Dette er faktisk over min forstand.

artig
15.08.2018 kl 15:46 884

I september i fjor ble en 16 år gammel jente knivstukket i ansiktet og på overkroppen. Ugjerningen fant sted ved St. Halvard videregående skole i Lier. Jenta ble fraktet til sykehus med livstruende skader.
Både tiltalte og fornærmede er av pakistansk herkomst. Tiltalte innrømmer de faktiske forholdene, selv om han ikke erkjenner straffskyld. Han skadet jenta med en kjøkkenkniv han hadde tatt med seg hjemmefra.
Altså, han innrømmer knivstikking/ drapsforsøk, men erkjener ikke straffskyld...
Hallo, er det noen hjemme eller???
Slettet bruker
15.08.2018 kl 16:07 874

Æresdrap er både rett og riktig og en plikt under Sharia.
Sharialoven står over norsk lov for enhver muslim, for Sharia er Allahs evig uforanderlige lov.
Helt god og stødig logikk m.a.o.
Vi nordmenn nekter å innse den typen logikk, fordi våre bibelske bud ikke bryter med vestlige lover, og fordi vi har religionsfrihet er det ubegripelig for mange at religionsideologier kan være samfunnsfiendtlig.
artig
15.08.2018 kl 16:16 870

For normale mennesker er det helt utenkelig, jeg, for min del. Hadde heller tatt en løpetur fremfor å angripe en kvinne.
Hva er ærerikt med å skade en som er svakere enn deg selv.
En begår en straffbar handling, men nekter straffskyld.
Hvor er logikken?
IQ under 67 kanskje?
nekkejk
15.08.2018 kl 16:35 860

At tiltalte innrømmer de faktiske forhold, men nekter straffskyld, er da ikke noe nytt! Har svært lite med sharia å gjøre.
Helt vanlig i norske straffesaker. Tipper forklaringen ligger i råd fra forsvarerne.
artig
15.08.2018 kl 16:38 860

Jo, men jeg forstår det ikke.
La oss si at du sitter i sofan og kuler an.
Så kommer det en skøyer inn og knivstikker deg.
Bare sånn for moro skyld.
Vedkommende innrømmer det.
Men, nekter straffskyld...?
nekkejk
15.08.2018 kl 16:41 860

Ja, helt enig.
Har undret meg over det i årevis.
Som sagt helt vanlig.
Men uforståelig.
artig
15.08.2018 kl 16:44 854

jepp, nå er vi så enig at jeg kunne nesten gitt deg en klem.
Hvem skulle trodd det:)
artig
15.08.2018 kl 16:54 846

En annen ting, er det slik at vi ikke har noen rettsstat i Norge.
Slik at, loven er ikke lik for alle?
sus1
15.08.2018 kl 17:34 834

Stemmer i hodet. Utilregnelig.
atnorhe
15.08.2018 kl 19:56 810

Han var neppe supersmart, men dette handler ikke om IQ. Det er kultur eller vanlig skikk og bruk der det praktiseres. Far mor og sønn dreper datter er et annet eksempel.. I Pakistan blir slike saker trenert av rettsvesenet siden æreskulturen står sterkere.
Slettet bruker
15.08.2018 kl 20:07 801

Jeg tror jeg forstår deres tankegang. Hvis man mener at noen, eventuelt barna sine ikke lever slik Allah påbyr, så er det rett og riktig å sende dem tilbake til han for å få straff av Allah. De har altså ingen følelsetilknytning til sine egne barn annet enn at de er til for Allahs skyld. Gleder man Allah, gleder man familien, gjør man det ikke, æres-drap med en gang.
bullmaster
15.08.2018 kl 23:53 771

Dette er en juridisk spissfindig formulering som er en forutsetning for fullt kjør fra forsvarsadvokaten. Hadde han erkjent straffeskyld ville saken blitt stemplet gjennom embedsverket uten mye fram og tilbake og store advokatkostnader.

Men hva med denne typen "kriminalitet"; https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/fikk-9600-i-bot-for-kniv-i-hanskerommet/3423526157.html
Dette er akkurat den type kardemomme-kriminalitet det norske lovverket er utarbeidet for, blir det grovere enn dette må den kriminelle til behandling og saken henlegges.
Slettet bruker
16.08.2018 kl 00:21 759

Derfor er den islamske religion så farlig, fordi den er så himmelropende forskjellig fra vår kristne religion at vi forstår den ikke, og kan ingenting om den. Slik at vi lulles inn at islam er fredens religion slik som innvandrerne sier, og dermed åpner vi våre grenser i Europa for masseinnvandring, og vips så skyter det moskeer opp som paddehatter i alle land.
Vi må få større åpenhet om hva islam står for, og hva æreskulturen deres står for, slik at folk vet hva som kan skje, og hvorfor de dreper sine egne barn hvis de ikke følger islamske lover.
atnorhe
16.08.2018 kl 16:44 715

Ja Allah er ufeilbar, og profeten det samme. Da kommer barn eller slektninger til kort hvis de ikke følger Allah.