Utnyttelse av unge studenter... please hjelp...

Brunar
25.03.2020 kl 16:32 3138

Hei, jeg har endt opp i en veldig rar situasjon og setter pris på alt av råd, tips og tilbakemeldinger jeg kan få.

Jeg har flyttet ut fra en leilighet og inn i en ny her i Oslo.
Noen dager før jeg skulle flytte sendte utleieren meg en melding angående depositumet og at han ikke så det på han sin bank. (Jeg så det i min)..
Det syntes jeg var veldig rart og ringte da banken for å høre mer.
Jeg har hatt en annen depositumskonto inne i banken min siden 2017 fra en leilighet jeg aldri flyttet inn i og da aldri betalte depositum. (dette kommer jeg tilbake til)
Banken mente at jeg da hadde satt depositumet inn på den kontoen istedenfor den andre, men i kontoutskriftene står det at jeg har satt det inn på rett konto??...
Banken kan i alle fall ikke sette de pengene inn på min brukskonto da de trenger et samtykke fra denne personen fra 2017 og sier jeg må ta kontakt med han..

I 2017 flyttet jeg og 3 kompiser til Oslo for å studere, vi var 19-20 og ingen av oss hadde noe erfaring fra boligmarkedet og kontrakter osv.. Vi kjørte helt fra Stavanger til Oslo for å rekke en visning. 4 unge og naive ungdommer ante ingen fare for noe og bare gleda seg til å starte et nytt liv i storbyen. Det nærmet seg studiestart og vi trengte plass å bo så vi var jo klar for å ta det første vi fikk. Etter visningen tilbudte han oss leiligheten og ga oss en kontrakt å signere. Et par dager senere så fant vi en mildt sagt mye bedre leilighet på finn, den var større, billigere, mer sentralt, alt du kunne ønske deg. Vi ringte de vi hadde kontrakt med og sa dette, de forsto det, men sa vi måtte betale en sum for å avbryte kontrakten som var på ca. 6-8000. Det ble vi enig om. Det gikk da noen uker og vi hadde ikke hørt noe, plutselig hadde vi fått faktura på husleie på denne leiligheten samtidig som vi nå hadde flyttet inn i ny leilighet. Vi ringte opp og de mente noe helt annet nå og sa vi måtte betale til de fant nye leietakere. Da tok jeg kontakt med foreldrene mine da vi var helt ferske, forsto veldig lite og var jo nå livredde for at vi nå sitter med 2 leiligheter å betale på. De ble enige da med utleieren om å betale en sum på 16000kr så var denne kontrakten helt ferdig.

Tiden gikk igjen og en dag i Desember ble jeg ringt av en advokat hvor han fortalte at jeg hadde et krav mot meg på rundt 90 000kr. Dette tok jeg videre med min mor som tok telefoner fram og tilbake rundt forbi og til slutt var det et type kreditnota selskap eller noe som tok over for å være en mellommann og om han (utleier) ikke svarte innen en viss tid så var dette 100% over. Han svarte ikke og denne saken har vært død siden Januar 2018.

Nå har vi da fått kontakt med han igjen for at han skal kunne gi et skriftlig samtykke til banken. Han mener nå at det er hans penger på grunn av denne saken og kravet fra 2017. Dette er noe skikkelig sleipe folk som jobber i de gråeste soner og har flere lignende artikler på nettet mot seg. Jeg jobber enda med dette med banken, utleier og vurderer snart å gå til politi/forliksråd, men jeg har så lite peiling på dette at jeg håpte kanskje noen her hadde noen tips eller erfaringer å dele. Vær så snill :-))

Tusen takk på forhånd...





Redigert 20.01.2021 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
brummen
25.03.2020 kl 16:35 3122

Hei vil anbefale deg å henvende deg til leieboerforeningen og søke hjelp hos de. Evt melde deg inn og få juridisk hjelp. Vil også tro at studentsamskipnaden kan bistå med evt juridisk hjelp, eller jussbuss.

lykke til
brummen
25.03.2020 kl 16:35 3121

Hei vil anbefale deg å henvende deg til leieboerforeningen og søke hjelp hos de. Evt melde deg inn og få juridisk hjelp. Vil også tro at studentsamskipnaden kan bistå med evt juridisk hjelp, eller jussbuss.

lykke til
Stephen
25.03.2020 kl 19:02 2983

Meld dere inn i leieboer foreningen og søk juridisk hjelp der og andre steder dere kan f eks Jusbuss osv.
Lykke til

Mvh Stephen
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:21 2944

Start med tipsene til Brummen og Stephen. Søk fri rettshjelp om dere må gå til sak. Må dere betale for advokat bør summen på depositumskontoen stå i samsvar med potensielle advokatutgifter.
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:25 2926

Ingen av dere får glede av de pengene før enighet. Sett opp mot potensielle advokatutgifter, kan en deling av summen med utleier svare seg. Men klart, en rettssak med full seier der utleier blir dømt til å betale alle saksomkostninger vil jo gi dere full pott. Men det er lang vei dit og ingen garanti for for full seier.
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:29 2902

Utrolig hvor langt én part kommer med å ignorere den andre parten. Så ikke forvent noen kvikkfiks. Ikke bli overrasket om utleier gir fullstendig blaffen. De vet at du helst vil unngå advokatutgifter.
Slettet bruker
25.03.2020 kl 19:35 2880

En som spekulerer på naive unge mennesker er straffbart, som finner på nye emner å ta dere på.

Det som allerede er nevnt. Ta kontakt med jussbuss. Dette er en perfekt sak for de, og du/dere slipper advokatutgifter.

Som et tips.
1 Ta vare på alle deres kontoutskrifter på at de angitte beløpene ble betalt til det og det kontonr. Det gjør deres historie troverdig.
2 Be eventuelt jussbuss eller andre ta kontakt skattemyndighetene sjekke om vedkommende har betalt skatt for det dere har betalt han, og om han har hatt en inntekt som tilsvarer det dere skulle ha betalt til utleier om dere har hatt leiligheten hele dette kravet går ut på (vil tro utleier ikke bor i samme bolig?). Det vil si at utleier forsøker å få dobbel inntekt på leiligheten, og sannsynligvis unngå skatt på noe av det. Om han har flere leiligheter/hybler med inntekter skal ikke dette ha noen betydning da detaljene skal stå i skattemeldingene.

En ting er at utleier kan ha kravene på sitt tørre, men vedkommende kan ikke be og be om ytterligere krav.

RealEst
25.03.2020 kl 20:34 2818

Jeg går ut fra at dere(dine foreldre) har en kvittering på at dere betalte utleieren 16.000.- for å avslutte leieforholdet. Går også ut fra at det aldri har vært betalt noen husleie for leiligheten, kun de 16.000.- som en engangsbetaling for å komme ut av avtalen. Videre overtok dere aldri leiligheten eller tok den i bruk, så det kan ikke kreves husleie. Det som kan kreves er dekning av de tap som utleier ble påført som følge av at dere gikk fra avtalen. Men, utleier har en plikt til å begrense tapene ved å gjøre sitt beste for å få inn nye leietakere. Og strengt tatt, utleiemarkedet i Oslo høsten 2017 var vel ikke så dårlig at de ikke klarte å leie ut leiligheten til nye leietakere innen et par måneder! Uansett så skal ethvert krav mot leietaker rettes innen rimelig tid etter at leieforholdet ble avsluttet. Siden dere ikke tok i bruk leiligheten, så er det vel naturlig å anta at leieforholdet ble avsluttet før dere faktisk skulle flytte inn.

I forhold til advokaten og kravet på 90.000.-, så må det foreligge relativt bra dokumentasjon for en slikt krav. Vet ikke hva husleien var på, men det må være snakk om minst 4-5 måneder husleie som kreves dekket. Be om dokumentasjon for kravet fra utleier. Utleier bør lett kunne dokumentere at leiligheten ble annonsert for leie på nytt og ha en rimelig god forklaring på hvorfor det ikke var mulig å leie den ut til noen andre. Er jo også noe merkelig at utleier ikke reagerte på at de aldri ble betalt noe depositum eller leie, samt at dere aldri overtok leiligheten eller nøkler. :)

Merk at utleier ikke uten videre kan få utbetalt depositumet. Det gjelder spesielle regler i forhold til skyldig husleie, men siden dere aldri flyttet inn i leiligheten, så skylder dere heller ikke husleie. Og så lenge du ikke er enig i kravet fra utleier, må utleier ta saken videre til enten Husleietvistutvalget eller Forliksrådet. Tenker at utleier ser en mulighet for å presse deg/dere ved å trene fristilling av depositumet og håper at dere til slutt går med på å betale noe bare for å bli ferdig med saken.

Siden du har betalt inn depositum på korrekt konto, dvs. på depositumskontoen for den nye leiligheten, så er det banken som har gjort feil. Det skal de rette opp i. Send dokumentasjon på at innbetalingen du gjorde og krev at depositumet settes på korrekt konto. Regner med at depositumet samsvarer med avtalt depositum på den nye leiligheten og ikke med avtalt depositum på den dere skulle leie i 2017. Her bør banken relativt raskt innse at de har gjort en feil og rette opp i uten noen videre diskusjon.

Lykke til!! Mener at du har en veldig god sak her....
Brunar
26.03.2020 kl 13:08 2657

Wow, forventet ikke så bra respons her. Veldig hyggelig og masse bra tips som kommer veldig godt med.
Hyggelig å se at jeg ikke er helt på bærtur her.. Har brukt så mye tid på det allerede da i 2017 og nå de siste ukene så har jeg nesten begynt å tro at det er jeg som er skurken her. Tusen takk for alle tilbakemeldinger <3
omac
26.03.2020 kl 13:15 2640

Kjekt å se at forumet kan være noen til hjelp mellom all skittkastingen og skrikingen som pågår :) Lykke til