NAS - At the END of the road!

Hammers
HAMMER 26.03.2020 kl 01:18 4363

Tiden går så alt for raskt etter hvert som man blir eldre!

Ja så fort går de at man ikke lengre klarer å holde styr på sist tiggerhatten gikk mellom obligasjonseierne.
Var det ETT år siden - eller bør jeg plusse på ytterligere noen mnd? Uansett, deromkring vandret hatten rundt.

Den gang var det utsettelse på innbetaling av obligasjonslånet som utløp.
Fikk man ikke det var det konkurs neste. Utsettelse ble det!

1 år og noen mnd senere går hatten atter en gang runden fra mann til mann.
Nå for å få betalingsutsettelse ut juni. Får vi ikke det blir det konkurs neste.

Hensikten er selvsagt å få tilgang til Statens lovnad om 1,2 MRD på visse betingelser.
Bl.a. at samtlige obligasjonseiere vender tommelen OPP.

Hvor sannsynlig er det egentlig at samtlige tommeltotter vil peke mot "de høyere makter"?
Så godt som hele flyflåten er satt på bakken - og der kan den bli stående i LANG tid slik spredningen nå er!
Hvilken reelle sjanser er det i disse tider for at NAS skal tjene nok for å dekke egne forpliktelser?

De klarte det i realiteten ikke FØR Korona. I disse dager er det 100% UMULIG!
- Storaksjonær Abrahamsen solgte seg ut med rundt 38 mill i tap for 2 dager siden.
- Dagen etter var det Kjos/Kise som solgte 3652 aksjer - og kom seg like under flaggegrensa på 10 %.
- Innsiderne forlater altså skipet så raskt de kan. Koste hva det koste vil.

"Toskene" tror trolig at de 3000 kun var en justering. "Åpnet for fiendlig oppkjøp (av 66 mrd i gjeld - etter kroneraset)".
Realiteten er at de NÅ kan selge ytterligere 5% av eget innehav uten å fortelle dette til en eneste kjeft.

MITT tips er at de selger seg ned til et par tusen aksjer over 5%-grensa (akkurat som da de lå 3,6k over 10%.
Deretter prøver de å få et meglerhus til (helst) å selge resten i et JAFS før markedet får vite noe som helst.
Klarer de DET kommer det neste dag melding om at de er HELT UTE av NAS - og med det har berget stumpene.

I hvert fall fått maks ut av situasjonen - før det hele deretter KOLLAPSER på Oslo Børs.

Dette tror jeg at også obligasjonseierne med tommeltotter skjønner.
De sitter nok hver for seg og regner på hvordan de selv kommer seg best ut av UFØRET de har havnet i.
De fleste har shortet slik at de kan ta inn det tapte ved kraftige kursfall.
Amatørene går derimot på en SAFTIG SMELL - uten å skjønne noe som helst.

Hilsen Hammers........som ganske bestemt dessverre tror at dette er begynnelsen på "The end of the road" for NAS.
Når som helst kan det jeg antyder inntreffe, men neppe i morgen - eller de neste par dagene.
Ikke før obligasjonseiernes svar begynner å bli "synlige"!
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
børst
26.03.2020 kl 06:26 4258

Ja, de måtte be långiverne om nåde allerede før viruskrisen. Og da er det rimelig klart at selskapet ikke har livets rett, at de i stedet for å bygge sten på sten over flere år, har vokst for fort på lånte midler.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
26.03.2020 kl 06:48 4187

Hammers

Litt erlighet må man kunne forvente selv av deg.
Når det gjelder Abrahamsen så er det riktig at han solgte seg ut.
Når det er sagt er det også riktig å si at han ønsket å kjøpe seg inn på lavere priser, dette tror jeg blir vanskelig.
Han uttalte også at han var positiv til emisjon og at han ville delta i denne om den kom.
Du har også pastått at Boeing vil gå konkurs, den var opp 24 % + i går og har vel doblet seg på en uke.

Grunnen til at Norwegian er i en vanskelig situasjon er shortsalg og mye negativt i media.
Skjønner ikke din agenda.

Forby shortsalg
Samfunnsskadelig shortsalg er blitt forbudt i mindre alvorlige situasjoner enn hva vi nå opplever, skriver Gudmund Bratrud.
Også sånne som deg som har som sport å ødelegge klimaet rundt diverse aksjer, veldig pussig siden du ikke er invistert.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/03/25/7511304/forby-shortsalg
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.03.2020 kl 09:25 4063

Javel, men.....;
- Hva er lavere priser? 10 øre......eller?
- KONK. I går fikk BOEING redningspakke. Derav stigningen. Ingen pakke gitt da jeg skrev det jeg skrev. Så langt kunstig åndedrett!
- JØSS, er det SHORTSALG som er problemet til NAS? Jeg tror knapt hva jeg leser......mtp NAIVITET!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
26.03.2020 kl 11:07 3935

Skal henge på Corona selvfølgelig, var litt tidlig på morran.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
HP17
26.03.2020 kl 13:15 3838

Det er bare å lese hva styreleder selv uttalte i går så skjønner en at THE END GAME i NAS har begynt.
i skal være utrolig heldige om vi skal få det til å lykkes, sier Smedegaard til Børsen og Bjørn Kjos har begynt å selge seg ut.

Hvem tør å sitte igjen som aksjonær i NAS i disse dager nå?

Vi har en ekstremt kompleks finansieringsstruktur, med alt fra leasingselskaper til obligasjonseiere i mange forskjellige land. Vi skal være utrolig heldige om vi skal få det til å lykkes, sier Smedegaard til Børsen

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511634/norwegian-har-forespurt-obligasjoneierne-om-betalingsutsettelse
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Empire
26.03.2020 kl 14:50 3726

Norwegian historien er nå i et ganske trist kapitel og har vært det lenge. Spørsmålet er kanskje hva som skjer videre i sagaen? En mulighet er som følger

Jeg lurer på hva som skjer med Fredriksen? Sist gang var han garantist for emisjon, men endte bare opp med å få noen millioner i "fees". Kanskje det blir mer denne gang, om Storeulv plukker i det små og legger resten i cash og/eller lån på bordet når det trengs. 3 milliarder for et flyselskap er småpenger i den store sammenhengen for Hemen og co og Fredriksen kunne smykke seg med "redningsmann". Det hadde kanskje vært en fin avgang, både for Fredriksen og Norwegian?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
tod-l
26.03.2020 kl 14:57 3696

Upps gikk det litt feil vei ??? måtte lange ny tråd
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2020 kl 16:42 3610

Fredriksen kan være med på å starte et nytt NAS2. Det kan bli et strålende selskap, som også
gjerne staten kan være med å få igang i starten. Det kan også være andre som Ferd (har vært med tidligere),
hoteleiere, andre reiselivsaktører osv. Pluss private norske småaksjonærer. 10 mrd. i EK kan være mer enn nok.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.03.2020 kl 22:50 3378

Leser i kveld at Finansavisen påstår at obligasjonseierne er "bakbundet" i NAS:
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/27/7512576/obligasjonseiere-trolig-nodt-til-a-godkjenne-norwegians-bonn-om-utsettelse

Jeg bare lurer på; kan DETTE være riktig?
I følge "Lille-Sissener" shortet obligasjonseierne i sin tid aksjer i NAS for å sikre seg.
Går kursen "ad dundas" går shorten tilsvarende til himmels.
Vel, jeg er ingen økonom, og jeg har heldigvis ikke så mye penger til overs at dette er en problemstilling for min del.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 22:56 3359

Vet ikke hvem Finansavisen har snakket med eller om det er ønsketenkring fra aksjonærene, også usikker på hvor mange som er short av obl.eierene.

Det som er hyggelig dog er at svekkelsen av den Norske krona har medført at valuta gevinsten as we speak er på over 30 prosent siden nyttår, håper at NAS har valuta sikret lånene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
nordnes
27.03.2020 kl 23:03 3339

Ingressen er meget interessant « Luftfart: Norwegians obligasjonseiere er tvunget til å gi selskapet pusterom. Alternativet er pant i upopulære fly og tungt omsettelige Gatwick-sloter.»

Jeg håper at NAS klarer seg, så det blir spennende tider.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 23:07 3318

Er det de upopulære flyene og de tungt omsettelige Gatwick-slotter, og den økende gjelda som gjør at aksjonærene ikke spytter inn penger?

De eneste som er tvunget til å handle er styret, nå er NAS insolvent . Obligasjonseierene har pant, aksjonærene har snart ingen ting igjen om de ikke spytter inn mer cash.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 00:02 3245

Om eierne ikke har noe å tape, vil de garanter ikke la seg pisse på av en gjeng fjesløse og grådige låneheier. Om de ikke evner å forstå at de også må bidra, når verden koker, får de bare gå for panter sitt. De vil garantert tape mer på det enn den lille utsettelsen på renter og avdrag som NAS her spurt om. Når det er sagt tror jeg de faktisk vil ende på det eneste forsvarlige og deretter motta en stor takk fra Norwegian.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.04.2020 kl 10:49 2547

- Aksjonærene VET NÅ at de mest trolig blir utvannet til kun 5% av selskapet ila kort tid.
- Selskapet er i prinsippet konkurs, og de få NOK'ene som fortsatt er igjen formelig fosser ut. Kun NØDVENDIGE regninger betales.
- Så godt som "hele flyflåten" står på bakken - og inntekter finnes i prinsippet ikke.
- Oppsigelser og kaotiske tilstander.
- Likevel holder kursen seg med et fall på kun 6-7%.

Trolig småinvestorene i Nordnet og svenske Avanza som blåser luft under vingene -
for dette er temmelig dødfødt for aksjonærene - og STORE TAP kan forventes.

Hilsen Hammers........som kan ønske dere en god tur! Bare HUSK reisesyketablettene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.04.2020 kl 10:59 2510

Kommet deg til Sverige? Eller er det fortsatt stengt?
Nas har vel falt nesten 90% i år.
Viktig for de fleste å sørge for fortsatt drift. Derfor er det overveiende sannsynlig at det blir en minnelig løsning
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.04.2020 kl 11:11 2475

Ja, et brutalt fall, men det VERSTE; NAS kan FORTSATT falle 100% fra dagens.

Hilsen Hammers.......som har NULL tro på en minnelig løsning. I hvert fall ikke for aksjonærene.
Der er "alt" trolig tapt, men det er fortsatt noen som tror på julenissen. Glem det!
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
27.04.2020 kl 11:32 2445

Jeg har troen på Norwegian som selskap.
Alltid hatt troen.
Har sett litt på støttetråden på Facebook.
Utrolig mange engasjerte ansatte og kunder.
Ellers går et fåtall skribenter igjen i alle kommentarfelt, i alle media. De er overdrevent negative og har mest sannsynlig noe å tjene på lav aksjekurs. Ingen vil tjene på konkurs.
Dette vil bidra til minnelig løsning.
Iforhold til julenissen, er det viktig for oss å beholde fasaden. Da det i hovedsak gir barn troen på at det finnes en oppside og noe å glede seg til.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Single Malt
27.04.2020 kl 15:32 2320

tipper det som holder kursen oppe er inndekning for det meste.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 15:48 2284

Et spørsmål til deg HAMMERS :

Hvorfor selger ikke Folketrygdefondet sine aksjer og berger stumpene

slik som Kjos og co gjorde ?

Bybonden
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Ignoranceisbless
27.04.2020 kl 17:36 2195

Det kan ikke være noen tvil om at aksjekursen vil gå kraftig ned, men jeg skjønner ikke hvorfor kun 1.5% av NAS er shortet?

Kan noen forklare meg dette? Får man ikke dekket inn shorten hvis selskaper går konkurs, og taper dermed hele shorten?
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
27.04.2020 kl 18:57 2110

Det er ingen som låner ut aksjer, og naken short er forbudt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
27.04.2020 kl 19:06 2075

Du tar nok "feil", Hammers!

Småinvestorene må blåse luft over vingene skal det holde seg i lufta, men det hjelper lite når de tydeligvis lider av romlig desorientering. Instrumentene viser det åpenbare, at bakken nærmer seg farlig fort, men de skjønner allikevel ikke hva de må gjøre for å unngå verst tenkelig utfall.

Veldig godt startinnlegg, men kjedelig sak for både aksjonærer, obligasjonsholdere, ansatte og kunder.

Eneste trøsten kan være discografien til Led Zeppelin og økte priser på polet utover sommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.04.2020 kl 20:03 1999

👍. Helt rett der Sølvrev.......det med luftens vei forbi vingene.

Ellers;
Da jeg hørte CEO i dag uttale seg på TV om den kommende emisjonen tenkte jeg; Frekkheten kjenner ingen grenser!
Mannen nærmest "anbefaler" aksjonærene om å la seg utvanne til det pinlige (tape 75%) - så skal de deretter få tegne nye og rabatterte aksjer.
Kaste enda flere friske NOK inn i et selskapet som visstnok svir av inntil en HALV MRD pr mnd!
Akkurat slik det var ved den forrige emisjonen - og den før der. ALT er i grunnen borte, og nå skal folk satse igjen.

Et tilbud som er så tåpelig at selv grunnleggerne stormet ut døra da de fikk snusen i det før påske.
Heldiggrisene K+K som AKKURAT hadde kommet seg ut da nyheten om refinansiering ble publisert. Snakk om å treffe planken!

Hilsen Hammers.......som har sagt det tidligere. ENKELTE aksjer skal man bare ikke være involvert i.
NAS er et stjerneeksempel på dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.04.2020 kl 20:40 1935

Dette er et spørsmål du bør stille til Folketrygdfondet (og likevel ikke få svar på) - ikke til meg.
Likevel - kan jeg gjøre et forsøk på en egen teori.

- I "F" er det ingen enkeltpersoner som taper penger (slike som K+K). Det er det samfunnet som gjør. Du og jeg.
- NAS utgjør en så mikroskopisk del at det trolig er mer samfunnsnytte i å forbli eiere. La "folket" tro at man tror på NAS.
- På den måten kan man kanskje få enda flere friske kroner ut av folket for å holde liv i selskapet.
- NEI, "F" har selvsagt ingen følelser for om folket pga dette taper store private formuer.
- Tap BLIR det!
- Derfor K+K pellet seg ut - og bevarte så store verdier som mulig. Dette selv om formuene da var minimale i forhold til f.eks "NOK 305".

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare