LO's krav i NAS krisepakka interessant.
https://www.borsen.no/nyheter/toffe-lo-krav-for-fly-krisehjelp/72292717
LO tar opp spørsmål vi har tatt opp her. Kort sagt har flybillettprisene vært
for lave, mens tilbringertjeneste og det øvrige rundt en flyreise har vært for dyrt.
Det bør bli mer balanse i dette fremover.
De flybillettprisene har åpenbart vært laget for å lokke folk ut på reise. Det bør
gjøres mer høyverdig å foreta en reise. Det må ligge mer gildhet bak.
Spørsmålet nå er om det er verd det å putte på mer penger på NAS. Det bør
sees mer på mulighetene for å opprette et nytt NAS2. Et flyselskap som da vil
få helt anderledes ordnede finanser. Og kunne nyttegjøre seg utsiktene fremover
med billigere fly, lave drivstoffpriser og lave renter. (Dvs. unngå kunstig høye renter
som de nå har). I det hele tatt videreføres som et nyrenset/revitalisert og offensivt selskap.
På denne biten kan staten godt delta. Og senere trekke seg ut. Dette vil være et konstruktivt
bidrag fra staten, som ikke behøver å innebære noen kostnad i sluttenden.
LO tar opp spørsmål vi har tatt opp her. Kort sagt har flybillettprisene vært
for lave, mens tilbringertjeneste og det øvrige rundt en flyreise har vært for dyrt.
Det bør bli mer balanse i dette fremover.
De flybillettprisene har åpenbart vært laget for å lokke folk ut på reise. Det bør
gjøres mer høyverdig å foreta en reise. Det må ligge mer gildhet bak.
Spørsmålet nå er om det er verd det å putte på mer penger på NAS. Det bør
sees mer på mulighetene for å opprette et nytt NAS2. Et flyselskap som da vil
få helt anderledes ordnede finanser. Og kunne nyttegjøre seg utsiktene fremover
med billigere fly, lave drivstoffpriser og lave renter. (Dvs. unngå kunstig høye renter
som de nå har). I det hele tatt videreføres som et nyrenset/revitalisert og offensivt selskap.
På denne biten kan staten godt delta. Og senere trekke seg ut. Dette vil være et konstruktivt
bidrag fra staten, som ikke behøver å innebære noen kostnad i sluttenden.
Redigert 20.01.2021 kl 18:33
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Strategi
26.03.2020 kl 08:34
3722
- GJØR AKKURAT DET: «Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale», kommenterer Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Gjør også for synsskyld at Folketrygsfondet er absolutt største eier i Norwegian.
- Gjør akkurat det
Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen betoner at hele bransjen må stå sammen for arbeidsplasser, infrastruktur og lokal verdiskaping.
«Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale, enten de er ansatt i Norge, Spania eller Storbritannia. Alle våre kolleger er fast ansatt lokalt og har konkurransedyktige betingelser. Selvstendig næringsdrivende tillater vi ikke», kommenterer Sandaker-Nielsen.
Gjør også for synsskyld at Folketrygsfondet er absolutt største eier i Norwegian.
Man ønsker vel ikke denne kapitalen tapt ved en konkurs, dette vil bli mer kostnad for Norge som helhet.
Dette tullet med et NAS 2 er helt på jordet.
Når det er sagt er det fullt mulig å strukturere Norwegian til en mer tilpasset modell for Norge med noe høyere bilett priser osv.
Selskapet er jo striglet slik det fremstår nå , skulle markedet endre seg på lang sikt på bakgrunn av Corone er vel Norwgian det selskapet som er mest rigget for en ytterligere tilpassning.
Gjør også for synsskyld at Folketrygsfondet er absolutt største eier i Norwegian.
- Gjør akkurat det
Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen betoner at hele bransjen må stå sammen for arbeidsplasser, infrastruktur og lokal verdiskaping.
«Norwegian gjør akkurat det LO tar til orde for. Vi har kun faste ansatte i hel- eller deleide Norwegian-selskap og de aller fleste har tariffavtale, enten de er ansatt i Norge, Spania eller Storbritannia. Alle våre kolleger er fast ansatt lokalt og har konkurransedyktige betingelser. Selvstendig næringsdrivende tillater vi ikke», kommenterer Sandaker-Nielsen.
Gjør også for synsskyld at Folketrygsfondet er absolutt største eier i Norwegian.
Man ønsker vel ikke denne kapitalen tapt ved en konkurs, dette vil bli mer kostnad for Norge som helhet.
Dette tullet med et NAS 2 er helt på jordet.
Når det er sagt er det fullt mulig å strukturere Norwegian til en mer tilpasset modell for Norge med noe høyere bilett priser osv.
Selskapet er jo striglet slik det fremstår nå , skulle markedet endre seg på lang sikt på bakgrunn av Corone er vel Norwgian det selskapet som er mest rigget for en ytterligere tilpassning.
Redigert 26.03.2020 kl 08:50
Du må logge inn for å svare
Fred55
26.03.2020 kl 09:52
3550
Sier obligasjonseiere nei sitter de igjen med noen rettigheter på slot fra en del flyplasser. Verdien på disse er i dag liten, men kan selvsagt stige på sikt.
Tvilsomt om de får rettighetene over natten. I ett konkursbo har alle diverse panter og heftelser i alt fra fly til slot osv.
Obligasjonseierne regner nok som bare det på hva de potensielt kan få mest ut av. Konkurs nå, eller avdragsfrihet etc ut juni og se hva verdien er da. Er i utgangspunktet ikke en ting de taper, men utsetter, vel å merke om NAS evner å snu seg. Noe jeg tror de gjør.
NAS 2 og sånn som det skrives konkurs og at Staten overtar. De ville i så tilfelle ikke overta slot eller fly eller noe for den slags skyld. De vil kun overta navnet NAS som de sikkert må betale for :-))
Bedre med en redningspakke en større emisjon der vi dagens eiere kan bli med og selvsagt utvannet. Til før nødvendig kapital. Få på plass Boeing kompensasjonen. Ett nytt selskap vil fremstå som ett solid tilskudd.
Svaret kommer nok rimelig kjapt og om obligasjonseierne sier nei, så tror jeg faktisk at det vil komme flere muligheter. Som Lo selv sier NAS etterlever og tusenvis går fra permittert til oppsagt over natten. Og å finne nye jobber i denne bransjen i disse tider sier seg selv er en umulighet nå og en god tid fremover ( år)
Ønsker vi oppriktig at vi gjøre dette mot 1000 vis av ansatte direkte i NAS og via service tjenester til fly bransjen. Det tviler jeg på.
Å redde NAS er mye mer en å redde ett selskap som har gjort feil, men som retter på feilene det siste 1,5 årene. Det har noe om å være i en bransje eller ei både nasjonalt og internasjonalt. Lik det eller ikke men fakta er at vi trenger å være der også teknologsik sett.
Kan jo selvsagt bruke SAS og Widerøe og andre selskaper med gammel forurense fly over landet vårt og la Ryainair wizzair og andre overta om de overlever. Ikke vet jeg men oppriktig talt tror jeg NAS bør bestå. Og NAS 2 er nok en drøm som de fleste selv vet er urealistisk
Tvilsomt om de får rettighetene over natten. I ett konkursbo har alle diverse panter og heftelser i alt fra fly til slot osv.
Obligasjonseierne regner nok som bare det på hva de potensielt kan få mest ut av. Konkurs nå, eller avdragsfrihet etc ut juni og se hva verdien er da. Er i utgangspunktet ikke en ting de taper, men utsetter, vel å merke om NAS evner å snu seg. Noe jeg tror de gjør.
NAS 2 og sånn som det skrives konkurs og at Staten overtar. De ville i så tilfelle ikke overta slot eller fly eller noe for den slags skyld. De vil kun overta navnet NAS som de sikkert må betale for :-))
Bedre med en redningspakke en større emisjon der vi dagens eiere kan bli med og selvsagt utvannet. Til før nødvendig kapital. Få på plass Boeing kompensasjonen. Ett nytt selskap vil fremstå som ett solid tilskudd.
Svaret kommer nok rimelig kjapt og om obligasjonseierne sier nei, så tror jeg faktisk at det vil komme flere muligheter. Som Lo selv sier NAS etterlever og tusenvis går fra permittert til oppsagt over natten. Og å finne nye jobber i denne bransjen i disse tider sier seg selv er en umulighet nå og en god tid fremover ( år)
Ønsker vi oppriktig at vi gjøre dette mot 1000 vis av ansatte direkte i NAS og via service tjenester til fly bransjen. Det tviler jeg på.
Å redde NAS er mye mer en å redde ett selskap som har gjort feil, men som retter på feilene det siste 1,5 årene. Det har noe om å være i en bransje eller ei både nasjonalt og internasjonalt. Lik det eller ikke men fakta er at vi trenger å være der også teknologsik sett.
Kan jo selvsagt bruke SAS og Widerøe og andre selskaper med gammel forurense fly over landet vårt og la Ryainair wizzair og andre overta om de overlever. Ikke vet jeg men oppriktig talt tror jeg NAS bør bestå. Og NAS 2 er nok en drøm som de fleste selv vet er urealistisk
Norske penger skal kun brukes til å spre glede for alle utenfor Norge. Det har MDG, SV Rødt og AP bestemt.
Derfor reddes Svensk/Danske SAS og ikke Norwegian
Derfor reddes Svensk/Danske SAS og ikke Norwegian
hstray
26.03.2020 kl 09:57
3490
hovedfeilen heter Corona, en sort svane.. Og norske myndigheter ikke vil redde selskapet pga lav EK andel..
Bartender
26.03.2020 kl 10:00
3459
Klippet fra +artikkel i E24 :
Det er ikke bare arbeidsplasser i Norwegian som blir berørt av krisen.
– Jeg tenker på hva Norwegian bidrar med som selskap. I 2019 genererte Norwegians utenlandspassasjerer 18 milliarder kroner inn i norsk økonomi, ifølge en rapport fra Menon Economics, siterer Njaa.
– De milliardene er med på å generere 24.000 arbeidsplasser. Det er ingen tvil om at Norwegians effekt på sysselsetting, arbeidsplasser og verdiskapning er veldig stor. Gjennom direkterutene våre kommer mange turister til Norge. Derfor er det viktig å se forbi denne situasjonen. Den går forbi – det vil bli bedre, sier piloten.
Det er ikke bare arbeidsplasser i Norwegian som blir berørt av krisen.
– Jeg tenker på hva Norwegian bidrar med som selskap. I 2019 genererte Norwegians utenlandspassasjerer 18 milliarder kroner inn i norsk økonomi, ifølge en rapport fra Menon Economics, siterer Njaa.
– De milliardene er med på å generere 24.000 arbeidsplasser. Det er ingen tvil om at Norwegians effekt på sysselsetting, arbeidsplasser og verdiskapning er veldig stor. Gjennom direkterutene våre kommer mange turister til Norge. Derfor er det viktig å se forbi denne situasjonen. Den går forbi – det vil bli bedre, sier piloten.
Marketwatch
26.03.2020 kl 10:04
3416
Når en ser hva andre land gjør for å berge sine flyselskap, så virker "redningspakken" for Norwegian stusselig. Usa vil bl.a
bruke 6.000 milliarder. Norske politikere er spesialister i å drite i eget reir. Det har de gjort i lengre tid med oljeindustrien.
Suksessen i oppdrett har heller ikke vært helt stuerent for flere politikere. Har sagt det før, og sier det igjen, redder ikke
den norske stat ved regjeringen NAS, så graver regjeringen sin egen grav. Et distriktsopprør er allerede på gang, ref. motstanden
mot sentralisering, ferge-/bompengeopprør mv. Dette blir bare krusninger i forhold til at flyplasser blir stående omtrent
uten avganger, når næringsliv og andre skal komme igang etter coronakrisen. P.S. jeg eier ikke aksjer i NAS.
bruke 6.000 milliarder. Norske politikere er spesialister i å drite i eget reir. Det har de gjort i lengre tid med oljeindustrien.
Suksessen i oppdrett har heller ikke vært helt stuerent for flere politikere. Har sagt det før, og sier det igjen, redder ikke
den norske stat ved regjeringen NAS, så graver regjeringen sin egen grav. Et distriktsopprør er allerede på gang, ref. motstanden
mot sentralisering, ferge-/bompengeopprør mv. Dette blir bare krusninger i forhold til at flyplasser blir stående omtrent
uten avganger, når næringsliv og andre skal komme igang etter coronakrisen. P.S. jeg eier ikke aksjer i NAS.
hvorfor DRITER alltid Norske politikere i eget Reir ?
Du skal ikke skape noe av verdi i Norge, da kommer media og venstresiden å tar deg. Derfor reddes SAS av norske skattepenger og ikke NAS
Redigert 26.03.2020 kl 10:16
Du må logge inn for å svare
Bartender
26.03.2020 kl 10:15
3310
Jeg er 100% enig med deg Marketwatch - om ikke den norske stat redder Norwegian i denne krisen, så vil det bli enorme protester. - Ikke bare fra næringslivet, men kanskje aller mest fra arbeiderorgansisasjoner. 24 tusen arbeidsplasser står på spill - ikke bare Norwegians egne ansatte, men alle jobbene som selskapet genererer rundt om. Dette er Stortinget selvfølgelig klar over.
Kantarell
26.03.2020 kl 10:15
3578
Prøver å finne ut hvor LO har skrevet om Nas 2. Fant ingenting..
Er det noe du dikterer?
Er det noe du dikterer?
Bartender
26.03.2020 kl 10:18
3548
NAS 2 er bare tull. De som fantaserer om dette forstår ikke hvordan et eventuelt konkursbo fungerer.
jeg husker så godt under siste valgkampsending på NRK. Rødt sin leder fikk spørsmål fra NRK om hva han likte minst ved Norge. Da sa han at det værste han visste om var Gründere. Altså de som står for nytenkning og utvikling av den norske stat. Jeg tenkte at ER Det MULIG av en Norsk politiker å si noe sånnt. JA lederen i Rødt hater gründere.
Folketrygdfondet er norges instrument for investeringer innenlands. Jeg synes det er helt riktig, og har
ment det lenge, at Folketrygdfondet er inne på eiersiden i Norwegian. NAS er viktig infrastruktur i Norge
etter at Norge solgte seg ut av del av kontrollen i SAS. Folketrygdfondet nå som største aksjonær viser
at det offentlige Norge er opptatt av NAS. Det er bra.
Men, så er det slik at NAS har 58 eller 60 mrd. i gjeld. 24 mrd med pant i fly. 34 mrd. knyttet til leasing av fly.
Det er lite egenkapital igjen i selskapet. Noe av finansieringen har høy rente. Situasjonen har en slags paralell
til situasjonen Norske Skog var i. Der var det også høy og dyr gjeld. Og eiendeler man hadde solgt ut for billig.
I virkeligheten var Norske Skog utsatt for en attack fra utlandet, som begynte for mange år tilbake. Rundt 1990.
NAS er preget av noe lignende. Jeg har ulike opplysninger rundt dette, ingen andre har.
Nå er derfor spørsmålet (vi står i et veikryss) : Skal vi fortsette å fylle på i NAS, eller skal vi skape et NAS på
bedre grunn ?
Det er utsikter til billige fly å få anskaffet, billig fuel, og lave finansieringsrenter ved en sunn balanse. Det er
ganske store tall ute og går her. Det kan være flere titalls milliarder å spare. Og et revitalisert og offensivt NAS,
vil kunne gi Norge bedre verdiskapning, enn et NAS som sliter med tung gjeld.
Vi har sett demonstert mye vilje til å holde et norsk flyselskap. Det er bra. Nå gjelder det å jobbe riktig med dette
videre. Ingenting er umulig. Heller ikke et NAS2.
Utover dette, bør det bli en anderledes fordeling mellom flytransporttjeneste, tilbringertjeneste, flyplaskostnader i fremtiden.
Det er meningsløst å sløse med masse ledig kapasitet på Flytoget og for høye flytogbillettpriser. Også at Flytoget får
disponere for mye overskuddspenger. Dette er et feilaktig system. Flytoget skal være en arbeidshest for samfunnet.
Kapasiteten bør utnyttes, og prisene være lavest mulig. Prisen på pølser og kaffe og denslags bør også være billigere
på Gardermoen. Parkering bør være billigere. Og taxi bør være billigere. Flytoget vil snart gå til Hamar og Ski. Avinor
har også for mye overskuddspenger mellom hendene. Staten bør frata Avinor og Flytoget litt av overskuddspengene.
Strukturen i Norge på disse tingene må forbedres. Innrettet på mer industri i Norge. Bedre konkurranseevne. Ikke
fordampning på byråkratisk tøys.
ment det lenge, at Folketrygdfondet er inne på eiersiden i Norwegian. NAS er viktig infrastruktur i Norge
etter at Norge solgte seg ut av del av kontrollen i SAS. Folketrygdfondet nå som største aksjonær viser
at det offentlige Norge er opptatt av NAS. Det er bra.
Men, så er det slik at NAS har 58 eller 60 mrd. i gjeld. 24 mrd med pant i fly. 34 mrd. knyttet til leasing av fly.
Det er lite egenkapital igjen i selskapet. Noe av finansieringen har høy rente. Situasjonen har en slags paralell
til situasjonen Norske Skog var i. Der var det også høy og dyr gjeld. Og eiendeler man hadde solgt ut for billig.
I virkeligheten var Norske Skog utsatt for en attack fra utlandet, som begynte for mange år tilbake. Rundt 1990.
NAS er preget av noe lignende. Jeg har ulike opplysninger rundt dette, ingen andre har.
Nå er derfor spørsmålet (vi står i et veikryss) : Skal vi fortsette å fylle på i NAS, eller skal vi skape et NAS på
bedre grunn ?
Det er utsikter til billige fly å få anskaffet, billig fuel, og lave finansieringsrenter ved en sunn balanse. Det er
ganske store tall ute og går her. Det kan være flere titalls milliarder å spare. Og et revitalisert og offensivt NAS,
vil kunne gi Norge bedre verdiskapning, enn et NAS som sliter med tung gjeld.
Vi har sett demonstert mye vilje til å holde et norsk flyselskap. Det er bra. Nå gjelder det å jobbe riktig med dette
videre. Ingenting er umulig. Heller ikke et NAS2.
Utover dette, bør det bli en anderledes fordeling mellom flytransporttjeneste, tilbringertjeneste, flyplaskostnader i fremtiden.
Det er meningsløst å sløse med masse ledig kapasitet på Flytoget og for høye flytogbillettpriser. Også at Flytoget får
disponere for mye overskuddspenger. Dette er et feilaktig system. Flytoget skal være en arbeidshest for samfunnet.
Kapasiteten bør utnyttes, og prisene være lavest mulig. Prisen på pølser og kaffe og denslags bør også være billigere
på Gardermoen. Parkering bør være billigere. Og taxi bør være billigere. Flytoget vil snart gå til Hamar og Ski. Avinor
har også for mye overskuddspenger mellom hendene. Staten bør frata Avinor og Flytoget litt av overskuddspengene.
Strukturen i Norge på disse tingene må forbedres. Innrettet på mer industri i Norge. Bedre konkurranseevne. Ikke
fordampning på byråkratisk tøys.
Kommunistene i Rødt fornekter seg ikke.
Partiet har ikke tatt stilling til konkrete tiltak forgründere i Norge
Rødt forklarer samtidig at de ønsker en aktiv statlig næringspolitikk, som ikke er nøytral, men derimot støtter oppunder satsing på næringer hvor Norge har naturlige fortrinn, særlig innenfor grønne industriarbeidsplasser.
Partiet har ikke tatt stilling til konkrete tiltak forgründere i Norge
Rødt forklarer samtidig at de ønsker en aktiv statlig næringspolitikk, som ikke er nøytral, men derimot støtter oppunder satsing på næringer hvor Norge har naturlige fortrinn, særlig innenfor grønne industriarbeidsplasser.
Bartender
26.03.2020 kl 10:45
3400
Thinky, et NAS 2 kan du bare glemme.
NAS sin selskapsstruktur er svært komplisert og en eventuell konkurs vil gjøre at selskapet slites i fillebiter.
Om NAS går konkurs vil Norge være helt uten egen flybransje (foruten om Widerøe som er så små at vi like gjerne kan holde dem utenfor diskusjonen). Et NAS 2, eller hva man vil kalle det, ville måtte starte helt på nytt - der Norwegian var for over 20 år siden. Det tar ekstremt lang tid for å komme dit NAS er i dag, og det vil kreve vanvittig mye kapital - mange ganger mere enn det selskapet er tilbudt av Stortinget i dag som redningsplanke.
Gjelden som short-aktørene hyler om for å skape usikkerhet, vil enkelt kunne betjenes når coronakrisen er over.
NAS sin selskapsstruktur er svært komplisert og en eventuell konkurs vil gjøre at selskapet slites i fillebiter.
Om NAS går konkurs vil Norge være helt uten egen flybransje (foruten om Widerøe som er så små at vi like gjerne kan holde dem utenfor diskusjonen). Et NAS 2, eller hva man vil kalle det, ville måtte starte helt på nytt - der Norwegian var for over 20 år siden. Det tar ekstremt lang tid for å komme dit NAS er i dag, og det vil kreve vanvittig mye kapital - mange ganger mere enn det selskapet er tilbudt av Stortinget i dag som redningsplanke.
Gjelden som short-aktørene hyler om for å skape usikkerhet, vil enkelt kunne betjenes når coronakrisen er over.
Helt sant. Anbefaler å blokkere dem slik at folk med tyngde kan argumentere både for og imot. Folk uten grunnleggende businessutdanning burde heller ti stil og lære mest mulig.
Jeg ytrer meg, og har gjort det før innen dette tema.
Utdrag fra artikkelen :
- Vi må ta helt andre grep for å få denne bransjen på vingene igjen, så den blir bærekraftig, både når det gjelder arbeidsplasser og miljø. Det kan ikke være slik
i framtida at det er billigere å fly til London enn å ta Flytoget til Gardermoen. Det er ikke bærekraftig, og det må også med i denne diskusjonen, sier Følsvik.
- Hvis det blir vanskelig å holde liv i de norske selskapene, kan det bli aktuelt at staten går inn og overtar?
- Den situasjonen vi er i nå er så alvorlig at her er det ingen alternativer som kan utelukkes. Her må vi se på alle mulige tiltak for å ha en infrastruktur
innen luftfart, så jeg vil ikke utelukke noen virkemidler her, sier Peggy Hessen Følsvik.
______________________________________
Oppsummering : LO's 1.nestleder mener ingen alternativ kan utelukkes. Dette betyr at hun ikke avviser NAS2 med staten inne i oppstart.
Og f.eks. med en viss rolle videre. Det kan være samfunnsmessig fornuftig å ha Folketrygdfondet inne med en viss eierandel fast. For med
det å signalisere til utlandet : Ligg unna, dette er norske greier.
Dessuten kan Folketrygdfondet bidra til å luke ut sånt som for billige billetter fra Gatwick til Los Angeles. Bare tull for Norge å drive med. De
kan være billige, men ikke omtrent ren blåkors-virksomhet. Nærmest ren subsidiering av utenlandske flyreisende. Det er ikke nødvendig.
Med Folketrygdfondet litt inne i norges hovedflyselskap, er det naturlig at almenn oppfatning hos det norske folk, kan komme litt
til uttrykk mht. hvorledes norges hovedflyselskap bør drives. Finne den riktige balansen og modellen her.
Mht. NAS er det drevet frem reisevaner ute i markedet. Disse kan et evt. NAS2 overta, og bruke det av det de finner egnet.
Og gamle NAS-aksjonærer kan godt få noen fordeler i NAS2, om det er stemning for noe sånt. Nåværende NAS-aksjonærer
kan jo bli med i NAS2 i den grad de ønsker. Braathens Safe kan evt. inngå i noe her, om de vil, og det må til for å kontinuere
noe raskest mulig ? Poenget er at det er stor vilje og evne i Norge, som nordens desidert største luftfartsland, om å ha et
norsk vesentlig flyselskap. Fordi man ser verdiene av det for samfunnet som helhet.
Og ta f.eks. Polen. De har ett stort luftfartsselskap som er 100 % statlig. De ser viktigheten av dette. Så at det offentlige Norge
er med i et evt. NAS2 med en litt betydelig eierandel burde bare være naturlig. Dette er småpenger for staten, men viktig for
det norske samfunnet. Det gir også muligheter for reklame for Norge i utlandet.
Utdrag fra artikkelen :
- Vi må ta helt andre grep for å få denne bransjen på vingene igjen, så den blir bærekraftig, både når det gjelder arbeidsplasser og miljø. Det kan ikke være slik
i framtida at det er billigere å fly til London enn å ta Flytoget til Gardermoen. Det er ikke bærekraftig, og det må også med i denne diskusjonen, sier Følsvik.
- Hvis det blir vanskelig å holde liv i de norske selskapene, kan det bli aktuelt at staten går inn og overtar?
- Den situasjonen vi er i nå er så alvorlig at her er det ingen alternativer som kan utelukkes. Her må vi se på alle mulige tiltak for å ha en infrastruktur
innen luftfart, så jeg vil ikke utelukke noen virkemidler her, sier Peggy Hessen Følsvik.
______________________________________
Oppsummering : LO's 1.nestleder mener ingen alternativ kan utelukkes. Dette betyr at hun ikke avviser NAS2 med staten inne i oppstart.
Og f.eks. med en viss rolle videre. Det kan være samfunnsmessig fornuftig å ha Folketrygdfondet inne med en viss eierandel fast. For med
det å signalisere til utlandet : Ligg unna, dette er norske greier.
Dessuten kan Folketrygdfondet bidra til å luke ut sånt som for billige billetter fra Gatwick til Los Angeles. Bare tull for Norge å drive med. De
kan være billige, men ikke omtrent ren blåkors-virksomhet. Nærmest ren subsidiering av utenlandske flyreisende. Det er ikke nødvendig.
Med Folketrygdfondet litt inne i norges hovedflyselskap, er det naturlig at almenn oppfatning hos det norske folk, kan komme litt
til uttrykk mht. hvorledes norges hovedflyselskap bør drives. Finne den riktige balansen og modellen her.
Mht. NAS er det drevet frem reisevaner ute i markedet. Disse kan et evt. NAS2 overta, og bruke det av det de finner egnet.
Og gamle NAS-aksjonærer kan godt få noen fordeler i NAS2, om det er stemning for noe sånt. Nåværende NAS-aksjonærer
kan jo bli med i NAS2 i den grad de ønsker. Braathens Safe kan evt. inngå i noe her, om de vil, og det må til for å kontinuere
noe raskest mulig ? Poenget er at det er stor vilje og evne i Norge, som nordens desidert største luftfartsland, om å ha et
norsk vesentlig flyselskap. Fordi man ser verdiene av det for samfunnet som helhet.
Og ta f.eks. Polen. De har ett stort luftfartsselskap som er 100 % statlig. De ser viktigheten av dette. Så at det offentlige Norge
er med i et evt. NAS2 med en litt betydelig eierandel burde bare være naturlig. Dette er småpenger for staten, men viktig for
det norske samfunnet. Det gir også muligheter for reklame for Norge i utlandet.
Redigert 26.03.2020 kl 11:16
Du må logge inn for å svare
NAS2 er slett ikke tull. Bobestyrer har rådighet over eiendelene. Og NAS2 er ikke avhengig av alle mulige
eiendeler fra NAS1. Og allerede eksisterende flyselskap kan om ønskelig trekkes inn i dette, for å fylle rollen til NAS. (Dvs. rollen som
NAS1 hadde, over i NAS2).
eiendeler fra NAS1. Og allerede eksisterende flyselskap kan om ønskelig trekkes inn i dette, for å fylle rollen til NAS. (Dvs. rollen som
NAS1 hadde, over i NAS2).
Bartender
26.03.2020 kl 11:26
3274
Slike tanker om NAS 2 er bare drømmer. Om du tror en konkurs løser alle problem, og at selskapet ( og bransjen i Norge for den del ) bare kan drives videre uten gjeld og forpliktelser - så er du helt på jordet.
Her er vi uenige. Slik er det. SAS fins nå, og betjener Norge litt. Videre har vi også Braathens og Widerøe. Finnair og Icelandair fins også.
Alternativet NAS2 er det viktig å opprettholde og utvikle. Og selv Boeing bør ikke bli for tøffe her. (Vi kan ta kontakt med vår gode venn i WH).
NAS har skapt reisevaner. De skal vi ha respekt for. Et evt. NAS2 vil jo kunne nyttegjøre seg disse skapte reisevaner. Dvs. fylle tomrommet om
NAS skulle gå konkurs. NAS2 må ikke omfatte alt dagens NAS omfatter. Mestepartens av dagens ansatte i NAS kan jo bli med i NAS2 hvis de
vil. Så systemene vil kunne komme raskt på plass.
Norge skal også satse mer på reiseliv. Da passer NAS2 utmerket inn.
Alternativet NAS2 er det viktig å opprettholde og utvikle. Og selv Boeing bør ikke bli for tøffe her. (Vi kan ta kontakt med vår gode venn i WH).
NAS har skapt reisevaner. De skal vi ha respekt for. Et evt. NAS2 vil jo kunne nyttegjøre seg disse skapte reisevaner. Dvs. fylle tomrommet om
NAS skulle gå konkurs. NAS2 må ikke omfatte alt dagens NAS omfatter. Mestepartens av dagens ansatte i NAS kan jo bli med i NAS2 hvis de
vil. Så systemene vil kunne komme raskt på plass.
Norge skal også satse mer på reiseliv. Da passer NAS2 utmerket inn.
Jeg har aldri sagt at NAS2 ikke vil ha gjeld. Det vil få en sunn balanse gjeld/egenkapital.
Norge har midler til dette i massevis. Det vil være rett ut sagt dumt av Norge å ikke ha et
skikkelig flyselskap. Selvfølgelig kommer vi til å ha det. Vi skal satse på turisme bl.a. Vi
har mye å tilby der. Det er masse opplevelser å skape og tilby i Norge. Bl.a. som har med
fjorder og sjø å gjøre.
Norge har midler til dette i massevis. Det vil være rett ut sagt dumt av Norge å ikke ha et
skikkelig flyselskap. Selvfølgelig kommer vi til å ha det. Vi skal satse på turisme bl.a. Vi
har mye å tilby der. Det er masse opplevelser å skape og tilby i Norge. Bl.a. som har med
fjorder og sjø å gjøre.
Bartender
26.03.2020 kl 11:40
3168
Thinky, da er vi enige om at vi er uenige på dette punktet :) Jeg har sett konkurser på nært hold, og jeg har vært selvstendig næringsdrivende i snart 30 år. Det jeg virkelig har lært på disse årene er at budsjetter og håp om suksess bare er drømmer. Virkeligheten er alltid mere komplisert. En konkurs er alltid en tragedie - aller mest for de ansatte. Om du blir arbeidsledig i disse tider står du på bar bakke.
hugoviggo
26.03.2020 kl 12:00
3103
Jøss! Er Braathens på vingene igjen? Skal si du følger med Thinky!
Celsius
26.03.2020 kl 12:01
3085
Dette er ikke bare korrekt, men også det mest realistiske utviklingsscenario
GammelNAS må punkteres gjennom styrt avvikling ved etablering av Newco/NAS2
Det er eneste måte å videreføre etablert RUTENETT og MANNSKAP som deretter kan gis mer stabile arbeidsforhold
Norge har absolutt alt å vinne med en teknisk konkurs der all gjeld slettes, sammen med likvideringen av gammelaksjene
GammelNAS må punkteres gjennom styrt avvikling ved etablering av Newco/NAS2
Det er eneste måte å videreføre etablert RUTENETT og MANNSKAP som deretter kan gis mer stabile arbeidsforhold
Norge har absolutt alt å vinne med en teknisk konkurs der all gjeld slettes, sammen med likvideringen av gammelaksjene
De nåværende ansatte kan jo bli med over, om NAS skulle gå konkurs.
Det er noe som heter BRA. De har visstnok noe sånt som 80 % av trafikken på Stockholm Bromma.
Norskeide Malmø Aviation fins.
Norskeide Malmø Aviation fins.
Bartender
26.03.2020 kl 12:09
3029
Celsius - NAS 2 er et blindspor - en farlig tanke om den betyr at staten bruker tid på slike ideer. Det kan stå om dager for alt det vi vet. Går NAS konkurs er Norge uten egen luftfart. Å nasjonalisere NAS ved "sletting" av gjeld vil være det samme som å stjele fly fra Boeing. Hehe....tulllprat :) :)
Redigert 26.03.2020 kl 12:14
Du må logge inn for å svare
Da er vi enige Celsius. Flott. Og tenk på alle de billige flyene, det billige drivstoffet og den billige finansieringen. Kan jo ikke bli bedre.
Vi står ikke uten luftfart. SAS betjener oss. Vi har Widerøe, BRA og Malmø Aviation. Videre fins Finnair og Icelandair som kan
komme oss til unnsetning. Nå er tidspunktet perfekt for å dra igang et NAS2.
Fly får vi alltids tak i. Og nå er de billige. Vi kan lagre mengder av billig drivstoff. Alt finansiert av billige renter. Styringsrente på 0,25 % nå.
Et NAS2 kan bli toneangivende i hele Norden og Baltikum, om vi vil det.
Kastrup trenger desperat et NAS2.
komme oss til unnsetning. Nå er tidspunktet perfekt for å dra igang et NAS2.
Fly får vi alltids tak i. Og nå er de billige. Vi kan lagre mengder av billig drivstoff. Alt finansiert av billige renter. Styringsrente på 0,25 % nå.
Et NAS2 kan bli toneangivende i hele Norden og Baltikum, om vi vil det.
Kastrup trenger desperat et NAS2.
Celsius
26.03.2020 kl 12:35
2927
Det er i bunn og grunn bare 2 gjenværende alternativer
Enten REN KONKURS og med snarlig salg av maskinene og oppstart av Newco/NAS2
Eller STYRT AVVIKLING AV DRIFTEN gjennom en mer teknisk konkurs, slik staten gjorde over natten med Norges største bank/dnb, for ca 20 år siden og oppstart av Newco/NAS2
Begge disse gjenstående alternativer sikrer nytt robust selskap med RUTENETT og MANNSKAP
Bartender
26.03.2020 kl 12:43
2904
Celsius, tyveriet av DNB i 1992 har den norske stat fått kritikk og pepper for i snart 30 år. Noe slikt vil aldri skje igjen.
Går NAS konkurs så går de konkurs - da vil absolutt alle ansatte være arbeidsløse.
Går NAS konkurs så går de konkurs - da vil absolutt alle ansatte være arbeidsløse.
Nesten alle ansatte er permitert allerede. Vi trenger et robust norskkontrollert flyselskap til å dekke
vesentlige markedsandeler i Norge og Norden. Nå er tiden perfekt til å gjøre dette skifte fra urobust
til robust.
vesentlige markedsandeler i Norge og Norden. Nå er tiden perfekt til å gjøre dette skifte fra urobust
til robust.
Bartender
26.03.2020 kl 13:02
2813
Hva med SAS ?
Staten har kastet penger etter SAS i mange mange år. Jeg har ikke oversikt over hvor mange milliarder den norske stat har investert i selskapet, men det er enorme beløp til sammen.
Staten har kastet penger etter SAS i mange mange år. Jeg har ikke oversikt over hvor mange milliarder den norske stat har investert i selskapet, men det er enorme beløp til sammen.
Strategi
26.03.2020 kl 13:17
2762
Thinky
Hvem er du engasjert av, Miljøpartiet de grønne ??
Du er tydeligvis ikke investert i NAS, hvorfor dette engasjemanget her????
Utrolig iriterende, og makan til dumskap og naivitet skal man lete lenge etter.
Nå må du ta deg en PAUSE og forlate dette forumet.
Hvem er du engasjert av, Miljøpartiet de grønne ??
Du er tydeligvis ikke investert i NAS, hvorfor dette engasjemanget her????
Utrolig iriterende, og makan til dumskap og naivitet skal man lete lenge etter.
Nå må du ta deg en PAUSE og forlate dette forumet.
Redigert 26.03.2020 kl 13:17
Du må logge inn for å svare
Celsius
26.03.2020 kl 13:22
2737
Newco/NAS2 blir rett og slett en av Europas mest solide flyselskap i nær framtid
Dette innser stortingsflertallet desto mer de setter seg inn i det uoverkommelige gjeldssluket, og hva lykkejegerne bedriver for å mele sin egen kake på fellesskapets regning
Det er bedre at det skjer nå i dag, enn om 3 nye tapte milliarder innen 3 måneder
bj111
26.03.2020 kl 13:30
2706
Det finnes ingen fornuftig grunn til å eie denne aksjen nå annet enn om man skal kvitte seg med penger fort. Aksjen kan fortsatt selges til en god pris. Jeg går inn etter emisjonen og fallet som følger, prisen jeg da betaler er sikkert under 1 kr pr aksje.
Går selskapet konkurs hvilket er overveiende sannsynlig, så vil jeg se hva som oppstår av boet og så kanskje kjøpe i det selskapet som overtar rutene etter NAS.
Flyaksjer slik markedet er akkurat nå er galskap, eneste er SAS som nok vil stige den dagen konkursen fra NAS meldes.
Går selskapet konkurs hvilket er overveiende sannsynlig, så vil jeg se hva som oppstår av boet og så kanskje kjøpe i det selskapet som overtar rutene etter NAS.
Flyaksjer slik markedet er akkurat nå er galskap, eneste er SAS som nok vil stige den dagen konkursen fra NAS meldes.
Trolling er et fenomen som forekommer i mange ulike former i debatter og diskusjoner på internett. Utøverne omtales ofte som «troll», «internett-troll» eller «nett-troll». Trolling kan defineres som «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]».[1] Et troll på nettet skriver innlegg som skal provosere folk, fremkalle krangler og avspore den opprinnelige diskusjonen. Et troll mener ikke nødvendigvis det han eller hun skriver; det viktigste målet er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».
se forrige innlegg. ditt jævla troll
Celsius
26.03.2020 kl 17:03
2572
Dette går nok riktig vei nå
Tror de fleste politikerne har innsett at tiden er utløpt for kunstig åndredrett av selskap uten livets rett
Særlig selskap som må gå på tiggerferd fra stat til stat siden deres egne eierne selv ikke vil spytte inn en eneste krona i selskapet de eier
La fugl Fønix nå gjenoppstå med et helt nytt flyselskap, uten rester av gjeld eller annet fra det gamle skrammel
Staten ble hardt kritisert da den berget dnb på 90-tallet, så det forstår politikerne ikke må gjenta seg igjen
Krysser fingrene for RUTENETT OG MANNSKAP
Tror de fleste politikerne har innsett at tiden er utløpt for kunstig åndredrett av selskap uten livets rett
Særlig selskap som må gå på tiggerferd fra stat til stat siden deres egne eierne selv ikke vil spytte inn en eneste krona i selskapet de eier
La fugl Fønix nå gjenoppstå med et helt nytt flyselskap, uten rester av gjeld eller annet fra det gamle skrammel
Staten ble hardt kritisert da den berget dnb på 90-tallet, så det forstår politikerne ikke må gjenta seg igjen
Krysser fingrene for RUTENETT OG MANNSKAP
Redigert 26.03.2020 kl 17:04
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »