NAS - At the END of the road!


Tiden går så alt for raskt etter hvert som man blir eldre!

Ja så fort går de at man ikke lengre klarer å holde styr på sist tiggerhatten gikk mellom obligasjonseierne.
Var det ETT år siden - eller bør jeg plusse på ytterligere noen mnd? Uansett, deromkring vandret hatten rundt.

Den gang var det utsettelse på innbetaling av obligasjonslånet som utløp.
Fikk man ikke det var det konkurs neste. Utsettelse ble det!

1 år og noen mnd senere går hatten atter en gang runden fra mann til mann.
Nå for å få betalingsutsettelse ut juni. Får vi ikke det blir det konkurs neste.

Hensikten er selvsagt å få tilgang til Statens lovnad om 1,2 MRD på visse betingelser.
Bl.a. at samtlige obligasjonseiere vender tommelen OPP.

Hvor sannsynlig er det egentlig at samtlige tommeltotter vil peke mot "de høyere makter"?
Så godt som hele flyflåten er satt på bakken - og der kan den bli stående i LANG tid slik spredningen nå er!
Hvilken reelle sjanser er det i disse tider for at NAS skal tjene nok for å dekke egne forpliktelser?

De klarte det i realiteten ikke FØR Korona. I disse dager er det 100% UMULIG!
- Storaksjonær Abrahamsen solgte seg ut med rundt 38 mill i tap for 2 dager siden.
- Dagen etter var det Kjos/Kise som solgte 3652 aksjer - og kom seg like under flaggegrensa på 10 %.
- Innsiderne forlater altså skipet så raskt de kan. Koste hva det koste vil.

"Toskene" tror trolig at de 3000 kun var en justering. "Åpnet for fiendlig oppkjøp (av 66 mrd i gjeld - etter kroneraset)".
Realiteten er at de NÅ kan selge ytterligere 5% av eget innehav uten å fortelle dette til en eneste kjeft.

MITT tips er at de selger seg ned til et par tusen aksjer over 5%-grensa (akkurat som da de lå 3,6k over 10%.
Deretter prøver de å få et meglerhus til (helst) å selge resten i et JAFS før markedet får vite noe som helst.
Klarer de DET kommer det neste dag melding om at de er HELT UTE av NAS - og med det har berget stumpene.

I hvert fall fått maks ut av situasjonen - før det hele deretter KOLLAPSER på Oslo Børs.

Dette tror jeg at også obligasjonseierne med tommeltotter skjønner.
De sitter nok hver for seg og regner på hvordan de selv kommer seg best ut av UFØRET de har havnet i.
De fleste har shortet slik at de kan ta inn det tapte ved kraftige kursfall.
Amatørene går derimot på en SAFTIG SMELL - uten å skjønne noe som helst.

Hilsen Hammers........som ganske bestemt dessverre tror at dette er begynnelsen på "The end of the road" for NAS.
Når som helst kan det jeg antyder inntreffe, men neppe i morgen - eller de neste par dagene.
Ikke før obligasjonseiernes svar begynner å bli "synlige"!
Redigert 26.03.2020 kl 01:32 Du må logge inn for å svare
børst
26.03.2020 kl 06:26 1322

Ja, de måtte be långiverne om nåde allerede før viruskrisen. Og da er det rimelig klart at selskapet ikke har livets rett, at de i stedet for å bygge sten på sten over flere år, har vokst for fort på lånte midler.
Strategi
26.03.2020 kl 06:48 1257

Hammers

Litt erlighet må man kunne forvente selv av deg.
Når det gjelder Abrahamsen så er det riktig at han solgte seg ut.
Når det er sagt er det også riktig å si at han ønsket å kjøpe seg inn på lavere priser, dette tror jeg blir vanskelig.
Han uttalte også at han var positiv til emisjon og at han ville delta i denne om den kom.
Du har også pastått at Boeing vil gå konkurs, den var opp 24 % + i går og har vel doblet seg på en uke.

Grunnen til at Norwegian er i en vanskelig situasjon er shortsalg og mye negativt i media.
Skjønner ikke din agenda.

Forby shortsalg
Samfunnsskadelig shortsalg er blitt forbudt i mindre alvorlige situasjoner enn hva vi nå opplever, skriver Gudmund Bratrud.
Også sånne som deg som har som sport å ødelegge klimaet rundt diverse aksjer, veldig pussig siden du ikke er invistert.

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/03/25/7511304/forby-shortsalg
Hammers
26.03.2020 kl 09:25 1135

Javel, men.....;
- Hva er lavere priser? 10 øre......eller?
- KONK. I går fikk BOEING redningspakke. Derav stigningen. Ingen pakke gitt da jeg skrev det jeg skrev. Så langt kunstig åndedrett!
- JØSS, er det SHORTSALG som er problemet til NAS? Jeg tror knapt hva jeg leser......mtp NAIVITET!

Hilsen Hammers
Redigert 26.03.2020 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Strategi
26.03.2020 kl 11:07 1011

Skal henge på Corona selvfølgelig, var litt tidlig på morran.
HP17
26.03.2020 kl 13:15 917

Det er bare å lese hva styreleder selv uttalte i går så skjønner en at THE END GAME i NAS har begynt.
i skal være utrolig heldige om vi skal få det til å lykkes, sier Smedegaard til Børsen og Bjørn Kjos har begynt å selge seg ut.

Hvem tør å sitte igjen som aksjonær i NAS i disse dager nå?

Vi har en ekstremt kompleks finansieringsstruktur, med alt fra leasingselskaper til obligasjonseiere i mange forskjellige land. Vi skal være utrolig heldige om vi skal få det til å lykkes, sier Smedegaard til Børsen

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/25/7511634/norwegian-har-forespurt-obligasjoneierne-om-betalingsutsettelse
Empire
26.03.2020 kl 14:50 808

Norwegian historien er nå i et ganske trist kapitel og har vært det lenge. Spørsmålet er kanskje hva som skjer videre i sagaen? En mulighet er som følger

Jeg lurer på hva som skjer med Fredriksen? Sist gang var han garantist for emisjon, men endte bare opp med å få noen millioner i "fees". Kanskje det blir mer denne gang, om Storeulv plukker i det små og legger resten i cash og/eller lån på bordet når det trengs. 3 milliarder for et flyselskap er småpenger i den store sammenhengen for Hemen og co og Fredriksen kunne smykke seg med "redningsmann". Det hadde kanskje vært en fin avgang, både for Fredriksen og Norwegian?
tod-l
26.03.2020 kl 14:57 781

Upps gikk det litt feil vei ??? måtte lange ny tråd
Thinky
26.03.2020 kl 16:42 696

Fredriksen kan være med på å starte et nytt NAS2. Det kan bli et strålende selskap, som også
gjerne staten kan være med å få igang i starten. Det kan også være andre som Ferd (har vært med tidligere),
hoteleiere, andre reiselivsaktører osv. Pluss private norske småaksjonærer. 10 mrd. i EK kan være mer enn nok.
Hammers
27.03.2020 kl 22:50 466

Leser i kveld at Finansavisen påstår at obligasjonseierne er "bakbundet" i NAS:
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/03/27/7512576/obligasjonseiere-trolig-nodt-til-a-godkjenne-norwegians-bonn-om-utsettelse

Jeg bare lurer på; kan DETTE være riktig?
I følge "Lille-Sissener" shortet obligasjonseierne i sin tid aksjer i NAS for å sikre seg.
Går kursen "ad dundas" går shorten tilsvarende til himmels.
Vel, jeg er ingen økonom, og jeg har heldigvis ikke så mye penger til overs at dette er en problemstilling for min del.

Hilsen Hammers

Vet ikke hvem Finansavisen har snakket med eller om det er ønsketenkring fra aksjonærene, også usikker på hvor mange som er short av obl.eierene.

Det som er hyggelig dog er at svekkelsen av den Norske krona har medført at valuta gevinsten as we speak er på over 30 prosent siden nyttår, håper at NAS har valuta sikret lånene.
nordnes
27.03.2020 kl 23:03 431

Ingressen er meget interessant « Luftfart: Norwegians obligasjonseiere er tvunget til å gi selskapet pusterom. Alternativet er pant i upopulære fly og tungt omsettelige Gatwick-sloter.»

Jeg håper at NAS klarer seg, så det blir spennende tider.

Er det de upopulære flyene og de tungt omsettelige Gatwick-slotter, og den økende gjelda som gjør at aksjonærene ikke spytter inn penger?

De eneste som er tvunget til å handle er styret, nå er NAS insolvent . Obligasjonseierene har pant, aksjonærene har snart ingen ting igjen om de ikke spytter inn mer cash.
Redigert 27.03.2020 kl 23:08 Du må logge inn for å svare

Om eierne ikke har noe å tape, vil de garanter ikke la seg pisse på av en gjeng fjesløse og grådige låneheier. Om de ikke evner å forstå at de også må bidra, når verden koker, får de bare gå for panter sitt. De vil garantert tape mer på det enn den lille utsettelsen på renter og avdrag som NAS her spurt om. Når det er sagt tror jeg de faktisk vil ende på det eneste forsvarlige og deretter motta en stor takk fra Norwegian.