Da tikket det inn brev fra Nordic Trustee AS

Slettet bruker
NAS 27.03.2020 kl 21:05 8948

Re. Request for forbearance

Reference is made to the letter from the Issuer dated 25 March 2020 to Nordic Trustee AS as representative of the Bond Issues regarding a request for forbearance (the "Forbearance Request").

Attached is the formal response from Nordic Trustee AS to the Issuer as sent today.

Nordic Trustee AS underscores that the response letter is not to be considered as any rejection of the Forbearance Request. Any decision on the matter require a formal Bondholders' Meeting.

The Bond Trustee would however hereby use the opportunity to request Bondholders holding a position in the above mentioned Bond Issues to contact the Bond Trustee (by sending proof of holdings and contact information) in order to facilitate a discussion, inter alia, regarding the Forbearance Request.
Redigert 20.01.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
28.03.2020 kl 00:01 3353

Tja. Vil vel tro at disse også er prisgitt corona i større eller mindre grad. Er vel heller ikke bare Nas som sliter. Det store bildet blir nok mere synlig etterhvert....
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 00:06 3344

Ser den. Fase 3 har to utfall med utvanning av småaskjonærer uten krigskasse, og kun en som sikrer verdiene. og det er Boeing. Kan ikke se at Boeing har utbetalt noen kompensasjon siden ?januar?. Om ikke JS nevner Boeing i et scenario der fase 2 er utløst så er det overveiende sannsynlig at det blir utvanning. men fortsatt ikke helt garantert. spennende.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 00:13 3332

Boeing skylder nas ca 3 milliarder .
RR skylder nas ca 750 mill.
Karlsen håpet på Boeing- penger før Jul.
Dersom disse rettmessige krav hadde kommet,villalle sorger være slukket for lang tid.
3 milliarder fra Staten,3 milliarder fra Boeing
750 mill fr RR.
Da er kassen tilstrekkelig til å klare seg leng,kunne kanskje gjøre en emisjon på ok nivåer og?
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 00:15 3328

I forhold til boeing så har de jo pressmiddel i form av å true med å avslutte kundeforholdet. Men hva med RR? Har de noe å komme med der?
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 00:21 3313

Det er snakk om at Boring vil tilby bonuspoeng i stedet for cash. Samt lukrative slots på Bergamo. Der har de vel noen slots fra før, fløy på Bergamo forrige uke for oppfylle samfunnskontrakten og kontrakten med sine kunder. Disse luftens helter. RR har tilbudt en bil som team HBK kan kjøre rundt i.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
tradingstock
28.03.2020 kl 00:24 3304

Anbefaler alle å rapportere trådstarter!
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.03.2020 kl 07:21 3149

Jeg har ikke meget respekt for at en annonymiseret "London-basert obligasjonsforvalter" skal være den der fører an i debatten når 1000-vis av medarbejders skæbne er i spil og regering skal prøve finde løsninger på en krise som hverken Norwegain Air eller den norske regering har skabt.

Obligasjonsforvalter argumentere at "Det spiller ingen rolle om vi får fly eller «slots», det er ikke stor verdi i det nå.". Jeg vil så svare tilbage at hvis det er logikken så syntes jeg også at vi skal erklærer hans fund for konkurs fordi så har ingenting værdi længere. Intet har værdi for tiden og det økonomiske system er udslettet, hvis det er argumentationen.

Det er også muligt at sige at vi har en unntaksperiode lige nu (frem til 30 Juni kl 18.00) og herefter må vi antak at værdierne bliver mere normale.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.03.2020 kl 07:22 3152

Jeg har det indtryk at man har indgået en avtale med RR men vi har aldrig fået at vide hvad den øknomiske værdi er. Jeg har ikke indtryk av der kommer cash fra denne side. Så burde NAS have sendt en børsmelding på dette.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.03.2020 kl 08:12 3084

Det foregår et spill rundt Norwegian.
HBK Har solgt et stort knippe med aksjer, de har trukket tilbake utlånte aksjer til short.
Abrahamsen har solgt sine askjer rundt 12 kr.
Det er fint at short andelen misker :-)
Nå holdes aksjen i et trading intervall på kr 9-10 tror en tidligere stor eier nå har tatt kontroll over kursen.
Det har de siste 14 dagene kommet et knippe nye nick inn på norwegians forum, deres oppgave med Nas 2 og annet sludder er kun å forstyrre trådene maksimalt med masse støy for å holde aksjen i sjakk,og ikke nødvendigvis gjøre annen skade enn å nøytralisere trådene, oppdragsgiveren for disse sitter ikke i norge og har for en tid siden solgt sine aksjer.
Det foregår nå et spill rundt norwegian.
Ingen tvil om at Norwegian nå er i store problemer, men jeg tror det løser seg.
Veksten har kostet og så kom alle problemene som følge av dette med kredikortbetaling tilbake hold osv. det er bare og ramse opp max problemer RR osv. osv.
Dette er ikke Kjos sin feil, han kunne ikke forutsett dette.
Jeg sitter på mine aksjer og tror dette løser seg på en god måte til slutt.
Sletter dette innlegget om noen timer.
Jeg tror det jobbes hardt i kulissene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 08:17 3074

Virker ikke som om aksjonærene, styret og ledelsen i NAS ønsker at de skal klare det.

Hvorfor oppkapitaliserer ikke aksjonærene selskapet?

Hvor er dugnadsånden?
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 08:19 3065

Jeg tror Boeing tar sikte på å forsøke å motregne kompensasjon ved overlevering av
bestilte fly.
Og Boeing driver stadig å bløffer for bl.a. å løfte aksjekursen. De er tatt i å ikke overholde
det de kunngjør en rekke ganger nå.
Og Boeing mister stadig bestillinger.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 08:30 3037

Her fantaserer du Strategi. Dette har ikke rot i virkeligheten. Diskusjon om NAS2 skjer nå på
egne tråder.
Skal NAS1 reddes, må det opp med bidrag fra kreditorer og leverandører. Ellers vil de tape
mye penger. Det må virkelig se lovende ut i Juni, ellers blir statlig støtte etter det høyst sannsynlig kansellert.
Varer coronaen til nyttår, er det nok kjørt for NAS1. Derfor er det viktig å avklare de nærmeste
3 måneder (helst så tidlig som mulig) om Norge går for NAS1 eller NAS2.
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Epona
28.03.2020 kl 08:49 2994

"Obligasjonseiere trolig nødt til å godkjenne Norwegians bønn om utsettelse
Norwegians obligasjonseiere er tvunget til å gi selskapet pusterom. Alternativet er pant i upopulære fly og tungt omsettelige Gatwick-sloter."

Finansavisen
Redigert 20.01.2021 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 08:53 3090

Situasjonen i NAS får meg til å tenke på denne historien om 10 venner som var på restaurant og skulle dele regningen.




Redigert 28.03.2020 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 09:00 3081

Og obligasjoner omsettes vel langt under pari. Dette avspeiler nettopp
risikoen som er ute og går.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 09:01 3074

Ingen vits i å oppkapitalisere noe som ikke har klar bane til mål.
Den nye
28.03.2020 kl 09:03 3063

Varer korona til nyttår og staten unnlater å hjelpe bedrifter, så vil det ikke finnes noen bedrifter igjen i norge.

Ingen hoteller, ingen flyselskaper, ingen industri og selv ikke en eneste yrkesaktiv frisør eller kiropraktor.

Skulle du være så heldig å få deg et jobb så vil du ikke finne et eneste barnehage som er i drift, fordi jeg kan vedde på at dem ikke klarer å betale for leie, lønn og andre utgifter ut året uten inntekter.


Iķke noe vil finnes av den enkle grunn at alle har regninger å betale og ingen kan ha noen form av inntekt.

Alt borte.

Eneste måten å unngå at norge blir befolket av kun navere på dagpenger/sosialbidrag er å finansiere bedrifter så lenge det må til.

Det er HELT utenkelig at NAS ikke får stønad og hjelpen den trenger.
Fordi får ikke NAS det, hvorfor skal vi da sponse noen bedrifter?


Husk, hvis nå idag alle verdens stater bestemmer seg at nå gir vi faen i korona, nå er det business as usual og vi kan fly, reise og gjenoppta hverdagen, så får også NAS inntektskilden sin tilbake.

Konkurs er helt utelukket, skal norge la sitt anerkjente flyselskap gå under mens aĺle andre nasjoner redder sine?

Skjer ikke.

Nå som Sverige var litt dustete av seg og satte som kriterium at hovedkontor måtte være i sverige og dermed eksluderer NAS fra sin pakke, kanskje norge bruker samme argument og ekskluderer SAS og heller gir de pengene til NAS isteden??

Mye mer sannsynlig, enn at dem lar bli å hjelpe.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 09:08 3043

Nettopp, alle bransjer, bedrifter og privatpersoner blør.

Derfor er det svært vikitg at dugnaden går til de som har livet rett etter Covid-19, og ikke skyter med haggle ut i lufta.

Dersom aksjonærene ikke spytter inn millarder nå, er det beste vi kan håpe på er at Staten gjør det samme de gjorde med bankene på 80 tallet.

By the way, hvor mange ansatte har NAS i Norge?
Redigert 28.03.2020 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 10:29 2950

Her er du inne på noe jeg tror er kanskje det mest sannsynlige utfallet. Staten har poengtert fortløpende de siste to ukene at de vil kunne kjøpe opp selskaper som kan sies å ha en sentral betydning i det daglige liv for nasjonens innbyggere. Folketrygdfondet er allerede tungt inne, jeg har satt en BULL på at Staten sikrer NAS (jeg tror allerede innen 15.4.20)

Se også innlegget fra konsernsjefen:

https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge
Redigert 28.03.2020 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 10:45 2907

Den nye,
Jeg er enig med deg i en god del her. Særlig det med Sverige og SAS. Norge burde kansellere støtten til SAS. Og med
begrunnelsen at Sverige brøt kommiteringen. Det var snakk om at Danmark også skulle støtte NAS. Det har liksom bare
forsvunnet som tema. Og videre fordi Norge må vie seg om sitt flyselskap.

Nå tror jeg mye vil bli avklart vedr. corona i april-mai. Men ikke dermed sagt at det er buisness as usual rett etterpå. Men
scenarie kan vesentlig klarere.

Jeg er veldig for at staten hjelper til for norges flyselskap. Men, et sted går det også visse grenser. Om ting kan
gjøres på alternative måter mye billigere og bedre, bør man se på det. Og ligger det an til at gapet blir for stort
mellom alternativene i favør av det nye alternativet, bør man velge det nye alternativet. Og gå for det best mulig.
dreamliner
28.03.2020 kl 10:45 2905

Myndighetene har pålagt Norwegian å stoppe driften slik som de har gjort med mange andre bedrifter. Da kan de ikke pøse ut kontant tilskudd til hoteller, frisører, tannleger og alle andre bortsett fra flyselskapene. Disse skal kun få lån som skal tilbakebetales og for Norwegian sin del har de stilt så strenge krav at de kanskje ikke får mer lån. Det er klart at det går ikke an.
Ecf93
28.03.2020 kl 10:58 2876

Sas skal bli reddet men ikke nas.. hvorfor? Å redde sas blir vell helt det samme som å berike aksjonærene en kan kjøpe aksjer der og?... nas vis og når dem kommer gjennom krisen bør enkelt og greit bare flagge ut, å drive så stor business og reklame får et land samt avgifter og skatter til det landet og når det går til helvete får en nada og niks igjen, nei... på tide å finne en stad som ønsker å beholde di store selskapene som genererer inntekter på flere plan i samfunnet?
Strategi
28.03.2020 kl 12:14 2806

Jeg håper Norwegian tar opp støtten til SAS med den norske regjering , det må påpekes som urimelig at ikke svenske og danske myndigheter ikke støtter Norwegian . Nå må den norske stat legge press på våre skandinaviske venner som eier SAS og gi de et ultimatum, hvis de ikke bidrar blir støtten til SAS trukket tilbake.
Norwegian bidrar til begge land med masse arbeidplasser og store synergier på mange 10 talls milliarder over en rekke år, spesellt i Danmark der de er veldig store.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 12:30 2763

Det er meningsløst at Norge støtter SAS, når Sverige og Danmark plutselig trekker sin
kommiterte støtte til NAS. Satt på spissen så utstyrer jo nå den norske staten SAS
med våpen for å kunne kverke NAS. Dette er jo rent ut sagt landsforræderi. Sverige
og Danmark klarer på egenhånd å holde liv i SAS.
Norge må kansellere støtten til SAS.

Og den norske stat må konsentrere seg om norges flyselskaper.

Dette har også i høy grad med balansen mellom Kastrup å Gardermoen å gjøre.
Nå er det faktisk behov for litt Norway FIRST tenkning her !

Vi subsidierer da ikke Danmark for at Kastrup skal ta innersvingen på Gardermoen ?
Redigert 28.03.2020 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
alexen
28.03.2020 kl 12:33 2753

Singapore Airlines har gjennomført en kapitalforhøyelse på 15 milliarder singaporske dollar, tilsvarende 110,8 milliarder kroner.
– Styret mener at kapitalforhøyelsen sikrer selskapet ressursene til å komme gjennom denne vanskelige tiden, og til å opprettholde posisjonen som et av verdens ledende flyselskap, sier styreleder Peter Seah i Singapore Airlines i en pressemelding.

Selskapet henter pengene ved en emisjon på 5,3 milliarder singaporske dollar, samtidig som det utstedes konvertible lån på 9,7 milliarder singaporske dollar.

Hvorfor gjør ikke styret i NAS det samme? De må få med seg obligasjonseierne og eierne på en emisjon, hvor de kan redde arbeidstagere i NAS ved å hente mere EK. Det må jo være mulig å få til ved hjelp av en emisjon og konvertering av gjeld til EK.

Styret i NAS burde kunne klare å få med seg alle på en emisjon på 1 eller 2,- Nkr vel?
Håper NAS kan leve videre ved et samarbeid mellom eiere og obligasjonseiere, da kan kanskje Staten hjelpe til med sikrede lån til NAS.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 12:36 2747

Er fordi vi har en rik stat at den strategien ikke ble valgt. Og nå er vi konkurs om 1 uke sikkert.

Den norske Som utrolig nok deler pengene med nabolandene, men det rævkjører sitt eget infrastruktur.
Hockeymonkey
28.03.2020 kl 16:56 2618

Gatwick slotene er foreløpig sikret av EU, det er bestemt at selskapene som sitter med slottene ikke kan miste de pga Corona.

Kun synsing på et alternativ:
Det betyr ikke at slottene har høy verdi i dag, men de kan selges/brukes i et NAS2 (annen oppstart). Slotter tilbake til NAS2/annen oppstart i form av aksjer, de flyene som trengs kjøpes opp til redusert pris mot utdeling av aksjer eller kombinasjon lån/aksjer (warranter), uansett farge på flyene, så lenge prisen er riktig.
Herman*
28.03.2020 kl 17:51 2538

Det er ikke noe reelt alternativ for obligasjonseierne å si nei til NAS nå, hvordan alle de andre kreditorene forholder seg er mer interessant. Når det gjelder emisjon, vil selvsagt ikke styret gjennomføre en emisjon før selskapet har sikret både trinn 2 og 3, samt Boeing. Jeg tror styret håper de kan gjennomføre en emisjon når flytrafikken tar seg opp , forhåpentligvis senest i juni. For aksjonærene er det et hav av forskjell på om det kommer en emisjon på 5 kroner eller 20 kroner. For obligasjonseierne må det være viktigst at obligasjonene stiger i verdi fordi NAS klarer sine forpliktelser. Når emisjonen kommer bør detfor ikke være det viktigste.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 17:59 2520

Hvor reelt alternativet er får bli opp til de som eier obligasjonene.

Håper du har fått med deg at trinn 3 vil kreve en økning av EK.

Snart er Q1 ferdig og det blir spennende å se hvor mye EK det er igjen i NAS.

Om obligasjonen stiger eller faller i verdi har ingen betydning for eierene av obligasjonene, NAS må uansett betale renter og innløsningssummen er til pari kurs.
Redigert 28.03.2020 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.03.2020 kl 17:59 2520

Jeg mener en emisjon bør settes så høyt som mulig.
Gjerne opp mot 40.
Mulberry
28.03.2020 kl 18:14 2497

De som snakker negativt om en aksje på dette forumet ønsker å kjøpe til lavest mulig pris - eller eier aksjer i konkurrerende selskap - de som snakker positivt om en aksje har allerede kjøpt.
Hockeymonkey
28.03.2020 kl 18:32 2452

Obligasjonseierne skjønner vel at NAS ledelsen ønsker ha dette etter de nevnte trinn, jeg tror ikke det lar seg gjøre.
Om ledelsen vil redde NAS må trinn 2 og trinn 3 slås i sammen til ett trinn slik at 2.7 Mrd kommer inn i en omgang. Obligasjonseierne vil ikke gå kun for 1.2Mrd når de kan gå for 2.7Mrd til NAS. Dette vil også påvirke forhandlingene med de øvrige kreditorene, som også ønsker maksimalt med sikkerhet og 2.7Mrd i samme omgang.

NAS har alltid flikket og spikket på knivseggen, krydret med Early Bird Fee og økt Maturity fra 100% til 105%, men det blir det jo bare mer og mer lån av, det er jo en sykdom/virus som sitter inne i malingen på NAS sitt styrerom. De må male om alt.
Redigert 28.03.2020 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
28.03.2020 kl 18:40 2429

Bare rentene i de fire obligasjonene er ca. NOK 28M i måneden, gang opp det med antall måneder de bes om å gi fritak da skjønner man at aksjonærene også må stille opp i en total restrukturering. I NAS ledelsen sitt "tiggebrev" til obligasjonseierne (også sent tilsvarende til andre kreditiorer) så skal kreditorene ta støyten alene, det tviler jeg på at kreditorene synes er "fair".
SjonkelRolf
28.03.2020 kl 18:53 2402

Kan føye til at en del av obligasjonseierne har tjent penger som gress på at aksjekursen er gruset. ‘Fair’ , veldig mye som ikke er fair i dette caset.
Slettet bruker
28.03.2020 kl 18:54 2389

Du er kun en stor idiot å null peiling på min pc skjerm å valg. er du hacker?
Slettet bruker
28.03.2020 kl 18:55 2387

Fint om du kan forklare hvordan obligasjonseierne tjener penger som gress av at aksjekursen faller?
Slettet bruker
28.03.2020 kl 18:57 2378

Fugle hjerne din dritt som kun forstår svært lite-enda mindre av Freuds hjerne
Hockeymonkey
28.03.2020 kl 18:59 2369

Obligasjonskursen har falt, rentene dekker ikke opp for fallet.
SjonkelRolf
28.03.2020 kl 19:00 2367

Er vel ingen hemmelighet at mange av de har shortet aksjen? Og det er ikke på dagens kurs
Hockeymonkey
28.03.2020 kl 19:04 2350

Mulig noen få har det, men det er vel ment som en Hedge, da har de ikke tjent, men ligger med et mindre tap. Kjos er sentral i tilretteleggingen av denne hedge muligheten.