som helst måte godt ut av det.
Selv har jeg lenge vært optimistisk både med tanke på et bud og erstatning, men det er bare å glemme i disse tider og da er det ta tapet og "tøm og røm" som gjelder.