Norwegian slåss mot klokka, styret er passive
Mens Norwegian slåss mot klokka, er flere långivermøter som kan si ja til en bønn om betalingsutsettelse fortsatt ikke innkalt.
I mellomtida tikker klokka: Innkallingsfristen er ti bankdager.
«Vi ønsker å gjøre det klart at uten en formell godkjenning fra det nødvendige flertall på et obligasjonseiermøte i de respektive obligasjonslånene, er det ikke gitt og kan ikke gis noen utsettelse («forbearance») slik det er anmodet om», skriver direktør for selskapsobligasjoner Jørgen Andersen i Nordic Trustee i et brev til Norwegian.
Norwegian hadde ved årsskiftet ei rentebærende gjeld på 58 milliarder kroner og cirka fire milliarder kroner i kontanter, etter svekkeslen av NOK har gjelden steget dramatisk kanskje til så mye som over 75 milliarder, trolig er NAS nå tomme for kontanter.
Selskapet har stanset betalinger til leasing selskapene og det er kun et spørsmål om timer før styret må sende melding om at de bryter lånebetingelsene.
Enkelte analytikere har anslått at selskapet under corona-krisen månedlig svir av over en milliard kroner, inkludert renter, flyleie og avdrag.
Denne uka meldte Norwegian at to nordiske banker er villig til å garantere for ti prosent av de 300 millionene i den første «transjen» av krisepakken.
Imidlertid er pengene fortsatt ikke skaffet til veie, blant annet fordi EFTAs kontrollorgan ennå ikke har godkjent krisepakken.
I mellomtida tikker klokka: Innkallingsfristen er ti bankdager.
«Vi ønsker å gjøre det klart at uten en formell godkjenning fra det nødvendige flertall på et obligasjonseiermøte i de respektive obligasjonslånene, er det ikke gitt og kan ikke gis noen utsettelse («forbearance») slik det er anmodet om», skriver direktør for selskapsobligasjoner Jørgen Andersen i Nordic Trustee i et brev til Norwegian.
Norwegian hadde ved årsskiftet ei rentebærende gjeld på 58 milliarder kroner og cirka fire milliarder kroner i kontanter, etter svekkeslen av NOK har gjelden steget dramatisk kanskje til så mye som over 75 milliarder, trolig er NAS nå tomme for kontanter.
Selskapet har stanset betalinger til leasing selskapene og det er kun et spørsmål om timer før styret må sende melding om at de bryter lånebetingelsene.
Enkelte analytikere har anslått at selskapet under corona-krisen månedlig svir av over en milliard kroner, inkludert renter, flyleie og avdrag.
Denne uka meldte Norwegian at to nordiske banker er villig til å garantere for ti prosent av de 300 millionene i den første «transjen» av krisepakken.
Imidlertid er pengene fortsatt ikke skaffet til veie, blant annet fordi EFTAs kontrollorgan ennå ikke har godkjent krisepakken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
TomW
29.03.2020 kl 19:46
5114
Nå henviser du til P&L effekten. Denne kan naturligvis ikke benyttes nå da hele topplinjen er borte, samt store deler av kostnadene er fjernet.
Tror det EliotS reagerer på er Mr Burgundy sin påstand om at gjelden har økt med 30%, da NOK/USD har økt med 15%
Tror det EliotS reagerer på er Mr Burgundy sin påstand om at gjelden har økt med 30%, da NOK/USD har økt med 15%
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
EliotS
29.03.2020 kl 19:01
5266
Du er godt klar over at det er den norske stat som har stillet et krav om at Norwegian Air ikke betaler renter og afdrag. Så du er fortsat på meget tynd is med hensyn ril dine påstande omkring NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nybraaten
29.03.2020 kl 18:46
5321
Epona skrev Candlesticks er irrelevant på denne tråden.
ja det er sandt, tror heller ikke du ville kunne hjælpe mig, så ja, det var det forkerte sted at spørge
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Epona
29.03.2020 kl 18:12
5440
Candlesticks er irrelevant på denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Habub
29.03.2020 kl 18:08
5450
Jeg har rapporteret deg for denne statement, jeg har en klar forventning om at du må forlade forum. Jeg tager gerne en hard debat, men du er i min optik gået langt over grænsen hvad som er socialt acceptabelt. Jeg skriver dette til deg fordi jeg gerne vil være ærlig, og have en sund debat, jeg mener ikke du på nogen måte er i stand til å hverken lytte på andre eller blot have en anden agenda som handler om at NAS skal og må gå konkurs.
Jeg har brugt mye tid her på at forklare luftfart, men alt jeg har fået tilbage fra nogle nicks er rent SHIT og det er ikke acceptabelt. Du kan se hvad jeg har klaget over nederst.
This post is as of now obviously incorrect, the statement is not only incorrect but actually legally incorrect and punishable according to Norwegian law. I suggest this user (all of this Ip-adress-aliases) is removed, so the rest of the user forum can enjoy a normal debate within civil parameters.
Jeg har brugt mye tid her på at forklare luftfart, men alt jeg har fået tilbage fra nogle nicks er rent SHIT og det er ikke acceptabelt. Du kan se hvad jeg har klaget over nederst.
This post is as of now obviously incorrect, the statement is not only incorrect but actually legally incorrect and punishable according to Norwegian law. I suggest this user (all of this Ip-adress-aliases) is removed, so the rest of the user forum can enjoy a normal debate within civil parameters.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Insolvens består av to faktorer, insuffisiens og illikviditet, som begge må være oppfylt. Insuffisiens inntreffer når skylderens eiendeler og inntekter ikke er tilstrekkelig til å dekke pådratt gjeld, og illikviditet inntreffer når skylderen ikke er i stand til å betale sine forpliktelser ved forfall.
http://www.dpaircraft.com/fileadmin/bilder/PDF/2020/20200323_-_DP_Aircraft_I_Limited_-_NAS_Announcement.pdf
http://www.dpaircraft.com/fileadmin/bilder/PDF/2020/20200323_-_DP_Aircraft_I_Limited_-_NAS_Announcement.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Habub
29.03.2020 kl 17:51
5532
Undskyld hvor ser du det precist? Noe link eller digter du igen?
Nas er presset, ja, men havde de været insolvente skulle det havde været oplyst til markedet.
Du er klar over at at det du skriver er direkte ulovligt ikke? Jeg tuller IKKE, når man skriver at et firma er insolvent hvis ikke dette er sant er det faktisk strafbart med op til 18 måneder!.
Blot så du vet!
Nas er presset, ja, men havde de været insolvente skulle det havde været oplyst til markedet.
Du er klar over at at det du skriver er direkte ulovligt ikke? Jeg tuller IKKE, når man skriver at et firma er insolvent hvis ikke dette er sant er det faktisk strafbart med op til 18 måneder!.
Blot så du vet!
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
pysaok
29.03.2020 kl 17:51
5542
Hvis du først skal sitere Q4-rapporten bør du lese "sensitivity analysis". Der fremkommer det at 1 % svekkelse av NOK mot USD koster NAS anslagsvis 167 millioner NOK. Så da kan du jo regne sjøl hvor bra det står til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Nybraaten
29.03.2020 kl 17:43
5579
Hej alle, har et ? som jeg håber i kan hjælpe med.... hvilket program er bedst at bruge til candlestick overvågning live, evt hvor man kan se flere aktier samtidigt. på forhånd tak
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
EliotS
29.03.2020 kl 17:32
5624
Mr Burgundy - Du leser et regnskab slik en bestemt person leser Bibelen.
Du siger gjelden er steget voldsomt på grund af kursen. Har du noteret deg at flyene er værdiansat i dollar. Så aktiver er også steget i verdi.
Les FINANCIAL POSITION AND LIQUIDITY i Q4 2019 report:
"Aircraft assets are accounted for in USD, creating a natural hedge against USD denominated borrowings when translated into NOK. "
Du siger gjelden er steget voldsomt på grund af kursen. Har du noteret deg at flyene er værdiansat i dollar. Så aktiver er også steget i verdi.
Les FINANCIAL POSITION AND LIQUIDITY i Q4 2019 report:
"Aircraft assets are accounted for in USD, creating a natural hedge against USD denominated borrowings when translated into NOK. "
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Snitt $ var i aug 19 : 8,97 Nå 10,43 = økn. 1,46 = 16,28 % dyrere
Snitt € var i aug 19 : 9,97 Nå 11,61 = økn. 1,64 = 16,45 % dyrere
Snitt € var i aug 19 : 9,97 Nå 11,61 = økn. 1,64 = 16,45 % dyrere
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hvilke spekulasjoner?, fakta er at NAS er insolvent og driver for kreditors regning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Epona
29.03.2020 kl 16:55
5764
Slutt nå opp med alle tullete spekulasjonene. Norwegian blir reddet og kommer sterkt tilbake etter en kur med antivirus.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Er kravet til EK andel på 8 % før eller etter at NAS låner nye milliarder av Staten?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
29.03.2020 kl 16:09
5944
Hente 2.7Mrd i cash, er det mulig uten at Staten tar noen aksjer? Om ikke må de konvertere gjeld i sammenheng med ovennevnte emisjon.
Tipper på 1.50 til 3.00 kroner.
NOK mot EUR har ikke svekket seg mer enn ca. 15% siden Aug 2019. Samme prosent for USD.
Tipper på 1.50 til 3.00 kroner.
NOK mot EUR har ikke svekket seg mer enn ca. 15% siden Aug 2019. Samme prosent for USD.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Må nok vesentlig mer enn 2,7 milliarder i ny EK får å nå 8 % , kanskje derfor styret er passive.
2,7 milliarder var vel før den norske krona svekket seg med 30 %
2,7 milliarder var vel før den norske krona svekket seg med 30 %
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Det blir noe spennede dager fremover. Kan ikke skjønne annet enn at NAS må emittere. Jeg tror det kommer en kjempeemisjon i løpet av kort tid. De kan ikke sitte og vente på bondholderne for å oppfylle kravene i transje 2. Uten transje 2 heller ingen transje 3. Da kan de likegodt bare komme med emisjone jo før jo heller.
Det må minimum ha 2,7 milliarder for å oppnå egenkapitalandel på 8%. De får trolig bare denne ene sjansen, derfor bør de gå for 5 milliarder.
Antall aksjer som må til er umulig å spå. 1 milliard aksjer til 5 kroner eller 5 miliarder aksjer til 1 krone, eller mer sannsynlig 2 milliarder aksjer til 2,50?
Det må minimum ha 2,7 milliarder for å oppnå egenkapitalandel på 8%. De får trolig bare denne ene sjansen, derfor bør de gå for 5 milliarder.
Antall aksjer som må til er umulig å spå. 1 milliard aksjer til 5 kroner eller 5 miliarder aksjer til 1 krone, eller mer sannsynlig 2 milliarder aksjer til 2,50?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
29.03.2020 kl 15:52
6027
Hvor er kilden? Noe mer enn borsen.no ?
Stemmer ikke ihht til EU sine utalelser i media der land stilles fritt til å støtte selskaper for å bevare arbeidsplasser.
EK 8% og de er i mål til å ta imot totalen på 3Mrd, oppfatter de fleste det.
Stemmer ikke ihht til EU sine utalelser i media der land stilles fritt til å støtte selskaper for å bevare arbeidsplasser.
EK 8% og de er i mål til å ta imot totalen på 3Mrd, oppfatter de fleste det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
29.03.2020 kl 15:48
6054
https://www.borsen.no/nyheter/brev-til-norwegian-topp-avslorer-gjeldsdrama/72306053
https://www.borsen.no/nyheter/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei/72257885
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Her er jeg virkelig enig med deg Presidenten. Og dette er det viktig
at det nå blir ryddet opp i. Sverige og Danmark klarer å ta seg av
SAS selv. De trenger egentlig ikke norsk støtte. Mens en norsk
flyselskapsløsning trenger norsk støtte.
Vi kan ikke støtte SAS for med det å bidra til å slå beina under
norsk flyselskapsløsning. Hadde Sverige og Danmark støttet
NAS hadde dette vært anderledes.
at det nå blir ryddet opp i. Sverige og Danmark klarer å ta seg av
SAS selv. De trenger egentlig ikke norsk støtte. Mens en norsk
flyselskapsløsning trenger norsk støtte.
Vi kan ikke støtte SAS for med det å bidra til å slå beina under
norsk flyselskapsløsning. Hadde Sverige og Danmark støttet
NAS hadde dette vært anderledes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Kan ikke se annet at det å gi SAS 1,5 mrd er sterkt konkurransevridende i Norwegians disfavør, når ikke Sverige/Danmark følger opp med tilsvarende
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Hva kan årsaken være at EFTA ikke har godkjent den første krisepakken til NAS som Dagbladet skriver i dagens avis?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »