Dramaet i kulissen

EliotS
NAS 27.03.2020 kl 06:44 3128

Det er blevet afgørelsens time for NAS. Selskapet har forespurt obligasjoneierne om betalingsutsettelse ut juni.

Vanligvis vil sådan en forespørgsel være lighetstegn med massivt stort drama i aviser og TV! Nyheten har været dekke av diverse medier men uten den store dramatik. Siste høst da Karlsen skulle i dialog med kreditorene rundt EURO og SEK obligatuonslånene fik Sissener Canopus iscenesat et spetakel av de helt stor i pressen. Men der er pludsligt blevet stille på den front. Er alle parter klar over at dette er alvorligt? Er der er en top-dog i finansverdens hieraki og/eller i regeringssystemet der har været ute og forklare et par bråkmaker at nu må de holde mund fordi dette er alvor og dette er NAS ikke selv skyld i.

Det er i hvert tilfelde interessant at NAS er lykkedes med at holde eventuelle slagsmål indenfor lukket dører på trods av NAS selv har peget på at visse aktører forventet NAS at møde modstand fra.

Der er en enkelt av dem som har fungert som rådgiver for Norwegian under etableringen av garantien fra staten som har udtalt sig om situationen og det er Lars-Daniel Westby i SpareBank 1 Markets. Han har sagt til Finansavisen "Dersom selskapet får tilgang på 1,5 milliarder kroner fra staten ganske snart, vil selskapet sannsynligvis unngå en emisjon de neste månedene".

Lars-Daniel Westby's uttalese er meget interessant. De 1,5 mia han omtaler er IKKE transje 2 men er transje 3 i redningspakken. Den er den som NAS får adgang til hvis NAS klare å øke egenkapitalandelen til 8 prosent. Lars-Daniel Westby oplyser ikke hvordan det skal ske men hvis det ikke er emisjon så er der kun to muligheter tilbake. Indgå avtale med Boeing som utløser kompensatuon + evt tilbakebetalinger av upfront betalinger for delvist kanceleret order (Jeg har indtryk av 4 Dreamliner vil blive avlyst) eller at man innløser hele eller dele av opbligationene til aktier.

Den løsning som er klart nemmest og enkelst at gennemføre er en avtale med Boeing. En avtale og en utbetaling (på en meget favorable valuta kurs).

En anden løsning er den hvor NAS konvertere de 4 obligationslån til egenkapital. Men det blir et helved uten lige at etablerer den løsning. Det ser ut som om at analytiker mener at der er behov for at egenkapitalen skal øges med 2,7 milliarder. Obligationseiene har 5,86 milliarder til gode fra flyselskapet. Det betyder at mindste halvdelen av lånene skal konverteres til egenkapital. Men mange obligationseier har en fund-struktur som ikke tillader dem at eie aktier. Så disse aktier skal selges videre til andre aktører i finansmarkedet i samme øieblik som denne løsning bliver realiseret. Det mest oplagt lån at konvertere er den konvertible $ obligation fra høsten. Disse eier har allerede accepteret muligheten for at blive konverteret til aktier ved kurs 50. Det vil sige at de bør kunne acceptere at få aktier. Men det samlet låne-beløp på 150 mio $ (1,57 mia NOK) dekker langt fra behovet for egenkapital. Jeg anser derfor muligheten for at konvertere obligationene til aktier som utelukket fordi det simpelhen er en urealistisk løsning. Oplegget fra NAS i den officielle børsmelding har hellere ikke peket på den mulighet. Den taler kun om Norwegian har forespurt obligasjoneierne om betalingsutsettelse. Jeg tror dog at NAS må lave en eller anden form for avtale med obligationsejerne som kommer obligationseierne til gode post-korona-krisen. Det er kun fair.

Jeg mener også at alle parters interesser varetages bedst ved at NAS bruker de livlinier de allerede har. De har betydenlig beløp de kan få adgang til via udestående fordringer og via avtale med Boeing i forhold til Max- og Dreamliner-flyene.

Jeg mener derfor at Schram og Karlsen bør få skabt en løsning, hvor får adgang til den fulde tiltakspakke men hvor alle parters interesser er varetaget. Der er ingen tvivl om at Schram og Karlsen havde andre planer for Boeingen pengene men nu må selskapet så legge nye planer. Luftfarten er helt sikkert også en anden efter at Korona krisen er overstået.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 07:32 2970

Bra innlegg.

Det ble sendt Information to Bondholders - Request for forbearance den 25.3.20. Brevene kan leses her:

https://www.stamdata.com/
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Obxserver
27.03.2020 kl 08:11 2797

Staten Kompenserer!!! «Regjeringen foreslår å opprette en ordning som innebærer at staten dekker en andel av de faste kostnadene for bedrifter som har betydelig nedgang i omsetningen som følge av virusutbruddet og smitteverntiltakene. Ordningen skal være enkel både å benytte og administrere, og utformes slik at det tar kort tid fra søknad er sendt til pengene er på konto.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
hstray
27.03.2020 kl 08:15 2752

Håper dette også gjelder store avanserte selskaper som Norwegian og ikke bare SMS bedrifter. Forstår dette er cash støtte, og ikke ett lån
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 08:35 2612

NAS har fått sin pakke. Dette gjelder små og mellomstore bedrifter som sliter med husleie og andre faste kostnader.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Pitti
27.03.2020 kl 08:58 2441

Tolker det også slikt at det vil gjelder NAS også. Ifølge avisen er ikke noen bedrifter utelukket pga de har fått allerede.
Lån hjelper ikke i disse tider.
Kunne tenkt meg at staten kjøper massevis av obligasjoner... ???
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.03.2020 kl 09:02 2399

Dette gjelder alle også nas.

Som et eksempel gjelder det ikke leverandører til dagligvarehandelen Eksempel vis Reitan (rema 1000) som ikke har fått negative virkninger som fælge av Corona.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
27.03.2020 kl 09:02 2380

Tak for link til brevet som er sendt til obligationsejerne. Der er en rekke detaljer som er interessante i det brev.

En vesentlig detalje jeg vil bringe frem er følgende tekst:

"NOK 1,500 million will be made available by way of a GIEK Guarantee, provided (i) that the Company achieves satisfactory financial resilience, as determined by the Norwegian Government (metrics to be determined during the course of the process), and (ii) that external banks, credit institutions or other commercial counterparties lend an amount equal to 10% of the above amount without the support of a GIEK Guarantee."

Det vil sige at der er IKKE fastsat en egenkapitalandel for NAS. Det er ikke fastsat som absolut krav at de skal nå samme andel som SAS. Den norske regering ska ha fremlagt en plan som de finder tilfredstillende. Det skaber fleksibilitet. Men jeg er sikker på at NAS gør livet nemmere for sig selv ved at komme på samme niveau som SAS.

Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 09:06 2332

Oslo (TDN Direkt): Eftas overvåkningsorgan ESA har godkjent en garantiordning i Norge som sikrer tilgang til likviditet for mikro-, små og mellomstore bedrifter (SMB). Det melder ESA torsdag.

Norske myndigheter vil gjennom ordningen stille offentlige garantier for investerings- og arbeidskapitallån som kredittinstitusjoner yter til SMBer for å dekke et umiddelbart likviditetsbehov. Det totale lånebeløpet som vil bli dekket gjennom disse garantiene, kan være opptil 50 milliarder kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.03.2020 kl 09:10 2277

Kan også nevne at NAS i går teknisk for første gabg på lenge endte på Weak positiv.

Automatic technical analysis. Short term, Mar 26, 2020
Norwegian Air Shuttle has broken the falling trend channel in the short term and reacted strongly up. For the time being, it is difficult to say anything about the future trend direction. The stock has support at kroner 7.00 and resistance at kroner 11.50. Volume tops and volume bottoms correspond well with tops and bottoms in the price. This strengthens the stock. The stock is overall assessed as technically slightly positive for the short term.
Recommendation one to six weeks: Weak Positive (Score: 28)

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100343&product=5
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Herman*
27.03.2020 kl 09:12 2232

EK kravet kommer i transe 3, ikke sant?
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
27.03.2020 kl 09:16 2187

Jeg personlig ser mer og mer for meg at Norwegian er reddet.

Jeg tar da ikke hensyn til det tekniske, det er bare en "kurositet" Teknisk betyr lite i nåværende situasjon men er en svak indikasjon.

Dagens signaler fra staten var meget oppmuntrende, samt brevet som EliotS henviser til som er sendt til Obligasjonseierne.

Får håpe ny retning nå blir satt for kursen i Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
27.03.2020 kl 09:57 1992

Herman - Ja men vi kender ikke det specifikke krav fra myndighetene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
27.03.2020 kl 09:59 1980

Captain Darling - Du er flere uker bagefter i nyhet-strømmen her. Det vidner om at du ikke har styr på noget som helst.

Eller også så har du styr på det men vil blot mis-informer.

Begge dele ser lige dårligt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare
shokosta
27.03.2020 kl 10:45 1808

Jeg kan ikke forstå annet enn at NAS går mot redning, uten emisjon nå. Vet ikke hvor mange tusen arbeidsplasser selskapet har i Norge, men vi snakker om flere tusen, og den indirekte effekt ved at Staten skulle stå på urimelige krav, vil utgjøre ytterligere flerfoldige tusen. Glem derfor frisørene, som jo nå åpenbart er på topp av de yrkesgrupper som våre politikere ønsker å redde, med sine milde gaver. Man snakker om å redde oljeservice, frisører og alt annet som kan krype å gå, noen mumler om "solide" bedrifter, men soliditet er ikke et ensidig begrep, i alle fall ikke når man skal vurdere redningspakker i en større sammenheng. Hadde vi hatt politikere med noenlunde gangsyn, hadde jeg ikke vært i tvil ett sekund om at dette går i orden, men etter å ha hørt på debatten i går, med MDG helt ekstreme synspunkter og endatil SV og rødts tilsvar på disse, ja da må det gå mot redning. Jeg kan ikke forstå annet, og har i dag handlet mer, så får det bære eller briste... Jeg har aldri vært en stor tilhenger av K&K - som før var darlingene i finansmiljøet, men må jo samtidig si at jeg synes deres skjebne, om den vi kan lese om nå er riktig, er veldig trist. De har gjort mange feil, og nordmenn er jo verdensmestere i å dømme den som satser og feiler - i etterpåklokskapens ånd. Derfor håper jeg virkelig at våre politikere også kan se bakenfor den situasjon som NAS nå står oppe i, og jeg har enda håpet. Og skulle de ikke se det, ja da er det bare å pakke sammen og dra, for jeg vil i alle fall ikke bo i et land med politikere som ikke kan tenke mer enn nesen rekker... men håper jo at jeg slipper!
Redigert 21.01.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare