NAS - Konkurs eller massiv utvanning i løpet av påsken?


Ledelsen i NAS er på desperat tiggerferd og har nå bedt Danskene om hjelp

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511210/norwegian-frir-til-danske-myndigheter

siden de er den nest største aktøren nettopp i Danmark - MEN målt i danske ansatte og som bidragsyter til den danske stat så havner de nok langt nede på listen - mao, selskapet virker å ha bitt seg selv i halen gjennom prosessen med å etablere en ansettelses hub utenfor Norge og Norden og opplever nå og ikke overraskende en kjølig skulder som et takk for sist sammenlignet med for eksempel SAS som har bidratt alle plasser i Norden og dermed også allerede har fått en håndsutstrekning nettopp fra hele Norden …

https://e24.no/boers-og-finans/i/g7Aem9/sas-faar-krisehjelp-fra-danmark-og-sverige


Også er det interessant å se at krisepakken fra Norge kom med visse krav til bla annet EK noe som både SAS og Widerøe innfridde pronte, men som NAS var milevis unna - tilfeldig?

https://www.klartale.no/norge/flyselskapene-kan-fa-6-milliarder-kroner-1.1684930


Den mulige krisepakken til NAS er 3-delt:

(1) 300m/nok når de har fått med seg noen som garanterer for 10% - dette var det enkleste kravet å innfri og er nå innfridd

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/norwegian-har-banker-pa-plass-for-forste-300-mill-av-lanegarantien/2-1-779847

(2) Det må forhandles med kreditorer/låntagere om å få redusert lånebeastningen - Gjenstår

* Dette kan bli en hard nøtt å knekke da selskapet allerede har fått utsatt 2 obligasjoner hvor risken også er stor for at obligasjonseierne vil konvertere lån til aksjer noe som vil drepe de fleste eksisterende aksjonærer gjennom en massiv utvanning.

(3) EK må løftes nærmere 4% eller rundt 3milliarder - Gjenstår

* Mulige løsninger kan være kanselleringer av fly noe som igjen vil redusere gjeldsforpliktelser og en eventuell hasteerstatning fra Boeing.

MEN som vi kjenner til så er Boeing selv i en meget vanskelig situasjon så en erstatning over natten i disse tider når de det siste året ikke har kommet til enighet er det derfor stor usikkerhet knyttet til og alle hasteoppgjør vil uansett kunne føre til et redusert oppgjør og siden erstatningen også er forventet å komme i en 3-delt pakke (1 del cash, 1 del service og 1 del rabatter på fremtidige bestillinger) så sier det seg selv at det ikke er å forvente at det vil være nok til dekke opp for EK kravet alene - ikke en gang i nærheten om overhodet.

Mao, det er derfor å forvente at det vil tvinge seg frem enn milliard emisjon mest sannsynlig i kombinasjon med konvertering av obligasjonslån til aksjer noe som hver for seg og til sammen vil føre til en massiv utvanning av eksisterende aksjonærer ….

Når vi så kjenner til at de 300m/nok som de nettopp kvalifiserte for så vil de ikke holde selskapet flytende mer enn knappe 2 uker - det er derfor å forvente at det i løpet av den nærmeste tiden vil være en investorflukt fra caset pga den reelle og høyst sannsynlige utvanningsrisken noe vi allerede har sett konturene av hvor selv Kjos & Co selger seg ned i disse tider …

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/24/7510711/kjos-og-kise-selger-aksjer-i-norwegian


På tross av at de for ikke lenge siden sa at de ikke hadde planer om det …

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjos-og-kise-om-rykter-i-norwegian---vi-har-ingen-planer-om-a-selge/3423928428.html

RINGER DET NOEN BJELLER?
Redigert 25.03.2020 kl 13:44 Du må logge inn for å svare

Hva er det som har gjort deg til en pessimist? Situasjonen er fortsatt den samme og vi har ikke fått noen ny informasjon.
Thinky
25.03.2020 kl 15:21 1679

Det er konsentrering om NAS2 som nå gjelder. Der fins det fine muligheter og utsikter.

Meningsløst å putte på mer penger i NAS1 på nåværende tidspunkt.

Kanskje vi kan gjøre det samme wolf?

Vi lager en spesielt forum hvor alle shortene kan møtes å skrive 1 eller 2 setninger 100 ganger om dagen. Slik at vi "sammen" opplever at VI eksisterer ;)


En gave fra oven - med forbehold om man benytter den exit muligheten det gir ..

Gøy å lese alle innlegg her . Masse eksperter og tvilsomt at noen mener de tok feil . Sikkert fortsatt noen som vil selge på rundt 9

Tok feil?

Caset handler vel om litt mer en tilbakekalling av utlånte aksjer - det løftet vil forsvinne like fort som det kom - Mao, sannsynligheten er stor for at flere vil angre på at de ikke benyttet denne exit muligheten når kurset om ikke lenge er tilbake der hvor det startet - men som de fleste kjenner til, det er alltid for sent å angre...

Du som trader. Er ikke dette en situasjon de fleste tradere vet å utnytte?

Var mitt i en trade (Akso) når meldingen kom og momentumet forsvant for raskt - hadde det vært SDRL eller FRO så kunne det ha gått over dager ...

Også er caset så ute og kjøre at slike oppganger dør ekstra raskt ut når det sitter en haug med fastlåste aksjonærer som lemper ut så snart anledningen byr seg - naturlig nok … ;)
Redigert 25.03.2020 kl 18:54 Du må logge inn for å svare

Daytradere har vel gjerne ikke lengre enn endags perspektiv?

GO LONG

Ettersom jeg skjønte gikk momentumet ut da handelen ble stoppet? Stemmer ikke det eller?

Børspausen ødela alt!
Marve F
25.03.2020 kl 19:30 953

så bra du fikk noe å legge skylden på

tradingstock skrev Børspausen ødela alt!
Er det noen som har en forklaring på dette? To ganger på under en uke

Fikk hvertfall tilbakemelding av Økokrim om at det ikke var unaturlig den første gangen.

Enten spiller de dum for å ikke ødelegge en etterforskning eller så mener de det de sier.


Når jeg feks mistenker noen for svindel i min jobb så meldes det direkte til antihvitvask og holdes kodenfisielt, i tilfelle innsidejobs.

Jo, det stemmer det - den ble vel stoppet etter rundt 35% oppgang. 2-dre gangen på kort tid med matching halt i dette caset - blir sikkert flere fremover …

----------------------------

Siste nå er at ledelsen ber kreditorene om 3mdr pause for å kunne kvalifisere for 2-dre delen av pakken (1,2mrd) …

MEN:

For at Norwegian skal oppfylle kravet må alle kreditorer gi fritak for renter i en periode på tre måneder, samt utsette avdragsbetalinger, krever staten.

Selskapet ber derfor nå om hjelp fra kreditorene, ifølge en børsmelding.

Norwegians bønn er at kreditorene går med på fritak fra alle gjeldsbetalinger. Perioden vil vare frem til 30. juni klokken 18.

* Norwegian skriver også i meldingen at garantipakken også er avhengig av godkjennelse fra EFTAs overvåkningsorgan.

https://e24.no/boers-og-finans/i/JoAQq4/norwegian-ber-kreditorene-om-gjeldslette-til-30-juni-for-aa-faa-tilgang-til-statens-laanegaranti-paa-12-milliarder
Redigert 25.03.2020 kl 20:04 Du må logge inn for å svare

Sier Norwegian's kreditorer NEI så er det Game Over ...

Tic - tac ….

Norwegian har forespurt obligasjonseierne om betalingsutsettelse

Onsdag kveld kom meldingen som måtte komme: Flyselskapet har bedt obligasjonseierne i fire obligasjonslån om å få betalingsutsettelse ut juni for å overleve. Et nei er trolig kroken på døra.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511634/norwegian-har-forespurt-obligasjoneierne-om-betalingsutsettelse
JEV
25.03.2020 kl 22:25 554

Short dekking imorgen, kreditor ja til utsettelse (det øker muligheten for at NAS kan klare seg) om NAS ikke klarer seg, taper både vi aksjonærer og kreditorer alt!
Så hva kan man tape med å utsette, rente og avdrag i 3 mnd? Ingen ting selskapet får tot 1,5, å kan få en mulighet til å jobbe med flere ting frem til juli. Dette går mot gode dager for NAS, kanskje ned litt fra start før den 0915 eksploderer;)
Redigert 25.03.2020 kl 22:26 Du må logge inn for å svare

Er nok det, så får de som gjør det sette det som kostnad på opplæringskontoen.

Du forveksler frykt med kunnskap.
Herman*
25.03.2020 kl 22:46 430

Skal ikke si noe sikkert om hva de internasjonale kreditorene gjør, men obligasjonseierne vil nok si ja. Konvertering tror jeg ikke på, da det vil ødelegge for en emisjon senere. Obligasjonseierne har sikkerhet, men prisingen av obligasjonene sier jo litt om hva den sikkerheten er verdt under corona krisen. Obligasjonseierne kan bidra til å øke verdien på sine lån betraktelig ved å gi avkall på smuler. Vi var mange som var nervøse forrige gang, da endte det med 99% støtte om jeg husker riktig. Håper inderlig ikke noen kjøper opp 20-30% av gjelden i et fiendtlig raid mot selskapet. Ved gjennomslag for transe to, tror jeg aksjekursen stiger til 15 kroner. Klarer de transe 3 og en grei Boeing avtale er vi på 20. Så går det opp eller ned avhengig av hvor lenge flyene står på bakken.

Har småsparere kjøpt nesten 20mill aksjer idag? Jøss her går det unna

Ja, det gjør jo det, for det er jo ingen som kjøper og selger samme dag ..
Redigert 25.03.2020 kl 23:02 Du må logge inn for å svare

Artig du funtrade.-)