Hydrogen markedet kommer

Slettet bruker
NEL 16.08.2018 kl 09:49 2270

Hydrogenmarkedet kommer

Til tross for litt skuffende tall for HEX, opprettholder analytiker Nygård sitt positive syn på selskapet.

- Totalt er mitt syn på caset intakt, sier han, men understreker samtidig at han, gitt selskapets guiding, kan komme til å justere estimatene noe når han får sett litt nærmere på tallene.

- Det er et ganske spennende selskap og et spennende case. De ulike segmentene har forskjellige drivere, men det ser ut til at det underliggende markedet i alle segmenter er sterkt med utsikter til god vekst, sier SEB-analytikeren.

Han mener - til tross for at noen tviler - at hydrogenmarkedet er et marked som kommer og at det derfor er smart av Hexagon å investere og å posisjonere seg for den fremtidige veksten i dag.

Nygård viser til annonseringer fra flere bilprodusenter den siste tiden, der mange ytrer et mål om å vokse innen hydrogen. I tillegg har flere land lansert store investeringsprogrammer og satt seg mål om å vokse innenfor hydrogen.

Toyota varslet i mai at de vil gå videre med masseproduksjon av hydrogenbiler, mens det i juni ble kjent at Audi går sammen med Hyundai om et partnerskap rundt hydrogenteknologien. Dette kommer på toppen av Hexagons annonsering i juni av en stor kontrakt vedrørende serieproduksjon av hydrogentanker til en ikke-navngitt bilprodusent.

- Det skjer masse, konkluderer analytikeren.

Lorden tror at Nel blir vinneren i det nye sterkt voksende H2 segmentet.
Redigert 20.01.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
abroker
16.08.2018 kl 09:59 2218

Hydrogen er fremdeles alt for dyrt til bruk for personbiler > El-bilene drar stadig ifra?
Dette synes best på NEL, som hele tiden cruiser bedagelig horisontalt - - uten triggere
som peker oppover.
Tradinator
16.08.2018 kl 10:03 2191

Ikke bruk Norge som referanse på bilmarkedet, vi er en peanøtt som ikke er veldig viktig for NEL. Privatbiler er en ting, tungtransport noe annet. her gjør ikke batterier annet enn å ta unødvendig mye lastekapasitet og tilby tynn rekkevidde. Hydrogen er mye mer egnet, og kommer som en kule. Hvis du mener at NEL ikke har triggere nå, må du ha lest svært lite i nyhetene det siste halvåret.
abroker
16.08.2018 kl 10:14 2131

Positive triggere måtte nødvendigvis ha vist seg på kursnivået - not?
Men selvfølgelig når NEL en gang i fremtiden cruiser forbi "femmern" så henter vi NEL
frem igjen fra nederste skuff - men D blir visst lenge til.
Slettet bruker
16.08.2018 kl 10:20 2104

Regjeringen i Norge legger alt til for en uhemmet hydrogenfyllestasjon vekst og ellevill hydrogen bil vekst de nærmeste årene. El-bilen sin storhetstid er over. El-bilen får mva og engangsavgift + bompenger i nær fremtid.
H2 biler er fredet for alle avgifter til regjeringen når målet om 150 000 H2 registrerte biler.
Fakta:
1) En HY registrert bil kan også kjøpe alene i kollektivfeltet i rushtiden.
2) Kg prisen på H2 vil gå ned såfort elektrolysedeler blir billigere. Patenten RotoLyzeren til NEL kan bli en revolusjon da blir H2 produsert på pumpestasjonene i mindre pumpeanlegg.

Industrimarkedet, næring, husholdnings markedet og tungtransportmarkedet blir mye mye større for Nel enn personbil markedet for nye H2 pumper/elektrolyse.
Redigert 16.08.2018 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
16.08.2018 kl 10:30 2034

Teknisk er det litt mixed bag. Hovedtrenden siste 100 dager er ok, aksjen responderer fint på volum. Falt noe i går på litt volum, men det var mye grums i markedet og personer som sikret seg. Ellers har vi egentlig en ganske pen utvikling siden Nikola-ordren. Stigende trend etter kraftig rally.

"All around us, it was as if the universe were holding its breath...waiting. All of life can be broken down into moments of transition or moments of revelation. This had the feeling of both."
kreinh
16.08.2018 kl 11:00 1959

Så melodramatisk Eco. Når en av de "store" shorter med seks og en halv million aksjer og ikke har innfridd ennå er det drama nok for meg.

Lorden: Jeg har ikke solgt, bare økt og ser fram til rep.emi.