NAS - Anbefalt artikkel

Kantarell
NAS 28.03.2020 kl 10:39 9912

Jeg synes at artikkel forklarer godt Nas situasjonen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/4qA7Be/disse-har-norwegians-fremtid-i-sine-hender


Ser også at DNB sitter fast inne med High Yield. (merkelig at de uttalte seg så negativt om Nas - Mulig strategi for å få tilgang til krisepakke)
Redigert 21.01.2021 kl 04:16 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.03.2020 kl 12:36 3768

https://www.borsen.no/nyheter/frykter-flysommeren/72298771
Da er begge de største flyselskaper, Sas og Nas, teknisk konkurs: Gleder meg til at Widerøe overtar hele trafikken!

Kjenner at dette er "bull shit". Norge vil ikke la Nas falle under..
Habub
29.03.2020 kl 12:40 3758

Nei da hvorfor skulle de dog det, NAS birdrager jo kun til en Norske økonomi med omkring 18 milliarder fra turisterne alene om året, bedfrifterne i Norge vil være slået tilbage til 1960 hvis man ikke kan få varer eller personale ind og ud af Norge, det ville blive et fly-mæssigt uland. Så er der jo afgifterne på alt fra brændstof, fly-afgifter, landings(start)-afgifter, security-afgifterne, moms, udlejnings bil-firmaerne, Peppes pizza på Gardermoen, tax-free, Ha-fjell, E6 afgifterne, shoppingen det Norske hytte-marked og cirka 1 milliard tinge yderligere luftfarten bidrager med til de forskellige lande.

Skal man gå ud fra at NETOP derfor står STORT SET alle andre lande i verden klar med en økonomisk redningskrans fordi man vet hvor mye positivt luftfarten bidrager med.

Tag blot hus-markedet i og omkring Gardermoen (Jessheim) osv, der bor 1000 vis af piloter, kabine-besætninger og mekanikkere, hvad tror dere en lukning af NAS ville medføre i de lokal-samfund.

Man kan ikke tro de tullinger som konstant udtaler sig her på forum om noe de har NUL forståelse for. Med den holdning at NAS ikke skal hjælpes, hvorfor skal andre så hjælpes, jeg forstår slet ikke at man overhovedet giver støtte til nogen som helst, det hele skal lukkes så må folk jo bare gå konkurs, det kan aldrig blive regeringens opgave at hjælpe private virksomheder.. ;)

At NAS naturligvis skal sagsøge den Norske stat for 10 til 20 milliarder når Covid-19 er afsluttet er jo helt naturligt, for diverse stater har gjort det umuligt at drive luftfart og det skal man naturligvis betaler for!
Habub
29.03.2020 kl 12:57 3720

Netop.

Giv NAS 8 milliarder til at starte med, hvis det ikke er nok så give dem 4 milliarder mere så er det problem løst. Det er jo fuldstændig groteske at Danmark og Sverige bruger milliarder af skatte-kroner til at redde SAS når deres kostbase er langt langt højere end NAS. Naturligvis skal begge firmaer reddes fra konkurs, ellers skal ingen.

Hvis man kunne tale om at spare penge ville det være MARKANT billigere at lade SAS gå konkurs, deres organisation er ALT for stor og lønningerne for dem i toppen er markant højere end NAS.
Slettet bruker
29.03.2020 kl 12:59 3713

I mine øyne har Norwegian brukt alle mulige triks til å unndra seg samfunnsansvar i Norge.

Ja, de har flydd en del turister til Norge som har brukt penger her i landet.
Det har også KLM, Wizz, Widerøe, Finnair, SAS, British Airways, Brussel Airlines, Thai, Lufthansa og mange andre gjort. Norwegian står ikke i en særstilling her.

Der Norwegian står i en særstilling er å har flydd millioner av nordmenn ut av Norge på ferie og weekend reiser.
Disse nordmennene antar jeg har brukt vesentlig mer penger i utlandet enn det de turistene som Norwegian har fraktet til Norge har brukt her i landet.

Regnestykket til Norwegian viser bare den ene siden av samfunnsøkonomien
Redigert 29.03.2020 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.03.2020 kl 13:12 3679

Litt morsomt at du er så besatt at Norwegian skal gå konkurs. Du som kanskje eier noen få obligasjoner har egentlig dessverre ikke så mye du kan gjøre. Tvilsomt at noen som eier millioner i obligasjoner ville uttale seg i media og bruke tiden sin (12-15 timer) on dagen på finansavis forumet.
Du har likevel klart å lage ufattelige mange nick og driver med tydelig propaganda.

Agenda: spytte ut så mye piss som mulig om Norwegian. finans Analytikere mener at obligasjonseiere vil utsette renter/avdrag t.o.m 30 juni. Dette fordi de vurderer at det vil være mer lønnsomt for dem enn at Nas går konkurs. Likevel, fortsetter DU dag etter dag å spå Nas konkurs..

Det hadde vært litt mer balansert og interessant for oss som eier aksjer, hvis du klarte å komme med gode kritikker og analyser som belyser hvorfor det er viktig at Nas blir konkurs kontra enn å fortsette å eksistere? Også, sammenligne mer og argumentere om hvorfor Sas er mer verdt i Nas?
Redigert 29.03.2020 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Habub
29.03.2020 kl 13:22 3655

Jeg ser i en anden tråd at du tager grovt fejl omkring antal af ansatte i NAS. Til din oplysning kan jeg fortælle at totalt er der omkring 11.000 menesker hvoraf cirka 20% er ikke Skandinaver.

Du kan ikke finde disse oplysninger fra NAS du bliver nød til at vide hvor de er ansatte da NAS er en KÆMPE skov af underfirmaer hvor man leaser folk ind.

Uanset du kan kan starte med at søge i og omkring OSM-aviation, Norwegian Pilot Service AS, Norwegian Cabin Services DK ApS, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Air Resources DK LH ApS, Norwegian Air Resources Limited (Irland) når du lægger alle disse tal sammen vil du få et tal som nogenlunde svarer til 8000 til 9000, alle disse mennersker er social sikret i Norge (Trygde) Sverige og Danmark, det betyder at de betaler skat i de Nordiske lande.

Hvor mye tror du de lægger i skat alene i vores lande? Hvor mye tror du de har købt huse, lejligheder og biler for? Hvad handler de på Kiwi for om uken.

Nu vil du lukke NAS, det betyder du får et firma som Ryan-air ind i Norge, de ville aldrig nogensinde skabe et utal af baser af den simple grund at Norge er ALT ALT for dyrt, de vil ikke ansætte norsk personale og ingen af de ansatte vil betale hverken skat eller bidrage til det norske samfund. De fleste af piloterne i Ryan-air har et en-mands-firma registreret på Gurnesy, de lejer så sin egen arbejde-kraft ud til en firma som Ryan-air ejer som så lejer dem videre ud til Ryan. Det betyder NUL skat til nogen-som helst, dette er blot EN af mange grunde til Ryan kan operer med en kost-base som er marken lavere end NAS og SAS.

Hvis man blot har fulgt branchen sporadisk burde man vide at f.eks de Ryan-air stewardesser som arbejdede på Rygge fik udbetalt rent 7500 Norske om måneden, de boede ofte 2 eller 4 piger sammen for at kunne betale husleje og de kom alle fra øst-europa, det er med andre ord noe af det værste social-dumping som findes.

Hvis man tror social-dumping er vejen frem så kommer Norge især til at få nogle gevaldige problemer i fremtiden, for løn-niveauet er langt højere end i tilsvarende lande, det er priserne naturligvids også.

Fine with me, erklær NAS konkurs eller lad være med at hjælpe dem, man skal bare forstå hvad man får i stedet og hvor meget samfundet kommer til at miste.

Her er en artikkel om hvordan det fungerer i Ryan-air, hvor crew må samle flasker for at få penge til mad, og den er desværre ikke overdreven.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/ryanairs-kabineansatte-i-billund-vores-arbejde-er-uvaerdigt
Redigert 29.03.2020 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.03.2020 kl 20:19 3469

Artikkelen du refererer til viser hvor elendig Ryan air-ledelse behandler ansatte. Ikke overraskende at det blir nesten umulig å konkurrere mot slik selskap?
hstray
29.03.2020 kl 21:51 3302

Bør skremmen norsk politikere, og fagforeninger med Ryanair operasjon innenriks i Norge
Single Malt
29.03.2020 kl 22:52 3215

564 arbeidsplasser i Norge????? hvis det stemmer er det bare "Norwegian navnet" som er norsk. Granske heftig om staten da skal bruke milliarder på et selskap som kun beskjeftiger 564 nordmenn....
Det er jo da eierne som skal redde selskapet
Hockeymonkey
29.03.2020 kl 23:17 3148

"nogenlunde svarer til 8000 til 9000, alle disse mennersker er social sikret i Norge (Trygde) Sverige og Danmark, det betyder at de betaler skat i de Nordiske lande."

Så støtter Norge SAS, men det kommer ikke noe den andre veien, ikke en tørr brødbit en gang. At Norske politikere godtar dette er flaut.
Ecf93
29.03.2020 kl 23:41 3089

Greit å sjekke fakta først... er så mye piss folk slenger rundt her at det blir latterlig dumt... nas har mye fler i arbeid (i norge) men 564 i nas ja, men dette er ikke folkene du møter på flyplassen eller i flyene.... di er ansatt i andre selskaper eid av nas... pilot services norway og cabin services norway....
Celsius
30.03.2020 kl 00:52 2990


Tiltrer din oppfatning.

NAS misligholder fakturakrav gjennom datterselskap skrives det om, og driver da på kreditors regning, i strid med straffeloven. Da har selskapet løpende plikt til å inngi oppbud/konkurs.

Nå må staten gripe inn og NULLE UT AKSJONÆRER OG GJELD, slik det var nødvendig å gjøre med dnb på 90-tallet.

Vi må fra nå ha TRYGT RUTENETT OG TRYGGHET FOR ANSATTE.

Det landet ikke trenger er grådige gamle profittører som forsyner seg av fellesskapets midler som er til bruk for framtidas unge.

Nå må staten ta inn over seg sitt alvorlige samfunnsansvar, uten populisme, og sette foten ned mot pengeoverføringer til profittørene.

Kantarell
30.03.2020 kl 07:28 2891

Noen som har lest artikkelen?
Litt interessant at Stordalen MÅ reddes ;)
Kantarell
30.03.2020 kl 09:31 2801

"Og så må vi huske: Det er ikke fondet som er det viktige hos oss, det er arbeidet, over 90 prosent av norske verdier er folks arbeid. Hvis vi sparer på fondet og rammer arbeidet, så kommer vi dårlig ut begge steder."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vQ7W2L/stoere-om-gjenoppbygging-etter-coronakrisen-vaar-generasjons-store-oppgave
Epona
30.03.2020 kl 11:10 2673

Sundberg i E24 i sin sluttkommentar i dag bak betalingsmur:
"Holdes flyselskapet unna skifteretten har det altså en av de aller mest moderne flyflåtene i verden. Det kan ikke være noe annet enn en fordel når og hvis verden kommer tilbake til det normale og vi begynner å reise igjen.

For dagens Norwegian-aksjonærer er løpet uansett kjørt. Spørsmålet er om det ikke burde vært kjørt for SAS-aksjonærene også. Norwegian har falt 76 prosent hittil i år, er SAS-aksjens fall er på «kun» 39 prosent."
Kantarell
30.03.2020 kl 11:46 2621

Ja dette er nok bra for oss aksjonærer når de mener at vi allerede er kjørt.
Mulig enda en tydelig forberedelse via media, at store bedrifter i tillegg til krisepakker trenger ekstra støtte fra norske staten.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 11:55 2605

Ærlig talt

Hvor mange nordmenn tror du oppfatter SAS som et utendlands selskap?

SAS har vært en del av norsk infrastruktur i 75 år.

Selv etter at Norwegian kom på banen som et "norsk selskap" har SAS spilt en betydelig større rolle i norsk infrastruktur. Du kan bare se på rutetabellen på andre tider av dagen enn i rushtiden. Se på kysten fra Stavanger og nordover. Hvor er Norwegian store deler av dagen.

Svært mange bedrifter i Norge har utenlandske eiere med tusenvis av norske arbeidsplasser.

Hurtigruten er et eksempel - Jeg vil påstå at Hurtigruten har tusen ganger større betydning for norsk reiseliv enn Norwegian. Men vi skal altså ikke bry oss siden den ikke er norsk...
-sannheten-
30.03.2020 kl 12:02 2582

Hurtigruten 1000 ganger større betydning enn Norwegian ? Nei vet du hva.

SAS er nå Sverige og Danmarks ansvar. Norwegian er Norges ansvar.
Kreditorer og leverandører i Norwegian må bidra i dugnaden, ellers vil de bli kastet til løvene.
Kantarell
30.03.2020 kl 12:21 2538

https://www.tv2.no/nyheter/11321715

Ulike perspektiver er viktige i krisetider.
logotol
30.03.2020 kl 19:16 2270

Da blir spørsmålet om Mr Burgundy er ute etter og spre et feilaktig inntrykk, eller om han vet så lite om et selskap han er skriver om hele tida. Norwegian har flere tusen ansatte i Norge.

Av en eller annen grunn er de ansatte fordelt i flere mindre selskap, f.eks er crew ansatt i Norwegian Cabin Services... og Norwegian Pilot Services... med underavdelinger i byer hvor Norwegian har crew baser.

SAS Norge har forøvrig 0 ansatte i følge Proff

https://www.proff.no/selskap/sas-norge-as/lysaker/-/IDEYBY60000/
Kantarell
31.03.2020 kl 08:12 2117

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50010

WHO ser tegn til stabilisering i virusutbruddet i Europa