Glem krakk

pedro1
25.03.2020 kl 15:15 24118

Mulig vi skal ned 2-4%men krakk, glem det. Når det er gratis å låne, så blir det ikke mange tvangssalgene. De som ufrivillig sitter med 2 boliger vil kanskje føle noe press....men hvor mange et det ?? Med 30.000 i besparelse på rentene på 3 MNOK og mulighet for avdragsfrihet, så kan det ikke være mange som vil slite. 90% av de permitterte vil være tilbake i jobb etter sommeren. Mulige konkurser vil skape rom for nyetableringer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Skoliose
03.04.2020 kl 20:52 3821

Alle øyne er rettet mot oljepris, samtaler og mulig kutt og tror dette er det store av betydning, men dette er kun som ett plaster på en blødende amputert underekstremitet Å regne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
03.04.2020 kl 20:54 3813

Kronekursen - devalueringen av krona har gått 99,9 prosent hus forbi. Du har helt rett, og det har pågått siden høsten -19. Og før. Selvsagt har lav kronekurs ført til at utlendiger har sett gode kjøp. Det har drevet bolig-inflasjonen også. Og da handler det om boligpolitikk, som feks i Oslo. At det ikke har eksistert. Det er én grunn til at 40 prosent av eiendom innenfor Oslo 3 er spekulasjonsobjekter. At de (eiendom) er ikke kun eid av nordmenn. Galskap. (boligpolitikk kunne vært, som jeg mener de har innført i andre europeiske land/byer er "må ha nasjonalitet"altså utlendings-nekt mht investering feks osv, mange måter å løse det på).
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Chu
03.04.2020 kl 21:24 3763

90% av permitterte tilbake over sommeren? Kan ikke stemme. Det vil ikke være behov lenger å ha folk tilbake. Tror du sjefene snakker om å ha alt på vent og så kommer bonanza tilbake? Nei da, de snakker om flere permitteringer (utnytte ordningen maksimalt siden Norge er et fint sted å være permittert), så snakker de om ruinert topplinje og fremtidige kostnadskutt (kansellere, utsette, minimere), de må kutte enda flere folk for å redde bunnlinjen sin. Så man kan trygt si at mange får finansieringsproblemer lang tid fremover.
4% nedgang på månedsbasis er ca 3-400k NOK for en beskjeden enebolig i Oslo. Kall det krakk eller ei, mon tro det er verdt å vente noen måneder...
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
baltuz
03.04.2020 kl 22:36 3701

det er totalt feil at av 40 % av eiendom innenfor Oslo 3 er spekulasjonsobjekt. Det er en retorikk som høres ut for å være hentet rett fra partiet Rødt.

Det er ikke spekulasjon å drive langsiktig eiendomsutleie eller utvikling av eiendom for å tjene penger. Det er faktisk samfunnyttig.

Kronekursen svekket seg etter oljeprisjokket omkring 2014-16. lå da rundt 8 kr/Euro Den har aldri kommet seg opp igjen og er nå svekket ytterlig. Enda et argument for at boliger blir dyrere nominelt i fremtiden. fra 8-12 er 50 % svekkelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
stefs
04.04.2020 kl 00:23 3772

Jeg pleier å si at sålenge folk har jobb og renta er lav, blir det ikke krakk. Nå er vi i en situasjon hvor ett av disse elementene faller bort. Mest på kort sikt, men desverre også på lang sikt på grunn av generell nedgang i verdensøkonomien. Kjente amerikanske forvaltere og meglerhus avskriver nå en V-shape recovery og går over til L.
Selvfølgelig vil dette ha konsekvenser for boligmarkedet. Spesielt objekter i den dyrere halvparten av skalaen, og i områder hvor prispresset har vært størst.
Bankene kan låne ut til lav rente, men omtrent ingen banker låner ut til arbeidsledige. Det betyr at mobiliteten i boligmarkedet bremser opp, da det beste valget for en del mennesker er å beholde lånet man har, mens man NAV'er og klarer seg som best man kan.
I Norge er folk tungt investert i egen bolig, og boligmarkedet kan bli det som setter i gang en depresjon i Norge for alvor. Vi kommer da til det punktet jeg egentlig aldri trodde vi skulle komme til. Det vil bli krav fra folket at midler fra oljefondet skal baile oss ut. Antagelig vil det skje i form av tiltak rettet mot bankene. Kanskje blir det årevis med avdragsfrihet.

Endel på tråden har fattet omfanget av det som kommer til å skje, mens andre er fremdeles på "just the flu" og dette rammer ikke dem. Men det har vist seg at land etter land har måttet snu i sin oppfatning, og man innser at helse trumfer økonomi. Du risikerer ikke livet av å bo i en mindre leilighet, vente med hyttekjøpet eller droppe sydenturene. De som allerede sitter nedsyltet i gjeld bør ha is i magen, og tenke på hvordan man kan strekke dette lengst mulig fremover. Blir det ille vil staten til slutt trå til, da det ikke gir mening hverken for bankene eller nasjonen at vi tvangsselger hus og hjem en massè i et dødt marked, eventuelt ut av landet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 02:07 3733

fremtiden dvs 2-6 mnd: enormt mange arb.løse, bolig krakk, hytte krakk, leasing biler i overflod, biler med lån i overflod, båter i overflod tilsalgs cafeer og restauranter konker pga ingen vil lenger ha råd til og spise og drikke sin kaffe ute lenger folk har trodd at å gå på cafe 6 dager i uken er normalt, om noen mnd er d ingen som går på cafeer lenger. store kjeder går over ende, h&m snart konk?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
pedro1
04.04.2020 kl 07:17 3674

Ro ned, folk skal klippe seg, gå til tannlegen , spise ute,ta seg en øl etc de neste årene også. Ikke reise like mye i 2020 som tidligere år og kanskje ikke så mye i2021 heller.....men normalen fra 2019 kommer tilbake med noen justeringer. Ingen endring for statsansatte, pensjonister/uføre eller de under 18 når det gjelder inntekt. Det var mangel på arbeidskraft i Norge før krisen....sannsynligvis ikke etter....men en katastrofe på 2 års sikt er jeg usikker på om dette blir.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Tool
04.04.2020 kl 07:44 3643

Det vil nok lang tid før det blir noe normalt her, en ting er at frykten for viruselendigheten vil vare lenge, en annen ting er at forbruket vil ikke være i nærheten som før etter dette. Man kan åpne ting, men ikke tvinge folk til drive som før. Folk har plutselig fått øynene opp for at det finnes risiko i verden, både med helse, jobb og økonomi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
china
04.04.2020 kl 09:41 3556

Ja mens de som ikke mister jobben har bedre råd enn noensinne!
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 09:47 3543

Har sittet på hjemmekontor nå i flere uker, innestående på bankkontoen har holdt seg bra, når dette er over vil jeg nok øke forbruket mitt noe voldsomt. Blir også store besparelser på rentekostnader til banken fra og med april. Kommer til å kompensere all denne perioden med kaffeer, restauranter, reise innenlands osv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
china
04.04.2020 kl 09:49 3537

Jeg også gleder meg til å svi av litt peng:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 09:55 3518

Så Norge kommer til å bli det eneste stedet på jord uten "Ripple effects" i økonomien ??? dere skal nok sitt hjemme sammen med det norske folk ut 2020.

"Koronatiltakene kommer ikke til å forsvinne med det første, ifølge helsebyråd Robert Steen. Han ber Oslos innbyggere innstille seg på at bevegelsesfriheten blir begrenset i hvert fall ut året."
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/helsebyraden-spar-koronatiltak-ut-hele-2020-1.1694317

Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 10:56 3459

Erna har allerede varslet om lettelser på koronatiltak.
Men at enkelte koronatiltak vil vare noe lenger er naturlig.

Du finner det du ser etter - confirmation bias har vi lært på skolen at det er.

Kan ikke du bare nyte de gode nyhetene som har kommet den siste tiden?
Lovende uttalelser fra USA og Russland - oljemarkedet går mot stabilisiering.
Rentekutt + mange andre ordninger, aldri før har det vært billigere å låne penger, og betjene boliglånet.
Varselede lettelser på koronatiltak av vår egen statsminister.
Et helsevesen som nå er mye bedre rustet til å takle coronaviruset.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
baltuz
04.04.2020 kl 11:14 3448

jeg er også en evig optimist for fremtiden, og særlig for Oslos boligmarked,

.... men jeg vil påpeke at verdens oljeetterspørsel har sviktet anslagsvis 25 millioner fat pr dag. uvisst hvordan og hvor fort forbruket tar seg opp igjen. oljelagrene er fulle og Trump twittrer at han håper på et kutt på ti millioner fat.... Hvor stabilt oljemarkedet blir fremover gjenstår å se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
paneldata
04.04.2020 kl 11:22 3440

Nettopp! Alt handler ikke om hva som skjer her i Norge.

Hvem skal kjøpe laksen vår? Eksportmarkedene våre vil ha dårlig tider leenge!
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
baltuz
04.04.2020 kl 11:27 3428

åpent spørsmål for meg , men konkuransekraften øker ivertfall i form av svekket valuta om det bytteforholdet varer. laks er vel heller ikke utelukkende et luksus produkt .

Det er en del produkter og selskaper som har salgsøkning i disse dager.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
04.04.2020 kl 11:38 3412

Uansett ståsted og teori kan vi sikkert alle enes om én ting: verden har blitt mer usikker. Og usikkerheten må prises inn.
Å øke konsumet dersom en kan er bra for økonomien og for landet, og solidarisk. Jeg har allerede sikret meg HILTI-maskinen og et sveiseapparat jeg har drømt om et par år. Henter snart veteranbilen. Starter et garasjeprosjekt. Ikke dumt å handle nå. En del av varene jeg har kjøpt gikk opp 15-20 % i pris 1.4. som følge av justeringer etter kronekrasjen. Det går rykter på jobben om at i år blir det ikke lønnsoppgjør. Det blir 20 % kutt. Hvis det brer om seg vil ikke bare de på dagpenger få mindre å rutte med. Forbruket må ned på sikt. En selger ikke boligen som første tiltak. En selger bil nummer to. Så ryker båten. Dernest havner hytta på Finn.no. En slutter å spise ute, gå på kino og kjøpe småting en ikke må ha. Og når alle gjør det må de på caféene ned i lønn. Så er den nedadgående spiralen i gang... Stikkordene her er "økosirk" og "omløphastighet". Som økonom må jeg si dette er spennende. Som medmenneske føler jeg veldig med alle de som mister sine kjøre for tidlig som følge av kinaviruset. Håper vi klarer å redde så mange liv som mulig. Mange er forståelig nok svært interesserte i når tiltakene kan fjernes. Det snakkes om juni, til høsten og neste sommer. Vaksinen kan være 1-2 år unna, og erfaringsmessig har slike hasteutviklede vaksiner en rekke bivirkninger. Usikker på hvor bra det blir å ta den, jf. alle med varige skader etter svineinfluensavaksinen. Imidlertid er mitt største spørsmål om en utvikler immunitet etter å ha vært syk, og ev. hvor lenge den varer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 16:28 3314

Dette er en skremmende tråd å lese på mange måter, så mange antageligvis unge og uten særlig livserfaring som tror at alt skal tilbake til normalen utpå sommeren. Folk som er mest redd for at banken skal trekke lånegarantien og forter seg å kjøpe. Det er nesten til å gråte på deres vegne av slik uforstand og slik kåthet etter å..., ja rett ut kanskje ødelegge sine liv. For ikke noe i bolimarkedet skal tilbake til noen normal de neste ihvertfall 5 -10 årene. Boligmarkedet følger alltid langt etter børs og andre hendelser, som rett kommentert i innlegg over her, først så ryker andre ting og boligen er det siste som ryker, den klamrer folk seg til inntil det ikke går lenger.

Dette her er ikke snakk om noen korreksjon, dette her blir full krise world wide om noen år. De eldre som ikke bare har skolens hjernevask som innput mellom øra, men som har livserfaring ser nå at dette blir stygt og dette blir styggere om noen år enn det er nå. Skrekken burde selvsagt ikke være at banken trekker noen lånegaranti, skrekken burde være at en benytter seg av den garantien og rett og slett ødelegger seg selv og sin familie for kanskje all fremtid. Den eneste trøsten de stakkarene som akkurat har kjøpt har, er at de hjalp noen andre som faktisk skjønte hvor dette bærer ombord i livbåten, men slikt vil jeg tro blir en mager trøst i årene som kommer. Ingen jobb er sikker de neste årene, kanskje bortsett fra de som jobber i helsevesenet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 16:48 3288

For noe vås 😂😂😂, så dette vet du, altså ikke noe du tror på? tror du har havnet på et feil forum.

Jeg skal minne deg at det aldri før har vært billigere å ha et boliglån.
Og er du førstegangskjøper så må du vurdere om det vil lønne seg å betale ned på boliglånet eller betale leiekostnadene til noen andre. Jeg vet ihvertfall hva jeg hadde gjort om jeg leide bolig nå.


Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:05 3264

Har du ikke jobb og inntekt så nytter det ikke å betale på boligen. Da blir den tvangssolgt. Og om tusenvis må selge boligen så faller prisene. Og med høy arbeidsledighet vil utlendingene forsvinne og leiemarkedet også gå lavere. Og blir det skikkelig ille med veldig mange døde vil det bli blligoverskuddvså det holder...
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:12 3256

"For noe vås"

---------------

Jeg nevnte vel at jeg syntes synd på, men det gjelder ikke alle, noen fortjener tydeligvis den meget dyre lærepengen de snart får.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 17:32 3233

Ingen jobb er sikker de neste årene utover jobb i helsevesenet iflg Nethuns. Tror du også på det? Øvrige ansatte i den offentlig sektoren blir sparket? Ingen politi, brannvesen osv. 😂😂😂 ingen bønder og heller ingen matproduksjon 😂😂😂 da er boliglånet det minste problemet ditt her i verden.

Hvorfor skal boligeiere selge noe? Det er jo billigere å betjene lånet enn å betale leiekostnadene (ett sted må man bo). Man kan også få avdragsfritt lån om man sliter, tror mange vil benytte seg av denne ordningen selv om de ikke har behov for det. I tillegg så har de fleste av oss gode velferdsordninger i lang tid fremover.

Det er de landene som har svak finansiell stilling fra før av som evt. vil lide mest. Norge er ett av landene som er best rustet til å takle nedgangskonjunkturer som følge av smarte valg gjort tidligere - oljefondet.

Jeg tror det blir omvendt. Folk vil strømme til Norge for å jobbe noe som vil sette press på boligmarkedet.

Gjennomsnittsalderen på de som dør i Norge er vel langt over 80 år? Husk at vi kommer mest sannsynlig til å få en babyboom. Det er bare å se på hva som skjedde i Kina og at kondomerier i Norge opplever betydelig salgsvekst. Befolkningen i Norge vil øke, enten som følge av flere fødsler i Norge, flyktninger eller økonomiske migranter. Det jobber den nåværende regjeringen med - husk nyttårstalen til Erna Solberg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 17:46 3214

Millennial:

En ting er at du selv har kjøpt til fantasipriser og antagelig så smått begynner å fatte at du ligger tynt an, men ikke dra andre med deg i ulykka med slike tullete prognoser du kommer med. Vi må regne med at disse tiltakene vedvarer ut hele året og de som er oppegående skjønner hva det betyr. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/helsebyraden-spar-koronatiltak-ut-hele-2020-1.1694317
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 17:56 3190

Mine prognoser samsvarer relativt greit med Norges Bank og Prognosesenteret.
Mens dine vil jeg kalle for en ren utopi. At det er kun de ansatte i helsevesenet som kan være sikre for sine arbeidsplasser er bare tull og det vet du godt selv.

Erna har i går varslet lettelser på koronatiltak, det at enkelte tiltak vil vare noe lengre tid er naturlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 18:08 3176

"Mens dine vil jeg kalle for en ren utopi."

----------------

Fordi du ikke virker å ha livserfaring antagelig. Du griper til halmstrå i din argumentasjon og gjør et stort poeng av en spissformulering jeg kom med. Men det skinner gjennom at du forsøker å snakke kjøpere inn i et marked som er på vei ned i stupet. Antagelig ikke i år, men de neste årene som kommer, som sagt eiendom henger alltid lang tid etter, da bolig er det siste folk kvitter seg med. Antagelig sitter du med en eller fler overprisede boligenheter og forsøker å holde skuta flytende lenge nok til å komme deg i livbåten. Men for at du skal få solgt må noen lures til å kjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
baltuz
04.04.2020 kl 18:17 3156

Nethus. Du spår en krise for boligpriser i 5-10 år om jeg forstår deg riktig. hva tenker du om byggekostnader, nybygging og boligbehov i denne perioden?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 18:28 3141

Til din informasjon: jeg skal ikke selge noe.
Til det er boliglånsrenta altfor lav og jeg synes heller ikke at tidspunktet for å selge nå er gunstig.

Jeg prøver heller ikke å påvirke noen til å kjøpe/selge.
Det får være opp til hver enkelt å gjøre opp sin mening.

Du får sitte på gjerdet i 30 år til, vi har også behov for leietakere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 18:30 3137

Der la NRK Dagsnytt boligpriser brakk for lang tid, undersøkelse, 50% av de som planlegger kjøp av bolig trekker seg fra markedet. 59% prosent mener prisene skal ned.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 18:39 3127

Tja, du glemte å nevne at over halvparten av de som planla å selge bolig også trekker seg fra markedet.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/4qeLLe/mange-utsetter-boligsalg-og-kjoep
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 18:42 3121

E24 er ikke journalistikk, men redaksjonelle annonser.....:-)
Den gode nyheten for deg er selvsagt at hele 4% tror prisene skal opp. Hvor mange ganger ringte de til deg ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 18:57 3101

Behøver ikke å lese E24 for å forstå at det legges færre bruktboliger til salgs i Oslo, bare å sjekke FINN.no.

Om boligmarkedet går opp eller ned på kort sikt har ingen betydning for meg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:27 3025

"Du får sitte på gjerdet i 30 år til, vi har også behov for leietakere."

--------------

Nja, ikke alle er millennials noen av oss er faktisk tørre bak øra også, er gjeldfrie og eier gård og grunn selv. Så om du (eller i ditt tilfelle, antagelig banken) ikke eier kjerkegården, så tviler jeg på at jeg er leietager hos deg om 30 år.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
kleiven
04.04.2020 kl 20:35 3011

Boligmarkedet rakner... 50% ned det neste året.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:36 3012

Befolkningen vil øke? Er du helt sikker på det? Jeg tror verdens befolkning vil bli kraftig redusert. Og folk vil kun komme hit om det faktisk er jobber til dem. Hvis krona er fucka og vi har 10-20% arbeidsledighet kan du glemme arbeidsinnvandrere...
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:46 2996

" hva tenker du om byggekostnader, nybygging og boligbehov i denne perioden?"

---------------

Tja, jeg vil tro det blir mange konkurser også innen byggebransjen i tiden fremover. Det vil nok ta tid å få inn optimisme og fremtidstro i samfunnet igjen, ihvertfall om verden mer eller mindre er stengt i ett år fremover som det nå sendes signaler om at kan skje. Skal vi tro på spådommene fra denne siden : http://www.deagel.com/country/Norway_c0153.aspx så vil befolkningen i Norge utgjøre bare 3,8 mill i 2025. Jeg deler ikke de spådommene, men "hver mann sitt bøttekott" tiden tror jeg er over, det vil bli andre og mye hardere tider fremover, det blir "tæring etter næring" fremover hos hvermannsen tror jeg. Som alltid cash is king og noen vet nok å utnytte slike tider og vil bygge seg formuer, ja det er vel i akkurat slike tider vi nå går inn i at formuer bygges.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 20:58 2981

Noen tanker - selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt å kommentere -----Det er fantastisk bra Nethuns at du har opparbeidet gjeldfri "gård og grunn" - - det er etter min mening helt greit å være leietaker for de fleste i yngre år. Det kan til og med være smart hvis du klarer å spare i andre ting enn eiendom. Feks kan det godt hende at det er smartere å være tung i aksjer enn eiendom det neste året. Men det jeg ha sett ganske mange eksempler på er pensjonister som er leietakere - det er for de fleste en garanti for en stusselig alderdom. Ikke så mange av pensjonistene jeg har sett som har klart å bygge seg opp en solid aksjeformue ved å være leietagere - nærmere bestemt ingen. Så om jeg skulle gi et generelt råd er det å eie ubelånt egen bolig når du nærmer deg pensjonsalder. Det gjør utrolig forskjell når inntektene faller. Tiden går raskere enn mange yngre tror......Å eie egen bolig innebærer også for de fleste en tvungen sparing gjennom nedbetaling på gjeld. Har du god selvdisiplin trenger du kanskje ikke en slik "tvang" - men for de fleste er det smart er min erfaring. Fortsatt noen år fra pensjon for min del - men tiden går unna....
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 21:32 2933

"gjeldfri "gård og grunn""

----------------

Jepp, det ble etterhvert faktisk bokstavlig talt en gård og ganske så mye grunn, samt et annet yrke, ut av det som startet med en leilighet i Oslo. Men som jeg har kommentert her tidligere, jeg kunne gjort det bedre også, da jeg rundt årsskifet i -90 trodde boligprisene da var på bunn, mens det virkelige fallet ennå ikke hadde startet og gikk dermed inn to år for tidlig. Men uansett så gjelder det å spille med markedet og ligge i forkant. Dvs. Krakket kommer ganske sikkert først til byene og oppgangen starter først i byene, så oppgraderer en og flytter i forkant av markedet, samtidig som en er fleksibel i yrkeslivet, så kan en bygge seg en grei bolig formue på andre måter enn kun ved å nedbetale gjeld. For jeg er selvsagt helt enig med deg i at å eie er det smarteste, å leie på lang sikt gir ikke mening, men en må unngå å gå inn som førstegangseier på en pristopp. Klarer en det å få en OK inngang i markedet og så selger først og oppgraderer etter salg, så er en på rett vei og ikke så sårbar. Men akkurat nå må en advare mot å bli førstegangseier, alt tyder på at det vil bli et skikkelig økonomisk bomskudd for å si det forsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 21:47 2910

3,8 mill innbyggere i Norge i 2025? Er dette en spøk? Hva slags nettside er det? Er det en nettside for flat earthers? Greit at du ikke deler de spådommene, men da behøver du heller ikke å nevne det - det blir for useriøst å diskutere... Det er ikke rart du tror på krakket, det hadde jeg også gjort om jeg trodde at 1,5 mill innbyggere i Norge skulle plutselig forsvinne fra det ganske land.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2020 kl 22:03 2881

Boligprisene er ikke på topp i Oslo nå.

Å time markedet er en spekulasjon.

Hvor lenge skal førstegangsboligkjøpere etter din mening vente, 2-5 år? med en leiekostnad på 15K i mnd i Oslo så vil du ila. 5 års periode ha betalt 900K i leiekostnad. Så om du kjøper i dag og eier den i 5 år + så er det langt ifra en krise om boligprisene i Oslo skulle falle noe. Det er farligere å sitte på gjerdet i mange år for da sitter man plutselig med skjegget i postkasse, for når vi når bunnen, det er det ingen som kan beregne seg til.

Forresten så vil man alltid i Norge ha de beste mulighetene i Oslo.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 22:26 2848

"Hvor lenge skal førstegangsboligkjøpere etter din mening vente, 2-5 år?"

---------------

Aner ikke, men antagelig minst 2-5 år ja. Det fine med boligmarkedet og noe vi voksne vet av erfaring, er at det er ganske mye treghet i markedet, og det kan da ikke sammenlignes med børs, hvor en må snu seg kjapt rundt. Så ja, mitt råd til alle førstegangskjøpere av bolig/eiendom, er nå å sitte på gjerdet og vente og ha is i magen, en vil i god tid få signaler om at markedet er på vei opp (høyst sannsynlig vil det ta noen år). Uansett folk får høre på hvem de vil, jeg har ihvertfall god samvittighet for de råd jeg har gitt. Ingen vil havne i uføre pga. de rådene, kan du si det samme Millennial?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare