Luftfarten generelt og NAS

Fred55
NAS 28.03.2020 kl 16:02 12665

Mye rart som skrives rundt NAS og noen gjenngangere som hyler og bare skriver 1 til 2 lkinjer og alltid negativt. Mulig Frodon som har dukket opp med nytt nick :-)

En kan mene og syns så mye en bare ønsker rundt NAS og vi aksjonerer. Mange har tapt mye noen har realisert noen ikke, uansett er det tapt milliarder av Kr på NAS. Og det store spørsmålet er om Norge bør redde NAS eller ei.
De som mener nei har sine meninger men gjeng er at de ikke vil redde aksjonerer og om de mener oppriktig at slå konkurs NAS og start opp NAS 2. Så lar det seg enkelt og greit ikke gjøre. Bruker ikke tid på å forklare det her. Alle som har litt peiling vet at det ikke fungerer sånn enkelt og greit.

Leser en artikkelen i dag så ser en at det er mye mer sså står på spill rundt liuftfarten en at NAS som selskap går over ende og aksjeverdien på ca 1,6 milliarder er blåst bort. Det er peanuts i forhold til konsekvensene det vil ha for landet Norge. Tusener mister jobben, en del av det samfunnskritiske forsvinner rett og slett bort fra landet. Norge solgte seg ut av SAS for lenge siden. Men velger å støtte SAS med ca halvparten ev det de så langt har tilbudt NAS. SAS har en gammel forurensende fly park mens NAS har en nyere. Altså er NAS mer miljøvennelig. ( litt på siden, men viktig) SAS vil få store kostnader når de skal fornye sin flåte.
Altså vil SAS dra nytte av at NAS forsvinner da de kan justere priser og la oss ta kostnadene.
De som tror at noen automatisk vil begynne å fly på Norgen med så spredd bebyggelse og tro at det vil bli kamp om å overta ruter til NAS i norge må tro om igjen. Det vil bli få som ønsker det og bestemmer prisen for det selv. Samtidig vil det ta lang tid før konsesjoner og nettverk er bygget opp. Taperne blir oss nordmenn enkelt og greit.
Turis næring vil lide og hoteller vil også merke at reise aktiviteter blir mindre med mindre tilbydere på markedet.

Kan fortsette slik i det uendelige, men les linker og dan dere bilder uten NAS tror de ferreste ønsker det. At det skal være spleiselag ja helt greit det la også oss aksjonerer bidre, men Norge må være rettferdige og se samfunnstruktur antall arbeidsplasser og må faktisk danne seg ett bilde over hva samfunnet Norge trenger.
La oljefondet kjøpe disse NAS obligasjonene la de så gi nødvendig sikkerhet. Gi så støtte på lik linje som til bedrifter der kunder forsvinner. Norge som har sagt vi ikke får fly osv. Gi de kontant tilskudd slik at selskapet vil består.
Gå på med en emisjon eier du 1 aksje får du kjøpe en aksje for la oss si kr 10 - 15 eller 20 kr aksjen.
NAS vil stige kraftig når en ser at selksapet er reddet. Ta er potensialet rimelig stort og det blir trangt å komme seg inn. Vil fort smelle tildels kraftig opp når det kommer en klarhet og selskapet er reddet fra konkurs. En drar da fort inn 2 til 3 milliarder i en emisjon + erstatningen fra Boeing. Når de så får tilført kapital på lik linje som får de som mister kunder, så vil NAS kunne komme styrket ut av denne situasjonen.
De var tross alt på rett vei nåår dette skjedde og er ett selskap som ville overlevd om ikke corona krisen hadde rammet de.

https://e24.no/boers-og-finans/i/4qA7Be/disse-har-norwegians-fremtid-i-sine-hender
https://www.tv2.no/nyheter/11333828/

https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge

Ps. Mister Burgundy ligg unnea vi vet hva du mener ( antar du het Frodon tidligere)Og om han svarer kan vi andre la være å kommentere hans svar :-)




Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:09 3203

Staten har et medansvar her nå, ved å ha forhindret NAS i å fly.
Det blir enten NAS1 eller "NAS2".
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:11 3192

Vi venter på tilbudet og innkalling til møtet fra NAS, vi forholder oss i ro og ser frem til å få innbetaling av renter snart.

Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:15 3187

NAS er mye mye viktigere og kritisk enn Stordalens lite viktige virksomhet. Det kan ikke sammenlignes overhode.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
hstray
31.03.2020 kl 13:19 3186

Intressant at de store obligasjonseiere ser det store bildet og situajonen. Micro obligasjonseiere som deg hyler og skriker og forstår ikke situasjonen.pantet ditt i Norwegian er verdt tilnærmet null. En ev refiansiering i NAS bør gjøres ved at obligasjonseiere blir tilnærmet nullet. De kunne fått maksimalt 10%
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:20 3204

😂
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:21 3217

Ballen er ikke hos aksjonærene i det hele tatt. De er ikke 5 % av dette en gang.

De som ansvarer for 95 % må legge løpet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 13:42 3128

Denne ESA godkjennelsen er hykleri så lenge det opereres med konkurransevridende støtte her.
Enten må Norge trekke støtten til SAS, eller så må Sverige og Danmark støtte NAS som de opprinnelig skulle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
seismicrec
31.03.2020 kl 13:49 3094

At de store obligasjonseierne ser det store bildet vet ingen ,da ingen obligasjonseiere eller Nordic Trustee har uttalt seg.
Ingen henvendelse til noen stakeholders er gjort,kun en henstilling til,Staten som var raske med sitt tilsvar ...og der står saken nå.
Staten venter på innfrielse av sine krav for å utløse støttepakken, det gjør resten av markedet og.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
hstray
31.03.2020 kl 13:49 3104

Aksjonærene styrer selskapet frem mot en ev konkurs. Ikke obligasjonseiere
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 14:06 3058

Helt riktig og viktig poeng ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 14:11 3039

Nei.
Du får kalle det hva du vil. Ballen ligger nå for 95 % del, hos kreditorer, leverandører og den norske stat som
har stengt av virksomheten til NAS.
Aksjonærene kan lite gjøre i denne avstengte corona unntakstilstanden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Fred55
03.04.2020 kl 08:55 2895

Da har det vært skrevet opp og ned om og rundt NAS. Det sommer en annen utvikling de siste dagene er at nå kommer også flere og flere fly selskaper i hele verden med samme krav og rop om hjelp som NAS gjør. Dette dreier som om alt fra Lufthansa til amerikanske, engelske og asiatiske selskaper. Når fly settes på bakken over hele verden og så og si alt trafikk grunnlag forsvinner. Vel da koster det penger og svimlende summer en snakker om. De 3 milliardene NAS skulle få under visse forutsetninger er ingenting i mot hva de virkelig store trenger. For mange andre selskaper må en gange opp dette tallet med alt fra 10 til 40 gangeren. Da burde lille Norge snart innse at her snakker en om at skal en industri overleve eller skal vi la andre overta. Og la andre land la sine selskaper få enorme summer og de skal overta markedet eller skal vi faktisk stikke fingeren en viss plass og si. Nei vi i Norge er faktisk avhengige av at vi har denne industrien og det dette selskapet skaper av verdier i alt fra inntekter til Norge og ikke minst arbeidsplasser. Eller ønsker vi at det skal komme inn enda flere fly selskaper som plukker de lukrative fly rutene flyr der de ønsker tjener penger med lave lønninger dårlige tariff avtaler og en fly bransje som blir lik de øst europeiske lastebil selskapene. Der regler vedlikehold og det meste er styrt av en profitt løsning vi ikke liker å være bekjent av. Er dette noe vi ønsker ? Eller skal vi la SAS som er Svensk/Dansk får overta og få nærmest monopol på flygninger ? Med priser som gjør det dyrt og nærmest litt for dyrt for snittet å reise som vi gjør eller har gjort pr i dag ?
Tror Norge og regjeringen nå må ta ett større valg om veien videre en hva de tenkte for 1 uke eller 2 tilbake der de satte opp ett forslag til krise løsninger for fly selskapene. Nå er vi faktisk kommet forbi det stadige. Nå dreier det seg om mye mye mer kompliserte valg en skal ta for veien videre for landet og hvordan vi faktisk skal se ut når dette er ferdig en gang frem i tiden. Og sorry, da dreier det seg ikke om obligasjonseiere, aksjonerer, om en fantasi om NAS 2. Heller ikke om hvem som taper og hvem som ikke taper på det som skjer nå. Absolutt alle er tapere på en eller annen måte. Være seg i dag i går eller i morgen. Verden har endret seg dramatsik og de landene som tar de riktige avgjørelsene vil være de som kommer best ut av dette og det er likt for alle bransjer. Inkludert fly bransjen. 3e milliarder vil nok alene ikke hjelpe NAS heller ikke vil 4,5 milliarder som SAS har fått være nok for dem på sikt.
Vi må bestemme oss for skal vi ha disse selskapene ja eller nei ? Det er det vanskelige spørsmålet en må stille seg ( stortinget og regjeringen) Sier de nei. Vel da må de stå for det også i ettertid både ovenfor alle som blir oppsagt fra permittert til bransjen fly, service hotell og reiseliv. De må skjønne og forstå valgene de tar på vegne av folket de er valgt inn av. Ikke personlige valg følelser ønsker lyster osv.
Sier de ja som alle sikkert skjønner jeg og mange andre mener de bør gjøre. Vel da må de gjøre de grepene som skal til for at selskapet kan overleve ikke delvise løsninger, men følge med hva de faktisk trenger. De som hyler om oss aksjonerer som sitter igjen. Ro dere ned verdien er rasert med 75 til 80 % Om vi taper mer eller blir med på en emisjon redningsoperasjon la det være våre lokale valg. Tenk heller hva som finnes av muligheter for Norge. Kan de/vi bidra for at dette blir en permanent løsning. Bør en gå inn på eiersiden. Bør en tilby obligasjonslån med lavere rente/null rente i en periode, slik at dyre obligasjoneiere skal løses ut. Bør en av forutsetningene være at de først går inn på eiersiden vanner ut oss/dagens aksjonerer i forkant slik at de /Norge blir stor eier på en lav emsijonskurs for så å iverksette nevnte tiltak. Mulighetene finnes, men en må ta valg som gjør at vi har en levedyktig fly park i AS Norge etter at dette er over.
Finnes muligheter, men de folkevalgte må ta faktiske valg før det er for sent.
Selv er jeg overbevist om at NAS vil overleve, men tror eierstrukturen ikke blir lik den vi har i dag.
Grunnleggerne har solgt seg ut. Tatt sviende tap på alt fra veddemål til annet trolig mye tvangsalg. Syntes dette er trist og unner de ikke dette, selv om de har gjort en del ting de skulle vært foruten. De har bygget opp gjort utrolig mye bra for oss Norske. La oss håper og tro at politikrene tar til fornuften og ser på alternative løsninger og at vi i Norge har ett fly selskap også etter denne krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
mofi1
03.04.2020 kl 09:00 2877

Veldig bra👍
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 09:05 2869

AS Norge har alt tatt valget, bred enighet hos Stortinget, NHO og LO at det kun er bærekraftige virksomheter som er berettiget til offentlig støtteordninger.

Skal NAS ha et liv etter april må nok eierene spytte inn betydelige milliarder i nye egenkapital.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
03.04.2020 kl 09:11 2861

Ja og derfor har de støttet med 3 milliarder og sier det kommer mer om det trengs. Så du har helt rett burger. De har tatt valget om å støtte nå som det trengs.

Valget er tatt :) du har helt rett burger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 09:16 2845

At NAS kan få ta opp ytterligere lån gitt visse betingelser er i mine øyne ingen støtteordning.

Min definisjon på støtteordning er kontantstøtte, noe NAS til en viss grad har fått i og med at flyseteavgiften og lufthavnavgifter er redusert, samt at de kun dekker lønnskostnaden de 2 første dagene av en permisjon og at arbeidsgiveravgiften er reduser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 09:24 2805

Dette er langt fra å være nok. Hvordan forklarer du at Lufthansa ber Den tyske staten om 11 milliarder euros?

Jeg anbefaler alle å lese Lufthansa historikken og se hvordan, etter hver kriser, de systematisk har kjøpt selskaper/fly.
Dette viser også at Tyskland politikker prioriterer de sterke og strategiske selskaper som flyselskaper..

Hvorfor er Norge så forsiktig?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 09:34 2767

Mitt svar på dette spørsmålet er at jeg ikke finner NAS sin mulighet til å overleve er tilstede med dagens egenkapital, derfor mener jeg det ikke er riktig for eksterne aktører å tilføre NAS mer kapital. Jeg mener videre at det ikke er en stats oppgave å eie og drive flyselskaper, deres støtte for holde seg til å betale for konsesjonsbelagte ruter som legges ut på anbud.

NAS har over lenger tid hatt store problemer med å nok cash til å dekke burnraten i selskapet, Covid-19 har gjort dette mer prekært.
NAS har fått muligheten til å ta opp ytterligere kriselån til en svært lav rente, men må også styrke egenkapitalen kraftig skal dette utbetales.

I dagens marked hvor alle investorer taper penger, tror jeg det er urealistisk å få inn ny egenkapital fra andre enn dagens eiere, lite trolig at kreditorer vil konvertere renter og gjeld til aksjer dersom det blir en mulighet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 09:45 2727

Flyselskaper fikk beskjed fra regjeringen om å parkere deres fly. Dette kalles "force majeure".
Det vil si at de ikke har andre valgmuligheter enn å permittere 90-95% av deres personalet.

Dette utløser at de ikke får inntekter: Dette må nok det norske staten dekke opp.

Jeg er optimist angående obligasjonseiere. Jeg har selv flere venner som eier sikret obligasjoner med fortrinnsrett og disse ønsker Nas vel.



Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 09:54 2696

Dagens regjering minner meg om "late konger" epoken der kongene fikk rikelig med mat og ble holdt under konstant overvåking i frykt for at de kunne utøve makt.

Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Hartepool
03.04.2020 kl 10:15 2623

Nye lån med prioritet før eksisterende lån blir avvist.
Det er ikke mer å pante .
Alle lån vil måtte være usikret .
Det er nesten det samme som tilskudd.
Det er her tvisten vil stå.
Within weeks.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 10:16 2624

Kjenner ingen som ikke ønsker NAS vel, men uten at aksjonærene raskt tilføre NAS ny egenkapital er løpet kjørt for aksjonærene, og kreditoren får også store tap, dog er noe dekket av pant i assets som kan realiseres etterhvert for kreditorene.

Det er også derfor staten gikk inn og dekket lønnskostnaden etter dag 2.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 13:17 2521

Hvor mye totalt må Nas betale per måned for de 4 obligasjonslånene?
Vet du det?
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
EliotS
03.04.2020 kl 13:19 2519

Mr Burgundy - Ska vi ikke bare lad NAS gå konkurs. Så taber du dine penge og jeg taber min penge. Flyene bliver leverer tilbage til leasinselskaperne og eksportkrediterne. Medarbejder kan melde sig på NAV. Så må du bli lykkelig. Velkommen til Ryanair for de er har styr på det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:33 2485

Vel nu får vel alt de norske ansatte lønn av NAV, så en konkurs i forhold til de ansatte spiller nada rolle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:37 2521

Ikke gi næring til trollet. Trollet er kun ute etter en ting. Det er å provosere. Det er kjempegøy for dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Fred55
03.04.2020 kl 13:45 2503

Ja kan se ut som Mr burg... er av den oppfatning at det kan lønne seg å la NAS gå konkurs og om de ikke skal så må aksjonerer inn å betale i en emisjon slik at en kan innfri obligasjonseierne. Det er jo selvsagt en god løsning om en eier obligasjoner. Utfordringen er at det alene redder ikke NAS.
Det som en trolig ser er at Tyskland, Nederland, Frankrike med flere er inne og gir støtteordninger og lav kostnad lån. Lav kostnad lån blir trolig brukt til å betale ut dyre obligasjonslån og andre typer dyre lån. Og selvsagt til å holde flyparken og driften generelt klar slik at en kan starte opp igjen på sikt. Den tid vil komme før eller siden.
Vi ser samtidig at de fleste land har en større eierdel i luftfarten som "tilhører" landet altså selskapet.
Staten kunne gått inn i en emisjon der de overtok en større aksje post. Emisjonen burde vært sammen med dagens aksjonerer til en fast satt pris. Ja dagens eiere hadde blitt utvannet
eksempel. Utsted nye 163 mill aksjer bruker kr 10 i eksempelet. Staten hadde tatt 50% av disse aksjene. Dagens eiere fikk kjøpe 0,5 aksje pr aksje de eide på en gitt dato. Hadde da fått inn 1,6 milliarder kr og staten på eiersiden med 25 %. Staten hadde kjøpt opp de dyre obligasjonslånene på ca 5 milliarder kr. Samtidig gitt rente/avdragfrihet ut Juni på dette lånet ( må være ett billig støttelån)
NAS ledelsen må da få på plass erstatning fra Boeing og NAS vil fremstå som ett nytt og levedyktig selskap kombinert med de støtte ordninger en nå får på plass som bør være litt frem i tid.
Dette vil sikre Norsk eierskap ett sikkert og solid flyselskap og blir da likt når de konkurrerer med de andre store i Europa og resten av verden for den slaks skyld. Noen vil si at NAS da blir forskjell behandlet opp mot andre osv. Ja mulig noe, men samtidig ikke. Så må en også se på det sammfunskritiske i dette.
Vi er avhengige av at vi har luftfart. Tenk senarioer der det skjer ting konflikter og vin skal være avhengige av fly transport innenlands etc. Vi har da kun forsvaret og Widerøe intet annet. De aller fleste land av verdi og størrelse har sine egne flyselskaper der de eier alt fra 10 til 40 % dette er nok i hovedsak begrunnet med samfunnsnyttig riktig etc.
Tipper vi ser en løsning rundt NAS rimelig kjapt. Tror nok motstandere mot dette til 7 og sist blir obligasjonseierne som ser muligheter og makt fordufte på 123 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:51 2493

Jeg ønsker bare NAS vel under norskkontroll, og om det noenlunde er liv laga.
Alternativet NEWCO under norsk kontroll fins, og kommer opp om det trengs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 13:52 2488

Mye bra i det du sier og oppsummerer en del gode refleksjoner i det flere av oss prøve å få frem i denne forumet ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:54 2476

Det er en del tusen arbeidsplasser i Norge dette vil spille rolle for.
Men konkes NAS, havner nok de i norskkontrollerte NEWCO.
Redigert 21.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 13:56 3564

M ar burg jobber for utenlandske interesser som enten vil overta NAS eller tre istedenfor NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 14:09 3532

Fint innlegg. Men vi har masse evne og vilje til å si nei,nei, nei her i Norge. Vi bruker
ikke skattemidler på utenlandske profitører.
Å starte NEWCO er ikke umulig, men en oppstartsperiode må påregnes. Og bare
det faktum at et norskkontrollert NEWCO starter opp, holder i massevis. Det får ta den tiden det tar.

Og ingen må undervurdere NEWCO heller. Norge kan fort sette store penger på dette,
og oppnå full fart forover.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 14:13 3514

BERGEN AIRLINES!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 14:31 3469

Bra innlegg. Men du kan godt presisere tydeligere at det er et norskkontrollert NAS du ønsker og går for.
Vi har sett at det dessverre er flere som arbeider for at utenlandske interesser skal overta NAS eller tre istedenfor NAS.
Et norskkontrollert NEWCO kan bli nødvendig, hvor enn umulig det angivelig høres ut. Og Norge og norske interesser
kan blitzraskt reise et kjempebeløp for oppstart av et norskkontrollert, slagkrafig og offensivt NEWCO. Faktisk noe av
det smarteste Norge og norske interesser kan gjøre ! Hele stortingsmiljøet vil skjønne dette lynraskt.

Og Ryanair risikerer å bli sønderrasert med skatte- og velferdssnyteriet sitt gjennom kanaløyene i den engelske kanal.
Ryanair er de facto ikke annet enn skatteomgåelser. Hele forretningsmodellen er basert på det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
ymsokk
03.04.2020 kl 14:36 3449

Er dere ikke lei av å tape penger i NAS? Kom dere inn i SoftOx Solutions...
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 14:49 3415

Det der er en boble du må komme deg ut av. Så snart vaksine eller malariamedisin viser seg effektiv så stuper den der like fort som den steg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
ymsokk
03.04.2020 kl 14:53 3395

Tror du bør lese deg litt opp før du kommenterer
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 14:57 3382

Velger å tro at antibac og lignende produkter ikke er så ettertraktet lenger når corona er løst
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
ymsokk
03.04.2020 kl 15:00 3362

Ser jo tydelig at du ikke vet noe som helst om produktene til SoftOx. Du får fortsette å tape penger i NAS :):)
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 15:03 3347

for et troll du er.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
ymsokk
03.04.2020 kl 15:04 3336

Trenger ikke å vær sur fordi du nettopp har vært inne å sett på tapet ditt i NAS igjen :-)

God Helg!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Kantarell
03.04.2020 kl 15:06 3331

Litt morsomt at hver gang noen skriver gode kommentarer blir innlegget oversvømt av vås uten substans. Bra skrevet Fred ;) Stå på!
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.04.2020 kl 16:00 3260

Er sur fordi du ikke fatter at på lang sikt så vil ikke anticbac og lignende produkter være som gull. Mens flyturer derimot.

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Fred55
05.04.2020 kl 22:05 2953

Da er det i gang med nye synsinger også i Finansavisen. Amerikansk selskap taper inntjening på 106 mill pr dag. Eller ca 3,3 milliarder pr måned i omsetningsvikt. Slåes stort opp at det er NAS samarbeidspartner og huff huff. Å miste denne omsetningen er jo stor og mye for ett selskap, men er vel lite i forhols til hva andre taper i disse tider spesielt for fly indutrien.
Slik er det over hele linjen.Alle taper inntjening når de ikke får lov å fly lengre. Rart det ikke skrives om SAS sine samrbeidspartnere. De taper jo mange ganger mer i omsetning. Men dette er noe vi er vant med. Syntes det er litt trist at en ikke klarer å forholde seg likt, selv om en er skribent i finansavisen bør en jo ha litt nyansert syn på det en skriver.

Om NAS reddes noe jeg er overbevist om ja da må nok alle dagens eiere være med å bidre og det tror jeg faktisk de er også. Det som da må til må bli at det blir en redning som en ser vil være liv lage. At det skal være frem til 30.06 er urealistisk må nok tenke ytterlige noen måneder og da må faktisk Norge inn på banen igjen og antar det må bli i en emisjon der de selv kommer inn på eiersiden med gunstig finansiering.
Ytterst få om noen er tjent med en konkurs i NAS. Er urealistisk å tro at obligasjonseierne går med på en konkurs. De har pant i noen slot og dette gjelder noen obligasjonseiere ikke alle. Ved en konkurs blir det ett konkursbo som styrer butikken og vil ta år for boet er gjort opp. Rettsak på rettsak der alle vil ha sitt. Alt kan skje men tviler litt på den løsningen.

Når det ligger en avtale med obligasjonseierne vil det gies ett forløbig klarsignal på del 2 fra Norge. Vil sikkert også der ligge noen forpliktelser ang Boeing avtalen og hva en kan forvente derfra. dette kommer ikke boeing ut av. Tror ikke Boeing er lysten på at MAX erstatninger skal ende i retten. Dyrt tar lang tid og vil da automatisk komme på bordet hva som ligger i allerede inngåtte avtaler.At Boeing skal gå konkurs tror jeg blir litt for drøyt for Amerika og ett prestisje nederlag som trolig ikke vil skje.
Det skrives også om Buffet som selger fly aksjer med store tap. Nevnes også at han kjøpte seg opp før krisen. Tror forøvrig ikke at han har solgt andre steder med gevinst de siste dagene, men hvem vet :-)

Når en går inn på NAS sine sider ser en at en kan bestille som vanlig en kan konventere biletter til cash point og får 20% ekstra poeng om flyet kanselleres og en velger cash points. Er vel litt srøyt å tilby dette fremdeles om selskapet er insolvent og nærmest konkurs. Poeng blir jo sånn sett ikke verd noe om en konkurs er på vei?
Tviler på om dette hadde vært godtatt om det var en konkurs på vei eller om NAS var insolvent eller allerede var i brudd, da hadde nok dette vært satt på stopp og ikke vært tillat.
Antar at det kommer en løsning i løpet av uken og før Påsken. Er nok jobbet mye i kulissene rundt NAS og at om det kommer signaler i morgen på at obligasjonseiere er med/åpen for en løsning vil det nok falle en del mer på plass og bli en litt roligere Påske for NAS.

Da gjenstår det bare å vente videre så for vi se om det avklares før Påske eller ei
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
deltaker
05.04.2020 kl 23:17 2881

Warren Buffet selger seg ut av de to flyselskapene han har hatt millarder investert i (bl.a. Delta). Det er egentlig enough-said når verdens beste og mest langsiktige investor kaster kortene. Som jeg har skrevet her i noen uker, vil langtidseffektene av Corona-krisen bringe flyindustrien i en langvarig tilstand av overkapasitet og tap. Kun de med sterk soliditet vil overleve. Kanskje ikke dem engang. Kanskje kun Newco-selskaper som oppstår etter at de gamle kjempene går overende og nye eiere overtar med lavere inngang. NAS for dagens aksjonærer er et lost case. Cruise og luftfart vil ikke bli det samme igjen på flere år. Hvorfor i all verden investere i sektoren, når det finnes spennede selskaper innenfor teknologi, farma, biotech osv? Er forøvrig svært skeptisk til olje også og har null tro på Opec-forhandlingene. Olja skal under 10 USD:
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 23:30 2862

Edit. Solgte seg fra 70 million aksjer til 59 millio. Har du lesevansker i engelsk?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
hstray
05.04.2020 kl 23:37 2844

The famed investor's conglomerate slashed its roughly 11% stake in Delta by nearly one-fifth, from 71.9 million shares to 58.9 million, according to a Securities and Exchange Commission filing published on Friday.

Buffet kjøpte rundt en 1 aksjer i feb i Delta og var over 10% eierskap. Iht hans egen finanserings strategi skal de ikke ha posisjoner over 10%, så var nok heller en reballanseing
Med ballouten som amerikansk myndigheter har kommet med til Delta og flere her de meget godt posisjonert til å stå gjennom denne krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Fred55
06.04.2020 kl 07:31 2755

Kommer sikkert mange endringer innen fly industrien. Noen skriver NAS 2 noen skriver om annet. Hvem vet. Men tror nok alle er enige i om at en kan ikke bare nulle ut gjeld og tro en kan overta konkursboet med alle verdier og null av gjelden, da hadde det jo vært den letteste del av saken. Tenke seg at en hadde nullet ut all gjeld i NAS overtatt selskapet med alle aktiva. Kjørt en emisjon fått inn 4 milliarder i ny aksjekapital som hadde vært ren EK. Så fått erstatning på 1,5 milliarder fra Boeing så de neste 2,7 milliardene fra Norge. Plutselig sittet med en av de nyeste fly flåtene i verden. Med kjempeordrer inne hos Boeing og Airbus på mange nye fly som er enda mer drivstoff gjerrige en dagens. EK på ca 8 milliarder. Force major på dagens fuel kontrakter osv.
Blir litt matt av å lese om alle disse drømmene og fantasiene der ute. ( for ordens skyld ikke du som skriver dette Thinky:-)

Er nok en realitet at slik situasjonen er for fly industrien så er det kun de landene som har land som støtter de økonomisk som vil overleve. Alle skjønner at dette er ikke over i mai eller juni. Vil vedvare mye lengre en dette mulig langt ut på høsten +++
Med andre ord vil kun de fly selskaper som får den nødvendige støtte fra moderlandet sitt overleve. Selvsagt en kombinasjon med aksje eiere må bidre obligasjonseierne takere må bidra +++ Med andre ord dette er så komplisert og uoversiktlig og mye mer annerledes en da Norge ga krisepakken til NAS under visse forutsetninger litt tilbake i tid.
De store fly selskapene som påberoper seg store verdier og EK har når en titter de mer i kortene en litt annen måte å se på EK. De får direkte fra kortseksapene når vi bestiller biletter og dermed har de ikke utestående billett inntekter på mellom 5 og 10 milliarder hos kort selskaper. De får dette rett inn på konto og blir således arb kapital som de betaler renter/gjeld og løpende utgifter på. Og ser da mye mer "solid" ut i forhold til NAS, men de lever faktisk på samme måten men med den delen at de får inn kapitalen der og da NAS må vente til reisen er begynt.
Nå når land setter fly forbud må disse milliardene betales tilbake til de som har kjøpt billetter, da de selvsagt har rett på refusjon på reiser som ikke kan gjennomføres. Da vi den kapitalen forsvinne ut dørene hos de fleste flyselskap være seg KLM/Lufthansa de amerikanske/asiatiske etc. Med andre ord står alle så og si likt stil som NAS nå når dette intreffer. Den arbeidskapital som blandt annet skulle går til betaling av gjeld/renter/leasing etc må tilbake til billettkjøper. Og da har vi kreditorer på dørene der også.
Dette er stort sett likt over hele fly verden. Noen unntak finnes sikkert. Noen selskaper er bygget opp via skatte paradiser og lever med dårlige lønninger kamper mot fagforeninger og en butikk som ikke er oversiktlig nok grunnet de er registrert i diverse skatteparadiser. Mulig disse har andre forutsetninger for å kunne overleve i en lengre periode :-)

Tror vi alle skal senke skuldrene litt tone oss litt ned og se at dette nok ikke er likt det vi trodde/mente for 1 eller 2 eller 3 uker siden. Ting har for denne bransjen utviklet seg mye raskere og det i en mer negativ vei. Tror en det ikke vil komme fly i luften igjen bør en jo selge alt og komme seg ut. Tror en derimot at dette kan bli god butikk på sikt bør en sitte og sikkert lurt å ha litt ekstra til å fylle på med i en eller annen emisjon. ( dette vil kommer i de fleste selskaper) Da jan en om en venter litt frem i tid få en god butikk. Mine meninger så for vi se hvor det bærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
deltaker
06.04.2020 kl 17:35 2631

NAS sier opp alle kabinansatte i Sverige! Endelig en gladnyhet for NAS-aksjonærene :)

https://e24.no/naeringsliv/i/awQ35L/norwegian-varsler-kabinansatte-i-sverige-om-oppsigelse
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare