Kommer regjeringen med en redningspakke for boligmarkedet?

InvesTorbjørn
RPAKKE 28.03.2020 kl 21:30 2495

Regjeringen blåser milliard på milliard fra pensjonsfondet på redningspakker. For næringslivet, for kulturlivet, for reiselivet,,, Det mangler ikke på skrikende småfugler i redet som vil ha mat.

Enten brenner vi nå fremtidige pensjoner, noe som gir lavere velferd for kommende pensjonister. Eller så skal dette betales tilbake inn på pensjonsfondet på kort sikt. Da øker skattene snart, og velferden reduseres om kort tid. Til en viss grad vil nok redningspakkene bestå av ferske, nytrykkede penger. Dette gir økt pengepengde, og økt inflasjon. Det vil si prisene stiger på varer. I tillegg har norske kroner (NOK) fallt 30 % i verdi, dvs. alle biler, datamaskiner, mobiltelefoner, TVer, klær og ale annet vi importerer (som i Norge er omtrent alt) stige veldig i pris.

Når vi omsider er ferdige med krisen vil en del av de som nå "bare" er permitterte stå uten jobb. Da er det tilbake til NAV og søke om dagpenger. Dette er 62 % av lønna, og maksimalt 6G (599.000 kr). Det varer i maksimalt to år, og så er sosialkontoret neste. Min første jobb var faktisk i forløperen til NAV, det gamle Aetat. Husker det kom inn en klient som hadde hatt en årsinntekt på ti ganger det jeg hadde som ung føstekonsulent rett fra universitet med seks års embetsstudium i økonomi. Han ble rasende da han fikk vite at han ikke fikk 62 % av multimillionlønna, men maks 6 x statens grunnbeløp. Han begynte å liste opp biler, båter, hytter og det store huset han hadde. Alt tungt belånt, så klart. Så utbrøt han: "HVA VIL DU JEG SKAL GJØRE?!?". Den setningen har brent seg fast i hjernebarken hos meg. Der satt en godt voksen mann, over dobbelt så gammel som meg. Med ti ganger min inntekt. Og spurte meg hvordan han skulle få endene til å møtes. Han hadde ingen plan B. Ingen backup-plan. Ikke lagt til side noe for en regnværsdag. Jeg lærte der og da å ta ansvar for meg selv. Spare penger, tenke beredskap, planlegge for kriser. Mange vil nok få et intensivt kurs i dette de kommende månedene.

Jeg forventer at økonomiene fortsetter å være nedstengte også etter påske, Norge inkludert. Eksperter forventer at smittetoppen kommer i mai. Det argumenteres for å flytte fellesferien til juni for å lindre tapet for arbeidsgiverne. Dvs. en forventer ikke å starte hverdagen igjen før juli-august. Da har mange mistet jobben. Frem til da går økonomien på tomgang. Svensker som serverer på café og restaurant har allerede dratt. Polakker fra byggeplasser likeså. De har nok oppdaget at de har gått ned 30 % i lønn som følge av NOK har krasjet. De er nok ikke så lystne på å komme tilbake, så jeg regner med de sier opp leiekontraktene sine. Det er usikkerhet rundt skoler og universiteter, så jeg vet ikke hvor mange studenter som kommer til å se etter leiebolig i byene. Snart begynner utleiere å selge objektene sine, og de vil underby hverandre for å raskt bli kvitt sine respektive synkende skip.

Men hva skjer når Ola og Kari ringer banken sin og sier de ikke klarer å betale avdrag? Banken tilbyr avdragsfrihet. Hvor lenge klarer de å holde dette flytende når mange kunder ber om dette samtidig. Da strupes cashflow'en? Bankene er sterkere enn i 2008, men til slutt begynner pengemarkedet å fuske, og pengemarkedsrenta kommer til å stige. Dette må nødvendigvis slå ut i boligrenta. Det blir litt av en skvis - enorme kutt i inntekter i husholdningene, samtidig som rentene kan stige. Når priser på varer og tjenester i tillegg stiger, må en kutte i all kos - ikke noe polvarer, billig mat hjemme og ikke noe restaurant. Ingen ferier og reiser. Slutt på spa, massasje og annet fjas en ikke trenger. Ingen unødvendig oppussing og styling av boligen. Ikke ny mobil og flere dyre merkeklær en ikke trenger.

Jeg vil ende opp i et spørsmål: kommer regjeringen med en redningspakke for boligmarkedet?
Hvordan vil den se ut? Kraftig inntektsskattelette, slik at de med høyest inntekt får størst lettelse, siden de har størst lån (og dyreste boliger)? Helikopterpenger? En lump-sum på f.eks. 100.000 kr til alle innbyggere over 18 år? Kutt i avgifter? Halv merverdiavgift? Negative renter og tvang mot bankene til å sende rentekuttet til boliglånskunder? Dette blir en subsidie til låntagere og en ekstra skatt på de som har vært ansvarsbevisste og ikke tatt på seg mer lån enn det de klarer å håndtere. Vil en regjering overleve politisk (og bli gjenvalgt) dersom de hjelper de med for mye lån og straffer de som er forsvarlige? Hva slags redningspakke kan en regjering komme med, og selv overleve det? Og kanskje mest interessant av alt: hva blir konsekvensen dersom store grupper av samfunnet ikke klarer å betjene gjelden sin? Bankene ønsker ikke å ta over boliger og sitte på disse? Kan vi se eksempler på at gjeld slettes, og de med boliglån beholder boligen og får redusert gjelden sin?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
bj111
28.03.2020 kl 21:50 2472

Redningspakken som kom etter boligprisfallet i 1991 var gjeldsordningsloven. Denne er under endring nå og det kan komme endringer der for avhjelpe de som går på tryne etter denne krisen. Jeg tror det er særdeles vanskelig for en regjering å komme med tiltak overfor boligmarkedet av flere grunner som du nevner i ditt innlegg. Bankene vil kunne strekke seg men det vil i første omgang dreie seg om avdragsfritak. Fra Danmark det boligmarkedet kollapset i 2008 har man sett at folk brenner inne med boliger som har mer lån enn verdi. Løsningen der har vært å få tillatelse av banken om å selge med restgjeld for de som må selge av forskjellige årsaker. Men det finnes mange eksempler fra Danmark der skilte har måttet bo sammen i flere år etter skilsmisse grunnet bolig som ikke lar seg selge. Ta en titt på serien "i hus til halsen" på DR1. De som har for lav betjeningsevne på restgjelden har fått ettergitt noe eller fått lavere rente. Bankene har delt tapet en slags frivillig gjeldsordning med sine kunder. Det finansmyndighetene har gjort er å forberede bankene på en kommende mulig krise ved å øke egenkapitalkravet.
Redningspakkene som kommer fra myndighetene i Norge er for å sikre at folk har jobb. Det vil være en god del som faller utenfor og blir sittende fast dersom boligmarkedet vender nesen nedover.

Jeg tror ikke bankene kommer til å redusere gjeld og de med boliglån beholder sin bolig annet enn i de sakene der lån har vært gitt uten at rettnigslnjer pm frarådning etc har blitt fulgt. De vil kreve et salg, alt er salgbart til rett pris. Forhandlinger om restgjeld vil deretter følge.

Frykter at dette kan bli stygt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
28.03.2020 kl 22:29 2420

Boligeiere som har lånt mer enn de kan klare å betjene ved evt å stå uten jobb, og ikke betjene gjelda si på 62 prosent av inntekten, må nok dessverre skylde seg selv. Og – var ikke det noe bankene også har tatt høyde for når de låner ut? Å bli arbeidsledig kan skje uansett korona-krise eller ei. Å gi noen sær-behandling av akkurat de med for mye lån på bolig må i så fall gjøres ved at alle over 18 må få samme fordel utbetalt i cash. Helt urealistisk. Et mulig alternativt vil være å innføre fullt rentefradrag som det var på 80-tallet for å avhjelpe situasjonen en periode. Dette vil slå ut likt for alle som har ulike lån.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
28.03.2020 kl 22:38 2398

En annen livssituasjon som vel så gjerne kan ramme der inntekten erstattes med 66 prosent er sykdom. Noen har noen skarve prosent mer gjennom forsikringsordninger, men her er det snakk om uansett et betydelig inntektstap. Så hva med alle de som før korona-krisen har måttet selge hus eller hjem pga sykdom? Hvem har til nå brydd seg om de? Ingen. Skal de nå kompenseres da eller? Nei, har du lånt over evne og ikke beregnet at dette skal betales med betydelig redusert inntekt så må de ta konsekvensen av det. Eller som bj111 sier over her – gjeldsordning.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
paneldata
28.03.2020 kl 22:43 2382

Problem om boligprisfall blir stort og mange er arbeidsledig samtidig.

Det separate problemet - arbeidsledighet og for dyr bolig- løses jo enkelt med å selge boligen, med mindre tusenvis skal gjøre det samme samtidig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
28.03.2020 kl 22:49 2367

Økt arbeidsledighet og boligprisfall går hånd i hånd.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
paneldata
28.03.2020 kl 22:52 2357

Ja. Men det er sjeldne hendelser med arbeidsledighet i stor skala i dette landet.

Vi må bare håpe at folk er i full gang igjen om noen uker, og at hverken ledighet eller boligpris går skeis.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
28.03.2020 kl 22:53 2351

1. Rentefall og
2. Økt dagpengesats til 71,2%*, og
3. Diverse Redningspakker for næringslivet for nå snart 300 milliarder - som man må anta gir effekt i vesentlig lavere ledighet i etterkant av koronakrisen enn man ellers hadde fått.
Alle disse virker positivt på boligmarkedet, så jeg tror ikke det kommer, og mener ikke det bør komme, en pakke i tillegg til boligmarkedet. Skulle det komme noe blir det vel i form av obligasjonslån til banker i bytte mot sikre boliglån som i 2009.

Nå må man i tillegg ta med at det er gjort svært attraktivt å permittere i 20 dager. Arbeidsgiver dekker lønnen i 2 dager og arbeidstaker får full lønn i 20 dager. Det skal ikke stort tap i forventet omsetning til at det lønner seg mer å holde stengt til over påske enn å holde bedriften i full sving. Så en pen del av de som nå er permitterte skal nok ha en jobb å komme tilbake til, og en del små og mellomstore bedrifter kan bruke permitteringer i denne perioden til å spare noen utgifter og dermed stå litt mer solid når de skal kjempe seg tilbake til en ny "normal" hverdag som blir annerledes enn vi har vært vante med. Reiseliv blir naturligvis rammet hardest på mellomkort sikt da den kommende sesongen blir veldig svak .

* 80% av inntekt opp til 3G og 62,4% av inntekt mellom 3G og 6G =71,2% ved inntekt på 6G
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
28.03.2020 kl 23:03 2321

Og det gjelder kun permitterte - ikke de som ender opp med å ikke ha noen jobb å komme tilbake til og som blir arbeidsledige. Dagpenger for permittering gjelder i 26 uker. Deretter dagpenger som arb.ledig.
Her er en grei oversikt som viser tallene for et helt år med kombinert permittering i 26 uker og dagpenger i 26 uker. Utbetalingen skal deretter skattes av.

https://www.smartepenger.no/94-nyhet/120-jobb/3538-kalkulator-dette-far-du-na-i-dagpenger-ved-permittering
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
28.03.2020 kl 23:08 2305

Pt er 90% av de nye arbeidsledige permitterte. Og 26 uker er ganske lang tid det. Husk at store deler av den ledigheten vi har nå er en konsekvens av at vi stenger samfunnet ned for å sinke virusspredningen. Det er ikke fordi disse arbeidsplassene alle sammen er overflødige på litt sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
28.03.2020 kl 23:15 2281

Jeg ser jeg hadde misforstått at det var 80 prosent kun opp til 300k så slettet innlegget mitt for ikke å skape forvirring Onkel Skrue. Sikkert mange som har lurt på dette, og Nav oppdaterte dette først i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
paneldata
28.03.2020 kl 23:35 2239

Får håpe det virker og at økonomien bare får en kort dupp og så kommer tilbake i gjenge igjen.

Tviler litt. Og det var mange store problemer i norsk økonomi før corona.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Zillioner
28.03.2020 kl 23:55 2206

Lurt å slukke brannen før man pusser opp huset.

Takk for godt innlegg. Jeg tror boligprisene kommer til å være svake fremover, i likhet med aksjemarkedene. Folk kjøper ikke dyrere boliger eller aksjer ved bortfall av inntekter og svakere fremtidsutsikter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
paneldata
29.03.2020 kl 11:05 2021

Vel, når alle lands regjeringer og sentralbanker pøser ut penger, samtidig med at 20-30% av økonomien står helt stille uten produksjon, hvor skal man putte all kreditten?
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
InvesTorbjørn
29.03.2020 kl 11:24 1976

Takk til alle for kloke tanker og fine refleksjoner. Vi lever i et stort økonomisk eksperiment, og ingen kjenner utfallet.
Et kinesisk ordtak lyder "jeg ønsker deg en spennende fremtid". Dette er noe folk sier til andre som de ønsker vondt. For "spennende" er bare et annet ord for "usikkerhet". Og markeder hater usikkerhet. Kina har sørget for en spennende fremtid for alle jordens beboere, det er sikkert.

La oss håpe at denne virussituasjonen fungerer slik som bråtebrann. Vi brenner bort det døde, slik at det levende vokser bedre. Med "det døde" mener jeg her alle bedrifter som ikke har livets rett, alt som er bare luft og bygget på gjeld, alle former for fjas samfunnet ikke trenger, som influensere, hjernedøde realityshow, håpløs kontraproduktiv politikk osv. Og jeg håper så få menneskeliv som mulig går tapt. Kanskje ungdommen som vokser opp nå tar til vettet - det sunne bondevettet. Jeg håper at kapitalismen består, og at vi ikke ender opp med mer stat, skatt og redningspakker.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
30.03.2020 kl 17:56 1717

Befriende å lese dine kloke betrakninger Torbjørn. Jeg sitter gladelig tolv måneder i korona-isalosjon om det bidrar til å fjerne alle insta-bloggere for godt, og bidrar til generell voksenopplæring av bortskjemte og egositiske folk, være seg yngre eller eldre. I disse dager ser man hvordan den norske dugnadsånden var noe som ikke har eksistert på flere tiår men vært en selvgod myte. Holder med deg i at det positive oppi dette vil antagelig bli en kollektiv folkeopplysning som kan medføre seg noe positivt til slutt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare