OKEANIS vs FRONTLINE og HUNTER

FRO 30.03.2020 kl 14:15 16585

Pareto forventer at andre kvartal blir et av historiens beste kvartaler for råoljetankskip.
Pareto hever kursmålet til hele sektoren.

• Kursmålet på Frontline økes fra 116 til 121 kroner pr. aksje
• Kursmålet på Hunter Group økes fra 5,5 til 5,9 kroner pr. aksje
• Kursmålet på Okeanis Eco Tankers økes fra 126 til129 kroner pr. aksje

SPØRSMÅL: Den siste tiden har Frontline steget svært mye, mens særlig Okeanis har vært svak. Er det noen som har en god forklaring på hvorfor Okeanis (men også Hunter) har vært så svake sammenlignet med Frontline?

Nb: I skrivende stund er Okeanis opp med 14-15% til rundt 70 kroner, Hunter er opp ca 8% til rund 4,24 kroner. Frontline er opp 14-15% til ca 102,7 kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/30/7512917/pareto-spar-tankfest-i-andre-kvartal
Redigert 21.01.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Reserven
30.03.2020 kl 14:24 11789

Årelange og ELENDIGE t/c rater på $35.315/dag for halvparten VLCC-ene, 4 av totalt 8:
http://www.okeanisecotankers.com/wp-content/uploads/2020/03/OET-Investor-Update-March-2020.pdf   (slide 4)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
30.03.2020 kl 14:34 11655

Hmm, muligens er dette forklaringen, men synes likevel det er merkelig at de fleste meglerhus (inkludert Pareto) har et høyere kursmål på Okeanis enn eksempelvis Frontline. Noen som har en ide om hva dette kan skyldes?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
habbiten
30.03.2020 kl 14:41 11589

Meglerhusene er vel naive og stoler på grekerne.

Jeg tar som prinsipp ikke sjansen på å investere i gresk rederi, men det kan godt hende at familien bak Okeanis er gode folk :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
30.03.2020 kl 15:30 11407

Dette er høyeste og laveste kurser så langt i år:

• Korrigert for utbytte så er høyeste kurs for Frontline kroner 110.8 kroner. Dette var kursen den 3. januar. Deretter falt aksjen bratt- og ble handlet til årsbunn på kroner 60 kroner den 6. mars.

• Tilsvarende nådde Okeanis en kurstopp på kroner 114,- den 14 januar, før aksjen falt helt ned til kroner 53 frem til 23 mars.

• Hunters nådde en kurstopp på kroner 5,92 den 14 januar – og falt deretter til årsbunn på kroner 3,30 den 9 mars.

MIN VURDERING: Hvis tidligere kurstopper reflekterte «fair prising» mellom disse tre selskapene, så tenker jeg at oppsiden (dags dato) må være størst for Okeanis og Hunter, eller tar jeg feil?

Nb. Jeg har solgt Frontline og kjøpt Okeanis og Hunter
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BESV
30.03.2020 kl 17:14 11191

Om man inte räknar in utdelning så tror jag du kan få rätt, men Frontline tror jag är det bolaget som lyckas bäst med utdelningarna av dina tre val. HUNT kommer ju vara en besvikelse de första två kvartalen pga hög värdering och bara 4 aktiva vlcc.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
31.03.2020 kl 10:51 10731

Det er interessant å observere hvordan kursene varierer mellom disse tre selskapene. Frontline var det selskapet som nådde kurstoppen først den 3. januar, deretter fulgte Okeanis og Hunter med sine kurstopper den 14. januar. Frontline var også det selskapet som først falt tung og mye når fallet for alvor begynte i siste halvdel av januar. Frontline nådde bunnen 6 mars, mens Hunter og Okeanis nådde bunnen henholdsvis 9 og 23 mars. I forhold til siste dagers oppgang så ser dette mønsteret ut til å gjenta seg. Okeanis er det selskapet som ligger lengst etter rent kursmessig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Interessant observasjon, men jeg håper det stopper der. Jeg håper vi ikke har sett toppen for noen av de nemte selskapene i denne runden :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Du bør ta en kikk på ADS også, Hannisdahls top pick.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
31.03.2020 kl 14:16 10280

Jeg er skeptisk til alderen på skipene til ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Luppen
31.03.2020 kl 14:27 10212

jeg er enig
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Struts
31.03.2020 kl 14:36 10144

Satser 90% på ADSC, deretter FRO. Kun pga listet på Merkur ADS ikke har gått helt bananas. Kursmål på ADS er 58 (!!) NOK.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Jeg vurderte å kjøpe okeanis for en tid tilbake, men innsidesalg så lavt som 53 kr midt i ratebonansaen gjør meg skeptisk, særlig fordi jeg ikke kjenner selskapet veldig godt. Investeringssjefen i Ironsides sitter i styret til Okeanis.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/23/7510590/innsidehandel-i-okeanis
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Alderen på skipene er jo en del av forretningsideen. Man kjøper ikke ADS med tanke på tankmarkedet om fem år, men skummer fløten av et veldig godt marked de neste to årene. Hvis man tror på et sterkt marked fra 2023 og utover, men er skeptisk til 2020 og 2021 er sikkert ikke ADS det riktige, men nå har vi jo fått en periode med uventet gode rater selv i de kvartalene som var ventet å bli dårlige, så jeg har vanskelig med å finne mye nedside her selv om det skulle bli helt tørke fra september.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Reserven
31.03.2020 kl 21:36 9821

Euronav med milliardtap på feilslått drivstoff-veddemål
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/31/7513306/euronav-med-milliardtap-pa-feilslatt-drivstoff-veddemal
(BARE FOR FA ABONNENTER)
Euronav fylte opp verdens største tankskip med lavsvovel-drivstoff for å sikre seg mot prisoppgang. Fasiten er et foreløpig tap på 740 millioner kroner.

Utdrag:
"ULCC «Oceania» ble fylt opp med drivstoff for 1,9 milliiarder kroner i fjor høst. Drivstoffet er fortsatt ombord, men nå er verdien kun 1,2 milliarder.

For å sikre seg mot prissvingninger og eventuelle tilbudsforstyrrelser i forbindelse med innføringen av IMOs nye svovelreguleringer fra 2020, kjøpte tankrederiet Euronav inn 420.000 tonn lavsvovelholdig drivstoff i fjor høst til en snittpris på 447 dollar. pr tonn.

Totalt la belgierne 188 millioner dollar, eller nær to milliarder kroner, på bordet for drivstoffet som skal tilsvare et års konsum og besto av en miks av lavsvovelholdig bunkers (VLSFO) og marin gassolje (MGO).

I Euronavs årsrapport heter det at drivstoffet, som foreløpig ikke er konsumert, vil bli gjenstand for en betydelig nedskrivning i første kvartal.

Rederiet kjøper heller billigere drivstoff i det åpne markedet, opplyses det. I Singapore ble et tonn VLSFO omsatt for snaut 270 dollar mandag."
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

#VLCC +4% to $243k/d
#Suezmax +21% to $90k/d

Idag. (Hannis Twitter)
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
02.04.2020 kl 11:05 9240

Okeanis Eco Tankers er utvilsomt beste tankcase på Oslo børs for øyeblikket. Selskapet har kanskje verdens mest moderne og effektive tankflåte- og aksjen har lagget øvrige tankaksjer de siste ukene. En mulig forklaring er at det den siste tiden har vært registret flere innsidesalg relatert til et fond (Ironside Partners), som igjen er tilknyttet et av et av selskapets styremedlemmer.

At aksjen er beste tankcase er bra illustrert i vedlagte artikkel. Jeg tror aksjen har et doblingspontensiale innenfor en relativ kort tidshorisont. Vi befinner oss nå i supercontango. Dette vil utvilsomt vedvare en god stund – og uavhengig av om Saudi Arabia og Russland plutselig skulle finne på å redusere oljeproduksjonen.

Anbefaler alle med interesse for tank å lese artikkelen under.


https://seekingalpha.com/article/4335459-okeanis-eco-tankers-bargain-in-tanker-world
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
02.04.2020 kl 11:25 9158

Vd. Okeanis:
Artikkelen under viser status for Okeanis med hensyn til kontraktsinngåelser og rater ved Q4 rapporteringen. Som det fremgår av artikkelen valgte man ikke å utbetale utbytte for Q4. Dette grunnet usikkerhet relatert til coronasituasjonen og ønske om å nedbetale gjeld. Dette er utvilsomt en fordel for alle nye investorer.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/02/28/7501718/utsetter-utbytteprogram

Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BESV
02.04.2020 kl 12:21 8955

Som jag tolkar det så kan OET ge detta utbyttet innan el i samband med 2019 årsredovisning den 13 April. Jag har ökat OET pga av detta, kan bli en fin bonus på 6 kr aktien!
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Og Q1 blir vel enda bedre enn Q4, med potensiale for at Q2 blir bedre enn de begge?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
03.04.2020 kl 10:34 8578

Nok en gang er samtlige tankaksjer i fritt fall. Den relative prisingen av selskapene er derfor tilnærmet lik, noe som fortsatt gjør Okeanis til det billigste tankcaset vurdert mot NAV.

http://cqz.eu/2020-03-15__OET_9__Investor-Update-March-2020
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Har kjøpt mer OET i dag. Pareto oppgir at OET har en PE på 1,8 ett år fram i tid, lavest av alle tankaksjer de degger. (De dekker ikke ADS, og jeg tror de er i samme område.) Til sammenligning er FRO priset til en PE på 2,7 hunt 2,8 og NAT 4,3.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Uansett - en fin PE å forholde seg til fremover for de fleste selskapene
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Argus
03.04.2020 kl 13:34 8301


PE-er på et slikt nivå førte tidligere til voldsomme og umiddelbare kursoppganger. Det er lenge siden jeg har sett så lave PE-er i noen selskaper. Nå har vi usikkerheten med viruset, men jo mer spikret ratene er for 2021, som i Hunters tilfelle, jo mer kan man basere sin investering på at PE-en er rett.

Det er vel bare to skip igjen som ikke har faste rater for 2. halvår 2020. Med den farten Hunter sikrer seg oppdrag, er det duket for gode og sikre rater i lang tid fremover. Kommer det en tilsvarende melding for de to siste skipene som ennå ikke er levert, som for Disen, kan Fredly ta seg en lang hvil uten å bli vekket av forstyrrende signaler fra markedet. Det er nesten for godt til å være sant, skal jeg være ærlig. De skipene som leveres nå i 2020, er noen høyteknologiske vidundre; bare se videoen. Når viruset reduseres, og fokus igjen rettes mot miljøet, vil "alle" ha disse skipene. Især stater og selskaper som må benytte mest mulig miljøvennlig transport, vil bli mer og mer oppmerksom på Hunters nye skip.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BESV
03.04.2020 kl 21:59 8056

Nissos Rhenia ws 225.000, USD 282 616 @ 19 days. Ex Idle.

Ja raterna håller sig...🙂
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
04.04.2020 kl 09:09 7829

“OPEC+ and Friends meeting" - førstkommende mandag:

Mandagens møte mellom landene som utgjør OPEC+ (og "venner") vil neppe lykkes i forhold til praktisk gjennomføring av det man eventuelt blir enige om. Muligens vil aktørene komme frem til en slags avtale - men jeg tviler sterkt på at avtalen vil etterleves i etterkant. Her er det for mange motstridende interesser- og selvsentrerte aktører med oppblåste ego som er mest opptatt av å "skyte motparten i leggen".

Siterer fra vedlagt artikkel:

"The upcoming “OPEC+ and Friends” meeting is going to be a very tricky one. There is the very real possibility of the meeting failing as the targets that have been set are totally unclear. Saudi Arabia, probably supported by Abu Dhabi, called an emergency meeting, not only of OPEC+ members but of all oil-producing nations. That means that, at least according to Western media, the US is invited and will likely attend.

In inviting the U.S., it seems that Saudi Arabia has called Trump’s bluff because by attending the meeting Washington will be implicitly stating that a possible production cut agreement would include the US. When looking at the US upstream oil and gas sector there is one thing you can state without any analysis….Washington and US oil and gas operators are not on the same page. Suggestions of Washington being able to control or even force US oil to cut production, even via legislation, are ludicrous and would end in a mammoth legal battle. Even if only Texas representatives attend, oil companies will be unlikely to comply, it is simply not in the US oil and gas DNA to work together on an international level. Free market economics is a cornerstone of U.S. society and business.

The second major threat at the Monday meeting is that Saudi Arabia not appear to be at all convinced that it needs to change its current tactics. Its targeted goals of regaining market share, forcing Russia to come to the table and bringing non-OPEC producers such as U.S. shale to their knees are working well. Several Saudi officials have stated that they are willing to discuss a new agreement but only under the conditions that potential production cuts will be on the shoulders of all, not only Saudi Arabia, Russia, and UAE. In this light - Trump’s demand for a more than 10 million bpd cut from Russia and Saudi Arabia is unrealistic, to say the least.

Russia’s position has, until now, remained unclear. While Putin is still acting as though he has nothing to worry about, Russian oligarchs and the Russian leader are happy to debate any options that are on the table. For Russia, the current position taken by Trump is being seen as an opportunity to get some gifts from the U.S. very soon. Russia might consider cooperation with the U.S. if Washington agrees to bring an end to Russian sanctions. But that is not as important to Moscow as a strong relationship with Riyadh and OPEC going forward. Future opportunities with Saudi Arabia are more attractive to Putin than a positive relationship with a President that may not be re-elected this year.

While all eyes will be on Washington, Riyadh, and Moscow in the coming day, there is a fourth group that is going to be vital at Monday’s meeting. In order to reach a 10 million bpd cut, OPEC will have to convince all other oil-producing countries to contribute. At present, convincing such a large list of independent nations to join these efforts seems unrealistic. Countries such as Libya, Iran, Iraq, Brazil, and Canada, are unlikely to agree at present to cut production. This is yet another reason that the OPEC meeting will likely fail on Monday".


https://oilprice.com/Energy/Energy-General/The-OPEC-Meeting-Could-Send-Oil-Prices-Crashing-Below-10.amp.html



Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
04.04.2020 kl 10:54 7585

Samarbeidet internt i Opec har en frynsete historikk. Kanskje skyldes det ukulturen i mange araberland - hvor dobbeltmoral og lureri er en viktig del av kulturen. Opec+ fungerte frem til begynnelsen av mars i år, kanskje fordi en stor og mektig aktør som Russland greide å holde mange av de patetiske lederne i Saudi Arabia og andre araberland i tømmene? Å tro at mandagens aktører (inkludert USA og andre inviterte "venner") vil glemme Saudi Arabias opptreden etter at forhandlingene med Russland strandet i begynnelsen av mars, er svært naivt. Her vil smil og håndtrykk bli gjengjeldt med en "kniv i ryggen" har jeg en sterk mistanke om.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/04/7515419/oljeanalytiker-helge-andre-martinsen-det-mest-ekstreme-i-manns-minne
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
04.04.2020 kl 13:24 7384

Til tross for at det nå snakkes om at OPEC+ og andre land muligens kommer til å redusere oljeproduksjonen med opptil 25 millioner fat pr døgn, så mener Herbjørn Hansen tankmarkedet vil fortsette å være sterkt fremover.

SPØRSMÅL: Hva er det Herbjørn Hansen har forstått som vi andre ikke har forstått? ... Er det noen som har peiling??

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/04/7515421/herbjorn-hansson-andre-kvartal-har-begynt-mye-sterkere-enn-forste-kvartal
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare

Nå vil jeg vil si at H. Hansen ikke er et orakel. Poenget er at de neste to kvartalene vil være bra, hvis disse ratene fortsetter litt til. Han er jo Long, eller selger kun hvis bankene krever det, så da blir jo direkte avkastningen poenget. Den vil jo bli bra for tank i år. Så får vi se hvordan spillet rundt kutt blir. Personlig er jeg skeptisk grunnet at de må kutte utrolig mye før de klarer å balanserer markedet. Så jeg tror ikke en avtale blir på plass før du begynner å se etterspørselsvekst igjen. Ut fra nyhetene nå så virker det som jeg tar feil. Likevel vil jeg holde aksjene og ta til takke med utbyttene fremover, så får vi se hvordan jeg velger å bruke disse. Fordelen for min del er at jeg ikke trader, men prøver å se de store linjene og om dette er bra. Jeg mener tank er det. Så får vi se. Lykke til alle FRO aksjonærer om dere er kortsiktige eller langsiktige.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Rickjay
04.04.2020 kl 19:03 7051

Tankskip brukes til lagring av olje nå som det er overproduksjon. Tankaksjer fikk juling igår da det var snakk om oljekutt. Nå som det virker som det ikke blir kutt alikvel, kan det være lurt å kjøpe tank på mandag? Burde få en rekyl...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BørsMR
04.04.2020 kl 19:22 7013

Det er min første tanke også. Tipper frontline ser 90 tallet og hunter godt over 4 mandag slutt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
04.04.2020 kl 20:37 6906

Hvorfor bør tankaksjer få en rekyl på mandag hvis det kommer en avtale om 25 millioner fat i redusert oljeproduksjon pr. døgn på onsdag eller torsdag??
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
wassa
04.04.2020 kl 20:40 6895

25 mill fat... praktisk umulig. Blir aldri avtale første møte
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Nåtiden
04.04.2020 kl 20:48 7009

Som kjent ligger det an til at oljeprisen faller kraftig mandag. Tankaksjene falt kraftig uken som gikk som følge av at oljeprisen steg. Følgelig burde de stige hvis prisen faller. I hvilken grad det kommer noen avtale om redusert produksjon senere i uken, vet vi ikke. Dette blir ren spekulasjon. Uansett er det lite sannsynlig at kuttet blir stort nok til å ha særlig effekt, se link.https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/04/03/7515385/pareto-securities-tror-pa-brent-pris-pa-18-dollar-i-andre-kvartal
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
04.04.2020 kl 21:19 6915

Som nevnt så snakkes det om 25 millioner fat, da dette tilsvarer bortfallet som har skjedd i forbindelse med de mange vanvittige titlakene politikerne har iverksatt verden rundt for å bekjempe et relativt mildt influensalignende virus. 25 millioner fat utgjør omtrent 1/4 av verdens totale produksjon pr. dag. Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor tankaskjer skal opp på mandag, hvis man reduserer produksjonen med 25 millioner fat på onsdag eller torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Krosta
04.04.2020 kl 21:25 6893

Med den forutsetningen du legger til grunn med et kutt på 25m fat så skal jo ikke tankaksjene opp på mandag. Men det er et ekstremt stort HVIS der. Sjansen for et kutt den nærmeste tiden er sånn passe. Sjansen for et stort kutt på 25m fat er ganske liten, i hvert slik jeg ser det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
BørsMR
04.04.2020 kl 21:35 6857

Du har problemer med å forstå at tank stiger på mandag pga det KAN komme en reduksjon på onsdag? Det gir ikke noe mening i mitt hode. Tank falt på fredag siden det skulle bli møte på mandag, noe som er nå klart IKKE vil skje. Da er det vel naturlig tank stiger frem til det eventuelt kommer noe ny info.
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Nåtiden
04.04.2020 kl 21:47 6820

At det skulle inngås en avtale til uka om å kutte produksjonen med 25 mill fat, bedømmer tydeligvis markedet (og undertegnede) som åpenbart usannsynlig, se link, Det er ikke engang sikkert at det blir noe møte. Hvis oljeprisen faller kraftig, burde dette tilsi at tankaksjene stiger. https://www.cnbc.com/2020/04/04/oil-set-to-crater-monday-as-opec-meeting-delayed-tensions-flare-between-saudi-arabia-and-russia.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare