Svenske stat - Nej til Norwegian

EliotS
NAS 27.03.2020 kl 15:29 5658

På trods av NAS har licens som fly-selskap i Sverige så får de ikke del i den svensk løsningspakke.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/koronaviruset/sas/den-svenske-staten-endret-nodhjelp-sa-norwegian-ikke-far-vare-med/2-1-782980

Ja - så blir der bare så meget mere til SAS!
Redigert 20.01.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
TomW
27.03.2020 kl 18:22 2050

Innlegget er slettet
Ganske tydelig at du har svært liten kunnskap om hva som skal til for å lage et flyselskap, selv om du gladelig spammer ned samtlige poster med dette Nas2 tullet ditt.

Du kan starte med å forklare hvordan du mener Nas 2 skal få slotts til å i det heletatt kunne fly. Går Nas1 under så vil alle disse være på det frie markedet og tilfaller ikke ditt Nas2 sånn helt uten videre. Omtrent hele gjelden til Nas er knyttet opp til flyparken, hvor 34 mrd av dette er leasing forpliktelser. Dette er ikke noe ditt Nas to kommer unna. Flybransjen er også stordrift avhengig og du må opp i en vesentlig produksjon for å kunne overleve. Så ditt Nas2 kommer aldri til å se den kostnadsbasen som Nas1 har, derav er hele fantasien din bare tull.
Redigert 27.03.2020 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:29 2033

Er det noen stemning for å kjøpe ut boet i NAS 2. ?
Kantarell
27.03.2020 kl 18:36 2000

https://www.borsen.no/nyheter/skrekktall---dette-er-virkeligheten/72302294
Mulig mange av oss blir enda fattigere ()
"Blant de minste bedriftene, de med ni eller færre ansatte, rapporterer hele 41 prosent om en reell konkurs fare."

Slik jeg oppfattet myndigheten i dag, er staten bestemt seg for å hjelpe, store børsnoterte selskapet ved å bidra økonomisk uten at dette vil ha effekt på aksjekurs.

Kan noen forklare meg hvordan de tenker å gjøre det?
Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:43 1978

Innlegget er slettet
Fin visjon. Men det høres veldig mye dyrere ut enn å spytte ut 1-2 mrd til nas sånn at alt er til normalen i august.
Den nye
27.03.2020 kl 18:58 1940

Enig, jeg er full av forventning og begeistret over muligheten for at hvermansen fra forumet her, kan skape egne flyselskap.

Hvis det lar seg gjøres før covid-19 gir seg og er klar til å ta for seg oppturen i reising før SAS eller andre aktører tar monopol på markedet, så er jeg all inn.

Satser det jeg har av eiendeler, selger huset også og investerer i NAS2 hvis.jeg blir presenterert et overbevisende case.

Det er noen småting som knager meg da, som, hva er planen for å få staten til å investerere i NAS 2, gitt at man allerede mener at staten ikke bør investere 3-4 miljarder på at den eksisterende NAS1 med 150 fly skal bestå.

NAS2 bør jo da ha, så som jeg forstår, 150 fly, null gjeld og alt dette for mindre enn 3-4 miljarder, i tillegg til 7000 ansatte og avtaler med flyplasser verden over før at staten skal ha det minste intresse av å investere.

Blir en hard nøtt å knekke, men jeg har da troen etter å ha sett så mange forklare behovet for NAS2.

Gjenstår bare å se caset, så er jeg solgt.

Ps: NAS2 (Nigerian Airline Scam 2?).
Den nye
27.03.2020 kl 19:38 1853

Innlegget er slettet
30 miljarder for NAS2, hvorav 10 miljarder er EK og 20 miljarder er lån?

NAS1 omsetter jo for et sted mellom 25-30 miljarder per år, altså inntekter før utgifter.

Si, NAS2 oppnår samme omsettning.

Så vi skal inn med 10 mia Ek og 20 mia lån for å oppnå samme omsettning som NAS1 allerde har.

Vi får samme omsettning ved å bruke 10% av den summen, 3 mia til NAS1 nå, så har vi den omsetningen fra nå og utover.

Jeg tror nok det er lurere for alle parter å bevare NAS1 for en billigere penge, enn å bruke ti ganger så mye for det samme, spesielt da det kommer an til staten og skattepengene våres, så kan det vanskelig forsvares å bruke ti ganger mer enn nødvendig for å få på plass det vi allerede har.

Skal vi kanskje si oss enige at NAS2 ikke har leverett per nå, men at du er mer enn velkommen til å starte NAS2 hvis du finner at det gir mening for deg.

Investerer i ditt selskap hvis den ser ut til å ha livets rett.
Kantarell
27.03.2020 kl 19:42 1843

Fordelen med krisen er at de fleste ansatte er permitterte. De vil si at NAS er nesten ikke noen utgifter. Å utsette 3 måneder renter/avdrag samt utleie av leasing vil nok falle på plass. Eller tror jeg ikke NAS har mange andre utgifter som ikke skal bli dekket av diverse krisepakker (i hvert fall i Norge).

Vi kan nesten spå at vi vil snart bevege oss fra fase 6 til fase 7 av pandemi sykluser - Fase 7 oppnås når antall smittet og døde minsker/forsvinner. Mulig det kan oppstå flere smitte bølger selv etter at pandemi er "ferdig" og det kan foregå i flere måneder/år.

I Norge de fleste innbyggere i "karantene" til etter påske. Det vil si 2 uker til.
FHI anbefaler allerede regjering om å åpne samfunnsorganisasjoner (skoler..).

FHI og helsedirektoratet er 2 ulike tilnærminger ved strategi de ønsker å bekjempe pandemi med; Den ene ønsker at flest mulig blir smittet kontra den andre som ønsker totalt isolasjon. Vi får se hva de blir enige om videre!?

Bruk av medisiner kan forkorte pandemi syklusen. Gjenstår å prøve dette på smittet mennesker.

Hvis vi er heldige kan livet fortsette som før ved slutten mai?

Det vil være mulig å reise internasjonalt i juni-juli-august (helst før). Denne scenario er nok det vi kan forventes.
Hvis ikke vil norsk staten bidra til en ny krisepakke for flyselskaper fra juni.

I mellom tiden, håper jeg at regjeringen setter på plass en større krisepakke for store bedrifter som inkluderer en slik ordning som inkluderer kompensasjon for bortfall av inntekter.

Redigert 27.03.2020 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 19:46 1824

Innlegget er slettet
Men poenget er at jeg trenger å fly billig juni/aug 2020
Slettet bruker
27.03.2020 kl 19:49 1815

Innlegget er slettet
Det er et ideal du har, ikke en ny ide :-p Norwegian kommer dit du ønsker så lenge de overlever corona. Den nye CEOen fikser det.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:19 1730

Innlegget er slettet
Det er veldig fint at du syns NAS2 er en interessant tanke og gøy ide å diskutere rundt, men vi hadde satt utrolig stor pris på om du lagde en egennas2 tråd, slik at vi som ønsker å spekulere på om NAS klarer å utløse fase 2 og fase 3 får lov til det. Det du gjør ved å "kapre" disse trådene - der andre ting enn et hypotetisk nas2 - er å skape frustrasjon, og avsporing. Det er ikke hyggelig.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:38 1676

Innlegget er slettet
Slik verden fungerer så vil Ryanair ta over norge, samtidig som norge mister en god del direkteruter/ruter fra Oslo til storbyene. Veldig kjipt.
Redigert 27.03.2020 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
TomW
27.03.2020 kl 20:41 1668

Innlegget er slettet
At du sier at de får lavere kostnader betyr ikke at de får det. Det er ingenting som tilsier at ditt nye Nas2 skal være noe mer konkuransedyktige enn andre selskaper.
Kantarell
28.03.2020 kl 12:05 1540

Svensk metoden:

"Alle over 70 år og de som er syke bes om å holde seg hjemme, og ikke ha nærkontakt med andre. Andre som ikke er i risikogruppen får ikke råd om å holde seg hjemme."
Epona
28.03.2020 kl 15:14 1446

"Victor D. Norman Professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole:
Gal medisin mot korona
Det hjelper ikke med lån når kundene er borte"

Det er mange som ikke skjønner det.