Hvem skal betale?

sputnick
27.03.2020 kl 18:43 749

Alle vender seg nå mot staten for å redde seg ut av de vanskelighetene som følger av corona-pandemien. Men er det riktig at staten (og i første rekke framtidige generasjoner) skal håndtere alle problemene? Hva med å stille spørsmål til kapital-eiere, eiendomsbesittere, lønnsmottakere, pensjonister og mottakere av sosiale stønader, om hva de kan bidra med? Eller er et slikt spørsmål utidig?
Redigert 27.03.2020 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:46 743

Nei det er meget legitimt på mange måter. Staten hjelper best ved å holde seg vekk. Det er mange folk som hverken tar fly, bor på hotell, spiser på restaurant, trener på sats eller går til frisør.
Selv tror jeg også høyre med Erna i spissen også på mange måter kan være enig i det, men vet samtidig at hun og hennes regjering i ettertid vil bli målt og kritisert på alle alskens måter, vel vitendene om at det er valg om ikke veldig lenge. Da må hun ta grep og det er i bunn og grunn forståelig, riktig og viktig. Vet man viktigheten av økonomi vet man også viktigheten av arbeid. Men å dra inn stønadsmottagere er derimot en smule utidig, ja. Men dette med ‘full lønn, 600000 osv er det helt riktig å stille spørsmål ved.
Redigert 27.03.2020 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 18:48 740

Erna og resten av regjeringen skal betale på Akershus festning gett.

Mvh
JensH
Redigert 27.03.2020 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.03.2020 kl 18:55 726

Vel, du kan også se på det som at det faktisk ikke er de fremtidige generasjoner som har bygd opp oljefondet heller.. Hvorfor skal ikke vi som lever her nå bruke av midlene vi har for å berge både liv og arbeidsplasser?
sputnick
27.03.2020 kl 19:09 718

Nei, men det er vi som har brukt av de ressursene som ellers kunne blitt brukt av framtidige generasjoner. Og så langt vil jeg tro at vi har forvaltet de ressursene på en måte som har vært ansvarlig både med tanke på oss selv, og de som kommer etter oss. Men dagens situasjon er spesiell, ikke lett å avgjøre hvordan de ressursene vi har til rådighet kan forvaltes på mest fornuftig måte.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 19:11 714

Det er jeg enig. De burde i såfall brukes til definerte oppgaver som forsvar, veier, gamlehjem og sykehus.

Ikke beleilige ting som flyselskap, frisører og treningssenter slik det snakkes om og dessverre gjøres nå fordi det ‘tilfeldigvis’ passer slik det er nå.

Men det kan vi glemme. Det skal jo ikke brukes nevneverdig av avkastningen engang. Selv tror jeg denne påståtte oljeformuen vil forvitre. De påståtte ‘at fremtidige generasjonene’ skal ha glede av de midlene er en klisje. Det tapte seg jo enormt bare heromdagen pga valuta. Og dette skal vi sette vår lit og tiltro til?

Jeg mener det er all grunn til å tro at pengene som tas og sløses nå, vil og må bli tatt igjen i form av skatter på både kort og lang sikt. Det er vel også en av grunnene til at det blir satt i verk.
Jeg kan derimot til en viss grad forstå lån, hvor det da ikke ettergis.
Redigert 27.03.2020 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.03.2020 kl 19:15 705

Dagens situasjon er spesiell ja. og setter f.eks høyrefolkets kutt til ungers tannreguleringer og briller i perspektiv...
Men man bør ikke støtte superrikingene fra å konke.. De har selv tappet selskapene for midler i form av utbytter. På tide de gir litt tilbake selv synes jeg. Det må holde i massevis at bedriftene får støtte ved å slippe arbeidsgiverperioden ved permitteringer og slikt..
Slettet bruker
27.03.2020 kl 19:20 703

At de tar utbytter er deres fulle rett. Legger de lite eller ingenting tilbake til driften bør de ta følgene. Egentlig veldig enkelt. Det bør betales minimalt til staten og staten bør hjelpe minimalt.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 19:22 697

Je hadde vært gøtt fornøyd med hankatten som president gett.

Mvh
JensH
Redigert 27.03.2020 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
sputnick
27.03.2020 kl 19:52 682

Å la være å ta utbytte er ikke et tap for investoren, det er mer et veddemål på om du stoler på om den utstederen du har investert i er i stand til å forvalte gevinsten av investeringen din bedre enn du kan greie selv
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:18 663

Så på dagsrevyen at eiendomsinvestor Ringnes var fornøyd med at staten skal hjelpe hans leietakere. Deriblant hoteller i Stordalens Choice kjede. Dette skurrer.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:52 654

Hvorfor skurrer det da? Fordi det er rikinger, hva?
Selvsagt skurrer det.
Tidligere, når folk hadde en smule stolthet, var det forbundet med skam å måtte be om eller motta hjelp. Fordi man var vel vitende om at de satt seg selv i et visst lys.
Redigert 27.03.2020 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:58 646

Å hankatten er ekte prøtestant gett.
convert
27.03.2020 kl 21:02 644

Hadde vi lagt langt mer av oljefondet i infrastruktur, kunne ikke globalistene slått kloa i det. Tenk om vi bare hadde brukt litt til fire-felts veier mellom de store byene her i landet, ekstra rullebane på Gardermoen, jernbane hit og dit osv osv. Men neida. Verdens største pengebinge og verdens dårligste infrastruktur er en uimotståelige combo for globalistene.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 21:11 634

får folk den minste motstand i 2020 er det bare å gripe til tastaturet eller en agurkavis for å få likes og sympati.

Det som er spesielt i denne situasjonen er at visse sektorer har blitt pålagt å stenge, og det kan være noe mer forstårlig at staten derfor har et visst ansvar for dem. Men etter kun få uker var mange likevel mistenkelig tidlig ute for å klage sin nød gett.
convert
27.03.2020 kl 21:19 624

Morsomt forresten å se hvordan offentlig sektor på ingen måte har vurdert permitteringer av egne ansatte. Ved permittering ville de etter 20 dager gå ned til 60-65% lønn, og spart de virkelige skattebetalerne for svære summer.

Men neida. Kommunene driver videre som før; Opplæringsavdelingene har selvsagt travle dager nå som skolene er stengt, fagstab kultur og fritid er sikkert overbelastet, Plan- og byggesak er selvsagt et helvete av folk som renner ned dørene deres. For ikke å snakke om kultur og medborgerskap hvor de ansatte sitter på sine hjemmkontor og griner av stress, får vi tro. Ansatte i skoler og barnehager sliter med alle disse studiedagene som må avvikles. Jeg glemte kulturskolene som virkelig sliter nå.....lønna kommer, men ingenting å gjøre.

Ansvarlig: Erna Solberg.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 21:26 617

Rettelse Convert, de har i stor grad hjemmekontor. Det betyr å sitte i solveggen med betalt når de ikke går tur.
convert
27.03.2020 kl 21:33 609

En titt innom fylkeskommunene viser at det er full kapasitetskrise; Tannhelseklinikkene er stengt og hundrevis av ansatte sitter på hjemmekontor, med full lønn selvsagt. Tunge tider. Også i fylkene er det kulturavdelingene som må lide mest. Hundrevis av ansatte gråter over at det oppsøkende teater og bokbåten må justere planene sine. Plan- og analyseavdelingene, selve hjernetrusten i en fylkeskommune, jobber på høygir naturligvis. Et år på teknisk skole eller grunnfag i sosiologi forplikter når landet skal reddes.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 21:46 599

Personlig driter jeg i det meste rundt dette, for jeg klarer meg (heldigvis) uansett, men jeg må jo si min mening for det.

Hvis regjeringen sørger for at folk mister inntekter pga tiltak de gjør bør de selvsagt erstatte dette til 100%
Hvis regjeringen hadde sluppet viruset fri hadde kanskje (tenk på et tall) 50.000 mennesker dødd. 95% av disse er så gamle at de allikevel ville dødd i løpet av et par tre år. På denne måten hadde naturen fått gjøre jobben sin og vi hadde fått rensket ut litt i befolkningen.

Hvis hele denne prosessen til slutt viser seg at prisen ble feks (tenk på et tall igjen) to tusen milliarder så kan vi summere og se hva dette utgjør pr person som vi redder ved dagens tiltak. I mitt eksempel med de tallene jeg brukte vil hvert reddet liv ha kostet 40 millioner. Mitt spørsmål er da: Er det verdt det?

Nå får jeg sikkert mye tyn, men det får heller gå.

PS.
Jeg har en mor som hadde bukket under pga dette, men jeg mener det jeg sier allikevel. Jeg hater ikke min mor på noen måte, men det skal ikke være en menneskerettighet å bli 100 år.
Slettet bruker
27.03.2020 kl 22:15 587

E9 med papp gett.
CapitaL
28.03.2020 kl 07:59 536

Med den tankegangen kan vi jo likeså godt legge ned hele helsevesenet med det samme...
Slettet bruker
28.03.2020 kl 10:52 502

Nøyaktig med den setningen du refererte til så tenkte jeg på det økonomiske.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 14:38 478

Hva om alle nullstiller seg, huseiere tar ikke leie i denne perioden, bankene lar samtidig være å kreve huseierne for renter og avdrag på deres lån, og begge parter hverken taper eller vinner noe på at frisører eller andre næringsdrivende ikke kan betale husleie for disse månedene alt står stille?

Hvis staten skal gå inn og betale regningene for de næringsdrivende er det jo kun noen som tjener på det. Hvis alle kunne sette sine krav på vent for en periode, ville jo alle tjene på det når hjulene igjen kommer i gang igjen.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 14:42 477

Urk, hva om vi avslutter alle kriger, fjerner alle grenser og lar alt være gratis?

Sorry, uansett hvor nobelt noe slikt høres ut som eller ville vært så lever vi i den virkelige verden. For å likevel svare deg så ville mange likevel tape stort på noe slikt. Noen ingenting, andre en hel del. Og jeg tror neppe alle omfavner en slik ide.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:07 465

Jo, men da går jo regningen til staten, til deg og meg som betaler skatter og avgifter. Det blir da mindre til offentlige goder i tiden som kommer. Er det virkelig slik at staten skal ta regningen for dette? Alternativet blir at en rekke næringsdrivende går konk, hvis ALLE kunne være litt overbærende i denne perioden ville alle kommet bedre ut i andre enden.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:14 458

Har du lest noe av hva jeg har skrevet gjør jeg nesten alt jeg kan for å si at det på ingen måte er statens oppgave.

Men om alt, eller det meste, skal legges på on-hold antar jeg dette også omfatter folks lønninger.

Går du først i toget med på å ettergi din månedslønn i feks to måneder? Hva tror du din lokale matbutikk eller bensinstasjon tenker om å gi deg varer om du ikke kan betale?
Stephen
28.03.2020 kl 18:54 427

Staten betaler da trygd til ansatte som mister jobben. Eierne kan jo fremover leve på det de ikke har betalt i skatt siden det var så dyrt.
Er det grusomt å eie noe; vel gi det bort og bli ansatt.

Mvh. Stephen
Slettet bruker
28.03.2020 kl 19:35 414

Jared Kushner is demanding his tenants keep paying rent — while asking for leniency from his creditors

https://www.rawstory.com/2020/03/jared-kushner-is-demanding-his-tenants-keep-paying-rent-while-asking-for-leniency-from-his-creditors-wapo-reporter/