OPPHEV HYTTEFORBUDET NÅ !

Slettet bruker
30.03.2020 kl 10:36 3751

JA du skal ikke gå ut hvis du har karantene eller er syk eller har tendenser til å være forkjølet. FØLG DET OG DETTE ER IKKE NOE PROBLEM.
NÅ MÅ REGJERINGEN TA TIL FORNUFTEN. DETTE ER IKKE JORDENS UNDERGANG.
Redigert 20.01.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2020 kl 22:38 657

"så kort vei fra fakta til rasjonell tenkning."

------------------

Vel uansett hvor kort veien er, så er det visst vanskelig å finne veien for hysteriske individer. ;-)
oivindl
30.03.2020 kl 21:38 679

Det kan jeg for min del avkrefte.
Er mer bekymret for den sunne fornuft.
Jeg respekterer forbudet og overholder det, men begrunnelsen for forbudet ser ut til å falle fullstendig fra hverandre.
Det er bare et fåtall som er i stand til å resonnere og argumentere fornuftig rundt et forbud.

Skal kommunene bli den nye hakkekyllingen?
Det er jo flere kommuner som nekter å følge regjeringens anbefalinger. Må det påbud til.
Andelen kommuner som ikke følger anbefalingene er nok større enn andelen hytteeiere som bryter forbudet.
Redigert 30.03.2020 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
30.03.2020 kl 21:13 693

Jeg håper jo forsåvidt du har rett. At hotellet kun skulle være åpent for gjester som ikke skulle ut.
Men jeg finner ingen slike begrunnelser i de artiklene jeg har lest. Hvilke restriksjoner tenker du de opprinnelige gjestene hadde?
Var det ingen skiturister som hadde bestilt rom fra før? Ville de tålt et fullt hotell uten hyttegjester?
Hvis ikke, hvorfor ikke bare sette et tak på antall gjester.

Rent logisk ville det jo være bedre om mange gjester holdt seg borte fra hotellet på dagtid og ikke samlet seg i spisesalen og andre oppholdsrom.

Hadde jeg funnet ett argument angående stengning som gikk på at de ikke kunne ta imot skiturister, så kunne jeg forstått det.

Men her er eneste grunnen jeg har lest, utover klaging på hytteeieres "omgåelse" og "kreativitet".
"Det er et stort hotell med over 100 rom. Hvis det blir fylt opp i påsken vil det bli svært vanskelig å følge alle regler, som for eksempel å holde to meters avstand, sier han."

Men mye lettere om halvparten drar på hytten.
Redigert 30.03.2020 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:51 2498

Jeg er ikke uenig i det - som var ditt pnkt 2, men forsøker å forstå hva som var akkurat Hafjell-hotellets vurdering, som ikke andre typiske "påske" hotellers vurdering har skjønt. Man må jo spørre seg hvorfor ulike vurderinger. Vel, de (feks beito, flere mil til nærmeste by) så selvsagt problemet. Nå er Hafjell ikke så langt fra Lillehammer (15-20min), så man må også se på ulik situasjon framfor andre destinasjoner, som ikke har by-nærhet. Jeg vil anta at de har tenkt at de kan forsøke å ha noe drift på bakgrunn av dette. Jeg mener ikke det "plutselig" var hytte-eiernes feil, men at det i teorien ikke var feil tenkt av Hafjell-hotellet. Helt til det altså åpenbart ikke fungerte - ja - på grunn av hytte-eierne. Hadde de bare tatt instruksjon om å følge reglene så hadde det antagelig ikke vært noe problem for også hoteller i distrikt med samme by-nærhet som akkuar Hafjell. Vil tro de er alene om denne problemstillingen? Jeg kommer ikke på veldig mange flere vinter-destinasjoner med samme potensielle dilemma i farta.

Håper dette er en forklaring for det som ble oppfattet som "logikk-brist". Jeg tenkte ikke på å forklare forskjellen på Hafjell og beliggenhet, fremfor feks Beito eller H.dal. Det er to veldig forskjellige drifts-grunnlag for disse stedene.
Redigert 30.03.2020 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
rockpus
30.03.2020 kl 20:50 2506

"BY OG LAND, MANN MOT MANN".
oivindl
30.03.2020 kl 20:41 2522

Nå virker det som du støttet en stenging umiddelbart, men plutselig er det hytteeieres feil.
Så lenge hotellet er åpent, er det selvfølgelig mulig for hvem som helst å bestille. Det blir nesten for dumt å skylle på de siste som bestilte om hotellet stenges. Hotellet burde i samråd med kommunelegen ha satt et tak, så måtte hotellet kutte bestillingene når taket var nådd.
Kumbel
30.03.2020 kl 20:38 2532

Den offisielle bakgrunnen for hytteforbudet er kommunenes bekymring for å overbelaste eget helsevesen.
Dent mest logiske tiltaket da, ville være å innføre generelt forbud mot fritidsreiser utenfor egen kommune.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:37 2532

Se svaret mitt til Kumbel. Logikken henger helt på greip. Det er ikke feil av Hafjell-hotellet å prøve å holde driften i gang. Det bare funket ikke. Du kan overføre det samme til Stordalen-hotellene. De selger rom fortsatt, men til annen bruk. Og ikke til hytte-eiere som vil ta en "luring".
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:35 2537

Det er i tillegg andre grunner til at hotellet kunne holdt åpent og solgt noen rom (som feks Stordalen som selger rom for kontor osv). Feks har de matservering etc, så de hadde nok håpet på at de kunne ha delvis drift gående. Men helt klart en vanskelig situasjon. Særlig når hytte-eierne var så "kreative".
oivindl
30.03.2020 kl 20:35 2541

Her ser det ut til at du er enig i det prinsipielle, men så mister du fullstendig logikken i senere innlegg.
Hva skjedde?
Redigert 30.03.2020 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:29 2565

Hotell-opphold vil være med restriksjoner, men jeg vil anta det uansett ville være umulig å gjennomføre i praksis. Så her har nok hotellet håpet på at noe besøk skulle la seg gjøre og samtidig kunne opprettholde smitteverns-tiltakene. Det har de fleste andre hotell-eiere skjønt at ikke var mulig, og bare stengte ned med en gang.
Kumbel
30.03.2020 kl 20:22 2579

Det hadde vært interessant å høre begrunnelsen for at det er greit for vanlige gjester å bo på hotell i Hafjell mens det er forbudt for hytteeiere å bo på hytte.i samme område.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:16 2590

Haha. Det er nok det beste. God business-ide: Strikkekurs for hytte-eiere. :-D Gjerne kombinert med yoga-pust.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:11 2606

Poenget er ikke at folk som eier hytte ikke kan bo på hotell, men at de booker hotell for å oppholde seg på hytta. Mens man er i gang med å sette seg inn i hytte-eieres kjipe situasjon og forstå dem - ja så forstå dem. De skulle ikke BO på hotellet. Det var en løsning for å BRUKE hytta.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 20:08 2609

Jzs! Nå tror jeg du må roe egget ditt sånn noen par titalls hakk. Poenget er at folk booker inn på hotellet, mens de egentlig skal oppholde seg på hytta. Youtube-begrensing er helt klart nødvendig når rasisme og jødestjerne tenkning har så kort vei fra fakta til rasjonell tenkning. Pust rolig nå.
Møyfrid
30.03.2020 kl 19:32 2636

Tenker frustrasjonen blir enda større nå som vi går mot en påske med tidenes vær. Og hjemme er alt stengt, så en får sette seg på altanen og strikke... 😀
Slettet bruker
30.03.2020 kl 19:14 2655

"Hadde det ikke vært for hytteeiernes "kreativitet" som du kaller det, alternativt betegnet som egoistiske tullinger, så hadde faktisk hotellet kunnet holde åpent, og fått noe omsetning i krise-tid. Nå må de stenge. Hytte-eierne bidrar altså til at hotellet nå får null omsetning. Det synes du er super-greit. Du om det."

-----------------

Ufattelig! Ser du ikke hva du faktisk argumenterer for nå? Dette er jo reinspikka rasisme om hotellet skal forby gjester som eier hytte, men være åpent for alle andre. Skal "jødestjerna" på brystet og passene stemples med en "H" (for hytteeier) også kanskje?
PSI- Investor
30.03.2020 kl 18:53 2688

Er veldig spent på å få høre argumentet for at hotellgjester skal skilles mellom de som eier hytte og de som ikke gjør det!

Jeg kunne altså ta inn på hotel fordi jeg ikke eier hytte, mens min søster kunne ikke bo på hotel fordi hun eier en hytte. Hvor ligger fornuften i det?

Hva med de som eier en feriebolig i Spania som de nå ikke kan dra til i påsken, kan de få bo på hotel i Norge? Eller skal de regnes med i gruppen hytteeiere og derfor ikke få bo på norskt hotel?
Nancy Drew
30.03.2020 kl 18:39 2719

Hadde det ikke vært for hytteeiernes "kreativitet" som du kaller det, alternativt betegnet som egoistiske tullinger, så hadde faktisk hotellet kunnet holde åpent, og fått noe omsetning i krise-tid. Nå må de stenge. Hytte-eierne bidrar altså til at hotellet nå får null omsetning. Det synes du er super-greit. Du om det.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 18:35 2735

"Ser man på kommentarfeltet til artikkelen, kan man jo lure på om det finnes evne til refleksjon og logikk igjen overhodet."

----------------------

Nei det er nok desverre mangelvare hos endel som har gått i panikkmodus. Paniske og hysteriske mennesker viser sjeldent så store talenter når det kommer til logikk og refleksjon.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 18:32 2744

Da er vi helt enige! Mest mht punkt 1. Er nok like greit siden hytteeiere tydelivis ikke klarer å styre seg.
Edit: Også rart at ikke hotellet forutså dette, slik som eierne på Beitostølen eksempelvis gjorde, og tok et forbilledlig grep med en gang. Men, da er jo problemet på Hafjell løst.
Redigert 30.03.2020 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
oivindl
30.03.2020 kl 18:30 2750

Det komiske her er at det er mulig å holde hotellet åpent for gjester som ikke eier hytte, men så snart det er noen hytteeiere som bestiller blir hotellet stengt.
Her er det fornuftige å gjøre:
1. Hotellet burde stenges samtidig med hytteforbudet
2. Eventuelt kunne belegget hvert begrenset til feks 50% for å minske risikoen.

Å skille mellom gjester som eier eller ikke eier hytte, blir jo fullstendig prinsippløst.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 18:28 2759

"nei, det er ikke hytteeiere som opptrer morsomt her."

---------------

Det er tragisk argumentering av denne legen og de som ikke ser at har skal hytteeiere drives vekk koste hva det koste vil, må være blinde og i overkant naive. Argumentet til legen henger ikke på greip i det hele tatt.
Men morro å se kreative hytteeiere nå: https://www.nrk.no/sorlandet/skuffet-over-at-du-ikke-far-dra-pa-hytta-i-pasken_-da-kan-dette-vaere-en-mulighet-1.14961410
Skal bli spennende å se svaret fra myndigheter på dette hyttebyttet. RL- komikveld dette nå. men jaggu bra så galskapen myndighetene bedriver med dette hytteforbudet kan avsløres skikkelig.
Redigert 30.03.2020 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Nancy Drew
30.03.2020 kl 18:26 2766

Youtube har de siste ukene kastet ut alle konspi-teoretikere, så du vil slite fremover nå for å finne konspi-kanalene du vanligvis pleier å følge.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 18:22 2768

Komunelegens argument er det samme som for hytteforbudet, og jo - det er hytte-eierne som opptrer "morsomt", eller mer korrekt betegnelse - som tullinger.
Redigert 30.03.2020 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
oivindl
30.03.2020 kl 18:11 2792

Her er jo den morsomste av alle i denne sammenhengen
"Kommuneoverlege Anders Brabrand i Øyer har pålagt Scandic Hafjell å stenge hotellet fra fredag. Det skjer etter at det torsdag ble kjent at hytteeiere i Hafjell skal ha booket seg inn på hotellet i påsken for på den måten å omgå hytteforbudet."

Og nei, det er ikke hytteeiere som opptrer morsomt her. Jeg håper virkelig ikke dette er kommunelegens eneste argument.

Ser man på kommentarfeltet til artikkelen, kan man jo lure på om det finnes evne til refleksjon og logikk igjen overhodet.

Slettet bruker
30.03.2020 kl 18:07 2805

Fornuft har desverre lite med hytteforbudet å gjøre. regjeringen både her og i andre land vet godt hva de gjør, de følger opp Agenda 2030 og driver folk inn i smart cities. Sauer er lettere å kontrollere og overvåke når en får samlet flokken, slik også med den menneskelige saueflokken. Agenda merket som fler av regjeringsmedlemmene bærer åpenlyst viser hva de ønsker. Selvsagt er det smittemessig klokt å spre folket og være isolert på hytter og å drive folk sammen i byene er det motsatte, men som sagt de vet utmerket godt hva de gjør. Det mest skremmende er ikke de som setter Agenda 2030 ut i livet, det er alle folk som ikke forstår at det er nettopp dette som skjer nå, folk som i panikk går rett på limpinnen og skrekkpropagandaen som spres hele dagen via MSM.
Nancy Drew
30.03.2020 kl 17:45 2840

Folk som anser det som et kjempeproblem å ikke kunne dra på hytta noen måneder av året trenger voksenopplæring og burde vært tvangssendt på dugnad som søppelplukkere langs E6. For en latterlig suppegjeng.
Fluefiskeren
30.03.2020 kl 17:12 2883

Fra dagens Nettavisen. Gunnar Stavrum tar et oppgjør med hyttekommunene.:

"Allerede fredag den 13. mars ble skianleggene stoppet og folk ble nektet å dra på hyttene sine takket være press fra hyttekommunene. I dag var de samme kommunene i Oslo for å få milliarder i støtte fordi turistene uteble."

"Om en snau uke starter påsken, og da vil et stort flertall av de nær 440.000 norske fritidsboligene stå tomme. Alpinanleggene ble stengt 13. mars, så vi kan se bort fra faren for at folk faller og brekker beina i bakken. Den helsemessige faren for å skade seg på langrennski er neppe særlig stor"

https://www.nettavisen.no/okonomi/hold-dere-unna-men-send-milliarder/3423946233.html

Mange kommuner vil nå også stenge kommunegrensene mot Regjeringens klare føringer. Dette har store økonomiske konsekvenser. Dette har store konsekvenser for bedriftene og landet.

Rennebu kommune nekter folk sør for Dovre å komme til kommunen.

Nordnorge har som kjent også stengt landet for søringer.


Er det dette som er de store ord om dugnad og solidaritet, eller er man seg selv nok? Er det greit å blåse i Regjeringens klare retningslinjer og veilederen som har kommet? Skal hver kommune bidra til å fragmentere landet?






.
Redigert 30.03.2020 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2020 kl 15:15 2934

Det har å gjøre med det du skrev "Alle vet vi at den fysiske aktiviteten er størst på dagtid" Hør og lær egoistiske hæstkuker !
https://www.youtube.com/watch?v=Ey5EP0djbm4&t=179s
Slettet bruker
30.03.2020 kl 15:07 2963

Noen må også forklare til Vattnissene at man kan gå en tur i skaugen også.
Trenger ikke ski.
oppvigår
30.03.2020 kl 15:04 2975

I bøtter og spann. Men hva har sex med dette å gjøre?
bj111
30.03.2020 kl 13:05 3026

Hytteforbudet er fint og helt på sin plass. At enkelte hytte eiere og kalt vattnisser ikke klarte å oppføre seg er grunnlaget for forbudet og helt på sin plass. Godt med et storting som viser handlekraft for en gangs skyld. Vattnissene kan kjøpe seg et brettspill og late som de er på hytta i påsken. Kommer flere påsker og så sant dere ikke har driti på draget med for mye gjeld så har dere hytta neste påske. Det er vel overveiende stor sannsynlighet for at vattnissene ikke har hytta siden de er så desperate etter å få brukt den i år.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 11:24 3136

oppvigår, Italia og Spania og andre har en helt annen familieboforhold enn Norge. Der bor det mange generasjoner sammen i samme hus og smitten går til alle i huset og i mange tilfeller dør de eldste som er svake fra før.
Nå må regjeringen åpne fjellet men steng afterski og andre steder som kan være et smitterede.
minimum 2 meters avstand i fjellet og i heiskøer. folk forstår dette. IKKE steng fjellet !
Redigert 30.03.2020 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
-sannheten-
30.03.2020 kl 11:10 3179

La folk få stå på ski.

Folk har veldig godt av å stå på ski. Eller gå på ski
for den saks skyld. Frisk luft begge dele.
Redigert 30.03.2020 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
30.03.2020 kl 11:05 3199

Er savnet for stort så kan man flytte inn i boden i huset. Ta med hermetikk og ulltøy. Og noen ski man kan smøre.
Nei jeg tenker selv at dette er litt strengt.
Var det ikke snakk om vurdering av restriksjonene 8 april?

Tragisk for de som eier og drifter skitrekk da.
oppvigår
30.03.2020 kl 10:57 3231

Hykleri kan jeg være enig med deg i. Det at hytteeierne får lov til å være på hytta på dagtid av regjeringen, undergraver grunnen til forbudet, som var å ikke overbelaste kapasiteten til helse i hyttekommunen. Alle vet vi at den fysiske aktiviteten er størst på dagtid og da er også sjansen for at helsesektoren vil bli belastet. Dette hytteforbudet har ødelagt troverdigheten til regjeringen.
For den som ikke skjønner alvoret, så er det å se på Italia, Spania osv. Man må være en idiot hvis man ikke nå forstår alvoret.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 10:55 3243

Har du ikke hytte Aldara?

Viss ikke så kan du jo kjøpe hytte med pengene du kommer til å tjene på Lavo.tv. :-)