Boeing 737 Max 8

Max 8
25.03.2020 kl 19:17 2768

Om det skulle være av interesse for noen, som håper på en snarlig retur av Max 800. Så er den i luften og testflyr skrivende stund

Flightradar24
Flightradar24 turns your phone or tablet into an air traffic radar. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flightradar24pro
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Strategi
05.04.2020 kl 20:39 1679

Nå har Norwegian rund 100 airbus i bestilling så de står i en gunstig posisjon med denne bestilling .
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 20:24 1698

Ja, det er det vel like greit å håpe at de ikke får sertifisering ?
Og NAS eller konkursboet til NAS får stort krav hos Boeing.
Et nytt flyselskap får kanskje litt dyrere flyleie enn ellers, men ikke mye.
Og Boeing må ta konsentrere seg om produksjon av sine kurante moderne fly, og ikke MAX.
Det ryktes at de jobber på et nytt fly i omtrent 737 størrelsen. Men sånt tar visst 6 år fra start til mål.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
CS_invest
05.04.2020 kl 20:14 1709

problemstillingen er foreldet. Pga. pandemi og følgende rescessjon - er ikke det i det hele tatt behov for flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 18:55 1749

Blackbot skrev Innlegget er slettet
Jeg er ikke flyver av B 737. Men kjenner til luftfartens sikkerhetskrav. Disse setningene var kanskje skrevet i litt vel full fart.
Poenget mitt var at MAX-flyet kan som du også skriver, komme ut for ekstremsituasjoner. Tordenvær, massivt med skyer,
mørke o.lign. Det er sikkert mange varianter av stressituasjoner for en flyger. Tett flytrafikk, stengt rullebane, venting i luften osv.
Med det opplegg vi har blitt kjent med for MAX, så fremstår det som sikkerhetskravene ikke kan bli oppfylt ved en rekke
typer ekstremsituasjoner. Det er rett og slett for mye risiko ute og går, i forhold til de strenge sikkerhetskrav luftfarten har
satt som generell norm. Det er jo dette som teller her. At det også er tvilsomt utenom ekstremsituasjoner, er nok også
tilfelle etter min mening. Det var dette jeg mente.
Begge alternativ fører jo til at sertifisering må avvises. Jeg skrev dette for å understreke hvor langt unna lovlig sertifisering
dette sannsynligvis er. Og hauger av folk på det internasjonale nettet, som har greie på dette, avviser MAX.

Jeg vet hva jeg snakker om på generelt sikkerhetsnivå. Har fått dette fra høyeste hold.

Hva mener du begrunner å kunne gi MAX sertifisering ? Fordi det er vel dette du mener ?
Og mener du softwareendring og simulatorkurs er nok ?
Og noe utbedring av kabling ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 16:03 1856

Selv eldgamle flytyper klarer å fly. Men så gjorde man store kompromisser på det.
Så store at de ikke oppfyller sikkerhetskravene i luftfarten.
Man forsøker å oppfylle det med software. Men det holder nok ikke. Antagelig langt ifra.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
05.04.2020 kl 14:54 1905

Selv jeg som ikke følger denne bransjen har fått med meg hva slags mentalitet som nå gjennomsyrer Boeing. Det var sjokkerende å lese hvordan selskapets representanter lo og skrøt av hvordan de gikk inn for å kompromittere sikkerheten i forkant av det som resulterte i ulykker med flere hundre døde.

Kommer aldri til å stole på Boeing sine fly etter dette. Og Norwegian, som jeg alltid kun har hatt positive opplevelser med, vil jeg aldri bestille en billet hos mer hvis de kjører på med disse flyene. Det som er synd for Norwegian er at Kjos ble sittende for lenge og bestemme. Fantastisk hva han bygde opp og all respekt for det. Men hans senere års eskapader i selskapet er nitriste.

Både Boeing og Norwegian er i store vanskeligheter. Ingen selskaper er skjermet fra konkursdøden. Selv ikke Boeing, hvor enn utrolig usannsynlig det virker akkurat for øyeblikket, tatt i betraktning kapasitetene de besitter og leverer både militært og til romfart. Som Stordalen er i ferd med å få en forståelse av; realverdier forsvinner ikke selv om en selskapsform avsluttes.

Det er godt mulig det flys med ett og annet Max8 der ute i et desperat håp om å redde stumpene, og det er også godt mulig jeg tar feil så det synger etter, men kan ikke for at jeg med bakgrunn i rådende krisetid på toppen av det hele, mistenker de aller fleste Max8 er på tur ut til oppbevaring (og i opplag) i en eller annen nærliggende amerikansk ørken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Epona
05.04.2020 kl 14:42 1932

"MAX er et stort kompromiss på en eldgammel flytype."
Vel, "eldgammel" betyr likevel at det var et fly som fløy som du refererer til. I og med at det fløy så var det flyvedyktig og i kommersiell trafikk. Når Boeing hadde som mål å gjøre det enda bedre, sviktet det underveis. Dermed sa det pang to ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 14:30 1942

Blackbot,
Det var da fælt til kritikk. Du kan ikke ha lest mye på forum skjønner jeg.
"Dette tror jeg er noe av det største vrøvl jeg noen gang har lest i ett forum eller i ett kommentarfelt noen gang. " skriver du.

Boeing måtte komme med noe. Langvarig taushet kan de ikke holde på med. Boeing-aksjen hadde rett i forkant av denne
uttalelsen falt fra 340 til 90 !!! Og dette er det dummeste du lest. Sier vel mer om deg enn meg.

Det er ikke sikkert publimkum vil fly med MAX på flere år. De vil se at det funker over lengre tid først. Og sertifisering er det
ikke sikkert MAX får uten fysiske endringer på flyet. MAX er et stort kompromiss på en eldgammel flytype.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Epona
05.04.2020 kl 14:20 1958

Eget program «Boeing Max: hva gikk galt» På tv2 Zebra nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Blackbot
05.04.2020 kl 13:43 1997

Dette tror jeg er noe av det største vrøvl jeg noen gang har lest i ett forum eller i ett kommentarfelt noen gang. Wow som noen forståsegpåere klarer å lire av seg. Helt utrolig!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
05.04.2020 kl 04:54 2123

Tomflight for å "vedlikeholde" pilotrating.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
CS_invest
04.04.2020 kl 23:58 2181

Får se hvor mange passasjerer det blir neste par år...
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Max 8
04.04.2020 kl 23:40 2212

Canada Air flight AC2352 er i øyeblikket på retur til Toronto. Sjekk Flightrader og sett filter på Max8. Dette er er ordinær rutetrafikk og ikke annet. Hvorfor er det ikke kommet nyheter?
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
04.04.2020 kl 23:18 2233

He he nå er det plutselig blitt et problem for Norwegian at Max kan bli godkjent for flyging igjen... halmstrået igjen.
Max er et fantastisk fly for passasjerene. Har prøvd.
Long haul er avhengig av Max pga av rekkevidde og drivstoffbesparelse (30%). Nas er tjent med egne fly på disse rutene fremfor wetlease.
Med Max i luften og Boeing i fremgang, vil goldcare slå inn for fullt. Dette er selvfølgelig ledelsen i både Nas og Boeing inneforstått med.
Joker nord kommer snart å henter aksjonærene tilbake der de hører hjemme.
Må bare få viruskontroll først.
I denne fasen vil staten og kreditorer stille opp.
Bidrag fra aksjonærene kommer når flyene er i lufta og Nas tjener penger igjen.
Forhåpentligvis for å dekke råtten obligasjonsgjeld.
En gjeld som mest sannsynlig har gjort hovedaksjonærer til statister . Foreløpig.-;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Griffon
04.04.2020 kl 19:30 2304

Max 8 fly er ute og flyr, bl.a idag. Blir snart godkjent igjen for flyvning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Max 8
26.03.2020 kl 02:03 2467

Vi kan regne med at Max 8 vil bli det sikreste fly noen sinne når det kommer på vingene igjen. Boeing tar virkelig ansvar nå for å gjenopprette tilliten til selskapet.

https://www.boeing.com/737-max-updates/737-max-answers/#how-are-you-improving-the-flight-control-system-on-the-737-max
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 00:17 2523

Det kan være de kommer med dette nå for å utsette mas om kompensasjon. For liksom å ta
litt brodden av dette med kompensasjon. Men publikum vil ikke fly med det uansett. Og
sertifisering er det egentlig ikke grunnlag for å gi flyet. For luftfartens sikkerhetskrav kan ikke
her la seg oppfylle. Et fly kan bl.a. komme i ekstremsituasjoner. Og da holder ikke opplegget.
Opplegget holder ikke for normalsituasjons flyging heller.

Boeing setter en fiktiv dato frem, i håp om at NAS går konk i mellomtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
fastinvest
25.03.2020 kl 20:51 2629

Tviler på at mange setter seg i disse flyene på lang tid
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2020 kl 20:43 2660

Hold deg oppdatert.
Problemet er løst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Griffon
25.03.2020 kl 19:59 2709

Flyet er basert på de tidligere 737 modellene som har fløyet i lang tid. Max hadde en lite gjennomtenkt funksjon i trim som laget problem.
Om man reagerte, som en erfaren pilot ville ha gjort, var det mulig å rette opp trim. Men om man ventet for lenge var det problem å
justere det manuellt pga krefter som holdt igjen. Hadde det vært mulig å kjøre trim manuelt med motor så hadde nok ulykkene vært unngått.
Det var desverre ikke godt nok forklart av Boing eller øvet på i simulator.
Nå har Boing laget fly i en mannsalder og ikke noe som tilsier at de ikke skal fortsette.

Flyet ble fløyet lenge av Norwegian og andre uten problem.

Når problemet nå blir løst, er det ingen grunn for at Max ikke kan fortsette å fly.
Redigert 21.01.2021 kl 07:13 Du må logge inn for å svare