NAS - Konkurs eller massiv utvanning i løpet av påsken?

rischioso
NAS 25.03.2020 kl 11:13 7549

Ledelsen i NAS er på desperat tiggerferd og har nå bedt Danskene om hjelp

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511210/norwegian-frir-til-danske-myndigheter

siden de er den nest største aktøren nettopp i Danmark - MEN målt i danske ansatte og som bidragsyter til den danske stat så havner de nok langt nede på listen - mao, selskapet virker å ha bitt seg selv i halen gjennom prosessen med å etablere en ansettelses hub utenfor Norge og Norden og opplever nå og ikke overraskende en kjølig skulder som et takk for sist sammenlignet med for eksempel SAS som har bidratt alle plasser i Norden og dermed også allerede har fått en håndsutstrekning nettopp fra hele Norden …

https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Aem9/sas-faar-krisehjelp-fra-danmark-og-sverige


Også er det interessant å se at krisepakken fra Norge kom med visse krav til bla annet EK noe som både SAS og Widerøe innfridde pronte, men som NAS var milevis unna - tilfeldig?

https://www.klartale.no/norge/flyselskapene-kan-fa-6-milliarder-kroner-1.1684930


Den mulige krisepakken til NAS er 3-delt:

(1) 300m/nok når de har fått med seg noen som garanterer for 10% - dette var det enkleste kravet å innfri og er nå innfridd

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/norwegian-har-banker-pa-plass-for-forste-300-mill-av-lanegarantien/2-1-779847

(2) Det må forhandles med kreditorer/låntagere om å få redusert lånebeastningen - Gjenstår

* Dette kan bli en hard nøtt å knekke da selskapet allerede har fått utsatt 2 obligasjoner hvor risken også er stor for at obligasjonseierne vil konvertere lån til aksjer noe som vil drepe de fleste eksisterende aksjonærer gjennom en massiv utvanning.

(3) EK må løftes nærmere 4% eller rundt 3milliarder - Gjenstår

* Mulige løsninger kan være kanselleringer av fly noe som igjen vil redusere gjeldsforpliktelser og en eventuell hasteerstatning fra Boeing.

MEN som vi kjenner til så er Boeing selv i en meget vanskelig situasjon så en erstatning over natten i disse tider når de det siste året ikke har kommet til enighet er det derfor stor usikkerhet knyttet til og alle hasteoppgjør vil uansett kunne føre til et redusert oppgjør og siden erstatningen også er forventet å komme i en 3-delt pakke (1 del cash, 1 del service og 1 del rabatter på fremtidige bestillinger) så sier det seg selv at det ikke er å forvente at det vil være nok til dekke opp for EK kravet alene - ikke en gang i nærheten om overhodet.

Mao, det er derfor å forvente at det vil tvinge seg frem enn milliard emisjon mest sannsynlig i kombinasjon med konvertering av obligasjonslån til aksjer noe som hver for seg og til sammen vil føre til en massiv utvanning av eksisterende aksjonærer ….

Når vi så kjenner til at de 300m/nok som de nettopp kvalifiserte for så vil de ikke holde selskapet flytende mer enn knappe 2 uker - det er derfor å forvente at det i løpet av den nærmeste tiden vil være en investorflukt fra caset pga den reelle og høyst sannsynlige utvanningsrisken noe vi allerede har sett konturene av hvor selv Kjos & Co selger seg ned i disse tider …

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/24/7510711/kjos-og-kise-selger-aksjer-i-norwegian


På tross av at de for ikke lenge siden sa at de ikke hadde planer om det …

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjos-og-kise-om-rykter-i-norwegian---vi-har-ingen-planer-om-a-selge/3423928428.html

RINGER DET NOEN BJELLER?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
25.03.2020 kl 23:10 1997

Artig du funtrade.-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
FunTrade
25.03.2020 kl 23:01 2022

Ja, det gjør jo det, for det er jo ingen som kjøper og selger samme dag ..
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
25.03.2020 kl 22:49 2067

Har småsparere kjøpt nesten 20mill aksjer idag? Jøss her går det unna
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.03.2020 kl 22:46 2087

Skal ikke si noe sikkert om hva de internasjonale kreditorene gjør, men obligasjonseierne vil nok si ja. Konvertering tror jeg ikke på, da det vil ødelegge for en emisjon senere. Obligasjonseierne har sikkerhet, men prisingen av obligasjonene sier jo litt om hva den sikkerheten er verdt under corona krisen. Obligasjonseierne kan bidra til å øke verdien på sine lån betraktelig ved å gi avkall på smuler. Vi var mange som var nervøse forrige gang, da endte det med 99% støtte om jeg husker riktig. Håper inderlig ikke noen kjøper opp 20-30% av gjelden i et fiendtlig raid mot selskapet. Ved gjennomslag for transe to, tror jeg aksjekursen stiger til 15 kroner. Klarer de transe 3 og en grei Boeing avtale er vi på 20. Så går det opp eller ned avhengig av hvor lenge flyene står på bakken.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 22:45 2089

Du forveksler frykt med kunnskap.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
FunTrade
25.03.2020 kl 22:37 2128

Er nok det, så får de som gjør det sette det som kostnad på opplæringskontoen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 22:25 2210

Short dekking imorgen, kreditor ja til utsettelse (det øker muligheten for at NAS kan klare seg) om NAS ikke klarer seg, taper både vi aksjonærer og kreditorer alt!
Så hva kan man tape med å utsette, rente og avdrag i 3 mnd? Ingen ting selskapet får tot 1,5, å kan få en mulighet til å jobbe med flere ting frem til juli. Dette går mot gode dager for NAS, kanskje ned litt fra start før den 0915 eksploderer;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 21:44 2321

Sier Norwegian's kreditorer NEI så er det Game Over ...

Tic - tac ….

Norwegian har forespurt obligasjonseierne om betalingsutsettelse

Onsdag kveld kom meldingen som måtte komme: Flyselskapet har bedt obligasjonseierne i fire obligasjonslån om å få betalingsutsettelse ut juni for å overleve. Et nei er trolig kroken på døra.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511634/norwegian-har-forespurt-obligasjoneierne-om-betalingsutsettelse
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 20:00 2469

Jo, det stemmer det - den ble vel stoppet etter rundt 35% oppgang. 2-dre gangen på kort tid med matching halt i dette caset - blir sikkert flere fremover …

----------------------------

Siste nå er at ledelsen ber kreditorene om 3mdr pause for å kunne kvalifisere for 2-dre delen av pakken (1,2mrd) …

MEN:

For at Norwegian skal oppfylle kravet må alle kreditorer gi fritak for renter i en periode på tre måneder, samt utsette avdragsbetalinger, krever staten.

Selskapet ber derfor nå om hjelp fra kreditorene, ifølge en børsmelding.

Norwegians bønn er at kreditorene går med på fritak fra alle gjeldsbetalinger. Perioden vil vare frem til 30. juni klokken 18.

* Norwegian skriver også i meldingen at garantipakken også er avhengig av godkjennelse fra EFTAs overvåkningsorgan.

https://e24.no/boers-og-finans/i/JoAQq4/norwegian-ber-kreditorene-om-gjeldslette-til-30-juni-for-aa-faa-tilgang-til-statens-laanegaranti-paa-12-milliarder
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:38 2558

Fikk hvertfall tilbakemelding av Økokrim om at det ikke var unaturlig den første gangen.

Enten spiller de dum for å ikke ødelegge en etterforskning eller så mener de det de sier.


Når jeg feks mistenker noen for svindel i min jobb så meldes det direkte til antihvitvask og holdes kodenfisielt, i tilfelle innsidejobs.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
25.03.2020 kl 19:34 2578

tradingstock skrev Børspausen ødela alt!
Er det noen som har en forklaring på dette? To ganger på under en uke
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:30 2610

tradingstock skrev Børspausen ødela alt!
så bra du fikk noe å legge skylden på
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
tradingstock
25.03.2020 kl 19:21 2654

Børspausen ødela alt!
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
25.03.2020 kl 19:01 2740

Ettersom jeg skjønte gikk momentumet ut da handelen ble stoppet? Stemmer ikke det eller?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:00 2751

Daytradere har vel gjerne ikke lengre enn endags perspektiv?

GO LONG
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 18:46 2840

Var mitt i en trade (Akso) når meldingen kom og momentumet forsvant for raskt - hadde det vært SDRL eller FRO så kunne det ha gått over dager ...

Også er caset så ute og kjøre at slike oppganger dør ekstra raskt ut når det sitter en haug med fastlåste aksjonærer som lemper ut så snart anledningen byr seg - naturlig nok … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
25.03.2020 kl 18:37 2883

Du som trader. Er ikke dette en situasjon de fleste tradere vet å utnytte?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 18:16 2941

Tok feil?

Caset handler vel om litt mer en tilbakekalling av utlånte aksjer - det løftet vil forsvinne like fort som det kom - Mao, sannsynligheten er stor for at flere vil angre på at de ikke benyttet denne exit muligheten når kurset om ikke lenge er tilbake der hvor det startet - men som de fleste kjenner til, det er alltid for sent å angre...
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Fullkasse
25.03.2020 kl 17:26 3023

Gøy å lese alle innlegg her . Masse eksperter og tvilsomt at noen mener de tok feil . Sikkert fortsatt noen som vil selge på rundt 9
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 16:22 3191

En gave fra oven - med forbehold om man benytter den exit muligheten det gir ..
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 15:31 3290

Haha. God ide!
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.03.2020 kl 15:23 3327

Kanskje vi kan gjøre det samme wolf?

Vi lager en spesielt forum hvor alle shortene kan møtes å skrive 1 eller 2 setninger 100 ganger om dagen. Slik at vi "sammen" opplever at VI eksisterer ;)

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 15:21 3336

Det er konsentrering om NAS2 som nå gjelder. Der fins det fine muligheter og utsikter.

Meningsløst å putte på mer penger i NAS1 på nåværende tidspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 15:16 3361

Hva er det som har gjort deg til en pessimist? Situasjonen er fortsatt den samme og vi har ikke fått noen ny informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
HP17
25.03.2020 kl 14:59 3517

Sannsynligvis en massiv utvanning ved konvertering av gjeld til egenkapital. Når til og med Bjørn Kjos selger i NAS da er det bare å rømme unna mens en kan for her kommer dagens aksjonærer ikke på noen som helst måte godt ut av det.
Selv har jeg lenge vært optimistisk både med tanke på et bud og erstatning, men det er bare å glemme i disse tider og da er det ta tapet og "tøm og røm" som gjelder.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Ukjent1
25.03.2020 kl 14:55 3543

Nei, slik jeg har forstått på forumet her, er det bare småsparere som kjøper NAS nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
tradingstock
25.03.2020 kl 14:49 3585

Vi ser tydelig på kursen at Kjos IKKE blir tvangssolgt i dag!! Er det Kjos Junior som støvsuger under 9 kr med 240 millioner! haha
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Obxserver
25.03.2020 kl 14:37 3624

Er det Oblig eierne som støvsuger alt på 9?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 14:34 3653

Må si fornektelsen, kapituleringen, og depresjonen skjedde ekstremt fort i markedet i denne omgang. Her er det bare en vei å gå -dersom- det løser seg. EUFORIA
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 14:34 3656

Må si fornektelsen, kapituleringen, og depresjonen skjedde ekstremt fort i markedet i denne omgang. Her er det bare en vei å gå -dersom- det løser seg. EUFORIA
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 14:23 3708

Helt riktig abban, forskyvelse av MAX leveringer er nok kjernen til at Boeing holder igjen. Skulle ikke forundre meg om Norwegian selv sitter med svarteper og må betale penger til Boeing.......

Kjos/Kise hadde en strategi med full gass og vekst, så ble det humper på veien og resten er historie, timeglasset renner ut for Scram og dansken.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
abban
25.03.2020 kl 14:19 3734

Ja, dette er jeg faktisk helt enig i.
Men dette er ikke en feil de har gjort fordi de har vært for rundhåndet i pengebruken.
De tenkte nok også de fikk en ganske god pris når de bestilte nye Boeing fly tidlig.

RR skulle de ha satt kniven på strupen på dem og hengt bandittene ut til tørk i media med en gang de første problememe meldte seg, så kunne aksjeeierne deres presset styre og ledelse til å ha løst dette på en bedre måte for NAS. Her var de tilsynelatende svake. 100% enig.

De burde nok også ha gjort mer med BA men jeg tror Kjos ballet kompensasjonsprosessen til da han først avtalte forskyvelse av MAX leveringene i 2019 som en del av den innledende. Her skulle de ikke ha vært så ivrige.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 14:06 3809

Greit nok at ting kan skje, MEN det skinner vel igjennom at Advokat Kjos & Co har sovet i timen under utarbeidelse av avtalene både med Boeing og RR for alt tilsier jo nå at de har stått svakt når det kommer til erstatningdelen ….
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2020 kl 14:04 3840

Norwegian Air Shuttle har brutt ned fra en tilnærmet horisontal trendkanal på mellomlang sikt etter at investorene har solgt på stadig lavere kurser for å komme seg ut. Et sterkt salgssignal er utløst og videre nedgang for aksjen indikeres. Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres. Volumet har økt vesentlig i det siste. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt negativt. Det indikerer økende pessimisme hos investorene og videre kursnedgang for Norwegian Air Shuttle.
Anbefaling en til 3 ukers sikt: Sterk Selg
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
abban
25.03.2020 kl 13:58 3892

Emisjon må nok til, en skikkelig emisjon denne gangen - på 10 millarder - minst - behøves.
Dumt for Norge om NAS skulle forsvinne, de frakter inn nok turister til landet til at staten burde vurdere å delta selv, om ikke andre aktører har muligheten.

De har ikke brukt penger som "fulle sjømenn". Det er å ta for hardt i.
De har fått ekstra kostnader pga. ting de ikke har hatt 100% kontroll på.

- Motorproblemer med RR i nye Dreamlinere
- Kostnader med å ta i bruk nye fly (opplæring/simulatorer)
- Ekstra leasningkostnader mm. med å ha MAX fly på bakken i 1 år
- Kostnader med å ha Dreamlinere på service pga RR motorer
- Corona Lockdown helvete

De tapte 1 milliard på fuelhegde Q4 i 2018 som ledelsen kanskje må ta på sin kappe, men de kan ikke holdes til ansvar for det ovennevte.

Jeg kjøpte selv aksjer i NAS i perioden da jeg hadde god tro på selskapet.
Ja dette tapte jeg på.
Hvem kunne forutsi at de skulle ha 18 MAX fly på bakken i over 1 år?
Hvem kunne forutsi effekten Coronakrisen skulle ha på flybransjen?

Om noen BESSERWISSERE forutså dette så håper jeg de er blitt jævlig rike på å shorte flyaksjer, og er de ikke blitt jævlig rike, så skal de ihvertfall holde jævlig godt kjeft nå!!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 13:54 3922

Ja, det lukter av hele emisjonen på 40 …

Ledelsen snakket varmt om en nærstående og betydelig Boeing ertatning i forkant hvor man fikk inntrykk av at det nærmest bare var signaturen som gjenstod - og når de ikke klarer å få den nå når man nå står ovenfor aksjonærdrap eller konkurs så er det vel det man kan kalle en gedigen bløff …

Av samme grunn skal man ikke se bort i fra at det kan bli en skittentøyvask i etterkant ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.03.2020 kl 13:47 3961

Dette er det enkleste senario bortsett at småaksjonærer ble allerede lurt før jul på bekostning av obligasjonseiere som fikk 195 millioner "sukret på" som garanti. Aksjonærer ble lovet en reparasjonsemisjon på 40 kroner som de aldri fikk!

Derfor, må de nok klare seg selv denne gangen.

Å profittere i disse tidene er den største fristelse, obligasjonseiere sult på andres penger, kan sammenlignes med DNB banken som sliter for å kutte renten selv om Norges Bank har beordret det. Det samme gjelder for store selskaper som vil få både krisepakker fra staten samt innkassere utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.03.2020 kl 13:30 4044

RE - Hvem av Norwegians gjenværende aksjonærer skal egentlig redde selskapet?

* Historien viser at summen av småaksjonærer hos bl.a Nordnet blir sittende igjen med regningen - tror neppe det ender opp med å avvike fra historien - ikke denne gangen heller …

Men for all del, CashPoints beholder man jo - om selskapet overlever og det er da noe om ikke annet...
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare