DOF - etter Q2

[ Leasing ]
DOF 16.08.2018 kl 08:59 47789


Jeg regner med Dof leverer et Q2 resultat på +100 mill., uten store nedskrivninger av tonnasjen. Markedet i det siste har vært bedre enn i Q1 og det er få grunner til å fortsette nedskrivningene.

Q3 Er normalt et bedre kvartal enn Q2 og det bør kunne gjennspeiles i kursen. Jeg ser for meg at kursen legger seg i invervallet 9,5 - 10,5 i perioden etter halvårsrapporten.

Hva kan vi forvente etter Q2?

Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
5198
25.08.2018 kl 21:59 4747

Ingen som kan gi et enkelt svar på dette?

Utenom denne posten føler jeg det er greit å regne seg frem til de kvartalsvise inntektene til DOF, men om en ikke er helt sikker på grunnen til at det blir såpass mye minus er jo dette et kjangsespill fremover. Blir denne posten 2-400 millioner i minus de neste kvartalene også vil ikke DOF gå i pluss på lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 07:00 4569

CFO sier på presentasjonen at Dof er cash neutral i Brasil. Slik jeg forstår dem har de noen av charterinntektene i Reals. Den inntekten dekker opex, altså det de kjøper i lokal valuta. Resten av charterinntektene er i usd og all gjeld er i usd. Hvis usd stiger så vil også inntektene stige. Samtidig øker gjeld omregnet til Reals eller kroner. Mens inntektene i en kvartalsrapport bare blir "litt større", blir gjeld som skal betales de neste 10 årene veldig mye større. Derfor de voldsomme utslagene i hver rapport. Jeg tenker at det beløpet jeg skal bry meg om for å vurdere lønnsomhet, er den realiserte kursgevinsten/-tapet i hvert kvartal. Den urealiserte endringen er de sikret mot ved at fremtidig inntekt og gjeld er i samme valuta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
5198
26.08.2018 kl 08:49 4506

Ja var akkurat slik jeg også forstå det etter å ha hørt på Q2 webcasten. Men så lenge inntektene og lånene er i samme valuta så er jo ikke dette farlig. Men er klart når de da regner om til NOK på kvartalspresentasjonen vil de sikkert måtte føre opp beløpet + eller - som gjelden har forandret seg siden sist. Så lenge de kun tar betalt i BRL for å dekke driftsutgiftene så mener jeg de gjør alt riktig her. Er ikke redd for NOK/USD men land som Brasil kan plutselig bli som Venezuela og da er det ikke lurt å knytte opp mer en nødvendig risken blir for stor.

Om jeg da har forstått det riktig vil dette jevne seg ut over tid det er jeg helt sikker på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 09:20 4466

Helt greit hvis lån og inntekt er i samme valuta. Da er det enklere å forutse hva som skjer Og bedre hvis utgifter er i BRL. Og enda bedre hvis langsiktig lån skal omgjøres til BRL ved hvert kvartal. Men stemmer det?
Men så har en et stort minus, nemlig at gjelden er kjempestor, og da vil økende dollarverdi tynge regnskapet. Selv om de har økende inntekter.
De må tjene veldig mye for å oppveie dette
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
really
26.08.2018 kl 09:45 4423

Jeg har kikket litt mer på det og det du skriver, ekstra er ganske presist. De kan også få slike effekter om de har sikret for mye mot cashflow slik at deler av sikringene ikke er effektive. Det er imidlertid lite sannsynlig i dagens marked.

De effektene vi ser her er en direkte følge av gaap’ene. De fokuserer mer på å få balansen rett enn at resultatet skal bli rett. I og for seg greit, men min hovedkonklusjon her er at FX utslaget ikke betyr at de taper penger. Det betyr at gjelda øker målt i BRL men inntektene øker i samme grad. Gjeldsøkningen tas over resultatet nå, mens inntektene kommer fremover uten at den effekten tas i resultatet nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.08.2018 kl 09:46 4419

Ekstra:
Enig i din tolkning. Det blir voldsomme utslag når all gjeld de skal betale neste 10 år i USD omregnes til BRL på en gitt dato i hvert Q, mens inntektene bare får drahjelp av det bokførte beløp i kvartalet.

Noen kloke her som kan forklare hvorfor det må være slik. Det lille jeg har skjønt av hedging er at man oppretter to kontrakter. En som vedder på at en valutaen vil styrkes og en som vedder på at den vil svekkes. Går ut fra at det er en premie å betale, fordi dette er et nullsumspill mellom hedgerne. Taperen betaler vinneren. Er jeg på bærtur?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 10:08 4375

CFO kan gjerne si at de er valutanøytrale. Men i praksis blir det helt annerledes. Så lenge gjeldsutgifter er større enn netto inntekter så blir det minus
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Ling
26.08.2018 kl 10:19 4358

Så langt i q3 er brl svakere enn i q2. Tapet i q3 kommer til å bli større i q3 enn i q2. Ser en på teknisk analyse så begynner kursen å nærme seg bunnen i den fallende trend kanalen. Derfor trør jeg at den vil ikke falle så my på.kort sikt. I september er det fare for videre fall fordi september er den dårligste månaden på Oslo børs i løpet av 1 år. Ikke for å skremme, men det ser ikke helt bra ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 11:28 4291

Bare i august har BRL svekket seg ,med over 10% , men nå har vi vel ikke fått klargjort skikkelig hvordan de har ordnet disse valutagreiene sine

Syns som sagt at noen som har betydelig investering her bør utbe seg en forklaring. Et regnskap skal ikke være en gjettekonkurranse
P.S
Sendte en mail til selskapet, men uttrykte meg såpass spydig at j e g neppe får svar hehe
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
danm
26.08.2018 kl 12:02 4261

Med en faldende dollarkurs, vil situationen blive en anden og jeg tror på faldende dollarkurs. Der er ikke længe til, at Trump er færdig som præsident.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 12:19 4061

Trumph burde aldri blitt president
Problemet til selskapet er den kjempestore gjelden. De må tjene grovt med penger for å komme på plussiden. Høyere oljepris vil hjelpe litt på aktiviteten , men er det nok ? Brasil vil vel få sin egen supplyflåte etter hvert
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
26.08.2018 kl 13:39 3990

Gjelden i SOFF er større og inntektene var lavere i Q2 enn i DOF. Emisjonsspøkelset danser på rekka i SOFF, så spørsmålet blir vel om man tror oljeservice har en framtid eller ikke og hvor man skal ta posisjon. Personlig begynte jeg å kjøpe i SOFF lavt på 5-tallet, men gikk ut på 6,49 da jeg forsto at det var pump og dump på gang.

Det ligger vel ikke mange moderne skip uten gjeld innen subsea og venter på oppdrag, noe som taler for at DOF kan bli ei god investering. Det vil trolig koste skjorta for de som skal inngå kontrakter på nybygg i det klimaet vi har nå. For Brasils vedkommende tror jeg nye tunge investeringer er langt ut i det blå, og av den grunn inngår de svært lange kontrakter med foreksempel DOF.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Kaksi
26.08.2018 kl 14:16 3957

Siden det kalles for hedging eller valutasikring på norsk, så kan det feks være terminkontrakter til avtalt vekslingskurs USD/BRL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
really
26.08.2018 kl 14:18 3952

Hartvigsen, du må skille på utgifter og kostnader, beløpet i resultatet er en kostnad, men den er ingen utgift før det skal betales, og da har de fått USD for oppdragene som matcher utgiften på lånet.

Normalt er en Cash flow hedge enten en FX forward eller en opsjon(konstruksjon). I prinsippet er det samme sak bortsett fra at en FX forvare er ubetinget for hele beløpet. Avhengig av konstruksjon er en opsjon betinget og eller på deler av beløpet.

En FX forward er et salg av en valuta mot oppgjør i en annen valuta på et avtalt tidspunkt. Typisk for cash flow sikring selger de USD med oppgjør frem i tid i BRL. Normalt er det mot eksisterende eller ventede kontrakter. Det gjør at de er cash nøytrale så lenge de har nok inntekter i BRL til å dekke kostnadene i BRL, og unnlater å sikre nok USD til å betale renter og avdrag i USD. Gjør de det på denne måten har de svært lite reell operasjonell valutarisiko og er cash nøytrale. Ulemper er at regnskapet viser noe annet, ref Q2 rapporten. Det ingen har diskutert her er at de også sitter igjen med en translasjonsrisiko ved at balanseverdien av den brasilianske operasjonen reduseres når BRL devalueres. Det vises ikke i resultatregnskapet, men påvirker egenkapitalen direkte. Men så lenge eiendelen er flyttbare og har en internasjonal markedsverdi er denne endringen heller ikke reell, men de bør unngå å sitte med for store verdier i BRL.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 15:00 3906

Fra Tradewind ....
Dof Subsea slips deeper into the red
Norwegian owner quadruples its second quarter deficit in a ‘challenging market.’

August 23rd, 2018 01:39 GMT
by Rijuta Dey Bera
Published in OFFSHORE
Dof Subsea slid deeper into the red in the second quarter of the year, struggling in a challenging market with “fierce competition and low project margins.”

Though the market conditions are expected to remain difficult, the company should post a higher Ebitda in the second half of the year, Dof Subsea said in an earnings statement.

“With oil prices stabilising above $70 per barrel, oil companies have increased their tendering activity which may indicate the subsea markets are gradually improving,” the statement said, thus increasing the demand for its services.

The Mons Aase-led company posted a net financial loss of NOK 390m ($46.7m), a steep dive from the NOK 48m deficit in the corresponding quarter last year.

Unrealized net loss on derivative instruments and currency positions comprised NOK 274m of the net deficit.

The operating revenue was NOK 999m, a slight decrease from the NOK 1bn earned in the same quarter last year, and the Ebitda was NOK 312m, decreasing from NOK 320m in the previous corresponding quarte
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 15:18 3890

Really
Joda, jeg er vanligvis klar over forskjellen på kostnader og utgifter. Men for at dette skal bli positivt må da inntektene stige relativt mer enn disse kostnadene. Og kan du garantere at de vil det?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
danm
28.08.2018 kl 08:47 3466

Aktiviteten er stigende. Spørgsmålet er, hvor hurtigt man vil sikre sig skibene. Presset på priserne vil blive stor og spørgsmålet er, hvor meget "speeder" aktiviteterne op, for at få "billige" kontrakter.

https://e24.no/energi/ons-oljemessen/oljeselskapenes-investeringstoerke-bekymrer-iea-analytiker/24425328
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
really
28.08.2018 kl 14:20 3343

Hartvigsen, aksepterer du en garant fra en skribent på HO er du på tynn is.
Jeg beskrev mekanikken i dette, men det virker ikke som du forstår at det ikke trenger hverken stige eller synke for at Dof skal tjene sine kroner. De har eliminert mesteparten av valutarisikoen, dette er det vesentlige for meg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Kontur
29.08.2018 kl 18:59 3136

Her er noe større på gang
Hvor er Mons?
Redigert 21.01.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare