Norwegian slåss mot klokka, styret er passive
Mens Norwegian slåss mot klokka, er flere långivermøter som kan si ja til en bønn om betalingsutsettelse fortsatt ikke innkalt.
I mellomtida tikker klokka: Innkallingsfristen er ti bankdager.
«Vi ønsker å gjøre det klart at uten en formell godkjenning fra det nødvendige flertall på et obligasjonseiermøte i de respektive obligasjonslånene, er det ikke gitt og kan ikke gis noen utsettelse («forbearance») slik det er anmodet om», skriver direktør for selskapsobligasjoner Jørgen Andersen i Nordic Trustee i et brev til Norwegian.
Norwegian hadde ved årsskiftet ei rentebærende gjeld på 58 milliarder kroner og cirka fire milliarder kroner i kontanter, etter svekkeslen av NOK har gjelden steget dramatisk kanskje til så mye som over 75 milliarder, trolig er NAS nå tomme for kontanter.
Selskapet har stanset betalinger til leasing selskapene og det er kun et spørsmål om timer før styret må sende melding om at de bryter lånebetingelsene.
Enkelte analytikere har anslått at selskapet under corona-krisen månedlig svir av over en milliard kroner, inkludert renter, flyleie og avdrag.
Denne uka meldte Norwegian at to nordiske banker er villig til å garantere for ti prosent av de 300 millionene i den første «transjen» av krisepakken.
Imidlertid er pengene fortsatt ikke skaffet til veie, blant annet fordi EFTAs kontrollorgan ennå ikke har godkjent krisepakken.
I mellomtida tikker klokka: Innkallingsfristen er ti bankdager.
«Vi ønsker å gjøre det klart at uten en formell godkjenning fra det nødvendige flertall på et obligasjonseiermøte i de respektive obligasjonslånene, er det ikke gitt og kan ikke gis noen utsettelse («forbearance») slik det er anmodet om», skriver direktør for selskapsobligasjoner Jørgen Andersen i Nordic Trustee i et brev til Norwegian.
Norwegian hadde ved årsskiftet ei rentebærende gjeld på 58 milliarder kroner og cirka fire milliarder kroner i kontanter, etter svekkeslen av NOK har gjelden steget dramatisk kanskje til så mye som over 75 milliarder, trolig er NAS nå tomme for kontanter.
Selskapet har stanset betalinger til leasing selskapene og det er kun et spørsmål om timer før styret må sende melding om at de bryter lånebetingelsene.
Enkelte analytikere har anslått at selskapet under corona-krisen månedlig svir av over en milliard kroner, inkludert renter, flyleie og avdrag.
Denne uka meldte Norwegian at to nordiske banker er villig til å garantere for ti prosent av de 300 millionene i den første «transjen» av krisepakken.
Imidlertid er pengene fortsatt ikke skaffet til veie, blant annet fordi EFTAs kontrollorgan ennå ikke har godkjent krisepakken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Pirlo21
30.03.2020 kl 10:53
3303
DisastAir skrev Hva så? Jeg er ny her, så hvilke problemer har du med det?
Siden du er så engasjert. Hva er din interesse her?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
-sannheten-
30.03.2020 kl 11:04
3268
Habub debuterte her 25 februar. Og har fått slettet andre sine nick.
Habub må forstå at det ikke er bare bare i NAS-caset.
Det kan bli konkurs, men da kommer en norsk erstatning i steden.
Noe annet enn dette vil bety regjeringskrise.
Det er nok stor tilbøyelighet for å redde NAS. Men kreditorer må bidra.
Og vi synes staten bør trekke støtten til SAS. SAS er Sveriges og Danmarks oppgave.
Sverige og Danmark trakk plutselig kommitert støtte til NAS. Det kan vi ikke finne
oss i. Dette er konkurransevridende.
Habub må forstå at det ikke er bare bare i NAS-caset.
Det kan bli konkurs, men da kommer en norsk erstatning i steden.
Noe annet enn dette vil bety regjeringskrise.
Det er nok stor tilbøyelighet for å redde NAS. Men kreditorer må bidra.
Og vi synes staten bør trekke støtten til SAS. SAS er Sveriges og Danmarks oppgave.
Sverige og Danmark trakk plutselig kommitert støtte til NAS. Det kan vi ikke finne
oss i. Dette er konkurransevridende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 11:12
3238
Habub, Du er ikke istand til å svare på ett enkelt spm, men fabler om at jeg er den samme som Mr B.
Prøver på nytt: Hvis NAS ikke har betalt leasing cost som forfalt den 13. mars. Flere dager før regjeringen kom med "redningspakken" til NAS, så må du snarest forklare hvorfor!
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 11:13
3230
Pirlo21 skrev Siden du er så engasjert. Hva er din interesse her?
Hva er din interesse her?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
-sannheten-
30.03.2020 kl 11:24
3180
DisastAir,
Er du en journalist i Aftenposten el. lign. ?
Debuterte her 22 mars.
Er du en journalist i Aftenposten el. lign. ?
Debuterte her 22 mars.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
mofi1
30.03.2020 kl 11:35
3144
DisastAir skrev Hva er din interesse her?
Det er mange med ulike agendaer og særdeles sterke meninger her nå, og få om ingen som vet noe mer enn andre, dvs ingenting om hvordan dette ender til slutt.
Vil Norwegian få tilslutning om betalingsutsettelse fra obligasjonseierne? Tja, det kan vel skje hvis de finner ut at det er mest å tjene på å gå med på det, spørsmålet er kanskje til hvilken betingelser?
Vil staten hjelpe Norwegian ytterligere hvis de ikke blir enige med obligasjonseierne? Mulig det kan bli en prinsippsak, men det kan vel heller ikke være lett å se så mange arbeidsplasser gå fløyten? Det kan kanskje også være bedriftsøkonomisk lønnsomt å hjelpe nå med så lav aksjekurs for deretter å selge seg ut igjen seinere?
Hva med dagens aksjonærer, er det liv laga for dem? Det er vel heller tvilsomt om de ikke kommer til å bli offer for en omstrukturering og utvanning uansett?
Vil Norwegian få tilslutning om betalingsutsettelse fra obligasjonseierne? Tja, det kan vel skje hvis de finner ut at det er mest å tjene på å gå med på det, spørsmålet er kanskje til hvilken betingelser?
Vil staten hjelpe Norwegian ytterligere hvis de ikke blir enige med obligasjonseierne? Mulig det kan bli en prinsippsak, men det kan vel heller ikke være lett å se så mange arbeidsplasser gå fløyten? Det kan kanskje også være bedriftsøkonomisk lønnsomt å hjelpe nå med så lav aksjekurs for deretter å selge seg ut igjen seinere?
Hva med dagens aksjonærer, er det liv laga for dem? Det er vel heller tvilsomt om de ikke kommer til å bli offer for en omstrukturering og utvanning uansett?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Habub
30.03.2020 kl 11:37
3137
Hvis du havde den mindste indsigt i luftfart ville du vide at ALLE luftfarts-selskaber uden undtagelse har henvendt sig til sine leasing-selskaber for at enten udsætte eller fryse alle leasing-forpligtigelser. YDERLIGERE.
At man har valgt IKKE at betale er ikke det samme som man IKKE kan betale.
Hvis du nå brugte et par minutter på at læse den pressemeddelse som blev udsendt så står der gud-hjælpeme at alle andre leasing-forpligtigelser bliver overholdt, ERGO ER NAS IKKE INSOLVENT SOM PÅSTÅET. Endvidere står i pressemeddelse at MAN ER I KONTAKT MED NAS, omkring hvordan man på bedste vis løser de fremtidige forpligtigelser.
DER STÅR IKKE:
NAS KAN IKKE BETALE, det kan sku da ikke være så svært at læse en pressemeddelse kan det?
At man har valgt IKKE at betale er ikke det samme som man IKKE kan betale.
Hvis du nå brugte et par minutter på at læse den pressemeddelse som blev udsendt så står der gud-hjælpeme at alle andre leasing-forpligtigelser bliver overholdt, ERGO ER NAS IKKE INSOLVENT SOM PÅSTÅET. Endvidere står i pressemeddelse at MAN ER I KONTAKT MED NAS, omkring hvordan man på bedste vis løser de fremtidige forpligtigelser.
DER STÅR IKKE:
NAS KAN IKKE BETALE, det kan sku da ikke være så svært at læse en pressemeddelse kan det?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Habub
30.03.2020 kl 11:43
3106
Yep som jeg skrev så har jeg ikke brugt det nye finansavisen.no jeg har til gengæld brugt det gamle hegner.no i mere end 7 år, dette er forklaret også. Jeg har kun haft 2 nick i al den tid, meget simpelt. Da jeg loggede på den nye platform var mit gamle nick borte.
Men jeg tager da gerne diskussionen, hvad specifikt er det jeg har skrevet som du eller andre ikke mener er korrekt omkring luftfart?
Jeg skrev faktisk så sent som igår at jeg fandt det dybt kritisabelt at Danmark ikke støtter om omkring NAS, jeg skrev at enten burde man redde begge selskaberne eller ingen, endvidere at det ville give mye mer mening at redde NAS sa SAS opererer uf fra en langt dyrerere platform, så jeg er skam helt enig i dette.
Men jeg tager da gerne diskussionen, hvad specifikt er det jeg har skrevet som du eller andre ikke mener er korrekt omkring luftfart?
Jeg skrev faktisk så sent som igår at jeg fandt det dybt kritisabelt at Danmark ikke støtter om omkring NAS, jeg skrev at enten burde man redde begge selskaberne eller ingen, endvidere at det ville give mye mer mening at redde NAS sa SAS opererer uf fra en langt dyrerere platform, så jeg er skam helt enig i dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Pirlo21
30.03.2020 kl 11:44
3093
Får bare sitere deg: du er ikke i stand til å svare på ett enkelt spørsmål.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Habub
30.03.2020 kl 11:46
3083
Hvad var det i mit svar til deg du ikke forstod. At du ikke kan læse en pressemeddelse må jo stå for egen regning!
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 11:47
3077
Hvis det skulle gjemme seg en journalist bak noen av nickene her, hva tror du sjansen er for at de ville svare bekreftende på et slikt spørsmål som du stiller?
Paranoid-faktoren er høy i dette forumet. Kanskje ikke så merkelig hvis en tar i betraktning hva som står på spill. Pust meg magen, folkens, og aksepter at andre kan ha oppfatning som ikke er i tråd med deres egen. Ikke minst bør saklige argumenter trumfe drittslenging.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 11:49
3067
OK, Jeg observerer, og kommenterer. Det er min interesse her. Fornøyd? Hva er dine?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.03.2020 kl 11:51
3052
Hvor mange nick har du?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 11:53
3031
Ett. Hvor mange har du?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
I Norge er det for tiden over 300000 uten arbeid.
For meg er det viktig å bruke samfunnets ressurser på arbeidsplasser som vi med sikkerhet vet har et marked etter coronakrisen. Å pøse inn flere milliarder for å holde Norwegian i live av frykt for at SAS, om de overlever, vil utnytte en eventuell monopolsituasjon, mener jeg er feil ressursbruk.
For meg er det viktig å bruke samfunnets ressurser på arbeidsplasser som vi med sikkerhet vet har et marked etter coronakrisen. Å pøse inn flere milliarder for å holde Norwegian i live av frykt for at SAS, om de overlever, vil utnytte en eventuell monopolsituasjon, mener jeg er feil ressursbruk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
DisastAir
30.03.2020 kl 12:09
2974
Se der, ja. Den pompøse selvoppnevnte danske "fly-eksperten" kom ingen vei med sitt ynkelige forsøk på å blokkere deg. Veldig bra!
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.03.2020 kl 12:10
2969
DisastAir skrev Ett. Hvor mange har du?
Takk ;) 1
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
hstray
30.03.2020 kl 12:10
2965
Ganske utrolig kommentar å komme med midt i en krisetid for norges største næring, oljebransjen. NAS er indirekte ansvarlig for 24 000 arbeidsplasser innen hotell og reiseliv, og ca 6000 egne arbeidsplasser i Norge. Det er 30 000 arbeidsplasser som skal skapes på nytt
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Kantarell
30.03.2020 kl 12:10
2961
Hva tenker du om Stordalen? Skal han få hjelp eller ikke?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Celsius
30.03.2020 kl 14:01
2827
Det rapporteres nå om "korono-innsidehandel" i flyselskap på "Alltid nyheter". Spesifikt fra Sverige som ser poenget nå.
Viktig å innrette politikken og forhindre snylting på fellesskapets midler.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Obligasjonseiermøte kan tidligst avholdes over påske dersom innkalling kommer i dag, 10 dagers fristen for innkalling.
Hva er sannsynligheten for at det blir et møte?
Hva er sannsynligheten for at det blir et møte?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Tok 57% gevinst på NAS for noen dager siden! Kjøpte på bunn da rundt 7 kr og trylte alt ut! Gidder ikke lengre den usikkerheten! Nå må man ha finansiering på plass før eg eventuelt kjøper den!
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
EFTA har ikke godkjent redningspakken til flybransjen fra AS Norge, kun pakken til SMB bedrifter er gått igjennom; http://www.eftasurv.int/press--publications/press-releases/state-aid/
Noe obligasjonsmøte er heller ikke berammet.
NAS har heller ikke innkalt til ekstraordinær generalforsamling.
Klokken tikker raskt mot K-ordet nu.
Noe obligasjonsmøte er heller ikke berammet.
NAS har heller ikke innkalt til ekstraordinær generalforsamling.
Klokken tikker raskt mot K-ordet nu.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
TomW
30.03.2020 kl 22:49
2481
Den er vel heller ikke avvist da det ikke har kommet noen statment om det. Burde komme en avklaring her inne ikke alt for lang tid
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
bj111
30.03.2020 kl 23:19
2425
Har vel tikket mot konkurs lenge denne men ikke alle vil innse realitetene. Selg og kjøp noe som en kan tjene penger på. Dere er i ferd med å bli løst ut med tvang. Kursen dere får er da kr 0,-
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
seismicrec
30.03.2020 kl 23:34
2371
Ingen akasjonærer innløses med tvang eller annet i et aksjeselskap.
Men n emisjon på lave nivåer kan føles som tvangsinnløsning.
Alle endringer i aksjekapitalen må godkjennes av generalforsamling som kun trenger 1/3 av fremmøtte stemmer for å avvise alle forslag man anser urimelige.
Liker man ikke forslagene kan man altså stemme de ned.
Aksjonærene kan velge å stemme for andre emisjonsforslag de finner bedre.
Men det er lurt å ha kommitert den kapitalen man ønsker inn i selskapet,og siden 2,7 milliarder er veldig mye o disse dager .
Men n emisjon på lave nivåer kan føles som tvangsinnløsning.
Alle endringer i aksjekapitalen må godkjennes av generalforsamling som kun trenger 1/3 av fremmøtte stemmer for å avvise alle forslag man anser urimelige.
Liker man ikke forslagene kan man altså stemme de ned.
Aksjonærene kan velge å stemme for andre emisjonsforslag de finner bedre.
Men det er lurt å ha kommitert den kapitalen man ønsker inn i selskapet,og siden 2,7 milliarder er veldig mye o disse dager .
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
hstray
30.03.2020 kl 23:54
2314
Kantarell skrev Hva tenker du om Stordalen? Skal han få hjelp eller ikke?
Hjelp. Staten har stengt ned hans virksomhet, da må dette kompanserers
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Et land kjent som verdens rikeste land skulle redde et selskap som NAS i disse grusomme corona tider! Det er en sjelden mulighet å gi hjelp og støtte til de som NAS. Hvis det skjer ikke blir det et største skam noensinne for en av de rikeste land i verden det skal jeg si! Så vær så god gjør motsatt hvis dere har baller!
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Hvorfor søle bort penger på aksjer når man får kastet gjeld etter seg til halv pris?
Gjeld i mange selskaper gir nå en avkastning på godt over 20 prosent. Krev det i aksjemarkedet og du blir hentet av menn i hvite frakker.
Gjeld i mange selskaper gir nå en avkastning på godt over 20 prosent. Krev det i aksjemarkedet og du blir hentet av menn i hvite frakker.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 15:18
1990
Enig med deg. Skulle bare mangle ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Dere ryker på et tap på 40 mrd. altså ?
Vi starter et nytt "superman" flyselskap med bunnsolid egenkapitalandel.
Og superbillig fuel for 20 år fremover. Og superbillige fly. Vi er da kapitalister
på ordentlig her i Norge. Skikkelig Onkel Skrue opptreden.
Vi starter et nytt "superman" flyselskap med bunnsolid egenkapitalandel.
Og superbillig fuel for 20 år fremover. Og superbillige fly. Vi er da kapitalister
på ordentlig her i Norge. Skikkelig Onkel Skrue opptreden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.03.2020 kl 16:09
1878
Obligasjonseiere må si ja først ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
Ballen ligger hos styret i NAS, pt. har de ikke kommet med noe tilbud eller invitasjon til møte med obligasjonseierne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »