Luftfarten generelt og NAS
Mye rart som skrives rundt NAS og noen gjenngangere som hyler og bare skriver 1 til 2 lkinjer og alltid negativt. Mulig Frodon som har dukket opp med nytt nick :-)
En kan mene og syns så mye en bare ønsker rundt NAS og vi aksjonerer. Mange har tapt mye noen har realisert noen ikke, uansett er det tapt milliarder av Kr på NAS. Og det store spørsmålet er om Norge bør redde NAS eller ei.
De som mener nei har sine meninger men gjeng er at de ikke vil redde aksjonerer og om de mener oppriktig at slå konkurs NAS og start opp NAS 2. Så lar det seg enkelt og greit ikke gjøre. Bruker ikke tid på å forklare det her. Alle som har litt peiling vet at det ikke fungerer sånn enkelt og greit.
Leser en artikkelen i dag så ser en at det er mye mer sså står på spill rundt liuftfarten en at NAS som selskap går over ende og aksjeverdien på ca 1,6 milliarder er blåst bort. Det er peanuts i forhold til konsekvensene det vil ha for landet Norge. Tusener mister jobben, en del av det samfunnskritiske forsvinner rett og slett bort fra landet. Norge solgte seg ut av SAS for lenge siden. Men velger å støtte SAS med ca halvparten ev det de så langt har tilbudt NAS. SAS har en gammel forurensende fly park mens NAS har en nyere. Altså er NAS mer miljøvennelig. ( litt på siden, men viktig) SAS vil få store kostnader når de skal fornye sin flåte.
Altså vil SAS dra nytte av at NAS forsvinner da de kan justere priser og la oss ta kostnadene.
De som tror at noen automatisk vil begynne å fly på Norgen med så spredd bebyggelse og tro at det vil bli kamp om å overta ruter til NAS i norge må tro om igjen. Det vil bli få som ønsker det og bestemmer prisen for det selv. Samtidig vil det ta lang tid før konsesjoner og nettverk er bygget opp. Taperne blir oss nordmenn enkelt og greit.
Turis næring vil lide og hoteller vil også merke at reise aktiviteter blir mindre med mindre tilbydere på markedet.
Kan fortsette slik i det uendelige, men les linker og dan dere bilder uten NAS tror de ferreste ønsker det. At det skal være spleiselag ja helt greit det la også oss aksjonerer bidre, men Norge må være rettferdige og se samfunnstruktur antall arbeidsplasser og må faktisk danne seg ett bilde over hva samfunnet Norge trenger.
La oljefondet kjøpe disse NAS obligasjonene la de så gi nødvendig sikkerhet. Gi så støtte på lik linje som til bedrifter der kunder forsvinner. Norge som har sagt vi ikke får fly osv. Gi de kontant tilskudd slik at selskapet vil består.
Gå på med en emisjon eier du 1 aksje får du kjøpe en aksje for la oss si kr 10 - 15 eller 20 kr aksjen.
NAS vil stige kraftig når en ser at selksapet er reddet. Ta er potensialet rimelig stort og det blir trangt å komme seg inn. Vil fort smelle tildels kraftig opp når det kommer en klarhet og selskapet er reddet fra konkurs. En drar da fort inn 2 til 3 milliarder i en emisjon + erstatningen fra Boeing. Når de så får tilført kapital på lik linje som får de som mister kunder, så vil NAS kunne komme styrket ut av denne situasjonen.
De var tross alt på rett vei nåår dette skjedde og er ett selskap som ville overlevd om ikke corona krisen hadde rammet de.
https://e24.no/boers-og-finans/i/4qA7Be/disse-har-norwegians-fremtid-i-sine-hender
https://www.tv2.no/nyheter/11333828/
https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge
Ps. Mister Burgundy ligg unnea vi vet hva du mener ( antar du het Frodon tidligere)Og om han svarer kan vi andre la være å kommentere hans svar :-)
En kan mene og syns så mye en bare ønsker rundt NAS og vi aksjonerer. Mange har tapt mye noen har realisert noen ikke, uansett er det tapt milliarder av Kr på NAS. Og det store spørsmålet er om Norge bør redde NAS eller ei.
De som mener nei har sine meninger men gjeng er at de ikke vil redde aksjonerer og om de mener oppriktig at slå konkurs NAS og start opp NAS 2. Så lar det seg enkelt og greit ikke gjøre. Bruker ikke tid på å forklare det her. Alle som har litt peiling vet at det ikke fungerer sånn enkelt og greit.
Leser en artikkelen i dag så ser en at det er mye mer sså står på spill rundt liuftfarten en at NAS som selskap går over ende og aksjeverdien på ca 1,6 milliarder er blåst bort. Det er peanuts i forhold til konsekvensene det vil ha for landet Norge. Tusener mister jobben, en del av det samfunnskritiske forsvinner rett og slett bort fra landet. Norge solgte seg ut av SAS for lenge siden. Men velger å støtte SAS med ca halvparten ev det de så langt har tilbudt NAS. SAS har en gammel forurensende fly park mens NAS har en nyere. Altså er NAS mer miljøvennelig. ( litt på siden, men viktig) SAS vil få store kostnader når de skal fornye sin flåte.
Altså vil SAS dra nytte av at NAS forsvinner da de kan justere priser og la oss ta kostnadene.
De som tror at noen automatisk vil begynne å fly på Norgen med så spredd bebyggelse og tro at det vil bli kamp om å overta ruter til NAS i norge må tro om igjen. Det vil bli få som ønsker det og bestemmer prisen for det selv. Samtidig vil det ta lang tid før konsesjoner og nettverk er bygget opp. Taperne blir oss nordmenn enkelt og greit.
Turis næring vil lide og hoteller vil også merke at reise aktiviteter blir mindre med mindre tilbydere på markedet.
Kan fortsette slik i det uendelige, men les linker og dan dere bilder uten NAS tror de ferreste ønsker det. At det skal være spleiselag ja helt greit det la også oss aksjonerer bidre, men Norge må være rettferdige og se samfunnstruktur antall arbeidsplasser og må faktisk danne seg ett bilde over hva samfunnet Norge trenger.
La oljefondet kjøpe disse NAS obligasjonene la de så gi nødvendig sikkerhet. Gi så støtte på lik linje som til bedrifter der kunder forsvinner. Norge som har sagt vi ikke får fly osv. Gi de kontant tilskudd slik at selskapet vil består.
Gå på med en emisjon eier du 1 aksje får du kjøpe en aksje for la oss si kr 10 - 15 eller 20 kr aksjen.
NAS vil stige kraftig når en ser at selksapet er reddet. Ta er potensialet rimelig stort og det blir trangt å komme seg inn. Vil fort smelle tildels kraftig opp når det kommer en klarhet og selskapet er reddet fra konkurs. En drar da fort inn 2 til 3 milliarder i en emisjon + erstatningen fra Boeing. Når de så får tilført kapital på lik linje som får de som mister kunder, så vil NAS kunne komme styrket ut av denne situasjonen.
De var tross alt på rett vei nåår dette skjedde og er ett selskap som ville overlevd om ikke corona krisen hadde rammet de.
https://e24.no/boers-og-finans/i/4qA7Be/disse-har-norwegians-fremtid-i-sine-hender
https://www.tv2.no/nyheter/11333828/
https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge
Ps. Mister Burgundy ligg unnea vi vet hva du mener ( antar du het Frodon tidligere)Og om han svarer kan vi andre la være å kommentere hans svar :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Hvor har du det fra at NAS har flere tusen ansatte i Norge?
Hvor mange av rutene i Norge som NAS flyr er ulønnsomme?
Hvilke samfunnskristiske deler forsvinner når NAS blir slått konkurs?
Oljefondet har ikke mandat til å investere i Norge.Hvem vil delta i en emisjon nå på 10-20 kroner aksjen?
Hvor langt unna er NAS på brudd på lånebetingelsene nå som krona har svekket seg kraftig i Mars?
Imøteser svar
Hvor mange av rutene i Norge som NAS flyr er ulønnsomme?
Hvilke samfunnskristiske deler forsvinner når NAS blir slått konkurs?
Oljefondet har ikke mandat til å investere i Norge.Hvem vil delta i en emisjon nå på 10-20 kroner aksjen?
Hvor langt unna er NAS på brudd på lånebetingelsene nå som krona har svekket seg kraftig i Mars?
Imøteser svar
Kantarell
28.03.2020 kl 16:23
6894
J.S viser sterkt internasjonalt politikk forståelse og sammen med resten av ledelse arbeider til både å vise hvor kritisk situasjon er i Nas og hvor viktig Nas er for Norge. Jeg begynner å få litt mer respekt for ham..
Redigert 28.03.2020 kl 16:23
Du må logge inn for å svare
rischioso
28.03.2020 kl 16:24
6874
RE - De som mener nei har sine meninger men gjeng er at de ikke vil redde aksjonerer og om de mener oppriktig at slå konkurs NAS og start opp NAS 2. Så lar det seg enkelt og greit ikke gjøre. Bruker ikke tid på å forklare det her. Alle som har litt peiling vet at det ikke fungerer sånn enkelt og greit.
* Det er vel akkurat det alt handler om det å skulle gidde å bruke tid på og sannsynliggjøre hva som faktisk veier tyngst for gidder ingen å sannsynliggjøre det så vet man jo heller aldri hva som faktisk er best.
MEN uansett så er det viktig å få med seg at gjennom historien så finnes det nok av eksempler på store konkurser hvor markedet ALLTID har reparert seg selv gjennom at eksisterende bedrifter har tatt over markedsandeler og at nye er kommet til - mao, det vil verken være Norges eller jordas undergang om NAS gikk konkurs sett over tid, men akkurat i det det skjer så vil det få ringvirkninger noe som er helt vanlig for alle konkurser …
Når det kommer til kriteriene for hjelpepakkene generelt så ligger det i bunn at selskaper som ikke var konkurransedyktige før krisen ikke skal holdes kunstig i live gjennom krisen - mao, man ønsker å hjelpe de som er selvhjulpne etter krisen.
Det er nå blitt diskutert at man ikke bare bør se på siste års regnskap, men også gå lengre tilbake i tid for det finnes levedyktige selskaper som tilfeldigvis hadde et dårlig år i fjor. Men vil det hjelpe Norwegian?
NEI, om man går 1, 3 eller 5 år tilbake i tid så vil man også se at de heller ikke kvalifiserte der ….
* Det er vel akkurat det alt handler om det å skulle gidde å bruke tid på og sannsynliggjøre hva som faktisk veier tyngst for gidder ingen å sannsynliggjøre det så vet man jo heller aldri hva som faktisk er best.
MEN uansett så er det viktig å få med seg at gjennom historien så finnes det nok av eksempler på store konkurser hvor markedet ALLTID har reparert seg selv gjennom at eksisterende bedrifter har tatt over markedsandeler og at nye er kommet til - mao, det vil verken være Norges eller jordas undergang om NAS gikk konkurs sett over tid, men akkurat i det det skjer så vil det få ringvirkninger noe som er helt vanlig for alle konkurser …
Når det kommer til kriteriene for hjelpepakkene generelt så ligger det i bunn at selskaper som ikke var konkurransedyktige før krisen ikke skal holdes kunstig i live gjennom krisen - mao, man ønsker å hjelpe de som er selvhjulpne etter krisen.
Det er nå blitt diskutert at man ikke bare bør se på siste års regnskap, men også gå lengre tilbake i tid for det finnes levedyktige selskaper som tilfeldigvis hadde et dårlig år i fjor. Men vil det hjelpe Norwegian?
NEI, om man går 1, 3 eller 5 år tilbake i tid så vil man også se at de heller ikke kvalifiserte der ….
Redigert 28.03.2020 kl 16:35
Du må logge inn for å svare
Jeg er ny innenfor finans, og lurer på hva en eventuel emisjon har for min egen investering av nas. Kjøpte på ca kurs ca 10 og helt umulig og ta en vurdering om å selge/ sitte stille med alle de forskjellige brukerne som skriver at kursen vil være 40 eller konkurs neste uke
SjonkelRolf
28.03.2020 kl 16:49
6762
Selskapet har drevet uten støtte fra staten i 20 år.
Nå står vi i en krise vi ikke har sett siden krigen.
Og ja, enig med trådstarter. Slett ikke bare Norwegians ansatte som står på spill. At ting henger sammen med hverandre kan man ikke bare hoppe bukk over. At burg og risk kan det er greit, men ikke staten.!
Nå står vi i en krise vi ikke har sett siden krigen.
Og ja, enig med trådstarter. Slett ikke bare Norwegians ansatte som står på spill. At ting henger sammen med hverandre kan man ikke bare hoppe bukk over. At burg og risk kan det er greit, men ikke staten.!
Kantarell
28.03.2020 kl 17:33
6652
Hovedproblemet er først og fremst at Norge ønsker å unngå monopol. SAS har fått støtte fra 3 land og fungerer som nasjonal flyselskap for både Danmark og Sverige.
"Eierskapet i SAS er fordelt mellom skandinaviske stater og private aktører, og fram til oktober 2016 var fordelingen på 50 prosent av morselskapet SAS-gruppens aksjer. Totalt er det 61 527 aksjonærer i selskapet. Den 27. juni 2018 solgte den norske staten alle sine aksjer i selskapet." Wiki.
Norge trenger SAS, NAS og WIDERØE like mye. Men siden ingen andre land støtter Norge like mye son SAS. Bør Norge prioritere NAS.
Det er ingen tvil på at en krisepakke for store selskaper er i gang og dette vil nok bidra at Nas fly videre!
"Eierskapet i SAS er fordelt mellom skandinaviske stater og private aktører, og fram til oktober 2016 var fordelingen på 50 prosent av morselskapet SAS-gruppens aksjer. Totalt er det 61 527 aksjonærer i selskapet. Den 27. juni 2018 solgte den norske staten alle sine aksjer i selskapet." Wiki.
Norge trenger SAS, NAS og WIDERØE like mye. Men siden ingen andre land støtter Norge like mye son SAS. Bør Norge prioritere NAS.
Det er ingen tvil på at en krisepakke for store selskaper er i gang og dette vil nok bidra at Nas fly videre!
DisastAir
28.03.2020 kl 17:42
6620
Det er grunnleggende feil at skattepenger skal brukes til å minimere Fred's tap. Hvis Fred ønsker NAS ut av gjelds-skvisen selskapet selv har satt seg i, så får han og hans medeiere åpne lommeboken. Således hjelper de seg selv og NAS. Aksjekursen vil stige til værs, og Fred får nattesøvnen tilbake. Win-Win! Fred er bekymret for SAS' aldrende flypark. Hvis Fred har fulgt med i timen, ville han fått med seg at SAS er halvveis i å fornye flåten, med fly som det fallerte Boeing ikke har hatt kloa i. Økonomien i SAS er etter hva jeg forstår i meget bedre shape enn hva tilfellet er i NAS.
Kapitalismen fungerer forøvrig best når blårussen VET at det ikke hjelper å komme gråtene til Onkel Staten når de har driti seg ut på utopiske disposisjoner som de burde forstå ikke vil overleve virkeligheten.
bj111
28.03.2020 kl 17:48
6593
Kommer Norge ut av krisen med en god økonomi som viser vekst og behovet for flyruter er der så dekkes de opp av et selskap ganske fort. Norge er et attraktivt marked og om NAS går konkurs så kommer det andre å flyr disse rutene. NAS har åpnet for konkurranse i Norge ved at de har nedkjempet monopolet SAS hadde. Det endres ikke ved en NAS konkurs. Om det er NAS eller et annet selskap som flyr fra Oslo til alle byer i Norge og EU eller et annet selskap betyr ingenting for andre enn NAS aksjonærer.
Strategi
28.03.2020 kl 17:52
6578
Richioso
Jeg er helt uenig med deg.
Når du bygger er stort internationalt selskap med kontorer/ avdelinger internationalt så koster dette ufattelig mye og det er selvfølgelig komplisert strategisk.
Det er en kjent sak med vokse smerter og jobben bjørn Kjos har gjort står det virkelig respekt av.
Jeg mener han burde få kongens fortjenestemedalje i gull for den markedsføringen han har tilført Norge som nasjon.
Hadde ikke vært for MAX Problemene så hadde dette gått bra.
Han fikk også valutaen i Argentina rett i fleisen.
I tilleg til dette ødela Sissner vanvittig mye for Norwegian i tiden før emisjonen.
Bjørn Kjos er en fantastisk entreprenør og det finnes ikke mange av hans kaliber.
Norwegian er bygget fra grunnen på kort tid, de forventet overskudd i 2020 på tross av Max problemene, fantastisk egentlig.
Norwegian kan sammenlignes med selskaper med helnorske utspring uten å stå tilbake for disse:
Aker Kværner , Yara, Hydro, med flere som setter Norge på kartet.
Selvfølgelig må et slikt selskap ivaretas av den norske stat i en krise som er uforskyldt, det er slike selskaper som er fundamentet i vår økonomi og som gir oss arbeidsplasser og penger i statskassa i form av skatter og avgifter.
Vi bør være stolte alle sammen.
Jeg er helt uenig med deg.
Når du bygger er stort internationalt selskap med kontorer/ avdelinger internationalt så koster dette ufattelig mye og det er selvfølgelig komplisert strategisk.
Det er en kjent sak med vokse smerter og jobben bjørn Kjos har gjort står det virkelig respekt av.
Jeg mener han burde få kongens fortjenestemedalje i gull for den markedsføringen han har tilført Norge som nasjon.
Hadde ikke vært for MAX Problemene så hadde dette gått bra.
Han fikk også valutaen i Argentina rett i fleisen.
I tilleg til dette ødela Sissner vanvittig mye for Norwegian i tiden før emisjonen.
Bjørn Kjos er en fantastisk entreprenør og det finnes ikke mange av hans kaliber.
Norwegian er bygget fra grunnen på kort tid, de forventet overskudd i 2020 på tross av Max problemene, fantastisk egentlig.
Norwegian kan sammenlignes med selskaper med helnorske utspring uten å stå tilbake for disse:
Aker Kværner , Yara, Hydro, med flere som setter Norge på kartet.
Selvfølgelig må et slikt selskap ivaretas av den norske stat i en krise som er uforskyldt, det er slike selskaper som er fundamentet i vår økonomi og som gir oss arbeidsplasser og penger i statskassa i form av skatter og avgifter.
Vi bør være stolte alle sammen.
Redigert 28.03.2020 kl 17:54
Du må logge inn for å svare
Epona
28.03.2020 kl 18:03
6546
Personlig tror jeg du har gjort en god investering, hvis du sitter rolig i båten de nærmeste månedene, uavhengig emisjon eller ikke. Det kommer nok mye turbulens underveis, men det vil roe seg. Norge vil måtte beholde Norges eneste flyselskap som opererer i store deler av verden og vil ikke la det gå konkurs, noe annet vil være galematias. Det er min mening. Lykke til.
Redigert 28.03.2020 kl 18:04
Du må logge inn for å svare
Fred55
28.03.2020 kl 18:58
6449
Disastair.
Nattesøvnen er helt grei den og er ikke bekymret. Bare så det er avklart :-)
Du sier at SAS halveis har fornyet flåten og at økonomien er bra i SAS. Litt merkelig at det da ikke fremkommer at de er halveis i fornyeing av flåten. Det burde de jo fokusert mer på om det var tilfeller. Om økonomien er topp, så er det merkelig at de har fått 1,5 milliarder fra Norge, Sverige og Danmark. samlet 4,5 milliarder ( faktisk litt mer om en regner på kr verdien i de forskjellige landene) Dette er mellom 50 og 60 & mer en det NAS får.
La oss være enig om en ting. Og det er at det tvilsomt kommer til å være ett eneste fly selskap i Europa som kommer til å overleve uten hjelp fra det landet til tilhører ( eller av flere land) Det tror jeg bortimot er udiskutabelt om dette skal vedvare ut april og inn i mai.
Spørsmålet er jo hvem en skal hjelpe og hvem skal en la gå konkurs ?
Om Norge ikke hjelper NAS og krisen vedvarer, skal da SAS også gå konkurs, eller skal en hjelpe de mer på ett senere tidspunkt ?
NAS quidet faktisk blå tall for 2020. Noen mener det ville de ikke klare men de sa det, skal en legge det til grunn, eller at noen mener de ikke skulle klare det. Hva er da levedyktig eller ei.
Skal ett selskap som fikk MAX flyene mot seg i 2019 men overlevde. Som fikk mot seg endel obligasjonslåne takere ( sissener) osv som med sine venner i finansaviser fikk nærmest fri spalteplass og kunne få oppslag på oppslag om elendigheten. Men som overlevde også det.
På 1,5 år har de kommet gjennom motgang etter motagang og sto foran 2020 og leverte som det suste, skal da noen som sånn sett ønsker gevinst på short i NAS konkurs i NAS eller annet være de som vinner. Skal den Norske stat ta avgjørelser ut i fra de som har dradd økonomisk egen vinning på krumspring i NAS bli en vekt som tipper feil vei og hiver NAS ut i konkurs ?
Eller skal en faktisk hjelpe NAS som har gitt oss Nordmenn en bedre hverdag i 20 år som har kommet seg gjennom motganger, som har satset feilet, men korrigert og overlevd og som nå i starten av 2020 var på rett vei med blå tall. Skal en da si.
NEI la de gå konkurs? Tror det er fullstendig feilslått politikk. Om de har 10 eller 20 tusen ansatte, så er selvsagt ikke alle piloter. Men som har en tilknytting til bransjen innen luft og bakke støtte. Tallet er sikkert enda større en det om en ser langt nok ut i horisonten og hvem som blir berørt.
Hva jeg som små aksjoner taper på NAS er litt uvesentlig oppe i det hele. Jeg har tap ja, men sover gått og går ikke ut over økonomien min. Den som skriver her inne ohg som driver med aksjer som hobby og ikke har tap i en nedgang som nå. Ja den bløffer nok ikke hele verden taper og en gjeng på Hegnar tjener . Vær realistisk.
Om ikke for meg som små aksjoner, så mener jeg oppriktig at NAS som selskap tilfører oss Nordmenn mer en de fleste fatter. Selvsagt kommer nye aktører inn og ting endrer seg. Verden går fremover osv. Men skal vi oppriktig hjelpe og ha en fly bransje så må vi gjøre det nå.
Nattesøvnen er helt grei den og er ikke bekymret. Bare så det er avklart :-)
Du sier at SAS halveis har fornyet flåten og at økonomien er bra i SAS. Litt merkelig at det da ikke fremkommer at de er halveis i fornyeing av flåten. Det burde de jo fokusert mer på om det var tilfeller. Om økonomien er topp, så er det merkelig at de har fått 1,5 milliarder fra Norge, Sverige og Danmark. samlet 4,5 milliarder ( faktisk litt mer om en regner på kr verdien i de forskjellige landene) Dette er mellom 50 og 60 & mer en det NAS får.
La oss være enig om en ting. Og det er at det tvilsomt kommer til å være ett eneste fly selskap i Europa som kommer til å overleve uten hjelp fra det landet til tilhører ( eller av flere land) Det tror jeg bortimot er udiskutabelt om dette skal vedvare ut april og inn i mai.
Spørsmålet er jo hvem en skal hjelpe og hvem skal en la gå konkurs ?
Om Norge ikke hjelper NAS og krisen vedvarer, skal da SAS også gå konkurs, eller skal en hjelpe de mer på ett senere tidspunkt ?
NAS quidet faktisk blå tall for 2020. Noen mener det ville de ikke klare men de sa det, skal en legge det til grunn, eller at noen mener de ikke skulle klare det. Hva er da levedyktig eller ei.
Skal ett selskap som fikk MAX flyene mot seg i 2019 men overlevde. Som fikk mot seg endel obligasjonslåne takere ( sissener) osv som med sine venner i finansaviser fikk nærmest fri spalteplass og kunne få oppslag på oppslag om elendigheten. Men som overlevde også det.
På 1,5 år har de kommet gjennom motgang etter motagang og sto foran 2020 og leverte som det suste, skal da noen som sånn sett ønsker gevinst på short i NAS konkurs i NAS eller annet være de som vinner. Skal den Norske stat ta avgjørelser ut i fra de som har dradd økonomisk egen vinning på krumspring i NAS bli en vekt som tipper feil vei og hiver NAS ut i konkurs ?
Eller skal en faktisk hjelpe NAS som har gitt oss Nordmenn en bedre hverdag i 20 år som har kommet seg gjennom motganger, som har satset feilet, men korrigert og overlevd og som nå i starten av 2020 var på rett vei med blå tall. Skal en da si.
NEI la de gå konkurs? Tror det er fullstendig feilslått politikk. Om de har 10 eller 20 tusen ansatte, så er selvsagt ikke alle piloter. Men som har en tilknytting til bransjen innen luft og bakke støtte. Tallet er sikkert enda større en det om en ser langt nok ut i horisonten og hvem som blir berørt.
Hva jeg som små aksjoner taper på NAS er litt uvesentlig oppe i det hele. Jeg har tap ja, men sover gått og går ikke ut over økonomien min. Den som skriver her inne ohg som driver med aksjer som hobby og ikke har tap i en nedgang som nå. Ja den bløffer nok ikke hele verden taper og en gjeng på Hegnar tjener . Vær realistisk.
Om ikke for meg som små aksjoner, så mener jeg oppriktig at NAS som selskap tilfører oss Nordmenn mer en de fleste fatter. Selvsagt kommer nye aktører inn og ting endrer seg. Verden går fremover osv. Men skal vi oppriktig hjelpe og ha en fly bransje så må vi gjøre det nå.
NAS guidet i desember 2019 at de var kun uker unna avtale med Boeing, ikke første gangen de ikke treffer med guidingen!
hstray
28.03.2020 kl 20:00
6334
Ja, og da var det estimert at 737 max skulle være godkjent av fly myndigheter i des. Geir karlsen har vært tydelig på at avtalen blir sluttført når 737 max er godkjent. Den tidsrammen blir nok fremskyndes grunnet dagens situasjon
Blackbot
28.03.2020 kl 20:21
6270
1. Årsrapporten er ett godt sted å begynne. I 2018 2500 ansatte i Norge. (2019 vil jeg gjette rundt 4000)
2. Vites ikke siden NAS ikke presenterer ruteregnskap, noe ingen flyselskaper gjør.
3. Samfunnskritiske funksjoner forsvinner ikke, men må utføres av operatører uten Norsk forankring.
4. Korrekt, oljefondet har ikke mandat til å investere domestic, men det har folketrygdfondet som i praksis er statens pensjonsfond innland. Forøvrig største eier i NAS.
5. Det svaret får vi i April, men ingen av obligasjonene har annet krav enn EK I NOK og cash også i NOK. (1,5mrd og 500mill henholdsvis)
2. Vites ikke siden NAS ikke presenterer ruteregnskap, noe ingen flyselskaper gjør.
3. Samfunnskritiske funksjoner forsvinner ikke, men må utføres av operatører uten Norsk forankring.
4. Korrekt, oljefondet har ikke mandat til å investere domestic, men det har folketrygdfondet som i praksis er statens pensjonsfond innland. Forøvrig største eier i NAS.
5. Det svaret får vi i April, men ingen av obligasjonene har annet krav enn EK I NOK og cash også i NOK. (1,5mrd og 500mill henholdsvis)
Restplassno
29.03.2020 kl 12:19
5965
Haha, der gikk han rett i fella, gitt, Mr Burgundy. Han glemmer at mange her inne faktisk kan en del.
Imøteser du svaret, Mr Burgundy?
Imøteser du svaret, Mr Burgundy?
Redigert 29.03.2020 kl 12:20
Du må logge inn for å svare
china
29.03.2020 kl 12:27
5933
Du skriver at Nas tilfører mer enn de fleste fatter?? Hva da? De har jo fucket hele markedet med priser som ikke hører hjemme noen sted! Folk betaler mer i taxi til flyplassen enn billettene . De har ødelagt bransjen med å late som de tjener penger.
Her er uttalelser fra professor Thore Johnsen ved NHH :
"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.
– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.
En annen utvei er konkurs i Norwegian.
– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.
– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.
En annen utvei er konkurs i Norwegian.
– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
bj111
29.03.2020 kl 13:08
5846
Kantarell skrev Har du tenkt å kjøpe deg inn?
Nei, ikke slik situasjonen er i dag. Når flyene igjen er på vingene så vil jeg vurdere det. Frem til det vurderer jeg risikoen som for høy. Bedre å betale 15 til 20 kr aksjen for et selskap som har en tryggere fremtid forran seg enn 10 for noe som er usikkert om overlever. Jeg er ikke særlig positiv til NAS pr i dag for syntes det ser mørkt ut, litt lotto preg over dette pr i dag. Håper selvsagt at jeg tar feil slik at jeg kan fly med NAS Dreamliner gjen neste vinter til en hyggelig pris direkte fra OSL.
Charlie Freak
29.03.2020 kl 13:17
5821
Selvom reise-restriksjonene blir opphevet, så blir det ikke tilbake til normalen for NAS. Reisevegringen vil sitte hardt i befolkningen (alle vet at flyreiser er høyrisiko når det gjelder smittespredning), samt at bedriftsmarkedet vil være nede for telling, kombinert med nye rutiner mhp bruk av Teams o.l. Jeg tror NAS må gjennom en ny hestekur samt oppkapitaliseres og tipper at eierstrukturen vil se helt annerledes ut om et år.
Strategi
29.03.2020 kl 13:29
5790
Ja, kan være riktig å gå ut nå rundt kr. 9.50- 11.- dersom risiko vil unngåes og heller gå inn litt høyere, når ting har blitt avklart
For min del lastet jeg videre opp torsdag og fredag sist uke og fortsetter den strategien i ukene fremover.
For min del lastet jeg videre opp torsdag og fredag sist uke og fortsetter den strategien i ukene fremover.
hstray
29.03.2020 kl 15:31
5606
Er også mange reiser, og seminarer etc som er blitt utsatt pga av Corona som vil bli gjennomført når restriksjonene er ferdig.
Det vil nok være ett rush av reiser som skal gjennomføres, møter som skal avholdes når vi er tilbake til normalen
Det vil nok være ett rush av reiser som skal gjennomføres, møter som skal avholdes når vi er tilbake til normalen
hstray
29.03.2020 kl 15:35
5584
Staten har ikke ønske om å drive et flyselskap. Vi solgte oss ut av SAS i 2018 for en grunn. Du som er obligasjonseier bør håpe staten ser sitt ansvar og redder Nas så vil din investering øke i verdi og du slipper å tape tilnærmet hele investeringen.
Alle verdens regjeringer må stille med redningspakker til nasjonale flyselskaper. Amerikanske flyselskaper har fått en pakke på 6-700 milliarder, hvor hoveddelen ikke er lån
Alle verdens regjeringer må stille med redningspakker til nasjonale flyselskaper. Amerikanske flyselskaper har fått en pakke på 6-700 milliarder, hvor hoveddelen ikke er lån
Dette sier NHH-professor Thore Johnsen :
En annen utvei er konkurs i Norwegian.
– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
______________________________________
Klokt sagt. Og nettopp det undertegnede forfekter også.
Staten ønsker ikke å drive flyselskap. Men i nåværende unntaksstilstand kan staten bli
nødt til å steppe inn i norsk luftfartsinfrastruktur for en kortere periode. I sluttenden behøver
ikke dette å koste staten noe.
Lånegarantier er det fare for at staten ettergir. Da taper staten penger. Litt forskjell.
En annen utvei er konkurs i Norwegian.
– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
______________________________________
Klokt sagt. Og nettopp det undertegnede forfekter også.
Staten ønsker ikke å drive flyselskap. Men i nåværende unntaksstilstand kan staten bli
nødt til å steppe inn i norsk luftfartsinfrastruktur for en kortere periode. I sluttenden behøver
ikke dette å koste staten noe.
Lånegarantier er det fare for at staten ettergir. Da taper staten penger. Litt forskjell.
Habub
29.03.2020 kl 17:43
5399
Er det hemligt eller kan man få se hvad en eller anden tulling, med NUL peiling på luftfart skriver?
Mest når dere linker til det her så burde det jo være åbenlyst for de fleste at man skulle kunne læse det for at kunne give et fornuftigt svar.
Eller vil dere gerne have at jeg startede med at spamme forummet med links til Danske artikler dere ikke kan læse?
SÅ hvis man vil fremføre et argument er det muligvis vigtigt at alle kan læse det..;)
Just saying. !
Mest når dere linker til det her så burde det jo være åbenlyst for de fleste at man skulle kunne læse det for at kunne give et fornuftigt svar.
Eller vil dere gerne have at jeg startede med at spamme forummet med links til Danske artikler dere ikke kan læse?
SÅ hvis man vil fremføre et argument er det muligvis vigtigt at alle kan læse det..;)
Just saying. !
Redigert 29.03.2020 kl 17:44
Du må logge inn for å svare
Lim inn teksten da vel, i sin helhet.
Habub
29.03.2020 kl 19:25
5236
Det er jo dit argument, så hvorfor i himlens navn skulle jeg bruke tid på at google dine påstande?
Du kan jo åbenlyst ikke engang fremføre et rimeligt argument som vi har lært tidligere! Var det ikke deg som mente NAS fløj 737-300 fly som var uddateret i 2015, eller var det deg som mente NAS havde cirka 500 ansatte i Norge.
Vil tro du skal google veldig veldig mye de næste månederne for at komme op til speed..;)
Du kan jo åbenlyst ikke engang fremføre et rimeligt argument som vi har lært tidligere! Var det ikke deg som mente NAS fløj 737-300 fly som var uddateret i 2015, eller var det deg som mente NAS havde cirka 500 ansatte i Norge.
Vil tro du skal google veldig veldig mye de næste månederne for at komme op til speed..;)
Fred55
30.03.2020 kl 07:54
4995
Enig kan være samfunnsøkonomisk riktig å strekke seg lengre en hva mange tror. Dette er en ekstrem situasjon og kan ikke sammenlignes med noe annet verden hat stått ovenfor tidligere. Og kan da bli ekstremt viktig å strekke seg ekstra.
Tar en feile beslutninger i den fasen vi nå er inne i vil konsekvensene bli enda større på sikt når dette er over. Når en skal rydde opp i en eventuell konkurs når en bevist har valgt å sende tusenvis av ansatte ut i en konkurs og ikke har noe alternativ å tilby mange mennesker. Vil kostnader på sikt bli enorme, etter at vi vender tilbake igjen.
Om en sier vi vil ikke gi støtte og yte noe for NAS, så tar vi ett valg. Det valget hindrer mange å komme tilbake til jobber. Det legger store deler i en bransje i en vanskelig situasjon og gjør at det vil skape utfordringer i etterkant, som vi ikke klarer å se helt hva kostnader det for for samfunnet.
Har vært stille fra Norge rundt NAS pakken siden den ble gitt. Antar at det vil måtte komme noe i løpet av denne uken rett og slett for det smertegrensen er nådd.
Enten er det positivt fra obligasjonseierne, eller så annen løsning eller en delt løsning. Er svaret nei .Kan en i løpet av denne uken få mange mange tusen oppsigelser fra de som er permittert innen bransjen og det vil være mer en de tusen som er ansatt i NAS. Vil være mange mange innen yrker/ansatte innnen fly reltaerte bransjer. En vil ikke ha permitterte som en skal ta inn igjen når krisen er over og en vet at en av de største aktørene er slått konkurs av staten.
Antar at konsekvensene vil bli så ekstreme at dette vil en måtte endre på å gi andre kompenserende tiltak
Tar en feile beslutninger i den fasen vi nå er inne i vil konsekvensene bli enda større på sikt når dette er over. Når en skal rydde opp i en eventuell konkurs når en bevist har valgt å sende tusenvis av ansatte ut i en konkurs og ikke har noe alternativ å tilby mange mennesker. Vil kostnader på sikt bli enorme, etter at vi vender tilbake igjen.
Om en sier vi vil ikke gi støtte og yte noe for NAS, så tar vi ett valg. Det valget hindrer mange å komme tilbake til jobber. Det legger store deler i en bransje i en vanskelig situasjon og gjør at det vil skape utfordringer i etterkant, som vi ikke klarer å se helt hva kostnader det for for samfunnet.
Har vært stille fra Norge rundt NAS pakken siden den ble gitt. Antar at det vil måtte komme noe i løpet av denne uken rett og slett for det smertegrensen er nådd.
Enten er det positivt fra obligasjonseierne, eller så annen løsning eller en delt løsning. Er svaret nei .Kan en i løpet av denne uken få mange mange tusen oppsigelser fra de som er permittert innen bransjen og det vil være mer en de tusen som er ansatt i NAS. Vil være mange mange innen yrker/ansatte innnen fly reltaerte bransjer. En vil ikke ha permitterte som en skal ta inn igjen når krisen er over og en vet at en av de største aktørene er slått konkurs av staten.
Antar at konsekvensene vil bli så ekstreme at dette vil en måtte endre på å gi andre kompenserende tiltak
Strategi
30.03.2020 kl 08:29
4909
1. Det er lite trolig at obligasjonseierne sier nei, til det er konsekvensene for store.
Skulle dette likevel skje tror jag staten lemper på kravenne eller går inn med ytterligere garantier.
2. Konkurs er uelukket, det vil den norske stat ikke tillate, da konsekvensen for det norske folk blir for store.
Hareide uttalte da redningspakken ble offentliggjort at staten hadde mer midler til flyindustrien dersom det ble nødvendig.
Tror på forventning i dagene fremover og stabile kurser som vi har sett de siste åpne børsdagene.
Skulle dette likevel skje tror jag staten lemper på kravenne eller går inn med ytterligere garantier.
2. Konkurs er uelukket, det vil den norske stat ikke tillate, da konsekvensen for det norske folk blir for store.
Hareide uttalte da redningspakken ble offentliggjort at staten hadde mer midler til flyindustrien dersom det ble nødvendig.
Tror på forventning i dagene fremover og stabile kurser som vi har sett de siste åpne børsdagene.
Nærmer seg stenging; Norwegian kansellerer alle avganger til Finnmark i april: Passasjerer som skulle ha fløyet med Norwegian til og fra Finnmark i april, blir i disse dager informert av flyselskapet om at flyavgangene er kansellert
Hartepool
31.03.2020 kl 07:58
4513
Den vanlige fremgangsmåten ved emisjoner er å utarbeide prospekt som skal godkjennes av børsen. Det er ofte tidkrevende.
Så prøver man å sette sammen et garantikonsortium, sist gang var JF den store garantisten. Idag er det nesten umulig ,da ingen tør kommitere frem i tid.
En plassering etter børs med umiddelbar mulighet for handel , er her umulig,da det ikke er mulig å låne aksjer i det monn som trengs.
En emisjon i nas nå krever tid , i denne tiden må investors holde den kommiterte kapital tilgjengelig.
Lykkes Smedegaard og Schram med dette , bør de få nobelprisen i finansøkonomi.
Så prøver man å sette sammen et garantikonsortium, sist gang var JF den store garantisten. Idag er det nesten umulig ,da ingen tør kommitere frem i tid.
En plassering etter børs med umiddelbar mulighet for handel , er her umulig,da det ikke er mulig å låne aksjer i det monn som trengs.
En emisjon i nas nå krever tid , i denne tiden må investors holde den kommiterte kapital tilgjengelig.
Lykkes Smedegaard og Schram med dette , bør de få nobelprisen i finansøkonomi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Habub
31.03.2020 kl 08:02
4496
Kan du ikke tage hele meddelen med, der er NUL troværdighed i dine indlæg. SAS vet ikke om de flyver om ei uka, widerøe får betalt for at holde ruterne åbne, så det er vel ikke så underligt at NAS stopper ruterne, herunder er hele meddelen for de som har interessen:
Copy Paste start:
NORWEGIAN KANSELLERER ALLE AVGANGER TIL FINNMARK I APRIL
Passasjerer som skulle ha fløyet med Norwegian til og fra Finnmark i april, blir i disse dager informert av flyselskapet om at flyavgangene er kansellert.
Presseansvarlig Charlotte Holmbergh i Norwegian Jacobsson opplyser at dette skyldes restriksjonene rundt om i verden og kraftig fall i etterspørselen etter reiser som følge av situasjonen med Covid-19, skriver iFinnmark.
– Med tanke på den rådende situasjonen, har vi dessverre ikke noe valg, sier hun.
På spørsmål om det kan komme kansellerte avganger også med SAS i april, svarer selskapets danske pressetalsperson, Sille Beck-Hansen, at SAS i øyeblikket ikke ser lenger fram enn en uke av gangen.
Widerøe opprettholder flyginger til Finnmark i april, etter avtale med Samferdselsdepartementet.
(©NTB)
Copy Paste start:
NORWEGIAN KANSELLERER ALLE AVGANGER TIL FINNMARK I APRIL
Passasjerer som skulle ha fløyet med Norwegian til og fra Finnmark i april, blir i disse dager informert av flyselskapet om at flyavgangene er kansellert.
Presseansvarlig Charlotte Holmbergh i Norwegian Jacobsson opplyser at dette skyldes restriksjonene rundt om i verden og kraftig fall i etterspørselen etter reiser som følge av situasjonen med Covid-19, skriver iFinnmark.
– Med tanke på den rådende situasjonen, har vi dessverre ikke noe valg, sier hun.
På spørsmål om det kan komme kansellerte avganger også med SAS i april, svarer selskapets danske pressetalsperson, Sille Beck-Hansen, at SAS i øyeblikket ikke ser lenger fram enn en uke av gangen.
Widerøe opprettholder flyginger til Finnmark i april, etter avtale med Samferdselsdepartementet.
(©NTB)
Redigert 21.01.2021 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Strategi
31.03.2020 kl 08:02
4491
Jonas Solgård
British Airways suspenderer alle flyvninger til og fra London Gatwick
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50018
British Airways suspenderer alle flyvninger til og fra London Gatwick
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#50018
Redigert 21.01.2021 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 08:03
4482
Hvis det ikke gis mer støtte til Nas vil det ikke gis støtte til Stordalen. Da vil minst 10 % av alle permitterte miste jobb i Norge.
Vi vet at obligasjonseiere er grådige av natur men flere analytikere har pekt på at det vil uansett lønne seg for dem å si ja til å utsette renter/avdrag t.o.m 30 juni.
Det skal mye til for det motsatte oppstår bortsett om noen hedgefond er involverte for å velte av Nas til konkurs.
Vi vet at obligasjonseiere er grådige av natur men flere analytikere har pekt på at det vil uansett lønne seg for dem å si ja til å utsette renter/avdrag t.o.m 30 juni.
Det skal mye til for det motsatte oppstår bortsett om noen hedgefond er involverte for å velte av Nas til konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Skremmede dersom styret og ledelsen ikke hadde påbegynt dette før Covid-19 utbruddet, vitner om sviktene risikoanlayse dersom dette ikke var i gang.
Ser forøvrig at både Widerøe og SAS fortsetter med flygninger til Finmark, så da er det ivaretatt, ser ut som om samfunnet klarrer seg fint uten NAS.
Ser forøvrig at både Widerøe og SAS fortsetter med flygninger til Finmark, så da er det ivaretatt, ser ut som om samfunnet klarrer seg fint uten NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 06:03
Du må logge inn for å svare
Dersom Stordalen og resten av norsk reiseliv får samme tilbud til støtte som NAS har fått er det halleluja. Problemet til NAS er at de har eiere som er passive.
Å lytte på analytikere er skjelden lurt, særlig i disse tidene.
Å lytte på analytikere er skjelden lurt, særlig i disse tidene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Habub
31.03.2020 kl 08:24
3621
Hvor ser du at SAS flyver?
Kan du ikke læse pressemeddelse, der står højt og tydeligt at SAS ikke vet om de flyver dit om en uge!
Kan du ikke læse pressemeddelse, der står højt og tydeligt at SAS ikke vet om de flyver dit om en uge!
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Hartepool
31.03.2020 kl 08:31
3586
Deter lite sansynlig at obligasjonseierne sier nei, det er ikke har slaget står.
Avgjørende er hva aksjonærene gjør?
Avgjørende er hva aksjonærene gjør?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
hstray
31.03.2020 kl 08:33
3582
Han kan ikke lese. Kommer ingen emisjon. Det er rett og slett for usikkert og mange ting må falle på plass og flyene må være i lufta. En emisjon må komme sammen med en bærekraftig løsning. Låne penger fra staten med høy garanti premie er illw bærekraftig. Staten må rett og slett komme opp med pakker som er på nivå med amerikansk flyselskap hvor man får kontantstøtte for at luftrommet er stengt. Skal man gi kontantstøtte og utgiftskompanskon til frisøren som er nedstengt må man gi samme støtte til andre deler av næringslivet
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Strategi
31.03.2020 kl 08:35
3557
Jeg ser det som naturlig at flyselskapene har en dialog seg i mellom slik at de ikke flyr tomme fly etter hverandre.
Ganske sikkert er dette et bytteforhold hvor SAS reduserer noen avganger der de flyr paralellt med NAS.
Dette var vel også noe av forplitelsene selskapene inngikk når støttepakkene ble forhandlet, det var viktig at Wiederøe , SAS og NAS oppretholdt et akseptabelt rutenivå i Norge.
Vanskeligere er det vel ikke.
Ganske sikkert er dette et bytteforhold hvor SAS reduserer noen avganger der de flyr paralellt med NAS.
Dette var vel også noe av forplitelsene selskapene inngikk når støttepakkene ble forhandlet, det var viktig at Wiederøe , SAS og NAS oppretholdt et akseptabelt rutenivå i Norge.
Vanskeligere er det vel ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Fred55
31.03.2020 kl 08:41
3520
Må snart tas en avgjørelse på hva en vil redde og hva en ikke vil redde innen luftfarten. Vi ser at det ene flyselskapet etter det andre nå ber sine respektive regjeringer om hjelp gjennom denne krisen. Om vår regjering velger å større Widerøe på kortbane nettet der de er i hovedsak + SAS som er ett Svensk/Dansk selskap og ikke NAS så tror jeg de ikke kan være helt i lodd om en kan bruke det uttrykket.
Vi vil sitte igjen med mange tusen som vil bli opsagt fra permittert. Mange andre vil følge etter pga de har en tilknytting til bransjen, med andre ord er det en stor næring som vil gå dukken. Selvsagt vil andre en SAS fly på Norgen, men i en helt annen skala en slik vi er vant til. Ferre direkte ruter annet tilbud ferre avganger osv. Med andre ord sitter Norgen igjen med tusenvis av oppsagte innen bransjen som vil slite i mange år med å få seg nytt arbeid. Vi vil ut over det ha mange andre som er konkurs som de vil konkurrere med, som igjen vil tvinge frem konkurranse på lønn/betingelser innen bransjen som igjen går ut over generell sikkerhet.
Ut over dette vil de faktisk få store deler av folket "mot seg" når realiteter går opp på sikt.
De som var ute i starten av politikere og sa at noen ikke er leve dyktige de er nok blitt fortalt litt mer om situasjonen til NAS og det de positivt var på vei til å bli. Har mer tro på økonomer som sier at det samfunnsøkonomisk vil lønne seg å la NAS overleve.
Men for all del er politikk og stor kapitalen som taler her. La oss håpe at det finnes en løsning for NAS og oss nordmenn slik at vi har samme friheten som tidligere og ikke minst muligheter til å reise og oppleve ting. Se bort fra aksjonerer la oss tape gir litt f i det. Viktigste er at selskapet består.
Vi vil sitte igjen med mange tusen som vil bli opsagt fra permittert. Mange andre vil følge etter pga de har en tilknytting til bransjen, med andre ord er det en stor næring som vil gå dukken. Selvsagt vil andre en SAS fly på Norgen, men i en helt annen skala en slik vi er vant til. Ferre direkte ruter annet tilbud ferre avganger osv. Med andre ord sitter Norgen igjen med tusenvis av oppsagte innen bransjen som vil slite i mange år med å få seg nytt arbeid. Vi vil ut over det ha mange andre som er konkurs som de vil konkurrere med, som igjen vil tvinge frem konkurranse på lønn/betingelser innen bransjen som igjen går ut over generell sikkerhet.
Ut over dette vil de faktisk få store deler av folket "mot seg" når realiteter går opp på sikt.
De som var ute i starten av politikere og sa at noen ikke er leve dyktige de er nok blitt fortalt litt mer om situasjonen til NAS og det de positivt var på vei til å bli. Har mer tro på økonomer som sier at det samfunnsøkonomisk vil lønne seg å la NAS overleve.
Men for all del er politikk og stor kapitalen som taler her. La oss håpe at det finnes en løsning for NAS og oss nordmenn slik at vi har samme friheten som tidligere og ikke minst muligheter til å reise og oppleve ting. Se bort fra aksjonerer la oss tape gir litt f i det. Viktigste er at selskapet består.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Herman*
31.03.2020 kl 08:50
3470
Positivt at ESA har godkjent redningspakken, men rart at NAS ikke kaller inn til obligasjonseiermøte hvis de har så dårlig tid som de antyder. Gode tall fra Kina i dag viser for øvrig at det er mulig å få økonomien i gang innen 2-3 mnd hvis en får kontroll på viruset.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 09:32
3348
Dette bør gi en byks i aksjen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
EliotS
31.03.2020 kl 09:34
3336
Jeg er ret sikker på at NAS ledelse ville have sikkerhet for at luftfartspakken blev godkendt av ESA før en de ville ta formelle skridt overfor obligationseiene. Jeg forventer at se brev gå avsted i dag eller i morgen. Nu har NAS et mere sikkert utgangspunkt for en dialog med obligationsejerne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 12:55
3241
Gleder meg til å høre fra obligasjonseiere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55
Du må logge inn for å svare