Obligasjionseiermøte

Slettet bruker
NAS 30.03.2020 kl 11:09 2704

Hvorfor ble det ikke innkalt til obligasjonseiermøter umiddelbart? Og hvorfor er det fortsatt ikke gjort? Noen som har noen positive teorier i dette spørsmålet?
EliotS
30.03.2020 kl 11:45 2640

De skal jo blive enig om hvad de stemmer om først.
Slettet bruker
30.03.2020 kl 12:03 2584

Det var snakk om noe rente og avdragsfrihet, men det tar vel noen dager å få klort det ned på papiret. Alt løper som før akkurat nå.
EliotS
30.03.2020 kl 14:59 2374

Husk lige på at EFTA Surveillance Authority skal jo godkende hele tiltakspakken før end at den kan gennemføres.

Den norske regering og NAS kan ikke ta aktion før end denne godkendelse er på plads.

Indtil videre er det kun Norge garanti-program for små- og mellemstore bedrifter som er godkendt.

http://www.eftasurv.int/
EliotS
30.03.2020 kl 19:09 2210

Artiklen "Aircraft lessors cheered by US airline bailout - Up to half carriers seeking rent relief on planes because of coronavirus standstill" er fra Finacial Times (UK).

Her er et par centrale citater:

"Air Lease was receiving calls for rent deferrals of up to two months as far back as February. Air Lease chief executive John Plueger said on an earnings call that the leasing company had offered to buy planes and lease them back to customers, giving the airlines a cash infusion."

"As many as half of global airlines are seeking rent relief now, according to a note from JPMorgan Chase analysts Jamie Baker and Mark Streeter. They estimate as much as 15 per cent of revenue could disappear this year either with lessors’ blessings, or because airlines default."

"Airlines and lessors are trying to work together because when the crisis lifts, airlines will still need planes, and lessors will still need a return on their assets, Mr Khoo said. Lessors “want their customers to survive, so they’re going to be accommodating”."

https://www.ft.com/content/24e729c7-a043-40ae-8880-c73a38bdd80d
Redigert 30.03.2020 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Den nye
30.03.2020 kl 20:33 2043

Fantastiskt bra Eliot.

Det er jo kun sunn fornuft uansett hvordan man ser på det, men så godt å se at det er definitivt sån utleierne også ser det.

Hartepool
30.03.2020 kl 21:03 1945

Selvsagt vil leasingselskapene unngå å få en bråte med fly i fanget.
Antar den biten faller på plass for nas.
Neste er obligasjonseierne som gir renteursettelse.
Da har to viktige stakeholders gitt.
Så kommef turen til aksjonærene, de skal komme opp med 2,7 milliarder.
Så får vi se om aksjonærene tar sin del ,eller om de kikker på alle andres lommebøker etter ny ek.
Etter dette kommer statens garantier.
Celsius
30.03.2020 kl 21:09 1920


Tror dessverre en emi blant aksjonærene på 2,7 milliarder viser seg bare å være blåbær

Dersom du ikke snakker dollar da
Slettet bruker
30.03.2020 kl 21:16 1882

Ville det ikke være en naturlig rekkefølge dersom eierne kom først med friske penger i form av ny egenkapital ?
Da vill hele kabalen falle på plass umiddelbart.
Hockeymonkey
30.03.2020 kl 21:34 1819

Om eierne av NAS klarer å gjennomføre en emisjon på kr. 2.7Mrd så er jo det fabelaktig, men det blir ikke lett når det finnes mange andre alternativer i markedet med vesentlig lavere risiko.
For at aksjonærene ikke skal bli utvannet så må de ut med kr 16.50 per aksje de sitter på for å nå 2.7Mrd.

Slettet bruker
30.03.2020 kl 22:09 1688

Hockey
Klarte ikke helt å forstå kurs og regnestykke...
Men antar at kr 16,50 er emisjonskurs « de andre « må hoste opp for at nåværende aksjonærer skal beholde sine verdier uten å delta.
Men det jeg tror er nærmere , er en emisjon på 1,- da vil jeg dersom jeg sitter med 100k aksjer nå, ( 0,00058 % ) måtte bla opp ca 1,55 mill for å oppretteholde min eierandel .
Det sier seg selv at jo lavere emisjonskurs jo flere aksjonærer vaskes ut.
Vi som feilinvesterte i Seadrill for noen år siden ,fikk lære finansmatdmatikken den harde og vonde veien.
Hockeymonkey
30.03.2020 kl 22:25 1602

2.7Mrd / antall aksjer i dag = ~16.50
Det var bare for å se litt på forholdet til hvor mye 2.7mrd faktisk er i NAS sammenheng.


hstray
30.03.2020 kl 22:45 1512

Den emisjonen er umulig å gjennomføre idagens covid 19 klima. Helt umulig å gjennomføre noen emisjon når det er uvisst når flyene, reisetriksjoner og markedene er tilbake.
Vil også være helt umulig å gjennomføre noen emisjon når det er uavklart rundt 737 Max bestillingen og kompensjon.
Easyjeta største eier har nå gitt beskjeden til styret om å kansellere hele Easyjet sin bestilling av 105 Airbus Neo fly.
Må forvente at Nas nå kansellere hele 737 max bestillingen snarest, det er de full mulighet til imotsetning til Easyjet som heller vil kjempe i retten med Airbus fremfor å sette selskapet i konkursfare
hstray
30.03.2020 kl 22:48 1493

Først i fase 3 det foreløpig er krav om økt EK andel . Og idagens covid 19 situasjonen er det umulig for Nas å hente penger.
Slettet bruker
31.03.2020 kl 01:19 1332

Jeg tror at det er mulig å hente penger på 5-6 kroner aksjen hvis det kan kombineres med påkrevde lettelser fra obligasjonene. Kan det være årsaken til at en innkalling av obligasjonseierne ikke foreligger? Norsk Tillitsmann uttrykte faktisk overraskelse.
Redigert 31.03.2020 kl 01:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 04:39 1257

2400 passasjerer er hentet hjem

Siden 17. mars har omtrent 2.400 nordiske borgere kommet seg hjem ved hjelp av flyginger støttet av regjeringen.
Norwegian er et av flyselskapene som henter nordmenn som trenger hjelp til å komme seg hjem.

(Foto: Håkon Mosvold Larsen)
Norwegian er et av flyselskapene som henter nordmenn som trenger hjelp til å komme seg hjem. FOTO: HÅKON MOSVOLD LARSEN
30.03.2020 21:06
30.03.2020 21:21
AV: NTB

Samarbeidet med flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe har ført til at 2.400 passasjerer har kommet seg hjem fra Kanariøyene, Spania, Kypros, Tyrkia, Italia og Marokko, skriver Utenriksdepartementet i en pressemelding.
Ordningen som i utgangspunktet skulle avsluttes 31. mars, er forlenget til 1. mai. Den er imidlertid avhengig av åpne flyplasser.

– Flere nordmenn på reise må derfor forberede seg på å måtte bli værende i landet de befinner seg i, fram til det igjen blir mulig å reise igjen, sier utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H).
Slettet bruker
31.03.2020 kl 05:50 1228

Bra. Jeg ser økt utkjøring fra Vinmonopolet i krystallkula.