SOFTOX-Framtiden, emisjon og produksjon (oppsummert) 28.03.2020

RyddigSamtale
SOFTOX 28.03.2020 kl 14:25 16805

Jeg ser at det er mange tråder på HO og kvaliteten er relativt lav (og hausete). Der er mange som skriver det ene og det andre og rett og slett ikke vet hva som skjer eller ikke har innsikt i alt. Det virker som det er mange nye og lite erfaring innen aksjemarkedet som skriver. Jeg tenkte derfor å oppsummere litt og komme med litt generell informasjon.

Softox er i vinden mye pga Covid 19, men selskapet har også andre produkter med like stort potensial og teknologi.

Vi kan starte med at Softox gjorde en emisjon rett før nyåret og hentet 75mil brutto før kostnader. Kursen på denne ble satt til 24kr pr.aksje.
Pengene skulle brukes til videre finansiering av selskapets studier og holder mest sannsynlig til de tjener penger.
Cash burn til Softox har variert siste kvartalene avhengig av hvilken studier som blir gjennomført. Utfra 2019 kvartalene har det variert mellom 4 og 15 million. Ettervært som studiene blir ferdig forsvinner også cashburn-raten.
(Cash Burn- er rett og slett penger som selskapet bruker i kvartalet. Farma selskap har som regel kun utgifter og ikke inntekter når de gjennomfører studier. Softox vil no også begynne å få inntekter)

Hva har så skjedd siden da? Koronaviruset har truffet verden, Softox fikk bekreftet at produktet deres SafeDes er revolusjonerende (dreper alle virus). Da snakker vi ikke om at de har ett produkt som Antibac eller lignende. Her snakker vi om at Softox har en ny type teknologi/produkt som kommer på markedet. Det er altså ikke snakk om kun å tjene penger i en kort periode no når korona viruset herjer verden. Her er det altså snakk om å kunne ta en betydelig markeds andel i framtiden og videreutvikle teknologien sin. Det er også derfor de har fått støtte og lån til doktorgrad og Innovasjon Norge. Og potensialet er på verdensbasis ikke kun i Norden.

Hva vet vi kommer til å skje?
(SafeDes)Vi vet at selskapet har en prøveproduksjon i gang og kommer til å ha leveranse av første forsendelse innen en til to uker. De har fått lån fra Innovasjon Norge for å skalere opp produksjonen. Vi kan så forvente at når denne er ferdigprosjektert at vi med støtte fra staten vil få levert deler og maskiner for å få satt igang produksjonen. Dette vil kunne skje uavhengig om at det blir strengere krav/restriksjoner ettersom dette vil ligge under "samfunnskritiske infrastruktur".
Dette vil mest sannsynlig være en smertefri prosess, hvor det mest sannsynlig vil jobbes to til tre skift det neste halvåret før man vil produsere på normal drift i framtiden. Med avtale innen distribusjon med KiltoClean (tidligere Antibac) så har man allerede tilgang til butikker, frakt etc. Denne avtalen gjelder for Skandinavia. Altså IKKE kun Norge, og det er viktig og påpeke at Norge gjorde avtale for en uke siden at vi no er inne i EU systemet når det kommer til helse innkjøp og salg. Her står vi da fritt til å kjøpe/selge innen EU og ikke innen EØS-avtalen/reglene lengre i denne perioden. (KiltoClean-avtalen er planlagt og utvides til Estland, Latvia, Finland, Litauen).

Når det kommer til dyrehelse så kan man lese artikkelen som linket her eller lese kvartalsrapporten. Man kan som alltid ta ting med en klype salt når det kommer til avisartikler. Potensialet er der for milliard omsetning eller salg av teknologien/leasing. https://finansavisen.no/nyheter/helse/2019/11/21/7475228/softox-gar-inn-i-6-milliarders-marked-innen-dyrehelse


Hva kan vi forvente?
Når det kommer til farma selskaper så er det ikke normalt at de har egen produksjons linje(når selskapet er lite). Personlig må jeg si at jeg ble overasket over at Softox selv valgte å produsere produktet selv. Jeg antar at dette har med å få markedet ut tidlig og korona situasjonen vi er i. Jeg tror det er betydelig større sannsynlighet at Softox innen kort tid selger/leaser ut produktet sitt til ett større land/området. Man er da mye mer økonomisk fri, man trenger ikke å investere verken i fabrikk, arbeidere, leieavtaler etc. Man får ta kun penger rett inn i kassa. En slik avtale er som regel en profitt-shearing, og milepæle utbetalinger.

Oppkjøp?
Softox er en sterk oppkjøpskandidat. Muligens ikke på kortsikt, men innen 1-2år er de nok det. Grunnen er at det er svært vanskelig å prise selskapet, både med tanke på teknologien og markedet. Dagens aksjonerer vil ikke selge billig og en kjøper vil ikke betale for mye. Selskapet er prise til ca 500million. Selv med ett bud på 400% over markedspris på 2 milliard er dette svært lite når det kommer til oppkjøp om vi tenker inntjening på i 20 års perspektiv med teknologien/produkt de innehar. Så oppkjøp innen 3-12mnd ser jeg på som lite sannsynlig. Det er nok større sannsynlig at vi ser en langsiktig avtale med ett større selskap som vil lease produktet i x-antall år med profitt deling etc.

Emisjon?
Mange som investerer i Softox virker uerfaren og de skyr orde emisjon. Emisjon er ofte negativt. Men emisjon for videre inntjening og eskalere opp drift og inntjening er ikke negativt. I tillegg så skal de sies at sannsynlighet for Softox skal foreta en emisjon 3 mnd etter å ha hentet 75 million til tross for 300% kursoppgang er liten. Med dagens cashburn så vil man anta at man har minimum 50-60 million på bok. Man må huske at skal man investere i fabrikk og utstyr så skal ikke man kjøpe eiendom etc. Det er eventuelt maskiner osv. som må belånes, trucker etc. kan leases.
Samtidig vil vi nok ikke se en dumping emisjon når man henter penger for å eskalere opp driften(om det skulle skje). Kursen vil ikke bli satt til 30kr eller 40kr. Og man vil også se en reparasjons emisjon for eksisterende aksjonerer. Dere må forstå at ledelsen er også eiere, og det er ledelsen og styrets oppgave og gjør det beste for aksjonerende. Det er det jobben deres er...

Ulempen med Softox er at den kjøpes på Merkur markets som mange holder seg unna eller ikke har tilgang til. Alle som investerer i Softox burde ha en langsiktig posisjon og ikke kjøpe for å forvente at den går mye på nyheter. Det er IKKE slik at Softox vil tjene xxx-antall hundre million de neste 3-4 mnd på Korona. Softox er et Farma-teknologi selskap. Det er det som er verdien bak selskapet. Det er ikke de millionene som no tjenes i korona tider. Det er viktig å forstå synes jeg.

Jeg håper dette var til hjelp for mange, det er vanskelig å prise ett farma/biotec selskap. Det er alltid høy risiko og man må tenke langsiktig. Det var ikke ment at denne tråden skal vær for å hause selskapet men litt refleksjon og klargjøring. Selskapet har gått mye siste tiden, forventningene er store, men markedet og potensialet er også stort. Risken er derav stor skulle man misslykkes, men den fundamentale endringer med at den dreper alle virus var det som utløste kursutviklingen i mine øyne... Det var ikke korona viruset, det var kun driveren for småaksjonerer inn i aksjen. Jeg tror uansett store aksjonerer hadde kjøpt seg inn i denne aksjen og mange småaksjonerer hadde gått glipp av denne oppgangen.


Til slutt vil jeg bare si at jeg vil ikke delta i denne tråden og diskutere for eller imot Softox. Jeg eier åpenbart aksjer og har gjort det en stund. Jeg kommer til å rette på eventuelle feil og redigere eller supplere ting. ALT av informasjon kan fåes på hjemmesiden til Softox, enten i kvartalsrapport eller under PM.
Håper noen andre vil ta initiativ og svare på spørsmål noen eventuelt kommer med i tråden.


Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Tobias
28.03.2020 kl 14:39 11365

Takk for et opplysende og velskrevet innlegg. Noe av det bedre jeg har lest på dette forum.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
AB20
28.03.2020 kl 14:40 11339

Flott oppsummering! Kan du si noe om det på sikt er av betydning at selskapet flyttes fra Merkur og til Axess/Oslo børs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2020 kl 15:14 11216

Takk for et veldig bra innlegg.
Jeg ser av investorpresentasjonen til SoftOx fra desember i fjor at distribusjonsavtale for SafeDes i Europa, utenom norden, var "in progress".. Jeg tror og håper en snarlig meddelelse av denne distributøren vil komme innen kort tid, gitt det positive resultatet til produktet som ble opplyst nå i mars, kombinert med corona-epidemien! Verden trenger SafeDes, og det vil gi bra med penger i kassa til SoftOx.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
28.03.2020 kl 23:52 10619

En kjapp kommentar til "Arctic Securities and Sparebank 1 Markets has the pleasure of inviting you to a webcast presentation by SoftOx Solutions AS"

Dette er åpenbart en invitasjons til Artic og Sparebank 1 sine kunder. Dette er IKKE noe som har med en emisjon eller lignende og gjøre. Dette skulle da vært børsmeldt. Dette er en presentasjon Softox har for meglerhusets kunder som er positiv. Dette er ikke Artic eller Sparebank 1 som skal selge en emisjon.

Med mindre det kommer en offisiel pressemelding så bør alle aksjonerer roe seg litt ned...


Når det kommer til listing på børser har det rett og slett med tilgang og omsetning. Det er ikke alle fond som har tilgang/lov å handle på Merkur. Private fond og privatpersoner kan selvfølgelig handle fritt. Grunnen til aksjer er listet f.eks på Merkur er at det er betydelig mindre krav mtp rapportering som igjen fører til mindre kostnader for selskapene og eventuelt mindre straff med overtredelser etc.Dette er bra for mindre selskaper og oppstartsbedrifter. Det er vilkår som må holdes og nye rapporteringskrav for å være listet på f.eks Axess men ikke noe selskapet ikke burde vurdere. Spesielt ikke mtp framtids planene, det er nok bare ett tidsspørsmål før de skifter børs.Om det blir hovedlisten eller Axess blir spennende å se, jeg tror uansett ikke det har vesentlig betydning neste 6mnd mtp kursutvikling.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
skeptiker
29.03.2020 kl 10:00 10372

Noe jeg Iurer på er hvorfor det trengs et spesieIt produkt for å desinfisere hendene. Kan en ikke Iikegjerne bruke produkter som desinfiserer f.eks. goIv og vegger dersom middeIet er Iite giftig. Hydrogenperoksyd brukes som desinfeksjon, men er sterkt etsende, så det er ikke aktueIt. Jeg kjenner tiI at et svært Iite amerikansk seIskap som er notert på pink sheet børsen med ticker pctl ikke greier å produsere så mye desinfeksjonsvæske som det kan seIge og skaI dobIe produksjonen fra første apriI. Mye informasjon om produktet og seIskapet finnes på Investorshub. Dette seIskapet har en markedsverdi på ca 40%av hva tiIfeIIet er for Softox. Hvorfor bør Softox seIge så mye utenfor Norge dersom det finnes Iike gode aIternativer? En svakhet ved det produktet som pctl produserer er imidIertid at det ikke egner seg for Iagring over tid, da effekten reduseres over tid, så dersom en ønsker å bruke produktet over noe tid, må en kjøpe nytt produkt med fuII virkekraft. I sIike situasjoner er sikkert produktet tiI Softox å foretrekke. Men som ren investering virker pctl på meg mer attraktivt enn Softox med en prising tiI over 500 miII kr for seIskapet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Aaleby
29.03.2020 kl 10:58 10247

Hvordan selge store kvantum i en normalsituasjon dersom produktet ikke egner seg til lagring grunnet at effekten forringes? Det geniale med Softox er nettopp at det har en lengre holdbarhet, samtidig som det overgår egenskapene til antibac og er skånsom for hendene. Rett og slett et produkt med forsvinnende få svakheter, som er hvorfor det har en fremtid på så mange områder også når Corona tilhører fortiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
29.03.2020 kl 11:02 10244

No kommer jeg bare til å gi ett kort svar uten å diskutere ettersom du ikke har gjort research, men dette er spørsmål som gjentar seg i flere HO tråder:

Problemet med desinfeksjon er ikke å desinfisere i segselv, det er å ta vare på hendene/huden din ettersom de da er levende. Det er derfor man da har industriell desinfisering og "hånd desinfisering" om du vil kalle det d. (bare google "industriel definfisering "får du en store kanne som tar knekken på både virus og hender)
Det er også slik at mange som desinfiserer faktisk ikke dreper selv viruset de kun "ødelegger" egenskapene til viruset for å formere seg. Samtidig som alle hånddesinfisering-produkt bruker alkohol som er letteste løsningen. (jeg kan ikke alle detaljene om egenskaper så jeg skal ikke uttale meg for mye)

Det er her Softox kommer inn. De bruker da ikke alkohol, derav ny teknologi. Som igjen teknologien dreper alle viruset og ikke kun imobiliserer viruset.
Softox tar vare på huden din som er heile poenget med Softox i forhold til andre og teknologien bakselskapet. I teorien så kunne du faktisk bare laga deg ett hjemmebrent apparat og desinfisert hendene dine, for det er ikke slik at det er vanskelig å desinfisere ting.

Håper dette var ok svar. Du skal få investere pengene dine i hva du vil, jeg kan ingenting om selskapet du nevner. Men du må forstå at man investere i teknologi som må være bærekraftig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
sirwin
29.03.2020 kl 13:19 10086

+ at alkohol ikke tar noro virus, det gjør safedes. Safedes blir også lagret på spesialflasker, som sikrer holdbarheten
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
John8
29.03.2020 kl 13:35 10022

Takk til trådstarter for en ryddig og informativ tråd!
Håper den ikke blir ødelagt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
moneymachine
29.03.2020 kl 16:09 10118

Meget bra!!
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 16:12 10089

Er det noen som kan bekrefte mail vedr.presentasjon, eller er det noe som er konstruert for å skape usikkerhet ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Domus
29.03.2020 kl 16:28 10017

Send mail til events@arctic.com og be om å få link til webcast’en.
Kan bekrefte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2020 kl 16:59 9891

Noen som kan legge ut linken til webcast her?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Opp+
29.03.2020 kl 17:29 9796

Dine tanker om softox Domus?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Domus
29.03.2020 kl 18:09 9693

Ser spennende ut. Tragisk nok er de klare til å produsere sitt produkt i en tid hvor verden skriker etter deres produkter.
Kanskje mer interessant er sårpleieproduktene som kommer senere i år.
Hva gjelder kurs så har jeg som vanlig ingen offentlig formening.
Kursen har hatt en fin stigning, men spørsmålet blir jo om den skyter videre når de oppdaterer vedr produksjonen.
I tillegg blir webcasten interessant.
Fortsatt god helg:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Opp+
29.03.2020 kl 18:13 9667

Takk for svar Domus. De traff godt på lansering av dette produktet, stor styrke at de bruker distribusjon til kliitoclean og at de har patenter og planer i USA, enormt marked. Blir utrolig spennende den webcasten. Fortsatt god helg til deg å:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
30.03.2020 kl 13:42 8955

Ny sterk børsmelding fra selskapet som styrker teknologien, utviklingen og potensialet i selskapet. Man må huske at teknologien har 20 års patent så ingen kan komme å stjele teknologien og bruke den i sine produkter.

For de som ikke vet hva det vil si, så er 20 års patent beskyttelse at ingen kan stjele og bruke teknologien i deres produkt eller bruke den og videreutvikle den også ta den i bruk. Dette er rett og slett Softox sin eiendom i 20år hvor man kan saksøke andre som tar den i bruk.

Det er som jeg presiserer i innlegget mitt over, det er teknologien som er verdien i selskapet og ikke produksjonen og de millionen de nå tjener i korona-tider. Man kan selv tenke seg hva teknologien er verd de neste 20 årene i ett titalls milliard marked i flere sektorer og med potensielt videreutvikling av produktet. Man må også huske at dagens børsverdi er relativt lavt på 5-600 millioner.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Klimbull
30.03.2020 kl 13:56 8836

Selskapet er verdsatt til kun 67 mill USD.
Hadde de vært på Nasdaq hadde nok prisingen vært en helt annen i dag.

Softox er ett selskap med reelle produkter som vil komme inn på markedet fortløpende de neste årene.
Trolig mange fond som ville gått inn om de også hadde kommet seg inn på hovedlisten på OSE.
Jeg er usikker på om det er mulig å kjøpe aksjer via ASK konto på Merkur.

Inntil dette skjer får man glede seg over at det er mulig å komme inn som aksjonær til en lavere kurs.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
AB20
30.03.2020 kl 14:00 8777

Denne kan ikke handles på Merkur via ASK.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bullen
30.03.2020 kl 14:01 8754

Melding 13.25: SoftOx Solutions vil nå snarest starte arbeidet med å finne ytterligere ekstern finansiering fra eksterne kilder,
Kan det også bety emisjon? Invitere noen kjendis investorer?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
30.03.2020 kl 14:08 8691

Jeg forstår ikke hvorfor alle er så redd for emisjon. De har 50 million på bok(antar jeg), og de begynner endelig å få cash flow inn i selskapet.

Nei, jeg tviler på det er emisjon. Det er nok snakk om å hente penger fra forskjellige forskningsstiftelser eller andre statlige støtte ordningen. Det er altså ikke snakk om at selskapet selv skal finansiere en større andel av forskningsprogrammet, her snakker vi da om andre bidragsytere som ikke har noe med Softox og gjøre.

Det står jo der bokstavelig talt svart på hvit, hvor vanskelig kan det være å lese en børsmelding...
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Klimbull
30.03.2020 kl 14:09 8677

Regner med at det kan bety helsemyndigheter i både Norge og Danmark.
Ser ikke problemet om det skulle komme emisjon.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2020 kl 14:13 8611

Helsemyndigheter,staten,EU ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Bullen
30.03.2020 kl 14:15 8591

Tror som de fleste her at selskapet har sannsynligvis et unikt produkt. Aksjen har økt voldsomt i dag. En klassisk øvelse før en emisjon. En ¨positiv¨ emisjon på trappene?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Klimbull
30.03.2020 kl 14:35 8482

Selskapet har fortsatt cash og like før cashflow fra produksjon så i utgangspunktet ikke nødvendig hvis det da ikke er for å finansiere en betydelig internasjonal vekst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.03.2020 kl 14:44 8406

Det er vel ikke umulig at med den økende interessen rundt selskapet og dets produkter, at ledelsen ønsker en snarlig flytting til hovedlisten, samt at de setter en emisjon for å ha kapital til snarlig internasjonal ekspansjon. Men noe slikt er ikke negativt, snarere tvert imot.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
HP17
30.03.2020 kl 14:52 8328

Hvis det var meg ville jeg satt en emisjon etter stengetid i dag eller etter stengetid den dagen det meldes om produksjonsstart. Nå får de sikkert fulltegnet en emisjon mellom kr 75-kr 80 på "no time".
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Klimbull
30.03.2020 kl 14:56 8277

Typisk at de som solgte for tidlig eller håper på lavere inngang begynner å snakke om emisjon.
Ser ikke bort i fra at det kan komme ytterligere bølger opp allerede i dag.

Resten av børsen burde stått i minus, men er vel noen fond som må kjøpe i forbindelse med avslutning av kvartal.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.03.2020 kl 15:27 8126

Dersom du sikter til meg så kan jeg forsikre deg om at jeg ikke har solgt en eneste aksje. Her er det mye å gå på og om den ikke skulle gå videre allerede i dag, så fortsetter nok oppturen i morgen og ikke minst på torsdag når under presentasjonen.

Men man må slutte å anse enhver emisjon som negativt. Når et selskap vokser krevst det kapital. Alternativet er å ikke utnytte det mulighetsvinduewt som åpner seg. Og når det kommer til kapitalinnhenting, så er emisjon ett av flere verktøy som kan benyttes. I SoftOx sitt tilfelle blir det uansett ikke en emisjon for å betale for gammel moro, men faktisk for å sikre at selskapet har kapitalbase til å vokse i takt med et stadig større marked, uten å få voksesmerter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
bj111
30.03.2020 kl 15:43 8028

Emisjon er negativt i 99% av tilfellene på Oslo Børs, beste måten å stoppe en oppgang på. Beste for aksjonærene er om kursen stabiliserer seg dit den har tenkt seg og så settes en emisjon når aksjen er lite volatil. Helt motsatt av hva bio bransjen på Oslo Børs bruker å gjøre. De fleste som driver bio har null forståelse for børs og sine aksjonærer. Softox kan vise seg å ikke tilhøre denne ubrukelige massen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Kruttgubben
30.03.2020 kl 16:09 7906

Ledelsen/styre er ikke interessert i noen emisjon nå som finansiering er på plass og det kommer inn penger fra salg. Hvorfor skulle de ønske å vanne seg selv ut?
Selskapet står i en unik situasjon og finnes ikke noe bedre case for mangedobling på kort sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
30.03.2020 kl 17:01 7718

Bør vel neppe være tvil om at SoftOx går en lysende fremtid i møte. Her er det bare å lene seg tilbake, plukke opp flere aksjer på eventuelle dipper og nyre den kraftige oppturen som ligger foran oss.
Selv fikk jeg handlet litt på åpningen, men da meldingen kom valgte jeg å doble antall aksjer, selv om jeg måtte betale betydelig mer for de siste. Akkurat det bekymrer meg ikke. Ser med spenning frem mot presentasjonen på torsdag 2. april.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
30.03.2020 kl 20:55 7391

Her er det så få aksjer til salgs. Hvis noen store skal inn så fyker kursen høyt! Tviler sterkt på motsatt, at noen selger i dag slik som framtidsutsiktene ser ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
30.03.2020 kl 21:01 7355

Angrer fælt på at jeg ikke gikk inn tidligere, men bedre sent enn aldri :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Sydney
30.03.2020 kl 22:26 7138

Tipper vi får produksjonsstart i morgen eller 2 april
Da begynner.pengene rulle inn. Velkommen London. Håper på videre oppgang.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
sirwin
31.03.2020 kl 22:37 6404

Mye rør og spekulasjoner rundt forbi.
Noen tanker ryddig?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.04.2020 kl 11:41 6057

Tror du fremdeles på emi, har ikke sett maken til salgsside, og det etter ei bra melding ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
01.04.2020 kl 21:43 5869

Må si at dagens pressemelding var svært positiv. Jeg forventet at produksjonen var på ca 5-7000 pr.dag og kanskje 13-17 000 ved økt produksjon.
Vi fikk i dag informasjon om at fra mai så har de kapasitet til en økning på opp til 45 000.
Om vi ser på markedet så vet vi at Softox sitt produkt er ett premium produkt så prisen er noe høyere enn vanlig og utfra informasjonen som er fisket fram av andre så vet vi at de blir produsert i 100ml, 600ml og 1000ml. Utsalgsprisen for antiback 50ml er ca 44kr eksl.mva og 750ml ca 120kr eksl.mva. Med dette som utgangspunkt kan vi anta at en salgspris pr.flaske fra Softox på apotek er 75kr ettersom vi verken vet mengde som blir produsert av hvert produkt og det er naturlig at 100ml blir mest omsatt. (jeg vil da si at 75kr er lavt gj.snitt)

Ved 75kr i butikksalg i gj.snitt kan vi anta at Softox sitter igjen med 20-25kr pr.flaske mtp mellom ledd ved distrubusjon, transport og markup ved salg.
45 000 pr.dag x 23 produksjonsdager i mnd = 1 035 000 enheter pr. mnd fra mai. Dette blir da ca 25 million i omsetning i mnd eller i overkant av 310 000 000 i året i cash inn til selskapet.
No skal det sies jeg ikke vet noe om marginer, produksjonskostnader eller salgskostander. Samtidig så er Softox ett premium produkt så det kan hende at bunnlinjen er både høyere eller lavere. Uavhengig vil jeg si at dette virker svært positivt for selskapet som første avtale om produksjonen går bra.
Personlig så tror jeg estimatene over er lave(lav utsalgspris, men mulig bunnlinjen blir den samme), spørsmålet er mer om de klarer å få solgt alle enhetene som blir produsert. Tror nok vi vil se mange nye investorer i tiden framover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
RyddigSamtale
01.04.2020 kl 21:54 5813

Når det kommer til emisjon så ser jeg på dette igjen som lite sannsynlig. Selskapet sitte med 70 million i cash ved utgangen av 2019. Iløpet av heile 2019 var cash burn på 20million. De har no produksjon som muligens bringer inn 250million++ til selskapet, med en "lav" margin på 10% så er de cash break even.
Samtidig så kan de få ytterligere avtaler mtp distribusjon eller lignende som gjør de profitabel.

OM de skulle hente penger blir dette isåfall i forbindelse med å liste aksjen enten på Axess eller hovedlisten, jeg tviler på de gjør en emisjon utenom dette ettersom det ikke er behov for det og det ikke er til aksjonærenes beste. Ett styre i ett selskap skal ikke gjør ting som ikke er for det beste for aksjonærene så og hente penger uten mål og mening er ikke noe de skal gjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare