Avance Gas kurs kr 18,24, cash pr aksje kr 14,13?


Hvor mye cash har Avance Gas nå?

Q1 2020 har 91 dager, Avance Gas har 14 skip pr dags dato, dvs 1274 dager totalt. Skipene er ute av drift i ca 139 dagene pga scrubber fitting i Q1/20 (56 + 56 + 27 dager) + de har 1 skip (Mistral) på fastkontrakt usd 40.000 (91 dager). Mistral har inntekt på usd 3.640.000 i Q1/20. Da er det totalt 1044 dager igjen for de andre skipene å tjene penger i Q1/20. Estimert forsiktige dagsrater på usd 43.000 pr dag for skipene i spot markedet. Dvs totalt inntekter i Q1/20 (ink fastkontrakten) er på usd 48.532.000. Antall aksjer 64.527.972, dvs usd 0,75 pr aksje i inntekt. Cashbreakeven usd 21.700, totalt utgifter Q1 2020 usd 27.645.800. Totalt overskudd usd 20.886.200, dvs kr 217.843.006 med dollar på 10,43. Det gir en EPS for et kvartal på usd 0,32 (nkr 3,37).

Cash pr 31.12.2019 var usd 85.909.000. Avance har utbetalt utbytte på usd 0,3, dvs usd 19.358.391. Hvis overskuddet i Q1/20 er på usd 20.886.200, har de cash pr 31.3.2020 på ca usd 87.434.309. Dvs kr 911.939.842. Da har Avance Gas kr 14,13 pr aksje (usd 1,35) i kontanter pr aksje. Markedsverdien pr 29.3.2020 er kr 1.161.000.000, aksjekurs kr 18,24.

Aksjekurs kr 18,24
Kontant beholdning kr 14,13 pr aksje
De 14 skipene er priset til kr 4,11 pr aksje, dvs kr 265 millioner
Et nytt skip koster ca kr 800 millioner?

https://www.avancegas.com/Fleet
suspekt
29.03.2020 kl 11:58 11260

Oppløftende tall!! takk for mange gode tall, det styrker mei i troen, har lastet opp for utbyttepenger.
Hvordan ser nybyggningsprogrammet ut ?? Kan det skape lavere frakter? mente jeg leste at det kom ut 30-40 nye skip i 20-21??
Titleist
29.03.2020 kl 12:00 11237

Tror ikke du er så langt fra sannheten her.
Ta med gjeld på skipene, så får man full oversikt..

Helt utrolig at Avance omsettes under 35 kr.
Ekstra
29.03.2020 kl 12:11 11185

Q1 vil gi rater på 40-50 000. April ser også ut til å lande på høye 40 000 - tallet. Det dukket opp en artikkel denne uken om at arbitrasjen US-Asia gikk mot null. Javel. DNB har beregnet (28.1.) neste års rater til 32500 uten arbitrasje. Avance skriver i sin presentasjon at rater på 32 500 vil gi dem 50 mill usd i fri cash gjennom et år. Jeg synes det er vanskelig å bli veldig urolig for avkastningen ved en inngang på Avance nå.

Finnes det noe forward marked/papirmarked for ratene, som indikerer stort fall på 6-12mnd sikt?

Pr dags dato kan VLGC skipene tegne 1 års fastkontrakt på usd 37.809 pr dag. Avance gas og BW LPG har sagt de ikke ønsker å tegne flere fastkontrakter nå, da de venter høyere rater ut 2020
Springer
29.03.2020 kl 23:13 10295

Baltic LPG futures er langt ned på 30 tallet, men det er jo også priset inn i aksjekursene nå.
suspekt
30.03.2020 kl 10:12 9798

Avance og bwlpg stiger pent i dag!!! godt å være godt lastet!!!

LPG importen til Kina er opp 41,8% siste måneden. Da ser det endelig ut til at Kina skal holde sin del av fase 1 handelsavtalen med USA

« China to resume U.S. LPG imports as Beijing waives trade-war tariff – sources»

https://www.hellenicshippingnews.com/china-to-resume-u-s-lpg-imports-as-beijing-waives-trade-war-tariff-sources/
Kenevil
30.03.2020 kl 15:49 9416

Om noen sitter short her nå, har de et ønske om å tape penger...
Null
30.03.2020 kl 16:36 9289

Kan det være en start på oppgangen mot 30 tallet igjen eller bilr det 23-18-24 noen runder?
BennyATM
30.03.2020 kl 17:04 9176

Mitt tips er å følge med på smittetallene. Er det positive trender ved corona smittene så kommer børsene til å øke i samme takt
Tøff
30.03.2020 kl 17:08 9143

Jeg tror vi er ved å innlede en stigende trend i LPG-aksjene. Dorian er kommet lengst her. Dette baserer jeg på tekniske betraktninger. Det er tidlig, men jeg våger påstanden. Det har skjedd en vending.

Er det ingen her inne som er bekymret for balansen til Avance? Har sett litt på det:

-85 mill i cash 31.12
-30% av de to nybyggene skal betales med cash, dette tilsvarer 45 millioner dollar (kostet de 75 mill per stk?)
- 4 skip kommer ikke til å seile i andre kvartal og to skip har ikke seil i første kvartal
-betalt ut utbytte i mars må trekkes fra
- break-Even raten øker med omlag 600 dollar per dag som følge av finansiering av scrubbere
- de har investert i scrubbere som nå har vist seg å være penger ut av vinduet

Hår fint om markedet holder seg så klart, men med 16% flåtevekst i 2020/2021 og en arbitrasje mellom US-Asia som ikke er tilstede og redusert etterspørsel fra sluttforbruker, så kan jeg forstå hvorfor markedet priser inn en emisjon allerede.

Noe jeg overser?
Redigert 30.03.2020 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
UNIT
30.03.2020 kl 18:28 8946

Bullebajas. Du overser at skip med scrubbere har høyere rater i forhold til skip uten scrubbere

Gjør de? Er ikke så sikker på det. Differansen mellom HFO og VLSFO er i dag 60 dollar per tonne før man regner inn høyere Opex og barge kostnader for HFO... så om det så er 1000-2000 dollar høyere rater, så forsvinner dette andre steder i resultatet (opex, finansierings kost osv). Så det tilfører ikke akkurat noe likviditet til selskapet red min innpust tidligere?

Takker!
Avance er priset som om det er et lite oljeselskap som selger olje langt under break even. Avance transporterer gas med god fortjeneste. Prisingen er sammensatt og fond må selge ned OK greit. Burde være priset mer som Hunter egentlig, utbytte blir det og. Spennende å se de nærmeste dagene, men tørr ikke kjøpe for mye i en så volatil aksje.
Kenevil
30.03.2020 kl 19:32 8882

Kan det være at amerikanske fond flytter investeringer til Europa utover da Europa antageligvis er på bedringens vei etter påske? Allerede positive tegn og de kommer sannsynligvis til å forsterkes utover nå. Unntaket er kanskje England men de er jo på vei ut med sin brexit uansett.

Men Hunter er jo eksponert mot noen utsikter som er helt fantastiske, mens Avance står foran ett lite fjell av skip som skal leveres de neste 18 mnd. Derfor tror jeg man skal være litt for optimist til å tro at de store pengene går inn her før den tilbudsveksten/usikkerheten er unnagjort
Bertelli
30.03.2020 kl 19:42 8974

Jasså Bajas du tror at i lengden vil en svært avtagende etterspørsel etter olje føre til at ratene holder seg. Tankratene er bare midlertidige høye.

Misforstå meg rett, 2020, 2021,2022 og 2023 kommer til å bli meget gode år for stortank. Svært begrenset med bestillinger og volumene vil skipes over lengre distanser. Så etterspørsel på 3-4 prosent i året etter skip og 1-2 prosent flåtevekst. Rater på 200k er selvfølgelig utopi, men snitte på 50k per dag de neste tre årene tror jeg på.

For VLGC derimot, sterkere etterspørselsvekst men for mange skip relativt til dette de neste 18 mnd. Ergo, ratene skal ned og markedet frykter en kollaps red 2016 og at likviditeten til Avance fort vil smuldre opp.

Dette er shipping, så 3 år er maks lengde jeg ser på. Når tilbudet vokser raskere enn etterspørsel i 1.5 av de årene, så venter jeg nok med å kjøpe til etter at det er unnagjort/fremtiden er sikrere.

Ikke sikker, siden jeg spør her. Men enkel matematikk tilsier at oppsiden kanskje ikke er her de neste 2 årene. Og om det er noen gode argumenter imot, så si ifra. For verdimessig er det jo en skrikende kjøp
Redigert 30.03.2020 kl 19:55 Du må logge inn for å svare

Flåteveksten er vell strengt tatt lav, 13 prosent for 20 og 21, like stor andel skip ish som er 25-30 år. men som i alt annet så er det risiko her også, i hovedsak at lav oljepris kan redusere etterspørsel etter LPG. Dette har dog ikke skjedd enda og ratene er fortsatt gode. Avance er nå priset som at de i bestefall har rater som er break eaven eller under.

13 eller 16 er jo uansett høyt. Hadde veksten kommet i 2022/23 hadde jeg ikke brydd meg, men den kommer nå. Etterspørselsvekst lå på 6% i året for propane før corona utbruddet og før det ser ut som USA-Asia eksporten stopper opp som forkorter reiseavstanden, som gjør at shipping etterspørselen totalt sett blir begrenset.

Ser at det er en eldre flåte, men det har aldri vært noe signal til at markedet vil prise dette høyere. Det betyr at det ligger for lengt frem.

Enkel matte ved 13% flåtevekst frem til desember 2021 sammenlignet med 6% etterspørselsvekst og kanskje shippingetterspørsel på 3-4 prosent tilsier fort 10% fall i utnyttelsesgraden på hele flåten. Og dette er fra 45,000 dollar dagen, som kun er OK+. Så at break-Even og under er inndiskontert i aksjekursen grunnet frykt for emisjon er kanskje ikke så rart?
Redigert 30.03.2020 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Reserven
30.03.2020 kl 20:07 8830

https://www.barchart.com er et alternativ til Siphlonurus sin https://www.cmegroup.com

April:
https://www.barchart.com/futures/quotes/JLPJ20/interactive-chart

URLene er på formatet
https://www.barchart.com/futures/quotes/TYmÅÅ/interactive-chart

TY = Type
JLP = Liquid Petroleum Gas (VLGC) benchmark route:  [AG]Arabian Gulf to Japan
IT8 = Dirty Tank (VLCC) benchmark route TD3C:  [AG]Arabian Gulf to China
LF = ICE Low Sulphur Gasoil bunkers
JSE = SING 380 bunkers

m = måned
F = januar
G = februar
H = mars
J = april
K = mai
M = juni
N = juli
Q = august
U = september
V = oktober
X = november
Z = desember

ÅÅ = År
19 = 2019
20 = 2020
21 = 2021
22 = 2022
23 = 2023
24 = 2024
25 = 2025


For mer info om (benchmark) ruter:
http://www.balticexchange.cn/html/marketreport/uploadfiles/170326/201703261844079653.pdf
https://books.google.no/books?id=JOx6DQAAQBAJ&pg=PA346&lpg=PA346&dq=td3c+to+TCE&source=bl&ots=qr007InKNh&sig=ACfU3U3mHdhR0W_EOfCgCTN1ynUfcuwLtQ&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiy7_rRnLnoAhWyPOwKHQN1C-YQ6AEwA3oECAoQAQ#v=onepage&q=td3c%20to%20TCE&f=false

Redigert 30.03.2020 kl 20:11 Du må logge inn for å svare

Er dessverre ikke ett stort marked for dette. Veldig begrenset med tonne som kan hedges, og derfor ikke relevant slik det er for tank og tørrlast

13 porsent ville vært høyt om 1 prosent av av skipene var over 25 år, utifra antall skip ligger dette nå relativt greit i balanse, på 32500 generer de 50 mill USD i FCF per år. 65 mill aksjer blir litt under 1 USD pr aksje for et selskap som nå koster 20 kr, jeg har sittet i frontline siden i mars i fjor i ventet på denne oppgangen, men at den faktisk kom nå er alene og alene flaks med tanke på oljepris krigen uten denne ville VLCC vært noe det værste å sitte med nå grunnet corona tullet. Jeg har begynt å kjøpe mer innen LPG nå, enkel og greit fordi sist ting var bånn i bøtta i par år og det faktisk var reel emisjon frykt var vi nede rundt 13 kr, nå er ting verken bånn i bøtta eller det er noen akutt emisjon frykt men det er priset slikt. Når JF også laster opp innen avance kan ikke dette være så gærne priser å handle på, hvertfall hvis du har et 3 års perspektiv.

Morty1234 skrev Innlegget er slettet
Da er vi nok uenige om at 13% ikke er høyt og gjør at det er mange kjøpere som vil flokke seg inn i Avance når det ligger rett foran oss. Jeg mener at det også blir litt naivt å tro at alle de skipene kommer til å bli skrapet med en gang. Typisk shipping, ”alle andre skal skrape, men ikke jeg”. Og om det skrapes 25 skip, så snakker vi om en kollaps i ratene. Og skal vel ikke eie aksjer i forkant av dette da?

EK var ca 45% i Q4. Jeg synes det er en bra balanse, ettersom verdiene i selskapet mest sannsynlig ikke må nedskrives. De tjener penger og vil tjene penger de neste kvartalene. Så klarer ikke å se ditt synspunkt der. Hver sin smak...Opex er også under 10.000, noe som tilsier at de er bra rigget. Med disse rater kan selskapet enket planlegge finansene til selskapet. Hvor mye skal deles ut, samt hvor mye må de holde tilbake. Har ikke mange aksjer selv, men har begynt å lese meg litt mer opp etter jeg kjøpte 4300 aksjer. I 2020 er det forventet 16 nye skip og 20 i 2021. Dette utgjør som du sier 12-13%. Er enig med deg at etterspørselen vil bli påvirket av lav oljepris over lengre tid, noe jeg tror skjer. Likevel syntes jeg at med inngang 18,72 er risk/reward veldig god. Samt at det vil bli utdelt ok med utbytter de neste kvartalene. Sitter kanskje som deg, tungt i tank og Fro.
Redigert 30.03.2020 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
kodenavn
30.03.2020 kl 21:41 8525

Bullebajas:
Det var da voldsomt til svartsyn.
Selskapet har godt med cash, tjener godt med penger, og emisjon er overhodet ikke et tema.
Selskapet er grisebillig.
Sitter du short, siden du er så ivrig på å prate ned kursen ?
Det anbefales å lese siste presentasjon fra selskapet.
Just me
30.03.2020 kl 21:48 8485

Skjønner ikke at folk bruker tid på å advare andre mot å kjøpe en aksje de ikke er interessert i.

Så hvis du syns at selskapet ikke har livets rett, kjøp noe annet som virker billigere eller har mer tro på.

Titleist
30.03.2020 kl 22:04 8433

Klovnebajas:

Sist kursene var under 20 kr så var det masse nye skip på vei ut i markedet. Nå ser ordreboken veldig bra ut for 20 og 21. Skraping av skip vil tilsi at flåten (netto) knapt øker i verden. Samtidig er forbruk (behov) for LPG i India og resten av Asia sterkt økende. Du kan spare deg for svartsynet ditt. Markedet har allerede priset inn mye lavere rater enn de vi ser i dag (når Avance går for 20 kr). Oljen falt 12 % i dag og EQNR steg over 4%. Hva betyr det? Markedet ser lengre frem..

Husk også at Break-even nå er lavere enn før pga innfrielse av dyr kortsiktig gjeld (revolving credit) og lavere bunkerspriser.

LPG skip opplever også noe av det samme som tank. Den høye oljeproduksjonen world wide tilsier samtidig masseproduksjon av biproduktene (LPG). Alt dette må på skip. Selv om arbitrasjen ikke lenger støtter ratene, ligger vi skyhøyt over vanlige rater nå i lavsesong. Høysesongen starter om 3-4 måneder og da vil igjen ratene skyte opp mot 70.-80.000. Da blir det fest!

Selg aksjen for all del om du vil. Men ikke spam forumet med halvsannheter og usannheter. Takk.
Redigert 30.03.2020 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Enig i at equity ratio ikke er ett problem. Snakker om at selskapet fort kan trenge tilførsel av likviditet. Dette markedet snur seg fortere enn vinden, og da er det ikke langt ned til nivåer hvor de snuser på brudd med lånebetingelser.



Da kan jeg fortelle deg at aksjen er utrolig billig og at dette er min måte å finne ut av om markedet tar feil og at dette er en god inngang.

Viktigste i min investeringsfilosofi er at når aksjer prises slik som Avance i dag, så må man først bli overbevist om hvor markedet tar feil.

Ser lenger frem ja, derfor er q1 og q2 irrelevant, men 13 % flåtevekst mot 3-6 prosent etterspørselsvekst er høyst relevant.

Markedet priser inn en emisjon, ikke bare lavere rater. Da venter man jo til den emisjonen eventuelt kommer. Selskapet prises til 70% rabatt til underliggende verdier. Da må man få lov å stille spørsmålstegn med hvorfor det er tilfelle. Og lete etter svar som tilsier at markedet tar feil, og hvorfor f.eks du tar rett.

Har ikke kommet en eneste Halvsannhet eller usannhet fra min side, etterspør kun harde fakta på hvorfor jeg bør kjøpe.

Basert på argumentasjon mottatt i dag, så står jeg over denne. Håper for deres skyld at jeg går glipp av en rekyl, men satser nok på BW LPG dersom jeg gjør noe grunnet deres likviditetsreserver. Men frykter nok det er 12 mnd for tidlig å gå inn i disse aksjene. Men med ett tre års perspektiv går det nok bra, dog i BW LPG.

Uansett, lykke til:)
kodenavn
30.03.2020 kl 22:28 8334

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men mange bunnsolide selskaper på Ose har falt 40-60 % siste uker.
Det betyr ikke at det er behov for emisjon.
Kjøp BWLPG du. Det er, som Avance, et bunnsolid og billig selskap nå.
Just me
30.03.2020 kl 22:29 8328

Hemen, JF har bare i mars kjøpt 3 mill aksjer gjennom 6 transaksjoner. Tror ikke han kjøper for å pleie kursen eller for å drive med veldedighet. Han ser billig aksjer og kjøper seg opp. Bare heng deg på bullebajas.

Bare se på kursutviklingen i Ava vs Dorian, så vil du se at ava har falt fra 57kr til 20kr og Dorian fra 16$ til 8,70$
30.03.2020 kl 22:35 8298

Det er absolutt ingen emisjonsrisiko i Avance nå. Selskapet tjener veldig gode penger på disse ratene og har ingen obligasjon utestående og ingen gjeldsforfall før 2024. Aksjen burde stått langt over 30 med disse ratene.